handdator

Visa fullständig version : Aktiverade muskler under en militärpress? Ratio handstående armhävning/militärpress?


Aping
2013-07-26, 09:12
Hej!

Jag har ett 10RM i handstående armhävningar (HSPU) mot vägg vid KV 80 kg där huvud nuddar marken men bara(?) ett 1RM på ca 55 i militärpress (MP) vid död start från rackposition. Kör med ungefär samma avstånd mellan händerna i de båda övningarna dvs något bredare än axelbrett. Jag förstår att MP är en annan övning och har längre ROM men vill gärna veta mer exakt:

1. Har jag en normal ratio mellan de två pressövningarna?
2. Om jag vill öka min RM-kvot MP/HSPU utan att tappa reps i HSPU; vilka muckler är det som begränsar mig?

Tack!

Payter
2013-07-26, 09:50
Tänk på att handstående är typ halva rörelsen av en militärpress.Testa att ha något under händerna (armhävningshandtag,paralletes etc).

Wormzie
2013-07-26, 09:55
2. Var inte rädd för att träna mer mp, finns ingen anledning att tro att du kommer tappa reps i hspu! Tvärtom kan du säkert bli starkare även där! Går inte säga vilka muskler som begränsar dig eftersom det är så mycket involverat, axelstyrka&stabilitet, skulderstyrka/stabilitet, bålstabilitet mm:)

Aping
2013-07-26, 10:16
Tack för kommentarerna så långt!

Payter: Bra förslag, kör faktiskt redan med händerna på viktskivor som progression!

Wormzie: Att jag nämnde tappa i hspu var bara unintentional nerdness eftersom det också skulle innebära ökad kvot :-P Är alltså inte rädd för att träna mer MP :-)

Någon annan som vill utveckla eller ljuga ihop ngt anatomiskt/biomekaniskt?

Pintan
2013-07-26, 10:20
Hej!

Jag har ett 10RM i handstående armhävningar (HSPU) mot vägg vid KV 80 kg där huvud nuddar marken men bara(?) ett 1RM på ca 55 i militärpress (MP) vid död start från rackposition. Kör med ungefär samma avstånd mellan händerna i de båda övningarna dvs något bredare än axelbrett. Jag förstår att MP är en annan övning och har längre ROM men vill gärna veta mer exakt:

1. Har jag en normal ratio mellan de två pressövningarna?
2. Om jag vill öka min RM-kvot MP/HSPU utan att tappa reps i HSPU; vilka muckler är det som begränsar mig?

Tack!

Låter som en väldigt skev ratio, men det kan lika gärna vara jag som har en skev ratio (55kg 1 rm militärpress, 10 reps handstående press, kv 62). Antingen är du väldigt svag i bottenläget eller så utför du inte handstående press särskilt strikt. Ha händer och huvud så när väggen som möjligt (5 cm eller så) samt helt rak kropp, med bara ena foten nuddande väggen som stöd.

Aping
2013-07-26, 10:30
Plintan: Det var väldigt stor avvikelse i våra stats :-D Jag har ingen betydande vikt mot väggen. Har den som stöd om jag tippar åt det hållet men försöker att få till dem fritt så det blir mest att jag touchar. Däremot är inte 10RM med död start från huvudstående så det blir förstås en stor skillnad.

Pintan
2013-07-26, 16:13
Hehe jo.
Att du inte kör med full rom kan nog göra en ganska stor skillnad. Samt att du kanske som tidigare nämnt är starkast i sista halvan av rörelsen. För mig är det sista halvan av en militärpress, när överarmarna är i 90 graders vinkel mot överkroppen, som det tar stopp.

FabianH
2013-07-26, 18:28
Varför kör man handstående armhävning? har alltid undrat och aldrig förstått.

kalajset
2013-07-26, 18:48
Själv klarade jag nog inte mer en än handfull strikta, handstående armhävningar i full ROM när 1RM i militärpress låg på 80 kg. Gjorde uppåt ett tiotal strikta HSPU som bäst när jag maxade 75 kg i MP. Kroppsvikten gick under samma tidsperiod upp från strax över 80 till strax över 90 kg. Vad vill jag ha sagt med detta då? - tja, kroppsvikten verkar vara den avgörande faktorn för mig i HSPU och jag personligen tycks få ut otroligt lite av styrkan från MP i handstående armhävningar överhuvudtaget.

Aping
2013-07-26, 22:20
FabianH: Finns väl en massa anledningar beroende på vad man har för mål med träningen? Basövning för att bygga grundstyrka/kroppsmedvetenhet/koordination i gymnastik/akrobatik och vissa dansstilar t ex?

Själv kör jag den för att jag tycker det är kul och en bra axelövning om man vill träna utan gym, speciellt när man orkar pressa hela vägen från bröstet. Bra bit dit för mig dock :-)

Tycker snarare att MP är mer begränsad!

Hemi
2013-07-26, 23:01
Varför kör man handstående armhävning? har alltid undrat och aldrig förstått.

Jag gjorde det mycket förr när jag inte hade vikter till hands och tyckte det var coolt samt att det skulle förbättra mina övriga handstående. Numera ratar jag övningen för egen del, trodde att man kunde vänja kroppen med såna rörelser men kroppen är inte designad för att kunna pumpa blodet uppåt som annars är nedåt lika effektivt. Därför har jag personligen en regel numera att alltid ha huvudet högst i alla övningar med undantag då underarmarma sträcker över huvudet. Men det är jag det.

Aping
2013-07-26, 23:59
Hemi: Bra post. Du har rätt i att det är högre skaderisk. Jag kan ju inte rekommendera övningen om man bara vill bygga presstyrka eller massa, då finns det bättre alternativ. Tränar man för långt skadefritt liv är dock knappast militärpress med vikter över silverhantel (eller andra styrkefeats över medelmänniskans nivåer) något som behövs heller för den delen men det känns som fel forum för en sån diskussion...

Menar inte att försöka vara tuff - bara en reflektion.