handdator

Visa fullständig version : Något fel på mig?


dominera
2013-07-26, 20:19
Jag börjar seriöst undra om det kan vara något fel med min kropp, typ brist på testo eller något. Jag fyller 20 år och är 172 cm kort och väger kring 60 kg. Det tycker jag är väldigt litet för en snart fullvuxen man. Visst finns det många som är korta men att väga 60 kg som kille på 20 år är väl ganska lite?

Det som bekymrar mig mest (och anledningen till frågan) är styrkan, inte bara vikten i sig. Började få upp intresset för träning för kanske 3-4 år sen men det var inte förrän jag var nyss 18 år fyllda som jag körde igång på riktigt med strikt styrketräning efter schema med mycket mat osv. Jag har alltid varit liten och svag så jag fick kämpa som fan och det var inte roligt att träna med mina kompisar som var mycket större och starkare. Iaf så för ett år sen (efter 1 års träning) tog jag studenten och vägde ca 70 kg relativt vältränad, kom upp till 75 som mest men blev lite lönnfet så drog ner på maten lite. Såg helt okej ut utseendemässigt men styrkan var fan riktigt dålig. Efter 1 års regelbunden styrketräning med bra mat (som stärks av min viktuppgång) så maxade jag kanske 50-60 kg i bänk, arbetsvikten lade på 45-47,5 kg.

Känns jävligt frustrerande att vara så svag. Har inte tränat på ett år då jag helt tappat motivationen att fortsätta. Inte så roligt att träna med 45 kg i bänk efter 1 år medan kompisen som tränat 1 månad bänkar 80 kg. Varför så orättvist? Måste ju vara något fel

Loke
2013-07-26, 20:27
Tja, är man liten så får man leva med att vara relativt klen. Jag är rätt stark, men börjar jag jämföra mig med andra kommer jag alltid känna mig svag på mina 169 cm.

De flesta som förblir svaga tränar helt enkelt för lite. Så hur många set bänkpress kör du i veckan, exklusive lätt uppvärmning?

derko
2013-07-26, 20:30
Knappast något fel på dig. Du har kanske sämre gener för muskelbygge/styrka än andra. Om du ger upp för att träning inte går lätt för dig så kan du lika gärna göra något annat med din tid.

dominera
2013-07-26, 20:49
Tja, är man liten så får man leva med att vara relativt klen. Jag är rätt stark, men börjar jag jämföra mig med andra kommer jag alltid känna mig svag på mina 169 cm.

De flesta som förblir svaga tränar helt enkelt för lite. Så hur många set bänkpress kör du i veckan, exklusive lätt uppvärmning?

Första åren stämmer detta men som jag sa så har jag det senaste träningsåret kört riktigt bra. Inte helt perfekt givetvis, men jag har kört strikt efter 3-1-3 så antal set osv är noga planerade

Knappast något fel på dig. Du har kanske sämre gener för muskelbygge/styrka än andra. Om du ger upp för att träning inte går lätt för dig så kan du lika gärna göra något annat med din tid.

Nej, håller med om att man inte ska ge upp. Har börjat träna igen den senaste månaden efter 1 års uppehåll men det känns bara så orättvist. Varför ska just jag vara liten och svag? Finns ju 17-18 åringar på gymmet som exempelvis är 185 och väger 80 kg

Loke
2013-07-26, 21:02
Första åren stämmer detta men som jag sa så har jag det senaste träningsåret kört riktigt bra. Inte helt perfekt givetvis, men jag har kört strikt efter 3-1-3 så antal set osv är noga planerade

Ok, säger mig inget. 3-1-3 är ju bara en split, det är så vitt jag vet inget etablerat program. Jag har dock väldigt svårt att tro att någon som tränar, säg, 15 set bänkpress i veckan i ett år kommer maxa på en vikt mindre än sin egen kroppsvikt. Förutsatt att man inte skadar sig eller nåt sånt.

hidden
2013-07-26, 21:16
När du väl tränar, tränar du "hårt"? Kom ihåg att det inte ska bli för mycket runt-lallning på gymmet, dom vilodagar du lägger in under veckan SKA BEHÖVAS. Om du till exempel presterar lika bra i knäböj 2-3 dagar på raken säger något mig att du behöver träna "hårdare".

dominera
2013-07-26, 21:26
Ok, säger mig inget. 3-1-3 är ju bara en split, det är så vitt jag vet inget etablerat program. Jag har dock väldigt svårt att tro att någon som tränar, säg, 15 set bänkpress i veckan i ett år kommer maxa på en vikt mindre än sin egen kroppsvikt. Förutsatt att man inte skadar sig eller nåt sånt.

Var visst lite otydlig där. Kör press/drag/ben enligt 3-1-3 där jag har varierat reps och set osv.

Ja visst kan det vara sant till viss del, men det känns ändå som att jag borde öka betydligt mer i styrka. Gick från ca 60-75 kg över ett år, även om det var stor fettuppgång så såg jag definitivt inte fet ut, såg ganska okej ut faktiskt. Men borde kunna lyfta mer, tar ju i allt jag har och gör allt korrekt så jag fattar inte varför jag ej orkar mer än 45 kg

När du väl tränar, tränar du "hårt"? Kom ihåg att det inte ska bli för mycket runt-lallning på gymmet, dom vilodagar du lägger in under veckan SKA BEHÖVAS. Om du till exempel presterar lika bra i knäböj 2-3 dagar på raken säger något mig att du behöver träna "hårdare".

Även om jag kan bättra mig på den punkten så tycker jag har kört väldigt hårt sista träningsåret. Första tiden var det mycket lallande och man var lite osäker på hur man skulle göra allt osv men senaste året har jag haft bra koll. Tränar ensam också, främst för att det är jobbigt att hela tiden behöva ta av kompisens vikter när man ska köra. Men detta leder ju också till att man inte har någon att prata med, så jag är alltid fokuserad på gymmet

Masterpan
2013-07-26, 22:49
Du har antagligen kassa gener och kan inte göra så mycket åt det.

Tog ca 3 år för mig med stenseriös styrketräning och kost komma till 100 kg i bänk.
En bekant pressade upp 130 kg i bänkpress efter kanske 20 st bröstpass.

Kolla på din benstomme? Har du smala handleder och vrister? Har du det så har du också färre muskelceller.

Flygplan
2013-07-26, 23:21
Du har antagligen kassa gener och kan inte göra så mycket åt det.

Tog ca 3 år för mig med stenseriös styrketräning och kost komma till 100 kg i bänk.
En bekant pressade upp 130 kg i bänkpress efter kanske 20 st bröstpass.

Kolla på din benstomme? Har du smala handleder och vrister? Har du det så har du också färre muskelceller.

Det där stämmer absolut inte rakt av. Den naturligt grövsta personen jag känner har extremt smala handleder. Nu pratar vi inte "aningen större än medel-grov", utan rejält bitig.

dominera
2013-07-26, 23:50
Kolla på din benstomme? Har du smala handleder och vrister? Har du det så har du också färre muskelceller.

Ja, har väldigt smala handleder. Fanns ingen kille i min klass på gymnasiet som hade smalare underarmar/handleder än jag. Förra året när jag vägde 75 som mest så var dom givetvis lite större, men fortfarande väldigt smala

LillisJ
2013-07-26, 23:55
Skriv ditt träningsschema

Loke
2013-07-27, 01:18
Var visst lite otydlig där. Kör press/drag/ben enligt 3-1-3 där jag har varierat reps och set osv.

Ja visst kan det vara sant till viss del, men det känns ändå som att jag borde öka betydligt mer i styrka. Gick från ca 60-75 kg över ett år, även om det var stor fettuppgång så såg jag definitivt inte fet ut, såg ganska okej ut faktiskt. Men borde kunna lyfta mer, tar ju i allt jag har och gör allt korrekt så jag fattar inte varför jag ej orkar mer än 45 kg

Nu kommer jag vara lite hård här, jag tror det kan behövas: Du gör allt korrekt? Du bänkar ju mindre än din egen kroppsvikt, klart som fan du inte gör allt korrekt! Jisses. Du har fortfarande inte berättat hur du tränar ("varierat reps och set" säger inget om ditt upplägg annat än att det tycks sakna struktur), men det är iaf inte ett av de vanliga uppläggen för bänkpress. Mm2k, russian squat routine, sundsvallsprogrammet är några du kan googla på, de är poppis för bänk. Kör en cykel av något av dessa. Du behöver inte köra något av dessa, men dina resultat säger mig att du gör helt fel i din träning, och då är ett etablerat program bra.

Sen kanske det finns de som bänkar mer med mindre arbete, men det funkar oftast bara till en viss gräns. 80 kg i bänk är inte heller så imponerande för en vuxen man. Dåliga gener kan vi prata om efter lite objektiv analys, dvs genom att köra några cykler i ett populärt program.

StorEric
2013-07-27, 09:47
Jag var liknande i början. Liten o tanig o smal. Men jag körde på satan på gymmet.

Nu kanske jag körde för mycket, men för min kryppstyp i gymnasiet så funkade det iaf. (Nu pratar vi 20 år sedan)
Bröstpass var efter uppvärmning.
9 set bänkpress
9 set lutande hantelpress
9 set cablecross upp
9 set cablecross nere.

ca 2 timmar bröst. Troligen på tok för mycket. Sen hem och knäcka ner några äggvitor o socker, saft i ett glas och dricka upp.

Men efter något år var jag iaf uppe i 90kg bänk och några äldre trodde jag käkade anabola.

DJJOHANSSON
2013-07-27, 10:07
Kolla på din benstomme? Har du smala handleder och vrister? Har du det så har du också färre muskelceller.


Så man kan inte bli stark då eller vad menar du? :) Jag har 16cm runt handleden och med mina 190cm har jag ett par rejäla babianarmar också. Konstigt nog har jag kunnat bli stark, Smal benstomme är ingen ursäkt.


Folk är rädda för att lyfta tungt, Dom ger upp när det blir jobbigt och dom vågar inte bli feta. Är man inte en nybörjare med dålig teknik så kommer inte styrkan rulla in ifall man ligger på energibalans, Pratar halva passet och inbillar sig själv att vikten är tung.


Vill man bli stark i bänk så ska man träna bänk, tungt. Negativa reps, forced reps med passare, Klossbänk, Smalbänk, Militärpress, Dips. Två gånger i veckan.

pansarvagn
2013-07-27, 10:30
Ectomorfer har generellt rätt kassa gener för styrkeutveckling i bänkpress, iaf enligt den erfarenhet som jag har och de som jag har pratat med. Vägde 62 kg på mina 178 cm när jag började träna. Började att bänka på typ 25-30 kg i arbetsvikt eller så. Vikterna kommer förr eller senare men bänken lär knappast bli din starka gren.

svag74
2013-07-27, 11:06
Jag börjar seriöst undra om det kan vara något fel med min kropp, typ brist på testo eller något. Jag fyller 20 år och är 172 cm kort och väger kring 60 kg. Det tycker jag är väldigt litet för en snart fullvuxen man. Visst finns det många som är korta men att väga 60 kg som kille på 20 år är väl ganska lite?


När jag var 20 vägde jag sisådär 55kg till mina 190cm.
Nu väger jag lite mer, men kan inte gå upp särskilt mycket för jag blir bara fet, då jag saknar muskler/muskeltillväxt.
Mig är det troligen fel på dock :D
Får hoppas du kan göra något åt din situation, jag tränar ju fortfarande, men tycker man inte det är roligt så är det ju lätt att tröttna för såna som oss.

dominera
2013-07-27, 18:44
Nu kommer jag vara lite hård här, jag tror det kan behövas: Du gör allt korrekt? Du bänkar ju mindre än din egen kroppsvikt, klart som fan du inte gör allt korrekt! Jisses. Du har fortfarande inte berättat hur du tränar ("varierat reps och set" säger inget om ditt upplägg annat än att det tycks sakna struktur), men det är iaf inte ett av de vanliga uppläggen för bänkpress. Mm2k, russian squat routine, sundsvallsprogrammet är några du kan googla på, de är poppis för bänk. Kör en cykel av något av dessa. Du behöver inte köra något av dessa, men dina resultat säger mig att du gör helt fel i din träning, och då är ett etablerat program bra.

Sen kanske det finns de som bänkar mer med mindre arbete, men det funkar oftast bara till en viss gräns. 80 kg i bänk är inte heller så imponerande för en vuxen man. Dåliga gener kan vi prata om efter lite objektiv analys, dvs genom att köra några cykler i ett populärt program.

Dag 1: Bröst, axlar och triceps

Bänkpress 4x8
Militärpress 4x8
Hantelpress 4x8
Smal bänkpress 4x8
Lutande bänkpress/hantelpress 4x8
Pushdowns 4x10

Dag 2: Rygg och biceps

Marklyft 3x5
Latsdrag med brett/smalt grepp (varierar lite olika) 4x8
V-latsdrag 4x8
Latsdrag med supinerat grepp 4x8
T-bar rodd 4x8
Skivstångscurl med rak stång 4x8
Omvända curls 4x8

Dag 3: Ben och vader

Knäböj 5x5
Benpress 4x8
Lårcurl 4x8
Stående vadpress 4x8
Sittande vadpress 4x8

Så såg mitt träningsschema ut mer eller mindre, kört lite olika variationer på reps och set under 1 år (alltså ibland 5x5 ibland 3x10). Mage tränades när jag kände för det, typ 1-2 ggr i veckan.

Provade mm2k under ett par månader då jag tänkte ge det ett försök just för att jag var missnöjd med bänken. Följde schemat som man ska och även om jag vanligtvis tränade med 40 kg i arbetsvikt så började jag med stången och ökade enligt programmet. Lyckades komma upp till 47,5 kg i arbetsvikt men där tog det stopp. Försökte lösa det på flera olika sätt men då det verkade få motsatt effekt och arbetsvikten trillade ner till 45 kg så gav jag upp och försökte på som tidigare. Alla människor är bra på olika saker och visst kan jag gå med på att jag har dåliga gener för att bygga muskler/styrka. Men så förbannat dåliga kan man väl knappast ha? Som du själv säger så är 80 kg i bänk knappast någon bedrift, och vad är då inte 47,5 kg? Rent ut sagt värdelöst