handdator

Visa fullständig version : Vad betyder brytböj?


Diomedea exulans
2013-07-26, 11:36
"Brytböj" är ett ord jag har sett några gånger på forumet. Att det är en variant av knäböj har jag förstått... Men vad för någon variant?

Mart|n
2013-07-26, 11:59
Att man använder ryggen mycket när man böjer, kan vara självvalt, men oftast beror det på dålig teknik.

mikaelj
2013-07-26, 12:03
Att man använder ryggen mycket när man böjer, kan vara självvalt, men oftast beror det på dålig teknik.

och svag benstyrka och dålig rörlighet.

Mart|n
2013-07-26, 12:04
och svag benstyrka och dålig rörlighet.

Sista ordet!

Payter
2013-07-26, 13:10
Nej,jag fick det!

Stefan J
2013-07-26, 13:35
Precis som det sagts så är det när du avsiktligt eller oavsiktligt fäller ryggen samtidigt som benen rätas ut, sedan blir det en slags good morning för att göra klart lyftet. En film säger mer än tusen ord. Här, andra rep här är en riktigt brytböj. :)

-_mKf7VsxHQ

Diomedea exulans
2013-07-26, 13:40
Okej, förstår precis vad som menas. Tack för svaren, mina herrar! :)

Stefan J
2013-07-26, 13:41
Precis som det sagts så är det när du avsiktligt eller oavsiktligt fäller ryggen samtidigt som benen rätas ut, sedan blir det en slags good morning för att göra klart lyftet. En film säger mer än tusen ord. Här, andra rep här är en riktigt brytböj. :)

-_mKf7VsxHQ

Det krävs en riktigt stark rygg för att ha brytböjar som en medveten fungerande teknik. Även om det inte är i den änden man brukar börja lära ut teknik (då det finns uppenbara risker med det om man inte har koll på saker och ting) så finns det flera som får det att fungera. Annars brukar man lära ut en betydligt rakare olympisk stil till de som vill bygga lårstyrka användbar till andra idrotter eller för byggning. Men att pricka låren är ju inte vad styrkelyft handlar om, där ska man lyfta så mycket vikt man kan och ju fler muskelgrupper man kan ta hjälp av för det ändamålet desto bättre.

Niorna
2013-07-26, 13:56
Precis som det sagts så är det när du avsiktligt eller oavsiktligt fäller ryggen samtidigt som benen rätas ut, sedan blir det en slags good morning för att göra klart lyftet.


Kan du förtydliga för en trögtänkt? Är en brytböj när man fäller så att säga "halva ryggen" och det blir avslut med en ostrikt good morning, eller menar du att man håller ryggen rak, men lyfter röven först och sedan överkroppen?

Niorna
2013-07-26, 13:58
och svag benstyrka och dålig rörlighet.

Var ligger den dåliga rörligheten? Benen, röven, ryggen, bröst, eller överallt?

mikaelj
2013-07-26, 14:02
Kan du förtydliga för en trögtänkt? Är en brytböj när man fäller så att säga "halva ryggen" och det blir avslut med en ostrikt good morning, eller menar du att man håller ryggen rak, men lyfter röven först och sedan överkroppen?

Jag skulle säga att en brytböj är alla lägen där rumpan rör sig längre sträcka än huvudet. I en optimal böj förflyttar sig huvudet lika många centimeter i höjdled som rumpan.

Är man svag i benen vill man gärna låta bli att använda dem och rätar därför ut dem så tidigt som möjligt och låter ryggen ta belastningen.

Var ligger den dåliga rörligheten? Benen, röven, ryggen, bröst, eller överallt?

OM det är dålig rörlighet, vilket det inte behöver vara:

Ljumskar så att man inte kommer ner i djup och lurar sig själv genom att fälla fram ryggen, eftersom det då känns som att man kommer längre ned. Vilket man också gör, men bara med huvudet och inte med rumpan.
Det löser man genom att göra en knäböj med formen man vill ha, tills man känner att det stramar i ljumskarna/insida lår.

Det kan också vara vaderna, som gör att man inte kommer fram tillräckligt mycket med knäna framför fötterna.

Niorna
2013-07-26, 14:32
Är man svag i benen vill man gärna låta bli att använda dem och rätar därför ut dem så tidigt som möjligt och låter ryggen ta belastningen.

Rippetoe brukar tala om "hip drive". Tror du en misstolkning kan leda till det här? Att man först lyfter röven och sedan ryggen? Och hur ska man i sådant fall tolka konceptet rätt?


Ljumskar så att man inte kommer ner i djup och lurar sig själv genom att fälla fram ryggen, eftersom det då känns som att man kommer längre ned.


Är det någon skillnad på low respektive high bar? Med low bar vill man väl medvetet fälla ryggen mer än med high bar? Är det något speciellt man kan tänka på vid low bar?

Tack för att du tar dig tid att svara.

Alfers
2013-07-26, 14:49
Precis som det sagts så är det när du avsiktligt eller oavsiktligt fäller ryggen samtidigt som benen rätas ut, sedan blir det en slags good morning för att göra klart lyftet. En film säger mer än tusen ord. Här, andra rep här är en riktigt brytböj. :)

-_mKf7VsxHQ

Letade faktiskt efter en bild på Kims instagram att lägga upp, tänkte direkt på honom.
Han drog ju dock svenskt rekord i mark senast på sm så han har ju onekligen stark rygg så det funkar säkert för honom.

MtotheM
2013-07-26, 15:53
och svag benstyrka och dålig rörlighet.

Eller svaga sätesmuskler där benen orkar räta på sig men inte överkroppen som då begränsar även benen eftersom man annars tippar framåt.

Stefan J
2013-07-26, 16:16
Kan du förtydliga för en trögtänkt? Är en brytböj när man fäller så att säga "halva ryggen" och det blir avslut med en ostrikt good morning, eller menar du att man håller ryggen rak, men lyfter röven först och sedan överkroppen?

Jag tror inte att begreppet brytböj är definierat ordentligt utan betydelsen varierar beroende på vem du frågar. För mig betyder brytböj att du medvetet/omedvetet fäller ryggen, kommer en bit upp med benen, förbi det tyngsta läget, och sedan "bryter" tillbaka med ryggen. Rak rygg är givetvis att föredra om det är en medveten stil som man tänker köra med då det alltid föreligger en risk att öppna upp ryggen med belastning, men båda blir en brytböj enligt min definition. Den med rak rygg en "säker" brytböj, den med böjd rygg en mer farlig brytböj som jag tror man gör klokast i att undvika så ofta du kan.

mikaelj
2013-07-26, 16:16
Rippetoe brukar tala om "hip drive". Tror du en misstolkning kan leda till det här? Att man först lyfter röven och sedan ryggen? Och hur ska man i sådant fall tolka konceptet rätt?

Är det någon skillnad på low respektive high bar? Med low bar vill man väl medvetet fälla ryggen mer än med high bar? Är det något speciellt man kan tänka på vid low bar?

Eftersom du bor i London borde du besöka Chris Young på Darkside Barbell, http://www.getmightynow.com/about.html

Det ger betydligt mer att visa än att försöka förklara i text.

Stefan J
2013-07-26, 16:17
Letade faktiskt efter en bild på Kims instagram att lägga upp, tänkte direkt på honom.
Han drog ju dock svenskt rekord i mark senast på sm så han har ju onekligen stark rygg så det funkar säkert för honom.

Jo. Däremot har jag sett i hans journal att han håller på att städa upp stilen så att det liknar mer Mapas böjar, dvs den bättre varianten av brytböj.

Niorna
2013-07-26, 23:43
Jag tror inte att begreppet brytböj är definierat ordentligt utan betydelsen varierar beroende på vem du frågar.

Tack för förklaringen!

Eftersom du bor i London borde du besöka Chris Young på Darkside Barbell, http://www.getmightynow.com/about.html


Thank you! Det ska jag kolla upp!

mattepatte
2013-07-27, 05:48
Om man gör brytböj omedvetet, är det bara nöta på så benen kommer ikapp, eller är det sänka vikt som gäller så man får perfekt teknik, och nöta sig tillbaks till sina gamla vikter med den nya tekniken? Antar att det är andra valet.

Loke
2013-07-27, 08:43
Om man gör brytböj omedvetet, är det bara nöta på så benen kommer ikapp, eller är det sänka vikt som gäller så man får perfekt teknik, och nöta sig tillbaks till sina gamla vikter med den nya tekniken? Antar att det är andra valet.

Fixa tekniken. Det behöver inte vara speciellt svårt. Generellt upplever jag bland de relativt nya att brytböjar beror på det gamla vanliga problemet att kroppen föredrar att lägga tyngpunkten framåt. Den lilla reptilhjärnan får kanske till och med för sig att man kan dumpa stången över huvudet om det vill sig illa. Om man vågar trycka sig en aning mer bakåt när man går upp så löser det sig för många. Låta axlarna föra rörelsen uppåt och bakåt. För den som har tränat rätt länge kanske det är lite mer avancerat, jag vet inte.

Jag tror inte man behöver sänka vikten så värst mycket om man inte är ruskigt stark i ryggen så att brytböjar faktiskt är en överlägsen teknik.

mikaelj
2013-07-27, 09:25
Om man gör brytböj omedvetet, är det bara nöta på så benen kommer ikapp, eller är det sänka vikt som gäller så man får perfekt teknik, och nöta sig tillbaks till sina gamla vikter med den nya tekniken? Antar att det är andra valet.

Sänk vikten så att du får en teknik där du involverar benen. Sedan ser du till att behålla samma teknik även när du lägger på vikt. Om du lägger på vikt för fort kommer du inte kunna hålla samma teknik. Gå då tillbaka till start och repetera.