handdator

Visa fullständig version : 500 kcal överskott. Men går upp snabbare


puttyz
2013-07-27, 03:03
Hej! Jag har precis lagt mig på en bulk och använder mig utav ShapeUp appen för att räkna kalorier på allt jag äter.

Är 19år, 179cm, 70kg

Saken är den att även fast jag har räknat ut hur mycket jag ska äta per dag för att gå upp 0.5kg i veckan så går jag ändå upp i en jävla fart, har blivit 3kg på 2 veckor nu och jag undrar om detta är normalt eller om jag ska käka mindre ändå.

Degpekka
2013-07-27, 04:59
Beroende på hur du käkat innan så kan det ju vara en del vätska som lagras in i början. Hur vet du att du räknat rätt? Kör på ett litet tag till så får du se ifall du behöver korrigera.

Gober
2013-07-27, 05:12
Omöjligt att veta om du ligger på 500+sänk intaget lite och utvärdera. Shapeup vet inte exakt vad du förbrukar utan tar bara medelsiffror i beräkning.

Sheogorath
2013-07-27, 07:24
Hej! Jag har precis lagt mig på en bulk och använder mig utav ShapeUp appen för att räkna kalorier på allt jag äter.

Är 19år, 179cm, 70kg

Saken är den att även fast jag har räknat ut hur mycket jag ska äta per dag för att gå upp 0.5kg i veckan så går jag ändå upp i en jävla fart, har blivit 3kg på 2 veckor nu och jag undrar om detta är normalt eller om jag ska käka mindre ändå.

Det är vågen som berättar för dig vilket överskott du legat på, inte "ShapeUp".

Scrubby
2013-07-27, 10:01
Om du går upp enbart i fett så går du ett 0,5kg på en vecka eftersom energin i 1kg kroppsfett är ca 7000kcal. Det här gäller inte för muskler eftersom 1kg muskler bara är runt 1000 kcal.

Så äter du 500 i överskott exakt varje dag så borde man gå upp mer än ett halvt kg i veckan om man styrketränar för att bygga massa.

Och som sheo även sa, det är vågen man måste gå efter, de där apparna visar grovt fel. Jag använder shapeup men ignorerar vad appen säger och siktar på egna värden.

tjing
2013-07-27, 10:05
Vätska.

Scrubby
2013-07-27, 10:09
Om du går upp enbart i fett så går du ett 0,5kg på en vecka eftersom energin i 1kg kroppsfett är ca 7000kcal. Det här gäller inte för muskler eftersom 1kg muskler bara är runt 1000 kcal.

Så äter du 500 i överskott exakt varje dag så borde man gå upp mer än ett halvt kg i veckan om man styrketränar för att bygga massa.

Och som sheo även sa, det är vågen man måste gå efter, de där apparna visar grovt fel. Jag använder shapeup men ignorerar vad appen säger och siktar på egna värden.

Kanske även ska lägga till att det kostar mer energi vid nybildning av muskler, en del går även förlorad vid värmeutvecklig osv.

Kort sagt kan man bara säga att du inte går upp ett halvt Kg i veckan vid 500kcal överskott

Sniggel
2013-07-28, 13:54
Det är vågen som berättar för dig vilket överskott du legat på, inte "ShapeUp".

+1

Rätta dig efter verkligheten, inte generella approximerade formler.

Hur många av kilona gick du upp första veckan förresten?

PureWhey
2013-07-28, 14:00
Om du går upp enbart i fett så går du ett 0,5kg på en vecka eftersom energin i 1kg kroppsfett är ca 7000kcal. Det här gäller inte för muskler eftersom 1kg muskler bara är runt 1000 kcal.

Så äter du 500 i överskott exakt varje dag så borde man gå upp mer än ett halvt kg i veckan om man styrketränar för att bygga massa.

Och som sheo även sa, det är vågen man måste gå efter, de där apparna visar grovt fel. Jag använder shapeup men ignorerar vad appen säger och siktar på egna värden.

Hur går man upp mer än överskottet? :-|
(Låt oss anta att man ligger på exakt +500kcal)

Scrubby
2013-07-28, 14:29
Hur går man upp mer än överskottet? :-|
(Låt oss anta att man ligger på exakt +500kcal)

Om du går upp ENBART i fettmassa och håller ett överskott på ca 500 kCal så går du ju upp 0.5kg i veckan eftersom energin i 1kg fett är runt 7000 Kcal. Men nu består ju inte din viktuppgång enbart av fettmassa och därför blir det andra siffror.

Scrubby
2013-07-28, 14:53
Om du går upp ENBART i fettmassa och håller ett överskott på ca 500 kCal så går du ju upp 0.5kg i veckan eftersom energin i 1kg fett är runt 7000 Kcal. Men nu består ju inte din viktuppgång enbart av fettmassa och därför blir det andra siffror.

Alltså någon får ju gärna komma och rätta mig om jag har fel haha. Jag resonerar bara som så att energin i muskelmassa är så pass mycket lägre än energin i kroppsfettmassa. Då, eftersom en viktökning oftast består av båda, borde det resultera i att ett överskott på 500kcal borde bli mer än 0.5kg i veckan om man bortser från TEF osv.

Sniggel
2013-07-28, 14:58
Det är inte helt orimligt. Sen som jag förstått så är det svårberäknat hur stor energikostnaden är för nybildnining av muskelmassa. Men det styrker ju bara att det är svårt att veta exakt hur stort överskott man ligger på bara för att man vet hur mycket man gått upp per vecka. Ännu svårare blir det om man enbart har statistik för 3 veckor. Första veckan kan en del viktförändringar ske som i princip inte kostar några kalorier alls (ökad vätskeretention, bra sådan ;)). Dessa viktförändringar når ett maximum ganska snabbt och bör ju bortses från. Eftersom man inte vet hur stor denna mängden är blir det ännu svårare att beräkna kaloriöverskottet. Ffa på enbart 3 veckor och där man inte vet hur stora förändringarna är från dag till dag. En viktkurva med 21 mättillfällen hade underlättat något.