handdator

Visa fullständig version : Lyhört i BRF då grannar tar fram gamla trägolvet


svag74
2013-07-27, 12:34
Som vanligt när det gäller juridik verkar det mesta luddigt, någon som vet vad som gäller?
Sedan grannarna ovan tog fram gamla undergolvet och slipade upp det (typ 3-4 år sedan) så är det sjukt lyhört ner till mig för all "golvkontakt".
Inte så mycket prat och musik och så, utan just golvkontakt - prylar som slängs på golvet, fotsteg särskilt med skor, möbler som flyttas o.s.v.

Mig veterligen var inte lägenheterna tänkta att användas så, utan det var ju annat golv lagt ovanpå, både när det byggdes och när jag köpte min lägenhet.
Förhoppningsvis är inte lyhördhet något som obligatoriskt testas vid försäljning, så jag har väl inte förlorat något i lägenhetsvärde på detta, men det är ju jäkligt irriterande med allt klamp och skrammel som blivit, känns som man blir lite galnare för varje år som går *gah!*

Kan det vara så att föreningen, alternativt lägenhetsinnehavaren, kan tvingas lägga tillbaka riktigt golv igen, så det blir dugligt ljudisolerat som från början?

Lite info här, men som sagt, luddigt luddigt :(
(Ja detta har koppling till min öronproppstråd jag skapade nyligen :D)

Har själv gamla golvet framtaget, men det gjorde hyresvärden innan det blev BRF.
Jag är lite försiktigare av mig, och framförallt sover jag på nätterna, så ingen under som störs av mig tror jag.

http://www.bostadsratterna.se/sites/bostadsratterna.se/files/bostadsratternadirekt/sbcdirekt_2006_02.pdf

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8594 (punkt 12 i mitten)

svag74
2013-07-27, 12:46
En del föreningar verkar t.o.m avråda från att ta fram trägolvet, som t.ex. denna.

http://www.allskonsro.se/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=23&Itemid=38

Föreningen avråder från att ta fram underliggande trägolv - det blir väldigt lyhört!
Lägg ett nytt golv ovanpå istället.

Snubben
2013-07-27, 13:09
Avråder - inte tvingande. Finns inget du kan göra.

Förutom lyfta för grannen att det är lyhört..

Olegh
2013-07-27, 13:18
Ja, diskutera saken.

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är
skyldiga att visa hänsyn. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i
allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men
också i gemensamma utrymmen som t ex i trapphus och tvättstuga. Reglerna gäller dygnet
runt men är extra angelägna att följa vardagar från kl 22:00 på kvällen till kl 7 på morgonen.

Liknande villkor finns säkert i din förening.

svag74
2013-07-27, 13:21
Avråder - inte tvingande. Finns inget du kan göra.

Förutom lyfta för grannen att det är lyhört..

I PDF:en ovan blev ju en förening tvingad att åtgärda golvet i en lägenhet då det var för lyhört för grannen under.
Troligen väldigt ovanligt, och det verkar inte finnas några klara regler angående detta heller?
Men det är ju lite sjukt att man får ta fram undergolv, som inte är tänkta att ha som riktigt golv, bara för att det är fint.
Vad ska nästa fluga vara? Att riva väggar och isolering och sätta upp, ja, något opraktiskt tunt och lyhört :D

Snubben
2013-07-27, 13:23
I PDF:en ovan blev ju en förening tvingad att åtgärda golvet i en lägenhet då det var för lyhört för grannen under.
Troligen väldigt ovanligt, och det verkar inte finnas några klara regler angående detta heller?
Men det är ju lite sjukt att man får ta fram undergolv, som inte är tänkta att ha som riktigt golv, bara för att det är fint.
Vad ska nästa fluga vara? Att riva väggar och isolering och sätta upp, ja, något opraktiskt tunt och lyhört :D

Jaha är det ett undergolv? Då borde de väl vara möjligt, trodde bara det var att man hade lagt ett golv på ett golv varpå man tog bort det understa golvet.

svag74
2013-07-27, 13:32
Jaha är det ett undergolv? Då borde de väl vara möjligt, trodde bara det var att man hade lagt ett golv på ett golv varpå man tog bort det understa golvet.

Jag antog bara det?
Att gamla lyhörda trägolv i lägenheter från, vad de nu är, 30-talet, är just "undergolv" som man "ska" ha något ovanpå.
Nä jag har noll koll på detta med golv :(

svag74
2013-07-27, 13:40
Jag antog bara det?
Att gamla lyhörda trägolv i lägenheter från, vad de nu är, 30-talet, är just "undergolv" som man "ska" ha något ovanpå.
Nä jag har noll koll på detta med golv :(

http://www.ljuset.se/node/5

Här står en del om golv. Osäker på vad jag har för golv dock, hur man ser om det är bjälklag, undergolv, eller gammalt originalgolv.

BobaFett
2013-07-27, 13:49
Om du tar bort örat från väggen och för lite eget oväsen typ titta på tv, lyssna på musik diska etc. så kanske du inte kommer att störas av lite oljud. Det låter som att du inte ska bo i lägenhet utan hus. Har varit i lägenheter där man hörde fotstamp tydligt etc. och störde mig inte det minsta. Hör grannar nu också, det är väldigt lyhört där jag bor. Deras barn skriker etc. men förstår inte varför man skulle störa sig på det.

Det jag däremot stör mig på är folk vars största intresse i livet är att störa sig på sina grannar.

Det är så sjukt störande, synd att man inte kan klaga på det. *gah!*

svag74
2013-07-27, 13:55
Om du tar bort örat från väggen och för lite eget oväsen typ titta på tv, lyssna på musik diska etc. så kanske du inte kommer att störas av lite oljud. Det låter som att du inte ska bo i lägenhet utan hus. Har varit i lägenheter där man hörde fotstamp tydligt etc. och störde mig inte det minsta. Hör grannar nu också, det är väldigt lyhört där jag bor. Deras barn skriker etc. men förstår inte varför man skulle störa sig på det.

Det jag däremot stör mig på är folk vars största intresse i livet är att störa sig på sina grannar.

Det är så sjukt störande, synd att man inte kan klaga på det. *gah!*

Antar att det inte gällde rejält höga ljud som man hoppar högt av, som gör att det egna golvet skakar, eller höga skramlande/dunsande ljud halva nätterna, typ 7 dagar i veckan?
Nä tänkte det.
Vi kanske kan återgå till min frågeställning istället, så kan du skapa dig en egen tråd att gnälla och söka uppmärksamhet i.

4623
2013-07-27, 13:58
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/ipod-och-mp3-spelare/ICDSX733/sony-4-gb-diktafon-icdsx733-silver

Macroman
2013-07-27, 14:05
Säg till dom att dom för ett helvetes liv! Dygnet runt oxå verkar det som. Inte ok! Har dom barn?

svag74
2013-07-27, 14:06
Jaha är det ett undergolv? Då borde de väl vara möjligt, trodde bara det var att man hade lagt ett golv på ett golv varpå man tog bort det understa golvet.

Vet du hur man ser skillnad?
Ser nu i papper att huset är från 1902.
Det enda jag ser som har med golv att göra är följande:
Bjälklag: Trä med masugnsslagg

Kan det vara bjälklag/undergolv som alla plockar fram och slipar upp, och som enligt en annan förening ovan inte är tillåtet?
Hur fasen tar man reda på om man har undergolv eller originalgolv? *gah!*

Säg till dom att dom för ett helvetes liv! Dygnet runt oxå verkar det som. Inte ok! Har dom barn?
Hjälper inte så mycket. De är uppe på nätterna helt enkelt, och det är så sjukt lyhört att det låter som fan här nere, även om de säger de försöker vara försiktiga.
Därför jag börjar misstänka att dessa fina trägolv inte är riktiga golv, utan undergolv, helt utan dämpning, och att man ej ska ha det så.

petah
2013-07-27, 14:38
Jag tror absolut inte att du kan komma att lyckas få grannen att byta golv rent juridiskt.

Det bör vara ett riktigt och vanligt fint golv om de valt att ta bort det gamla och slipa upp det under, dvs inget undergolv som man "ska" lägga annat golv över.

Jag tror du är körd. Det enda du kan göra är att be snällt att de kan försöka vara tystare.

Baskagge
2013-07-27, 15:03
Förmodligen är det ett råspontsgolv direkt på bjälklaget och sågspån som isolering som man byggde på den tiden. Det blir sämsta möjliga stegljudsdämpning så jag förstår att det stör.

Det finns ljudkrav för nya bostäder men antagligen inte för äldre, då får det vara i princip hur lyhört som helst tyvärr.

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/Bostader_och_nya_ljudkrav.pdf

svag74
2013-07-27, 15:11
Förmodligen är det ett råspontsgolv direkt på bjälklaget och sågspån som isolering som man byggde på den tiden. Det blir sämsta möjliga stegljudsdämpning så jag förstår att det stör.

Det finns ljudkrav för nya bostäder men antagligen inte för äldre, då får det vara i princip hur lyhört som helst tyvärr.

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/Bostader_och_nya_ljudkrav.pdf

Råspåntgolv = riktigt golv alltså?
Som ingen kan klaga på att man bör lägga något över, vilket verkar ha skett eller i alla fall uppmanats i en del föreningar?

Baskagge
2013-07-27, 15:28
Råspåntgolv = riktigt golv alltså?
Som ingen kan klaga på att man bör lägga något över, vilket verkar ha skett eller i alla fall uppmanats i en del föreningar?

Nej. Det är ett undergolv, vanligtvis av 22 mm furu som är spikat i bjälkarna. Med andra ord sådant som vissa föreningar inte godkänner.
Det är förvisso ett riktigt golv som kan bli hyfsat snyggt om man behandlar det men bieffekten blir som du märkt väldigt mycket ljud för den som bor under.

Det finns många nackdelar ur ljudsynpunkt med den här typen av golv. Bland annat så minskar styvheten i konstruktionen, flanktransmissioner eftersom plankorna har kontakt med väggarna, golvknarr, otätt osv. Helst ska man ta bort det helt och skruvlimma spånskivor istället.

BobaFett
2013-07-27, 16:28
Vi kanske kan återgå till min frågeställning istället, så kan du skapa dig en egen tråd att gnälla och söka uppmärksamhet i.

Förlåt, det var inte meningen att gnälla och söka uppmärksamhet i din gnäll och uppmärksamhetstråd. Tack för tipset, ska skapa en egen ;)

svag74
2013-07-27, 16:42
Nej. Det är ett undergolv, vanligtvis av 22 mm furu som är spikat i bjälkarna. Med andra ord sådant som vissa föreningar inte godkänner.
Det är förvisso ett riktigt golv som kan bli hyfsat snyggt om man behandlar det men bieffekten blir som du märkt väldigt mycket ljud för den som bor under.

Det finns många nackdelar ur ljudsynpunkt med den här typen av golv. Bland annat så minskar styvheten i konstruktionen, flanktransmissioner eftersom plankorna har kontakt med väggarna, golvknarr, otätt osv. Helst ska man ta bort det helt och skruvlimma spånskivor istället.

Såhär ser gamla golvet ut i huset, och här syns även form efter gammal kakelugn som fanns på den tiden. Det kanske betyder att detta är riktigt originalgolv, det som är tänkt att vara?

Fick förövrigt nyss veta att en nyinflyttad bredvid mig klagat på att det är lyhört uppifrån, så troligen är det samma lägenhet/människor han irriterat sig på. Ska försöka få tag i honom och se om det stämmer, så är vi två i så fall!

http://s14.postimg.org/brjnhl627/golv.jpg

svag74
2013-07-27, 22:29
Såhär ser gamla golvet ut i huset, och här syns även form efter gammal kakelugn som fanns på den tiden. Det kanske betyder att detta är riktigt originalgolv, det som är tänkt att vara?

Fick förövrigt nyss veta att en nyinflyttad bredvid mig klagat på att det är lyhört uppifrån, så troligen är det samma lägenhet/människor han irriterat sig på. Ska försöka få tag i honom och se om det stämmer, så är vi två i så fall!

http://s14.postimg.org/brjnhl627/golv.jpg

Äsch bilden ville inte ligga kvar :(
Men ser typ ut såhär.
Riktigt golv då, eller "undergolv"?

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/883804/images/2009/hall_33680672.jpg

Baskagge
2013-07-27, 23:05
Det är troligtvis ett undergolv. Men när huset byggdes var det förmodligen det golvet som användes. Äldre hus har ofta katastrofala ljudegenskaper med dagens mått. På den tiden hade folk inte tv, tv-spel, stereo och satt inte uppe på nätterna och spelade datorspel.