handdator

Visa fullständig version : Refeed på Lösgodis ?


Vivaldi
2013-07-27, 01:22
Hejsan allesammans !

Har nu deffat i ungefär tre månader ( droppat cirkus 7-8% bf )

Har hållt mitt program strikt med ett intag på 2300 kcal/dag ( nuvarande vikt 83
kg // längd 187cm // bf < 11% )

Dock märkt av ett allt större sug efter kolhydrater de senaste dagarna och funderar på att göra en REJÄL refeed, det jag dock undrar över är om denna går lika bra att göra på simpla kolhydrater ( exempelvis fettsnålt lösgodis, bullar etc. ) då jag har en rejäl craving efter just detta. Kör just nu periodisk fasta med fastebrytning runt 17:00, därefter 500-600g magert kött ( tonfisk, fläsk, fågel ) + valfri kolhydratskälla, tanken var då att klämma i mig cirka 600-800g lösgodis / en sjunedrans massa bullar. Något negativt med detta ni vill påpeka eller vill ni helt enkelt att jag plåtar godisskålen och glufsar ?

LillisJ
2013-07-27, 01:33
Äh, vafan. Dra en cheat day, det kommer du att må bra av. :)

Vivaldi
2013-07-27, 01:42
Äh, vafan. Dra en cheat day, det kommer du att må bra av. :)

Det är väl tanken ... med mitt upplägg slinker det dock ned en premiumglass var och varannan dag nu under semestern .. men varit oerhört sugen på just godis länge nu ( för lite kolisar = deffhjärna :( )

Kommer ju trots allt hamna på balans ( 3200 kcal ) och inget mer, så skall nog raida hemmakväll imorgon ..

Degpekka
2013-07-27, 02:38
Vad skulle vara negativt med att göra så som du tänkt? Så länge du inte dietar till en mkt viktigt tävling och ska tävla inom dem närmsta två veckorna :)

tjing
2013-07-27, 10:08
Jag har gjort det och det kan funka, men har också blivit blöt dagen efter vid för mycket godis andra tillfällen. Så länge du håller fettet lågt och helst håller en kvot med minst 50% stärkelse och lägger det under dagen efter träning så ska det fungera. Fettsnålt godis vill säga.

Man får prova sig fram lite med sådant här. Testa och vaknar du hård och slimmad dagen efter är du rätt ute. Är du vattning och plufsig, dra ner på godis till förmån för mer stärkelse nästa gång.

Man talar om siffror på 60:40 (stärkelse/socker) som gräns för ökad DNL i en del studier. Men det är ju också kontextuellt. Har man tränat innan osv.

Vivaldi
2013-07-27, 11:33
Jag har gjort det och det kan funka, men har också blivit blöt dagen efter vid för mycket godis andra tillfällen. Så länge du håller fettet lågt och helst håller en kvot med minst 50% stärkelse och lägger det under dagen efter träning så ska det fungera. Fettsnålt godis vill säga.

Man får prova sig fram lite med sådant här. Testa och vaknar du hård och slimmad dagen efter är du rätt ute. Är du vattning och plufsig, dra ner på godis till förmån för mer stärkelse nästa gång.

Man talar om siffror på 60:40 (stärkelse/socker) som gräns för ökad DNL i en del studier. Men det är ju också kontextuellt. Har man tränat innan osv.

Hm ok, tänkte köra den i samband med ett lättare träningspass där fokus ligger på de muskelgrupper jag inte tränar specifikt så ofta ( biceps, triceps, traps etc. anser att jag oftast tränar armarna tillräckligt med bänk och press + chins ).
Tanken var ursprungligen att undvika choklad ( iallafall mestadels ) och gå efter glukosbaserat godis, men skall nog spana lite efter mer stärkelserika alternativ i sådana fall !

Vivaldi
2013-07-27, 20:28
Tips till mig själv ... kör kanelbullar nästa gång

Sockerknockad av 7 hekto godis ... jag är klenare än jag trodde ...

Scrubby
2013-07-27, 22:26
Tips till mig själv ... kör kanelbullar nästa gång

Sockerknockad av 7 hekto godis ... jag är klenare än jag trodde ...

Det gick även ganska snabbt ner va? :D

Scrubby
2013-07-27, 22:29
Jag har gjort det och det kan funka, men har också blivit blöt dagen efter vid för mycket godis andra tillfällen. Så länge du håller fettet lågt och helst håller en kvot med minst 50% stärkelse och lägger det under dagen efter träning så ska det fungera. Fettsnålt godis vill säga.

Man får prova sig fram lite med sådant här. Testa och vaknar du hård och slimmad dagen efter är du rätt ute. Är du vattning och plufsig, dra ner på godis till förmån för mer stärkelse nästa gång.

Man talar om siffror på 60:40 (stärkelse/socker) som gräns för ökad DNL i en del studier. Men det är ju också kontextuellt. Har man tränat innan osv.

Hur stor skada gör denna ökning av DNL i praktiken då om det handlar om så få enstaka tillfällen? Borde väl vara ganska obetydliga siffor?

tjing
2013-07-27, 22:54
Ja, det är obetydliga siffror enstaka gånger. Vi snackar ett par gram fett från kolhydraterna.

Däremot lagras fettet som bekant in istället. Varför man håller fettet lågt på refeed.

Vivaldi
2013-07-27, 23:41
Ja, det är obetydliga siffror enstaka gånger. Vi snackar ett par gram fett från kolhydraterna.

Däremot lagras fettet som bekant in istället. Varför man håller fettet lågt på refeed.

Yup

Dagens krubb = 580g Havsaborre + 200g tomat samt 100g rödlök + 15g Bcaa + 756g Lösgodis

Vivaldi
2013-07-27, 23:54
Det gick även ganska snabbt ner va? :D

cirka 2 h