handdator

Visa fullständig version : Passande knäböjsteknik för en kille med lång rygg och korta ben?


christianM
2013-07-26, 07:40
Ja, rubriken förklarar väl det mesta. Jag undrar helt enkelt vad ni tycker är en passande knäböjsteknik, dvs stångplacering, fotbredd osv, för en kille med lång rygg och korta ben.
Med utrustning antar jag att det är bättre att hålla en rakare profil, men det jag syftar på nu är klassisk lyftning.
Är för övrigt ca 184-185 cm lång om det nu skulle vara relevant fakta för att lättare kunna besvara min fråga :)

Mapa
2013-07-26, 07:46
Det är mycket lättare med film. Men rent generellt så brukar en rätt så upprätt stil passa lyftare med korta lårben/lång överkropp. Men det betyder inte att du måste ha stången på nacken

christianM
2013-07-26, 08:00
Det är mycket lättare med film. Men rent generellt så brukar en rätt så upprätt stil passa lyftare med korta lårben/lång överkropp. Men det betyder inte att du måste ha stången på nacken

Ah okej. Det blir ju lätt en ganska upprätt stil i och med att det är svårt att brytböja när man har en lång rygg.
Vissa förespråkar att man lägger stången lite högre upp på nacken men det kopplar ju bort ryggen ganska mycket och det känns ju ganska onödigt då jag inte tränar knäböj för benens skull utan för att kunna lyfta så mycket som möjligt :)


Här är en film då stångplaceringen är ganska mitt emellan.
6ibnmCSEgoQ

Holmeros
2013-07-26, 08:01
Jag har funderat lite på samma sak. Jag har också en ganska lång rygg och korta ben på mina 188 cm. Jag har alltid stången ganska högt, klarar inte av att ha den lågt. Står inte speciellt brett heller, men inte heller speciellt smalt. Försöker bredda samtidigt som jag försöker få upp rörligheten för att kunna stå bredare, vi får väl se vart det tar mig.

Det här är absolut inga råd - jag har en helt värdelös böj-teknik..

Mapa
2013-07-26, 09:11
Ah okej. Det blir ju lätt en ganska upprätt stil i och med att det är svårt att brytböja när man har en lång rygg.
Vissa förespråkar att man lägger stången lite högre upp på nacken men det kopplar ju bort ryggen ganska mycket och det känns ju ganska onödigt då jag inte tränar knäböj för benens skull utan för att kunna lyfta så mycket som möjligt :)

6ibnmCSEgoQ

tycker iofs inte det ser ut som att du har speciellt korta lårben. Med korta lårben tänker jag typ Kenta Sandvik.

2166G5Cw7KE

Rahf
2013-07-26, 09:17
Mapa: eller valfri tyngdlyftare i elitklass. Där är det oftast korta lårben och lång överkropp som gäller. Pyrros Dimas är ett bra exempel.

ceejay
2013-07-26, 09:25
korta lårben
RzT1lY-q-hg

christianM
2013-07-26, 09:25
Allt är ju relativt såklart. Men visst, jättekorta lårben har jag inte. Men med tanke på min längd skulle jag ändå våga påstå att jag har kortare lårben än medel.
Det tycker jag känns i sumomarken då jag drar mest med ryggen för bryter jag in kommer jag i en väldigt djup startposition.
Men vad tror du skulle gynna mig, av filmen att bedöma? Kan det vara värt att testa en låg stångplacering?

christianM
2013-07-26, 09:27
korta lårben
RzT1lY-q-hg

Sett den innan, helt sjuka proportioner!

Mapa
2013-07-26, 09:31
.
Men vad tror du skulle gynna mig, av filmen att bedöma? Kan det vara värt att testa en låg stångplacering?

ja, helt klart. utan klack också imo

christianM
2013-07-26, 09:41
ja, helt klart. utan klack också imo

Jaså? På grund av att jag skjuter fram knäna eller är det någon annan anledning? :)
Vad rekommenderar du för skor då?

Mapa
2013-07-26, 11:11
allt blir mer framåt i klackskor. Vilket gör att det blir lättare att sätta sig rakt. Men om du ska köra lowbar så vill man ha knäna längre bak, så prova vilka platta skor som helst. Om du bara ska prova en gång så kör barfota om du inte har platta skor. Det går precis lika bra.

christianM
2013-07-26, 11:29
allt blir mer framåt i klackskor. Vilket gör att det blir lättare att sätta sig rakt. Men om du ska köra lowbar så vill man ha knäna längre bak, så prova vilka platta skor som helst. Om du bara ska prova en gång så kör barfota om du inte har platta skor. Det går precis lika bra.

Okej, det ska jag testa nästa gång.
Tack för hjälpen! :)

Förresten, blir det Arnolds nästa år igen eller? :)

Mapa
2013-07-26, 14:39
Okej, det ska jag testa nästa gång.
Tack för hjälpen! :)

Förresten, blir det Arnolds nästa år igen eller? :)

nej jag tror inte det. SKa tävla lite mer sparsamt nästa år och försöka grunda upp mig lite så jag kan börja närma mig fina siffror till 2015

hugok
2013-07-28, 08:13
Alla verkar överens om att det är en upprätt high-bar böjstil, nästan OL-böj som gäller om man har lång överkropp och korta ben.
Kan jag då dra slutsatsen att det är tvärt om som gäller för mej med kort överkropp och långa ben, lång i allmänhet också. Att jag borde köra low-bar, ha lite mer framåtlutad kropp, stå lite bredare och allt vad det innebär.
Jag har tidigare kört ganska mycket så men kör i princip bara frontböj numera då jag haft någon skada som hindrat mej från att köra vanliga böj ett tag. Jag vet inte om en av de bidragande orsakerna till skadan varit min böjstil eller inte. Men jag känner inte längre av skadan och planerar på att komma tillbaks till de vanliga böjarna ganska snart.

Rahf
2013-07-28, 12:14
Man kan köra high-bar med dem proportionerna också, om det är bäst eller ej låter jag vara osagt. Personligen är det high-bar, OL-skor och djuuupa böj som gäller, mest eftersom jag är väldigt bekväm med det utförandet nu. Inget är fel förutom dåligt utförande.