handdator

Visa fullständig version : Ser ni några fel?


FLP
2013-07-26, 06:23
Jag har nu kört ett schema 3-split

Jag har valt att lägga upp det följande

4 set och 15 reps

Pass 1: Rygg
Marklyft
Enhands rodd
Rodd smalt grepp
Ryggresningar
Chins
Mage

Pass 2: Bröst
Bänk
Utsida axlar
Bröst i cable "omvända cablecrossover"
Mage
Armhävningar

Pass 3: Ben
Knäböj
Vadpress
Benpress
Mage

Detta har jag nu kört i 15 pass och kroppen har svarat väldigt bra.
Nu idag påbörjas 3x8 med byte utav några övningar men i stort sett samma upplägg.

Så frågan till er är hur borde jag lägga upp det nya schemat, ha i åtanke att det är att gå från 4x15 till 3x8 och jag vill ha ungefär samma mängd övningar.

Kan det vara ett för stort hopp från 4x15 till 3x8?

Har tränat flera år så mina fästen är starka, jag har tänkt att lägga en grund på 4x15 sen 3x8 sen 4x5 allt detta under bulk, hur låter det?

Hoppas att det inte blev allt för rörigt.

Snubben
2013-07-26, 08:41
Mage på alla pass?

FLP
2013-07-26, 09:40
Mage på alla pass?

Varierar mellan sida mage och framsida

alphahanen2
2013-07-26, 09:45
Varierar mellan sida mage och framsida

Jag är ganska säker på att magen är en muskel.

FLP
2013-07-26, 09:59
Jag är ganska säker på att magen är en muskel.

Jag upplever att när jag kör sida mage så får jag ingen träningsvärk på den främre delen utav magen"rutorna"

Fungerar väldigt bra hittills och fått bra resultat också

alphahanen2
2013-07-26, 10:11
Jag upplever att när jag kör sida mage så får jag ingen träningsvärk på den främre delen utav magen"rutorna"

Fungerar väldigt bra hittills och fått bra resultat också

Tycker du att det funkar så kör på.

Övrigt såg det bra ut. Har själv kört liknande och det funkade :).

Snubben
2013-07-26, 10:51
Om du tycker det funkar så kör på, med tänk på att Marklyft och Knäböj tar rätt bra på magen med. Upplever du att det funkar, så för all del, kör tungt, kör på men känn bara efter att magen får den vila den behöver, du kör den hårt.

dluddeckens
2013-07-26, 11:49
Köra 4 set med 15 reps i mark tycker jag är lite mastigt. Svårt att hålla formen vid så höga reps.

Sedan tycker jag man bör ha en axelövningen som inkluderar lyft ovanför huvudet (hantelpress eller militärpress förslagsvis).

PureWhey
2013-07-26, 11:54
Mark på bendagen istället, mer baksida lår.
Det är även mer ryggträning än bröst, kan bli problem.
Äsch, jag skulle inte kört det alls, utan valt z_bumbis. Saknas för mycket.

Striktare
2013-07-26, 12:04
Chins i slutet av ditt ryggpass, varför?

Kvicksilver
2013-07-26, 12:06
Jag upplever att när jag kör sida mage så får jag ingen träningsvärk på den främre delen utav magen"rutorna"

Fungerar väldigt bra hittills och fått bra resultat också

Funkar det så kör så... men träningsvärk är inte ett måste för bra resultat.

FLP
2013-07-26, 12:22
Köra 4 set med 15 reps i mark tycker jag är lite mastigt. Svårt att hålla formen vid så höga reps.

Sedan tycker jag man bör ha en axelövningen som inkluderar lyft ovanför huvudet (hantelpress eller militärpress förslagsvis).

Kör bara på 80 kg så formen och utförandet sköts strikt in till sista set. Tycker underarmarna ger vila före ryggen om något.

Mark på bendagen istället, mer baksida lår.
Det är även mer ryggträning än bröst, kan bli problem.
Äsch, jag skulle inte kört det alls, utan valt z_bumbis. Saknas för mycket.


Detta är ju vad jag kört 15 pass och nu ska jag ju läggs till nya övningar/ta bort inför 3x8 redan tänkt lägga till axelpress på bröst dagen.

Kommer inte lägga mark på bendagen eller tvärtom dock då det enligt mig inte tar tillräckligt på baksida lår i mark för att se det som ett problem.

Kanske värt att överväga på 4x6 sen men just nu är det relativt lätta vikter.

3x8 kommer ge en bra ökning från 70 4x15i bänk till kanske 80-85 3x8 att träna på

FLP
2013-07-26, 12:25
Chins i slutet av ditt ryggpass, varför?

Skönt att få ut lite utav det sista + en rolig övning

Armhövningar i slutet utav bröstpasset också av samma anledning

Funkar det så kör så... men träningsvärk är inte ett måste för bra resultat.

Är medveten om att träningsvärk inte är lika med muskelutveckling men har övervägt att köra både sida koncentrerat och framsida varannat pass istället. Inte bestämt mig än dock.

Tränar 3 dagar vila 1 osv så även där funderar jag på att lägga in en till vilodag kanske träna 2 vila 1 träna 1 vila 1 osv

PureWhey
2013-07-26, 12:26
Kör bara på 80 kg så formen och utförandet sköts strikt in till sista set. Tycker underarmarna ger vila före ryggen om något.




Detta är ju vad jag kört 15 pass och nu ska jag ju läggs till nya övningar/ta bort inför 3x8 redan tänkt lägga till axelpress på bröst dagen.

Kommer inte lägga mark på bendagen eller tvärtom dock då det enligt mig inte tar tillräckligt på baksida lår i mark för att se det som ett problem.

Kanske värt att överväga på 4x6 sen men just nu är det relativt lätta vikter.

3x8 kommer ge en bra ökning från 70 4x15i bänk till kanske 80-85 3x8 att träna på

Layne Norton
I recommend putting deadlifts on the power lower body day. Some people seem to believe that deadlifts are an upper body exercise and while they do involve the back muscles, the deadlift is moreso a posterior chain exercise and requires a good deal of hip flexion.

Okej, du har kört det 15 pass? Betyder det att det är bra, eller jag förstår inte vad du vill ha sagt med det?

FLP
2013-07-26, 12:32
Layne Norton


Okej, du har kört det 15 pass? Betyder det att det är bra, eller jag förstår inte vad du vill ha sagt med det?

Med upplägget jag skrev i första inlägget har jag kört 4 set och 15 reps. Tycker att det har fungerat rätt bra, med byte utav några övningar så är ju frågan om det ser bra ut eller om ni har synpunkter jag kan överse.

Nu ska jag ju ner till 3x8 så är noga med att göra allt rätt.

Körde 4x15 endast för att bygga upp en grund inför bulkandets hårda och tunga träning som ska sluta vid 4x6 med liknande schema rakt igenom 3-splitt och samma fördelning men aningen varierande övningar.

De 3 stora kommer kvarstå

PureWhey
2013-07-26, 12:35
Varför ska du sänka repsen för att du ska bulka?
Tycker fortfarande du ska ta ett färdigt program.

FLP
2013-07-26, 12:52
Varför ska du sänka repsen för att du ska bulka?
Tycker fortfarande du ska ta ett färdigt program.

Det är inte bara för bulkandet men gör det i samband "växa" när jag bulkade förut körde jag något liknande och fick riktigt bra resultat. Bulkade upp 15 kg och slutade på 3x8 men nu ska jag ner till 4x6 och är rädd för att skada mig och fått för mig att det är bra att köra såhär när man bulkar.

Tänker att då ser jag till att jag hela tiden ser till att ligga på ett kaloriöverskott och på så sett inte drar på mig skador/överansträngar i onödan?

apfel
2013-07-26, 13:22
Lyssna på PureWhey och ta ett färdigt program istället. Du är alldeles för okunnig för att plocka ihop ett program själv- no offence.

FLP
2013-07-26, 13:33
Lyssna på PureWhey och ta ett färdigt program istället. Du är alldeles för okunnig för att plocka ihop ett program själv- no offence.

Som jag förstår så är ju mitt typ utav upplägg mer eller mindre något som de flesta kör som inte satsar på något extremt. Skillnaden är väl att jag kört lite färre övningar.

Hur skulle du ändra mitt schema ? Ta gärna exempel från ett program som du förespråkar.

Lugnt jag tar emot konstruktiv kritik

FLP
2013-07-26, 13:59
Något liknande ganska exakt tänkte jag mig som program. Fast 3x8 samtliga övningar


http://traningsprogram.org/traningsprogram-gym

PureWhey
2013-07-26, 14:30
Försökte ju ge dig lite tips, som du sket i. Varför inte bara ta ett färdigt från tex z_bumbi så du får med allt?


Le iPhone

FLP
2013-07-26, 14:40
Försökte ju ge dig lite tips, som du sket i. Varför inte bara ta ett färdigt från tex z_bumbi så du får med allt?


Le iPhone

Lyssnar på vad du hade att säga men för mig passade Inte dina tips även om de passar för dig eller någon annan.

Ska titta in hans schema, tackar

PureWhey
2013-07-26, 14:41
Gör du t.ex. marklyft annorlunda än andra menar du?


Le iPhone

FLP
2013-07-26, 14:54
Gör du t.ex. marklyft annorlunda än andra menar du?


Le iPhone

Nej men jag tycker inte att det tar så pass mkt på baksida lår att jag väljer att flytta marklyftet till ben dagen.

Sen så att ha 2 stora övningar på samma pass i detta fallet mark,knäböj/benpress kommer ju suga energin ur mig och påfresta mitt benpass negativt

Röda Björnen
2013-07-26, 14:57
SL 5x5, herregud. Du är bara barnet inom styrketräning fortfarande. Du kan ingenting och det är bäst du erkänner det för dig själv.

Fråga, vad är utsida axlar för något ?

MVH

PureWhey
2013-07-26, 15:04
Nej men jag tycker inte att det tar så pass mkt på baksida lår att jag väljer att flytta marklyftet till ben dagen.

Sen så att ha 2 stora övningar på samma pass i detta fallet mark,knäböj/benpress kommer ju suga energin ur mig och påfresta mitt benpass negativt

Haha, okej. Jag ger upp.


Le iPhone

FLP
2013-07-26, 15:29
SL 5x5, herregud. Du är bara barnet inom styrketräning fortfarande. Du kan ingenting och det är bäst du erkänner det för dig själv.

Fråga, vad är utsida axlar för något ?

MVH

SL5x5?

Klart jag är rätt grön därför jag frågar men att köra både mark, knäböj och benpress på samma pass vet jag inte kommer att fungera för mig.

Utsida axlar refererar jag till hantel lyft åt sidorna men det är kanske mer korrekt att säga axlarnas mittparti då?

pansarvagn
2013-07-26, 16:16
SL 5x5, herregud. Du är bara barnet inom styrketräning fortfarande. Du kan ingenting och det är bäst du erkänner det för dig själv.

Fråga, vad är utsida axlar för något ?

MVH

SL 5x5 är ju ett skitprogram för bodybuilding. Förstår inte varför alla tipsar om det för. Det saknas mag- och armträning i det programmet. Det enda man lyckas med på det programmet är att bli lite starkare och få en fysik men stora obalanser i musklernas utseende.

Utsida axlar är "lateral deltoid".

Nej men jag tycker inte att det tar så pass mkt på baksida lår att jag väljer att flytta marklyftet till ben dagen.

Sen så att ha 2 stora övningar på samma pass i detta fallet mark,knäböj/benpress kommer ju suga energin ur mig och påfresta mitt benpass negativt

Håller med dig. Marklyft och knäböj på samma dag är inte direkt att rekommendera även om musklerna hör ihop. Med den logiken så ska man ju köra tricepsövningar och axelövningar på bänkdagen och biceps på ryggdagen eftersom de är såpass viktiga i bröst respektive roddövningar.

Tycker rent mentalt att det är skönt att bygga ett program utifrån de tre stora. Böj, bänk och mark med två dagars vila mellan mark och bendagen. Det var vad jag körde på när jag började träna och det fungerade.

Det som saknas i ditt program är armträning och någon form av direktträning av hamstrings (du kör ju ryggresningar vilket tar på hela posterior chain, vilket är bra och kan nog räcka). Marklyft tar en del på hamstrings om du lyfter på rätt sätt men att slänga in glute-ham raises eller bencurls kan vara en bra idé.

Axelpress är inte nödvändigt om du upplever att de växer ändå men om du stagnerar i bänken så kan det vara effektivt att lägga in pressar för axlarna. Jag brukar köra dem på bendagen så att inte bröstdagen blir så full.

FLP
2013-07-26, 17:00
SL 5x5 är ju ett skitprogram för bodybuilding. Förstår inte varför alla tipsar om det för. Det saknas mag- och armträning i det programmet. Det enda man lyckas med på det programmet är att bli lite starkare och få en fysik men stora obalanser i musklernas utseende.

Utsida axlar är "lateral deltoid".



Håller med dig. Marklyft och knäböj på samma dag är inte direkt att rekommendera även om musklerna hör ihop. Med den logiken så ska man ju köra tricepsövningar och axelövningar på bänkdagen och biceps på ryggdagen eftersom de är såpass viktiga i bröst respektive roddövningar.

Tycker rent mentalt att det är skönt att bygga ett program utifrån de tre stora. Böj, bänk och mark med två dagars vila mellan mark och bendagen. Det var vad jag körde på när jag började träna och det fungerade.

Det som saknas i ditt program är armträning och någon form av direktträning av hamstrings (du kör ju ryggresningar vilket tar på hela posterior chain, vilket är bra och kan nog räcka). Marklyft tar en del på hamstrings om du lyfter på rätt sätt men att slänga in glute-ham raises eller bencurls kan vara en bra idé.

Axelpress är inte nödvändigt om du upplever att de växer ändå men om du stagnerar i bänken så kan det vara effektivt att lägga in pressar för axlarna. Jag brukar köra dem på bendagen så att inte bröstdagen blir så full.

Skönt att mötas med lite medvind!

Jag har aldrig behövt träna armar så som jag kört en tid tillbaka nu "2år" då de växer löjligt snabbt och lätt blir för stora.

Med de övningar jag kör idag så är de helt okej stora enligt mig och folk tror mig inte när jag säger att jag ej utför armövningar.

Chins och rodd ger mig tillräckligt samt bänkpressen ger mig triceps. Men till det nya schemat så kommer det en biceps"curls" och triceps "dips" till

PureWhey
2013-07-26, 17:01
Håller med dig. Marklyft och knäböj på samma dag är inte direkt att rekommendera även om musklerna hör ihop. Med den logiken så ska man ju köra tricepsövningar och axelövningar på bänkdagen och biceps på ryggdagen eftersom de är såpass viktiga i bröst respektive roddövningar.



Vad är det konstiga med det?

Tyrwing
2013-07-26, 17:21
Bencurl som nämndes tidigare. Bra övningar för baksida är:
Bencurl, rakmark, goodmornings, rygglyft, pullthroughs eller om man har en ställning, gluteham raises.

Röda Björnen
2013-07-26, 19:41
SL 5x5 är ju ett skitprogram för bodybuilding. Förstår inte varför alla tipsar om det för. Det saknas mag- och armträning i det programmet. Det enda man lyckas med på det programmet är att bli lite starkare och få en fysik men stora obalanser i musklernas utseende.

Utsida axlar är "lateral deltoid".

Lateral deltoid är inte inte utsida axlar. Finns inget som heter utsida axlar.

Okej, tog mig 5 minuter att svara då jag fnissade för mig själv en del. SL 5x5 är ett fantastisk program för att lära sig grunderna vilket denna herre skulle må bra utav att göra, att träna KROPPSBYGGNING (lär dig svenska tack) på en gång är rätt dumt då du missar en hel del fördelar med att bygga upp en bra grundfysik och grundkunskap innan man ger sig på ett eget skapat program.
Saknas magträning och armträning ?, SL 5x5 kanske du borde läsa på vad det är för det är gott om armträning och bålträning. Bänkpress tränar triceps väldigt effektivt och chins tränar biceps väldigt effektivt.

Du kanske borde testa programmet själv på riktigt innan du uttalar dig då du verkar ha noll aning om vad det handlar om.

MVH

Latissimus Dorsi
2013-07-26, 19:44
Lateral deltoid är inte inte utsida axlar. Finns inget som heter utsida axlar.

Okej, tog mig 5 minuter att svara då jag fnissade för mig själv en del. SL 5x5 är ett fantastisk program för att lära sig grunderna vilket denna herre skulle må bra utav att göra, att träna KROPPSBYGGNING (lär dig svenska tack) på en gång är rätt dumt då du missar en hel del fördelar med att bygga upp en bra grundfysik och grundkunskap innan man ger sig på ett eget skapat program.
Saknas magträning och armträning ?, SL 5x5 kanske du borde läsa på vad det är för det är gott om armträning och bålträning. Bänkpress tränar triceps väldigt effektivt och chins tränar biceps väldigt effektivt.

Du kanske borde testa programmet själv på riktigt innan du uttalar dig då du verkar ha noll aning om vad det handlar om.

MVH

Klart utsida axel finns? Eller ja mellersta delta.

pansarvagn
2013-07-26, 21:49
Vad är det konstiga med det?

Det är konstigt att man måste köra marklyft på en viss dag bara för att den hör samman med en viss muskelgrupp medan det inte är krav när det kommer till andra kroppsdelar. Många kör ju t.ex. bröst/biceps rygg/triceps, varför skulle det vara ett problem att köra marklyft en dag och ben en annan? Makes no sense. Så länge man kommer framåt så spelar det ingen roll imo.


Lateral deltoid är inte inte utsida axlar. Finns inget som heter utsida axlar.

Okej, tog mig 5 minuter att svara då jag fnissade för mig själv en del. SL 5x5 är ett fantastisk program för att lära sig grunderna vilket denna herre skulle må bra utav att göra, att träna KROPPSBYGGNING (lär dig svenska tack) på en gång är rätt dumt då du missar en hel del fördelar med att bygga upp en bra grundfysik och grundkunskap innan man ger sig på ett eget skapat program.
Saknas magträning och armträning ?, SL 5x5 kanske du borde läsa på vad det är för det är gott om armträning och bålträning. Bänkpress tränar triceps väldigt effektivt och chins tränar biceps väldigt effektivt.

Du kanske borde testa programmet själv på riktigt innan du uttalar dig då du verkar ha noll aning om vad det handlar om.

MVH

Sluta haka upp dig på semantik, alla förstår vad han menar när han säger utsida axlar. När det gäller bodybuilder så är det ett accepterat svenskt ord nuförtiden precis som power walk. http://www.ne.se/bodybuilding

Som nybörjare så kan du göra vad f#n som helst och fortfarande växa i stort sätt. Lyckas man pricka in att köra en stor del basövningar och samtidigt att träna alla delar av kroppen så får man bra resultat (så tillvida att sömn och diet är ok). Bara dumt att ge sig på ett program där man kör fem rep per set där de flesta inte har en susning om hur man utför övningarna på rätt sätt. Addera sedan progressiv ökning av vikterna så leder det inte någon vart annat än oestetisk fysik och felaktig teknik.

Ja, armträning saknas i SL 5x5. För att få stora armar så tränar man generellt armar, man tränar inte bänk och rodd. Rådet jag fick när jag började var att köra bara basövningar för att de tog så bra på armarna ändå, det behövs ingen armträning, det funkade inte för fem öre utan mina armar stannade vid 35 cm(!). Det var först vid direkt armträning som mina armar började att växa. Jag ser fortfarande att folk ger samma råd till folk, kanske för att det är för disco att köra armträning och stora sammansatta övningar är oh so hardcore. Jag vet inte hur det är för andra men om mina biceps växer enormt när jag kör rodd eller chins så gör jag något fel i ryggträningen.

Magträningen från marklyft och knäböj är generellt inte tillräcklig. Magen är definitivt en muskel som man ska träna hårt, både om man vill bli stark eller om man vill bygga upp stora magmuskler.

pansarvagn
2013-07-26, 21:52
Skönt att mötas med lite medvind!

Jag har aldrig behövt träna armar så som jag kört en tid tillbaka nu "2år" då de växer löjligt snabbt och lätt blir för stora.

Med de övningar jag kör idag så är de helt okej stora enligt mig och folk tror mig inte när jag säger att jag ej utför armövningar.

Chins och rodd ger mig tillräckligt samt bänkpressen ger mig triceps. Men till det nya schemat så kommer det en biceps"curls" och triceps "dips" till

Kul att höra att armarna svarar bra. För mig svarar vaderna väldigt bra även utan träning. Alla har vi muskelgrupper som växer fort. :)

Om du nu svarar bra på bänk och rodd så skit i armträningen om du inte behöver den. Poängen är bara att lägga upp den utifrån vad som fungerar för dig och inte lyssna för mycket på vad andra säger. Väldigt många har en förutfattat mening om hur saker och ting måste vara för att det ska fungera. Håller man inte med så blir man dumförklarad, som du säkert har märkt.

Röda Björnen
2013-07-27, 04:30
Det är konstigt att man måste köra marklyft på en viss dag bara för att den hör samman med en viss muskelgrupp medan det inte är krav när det kommer till andra kroppsdelar. Många kör ju t.ex. bröst/biceps rygg/triceps, varför skulle det vara ett problem att köra marklyft en dag och ben en annan? Makes no sense. Så länge man kommer framåt så spelar det ingen roll imo.




Sluta haka upp dig på semantik, alla förstår vad han menar när han säger utsida axlar. När det gäller bodybuilder så är det ett accepterat svenskt ord nuförtiden precis som power walk. http://www.ne.se/bodybuilding

Som nybörjare så kan du göra vad f#n som helst och fortfarande växa i stort sätt. Lyckas man pricka in att köra en stor del basövningar och samtidigt att träna alla delar av kroppen så får man bra resultat (så tillvida att sömn och diet är ok). Bara dumt att ge sig på ett program där man kör fem rep per set där de flesta inte har en susning om hur man utför övningarna på rätt sätt. Addera sedan progressiv ökning av vikterna så leder det inte någon vart annat än oestetisk fysik och felaktig teknik.

Ja, armträning saknas i SL 5x5. För att få stora armar så tränar man generellt armar, man tränar inte bänk och rodd. Rådet jag fick när jag började var att köra bara basövningar för att de tog så bra på armarna ändå, det behövs ingen armträning, det funkade inte för fem öre utan mina armar stannade vid 35 cm(!). Det var först vid direkt armträning som mina armar började att växa. Jag ser fortfarande att folk ger samma råd till folk, kanske för att det är för disco att köra armträning och stora sammansatta övningar är oh so hardcore. Jag vet inte hur det är för andra men om mina biceps växer enormt när jag kör rodd eller chins så gör jag något fel i ryggträningen.

Magträningen från marklyft och knäböj är generellt inte tillräcklig. Magen är definitivt en muskel som man ska träna hårt, både om man vill bli stark eller om man vill bygga upp stora magmuskler.

Jag förstod faktiskt inte med utsida axlar, jag förstår det som utsidan utav axlarna vilket involverar hela axeln. Mellersta muskelhuvudet på axeln är en helt annan sak.

Okej, hur länge körde du med detta bastränings program och hur såg detta basträningsprogram ut ?
Magträning ifrån marklyft och knäböj är rätt så generellt tillräcklig då det finns en stor skara som klarar sig bra utav endast detta. Se t.ex. Martin Berkhan!

Picap
2013-07-27, 05:29
...

Bevisligen funkar det för honom, men tycker oftast att det är Berkhan som får bli exemplet för att specifik magträning är onödigt. Hur pass utbrett är fenomenet att skippa magträning egentligen? Undrar främst bland styrkeatleter och dyl.

Tränar f.ö inte magen själv och har aldrig gjort mer än när jag boxades, men funderar på att börja då det känns som att jag kanske fäst mig lite vid denna "sanning" att specifik magträning inte behövs iom att det (enligt mig) är så fruktansvärt tråkigt.

FLP
2013-07-27, 06:17
Kul att höra att armarna svarar bra. För mig svarar vaderna väldigt bra även utan träning. Alla har vi muskelgrupper som växer fort. :)

Om du nu svarar bra på bänk och rodd så skit i armträningen om du inte behöver den. Poängen är bara att lägga upp den utifrån vad som fungerar för dig och inte lyssna för mycket på vad andra säger. Väldigt många har en förutfattat mening om hur saker och ting måste vara för att det ska fungera. Håller man inte med så blir man dumförklarad, som du säkert har märkt.

Jag testade första passet igår med mitt upplägg som blev följande

Rygg:

Marklyft "jupp se på fan"
Chins
Stångrodd
Baksida axlar i pecdeck "kanske inte heter baksida axlar det heller ;)"
Stångcurl
Mage hängandes i chinsställningen

Gick riktigt bra, blev nyfiken på att testa att ha med i alla fall en armövning och testade att inte köra till fail som jag tidigare brukar

Det svåra med att gå från 4x15 till 3x8 är att hitta rätt vikter men tror att nästa pass kommer bli rätt ok och balanserat

pansarvagn
2013-07-27, 09:30
Jag förstod faktiskt inte med utsida axlar, jag förstår det som utsidan utav axlarna vilket involverar hela axeln. Mellersta muskelhuvudet på axeln är en helt annan sak.

Okej, hur länge körde du med detta bastränings program och hur såg detta basträningsprogram ut ?
Magträning ifrån marklyft och knäböj är rätt så generellt tillräcklig då det finns en stor skara som klarar sig bra utav endast detta. Se t.ex. Martin Berkhan!

Har inte det exakta programmet i huvudet nu, det var uppslittat i tre dagar med marklyft, bänkpress och knäböj/bb row som huvudövningar och sedan assisterande sammansatta övningar. Körde väll över ett år iaf utan armträning. Tänk dig ett program där du skalar av isolationsövningarna och sedan inte tränar mage och armar. Nämnde jag att jag fick ryggproblem btw pga svaga magmuskler?

Det är bra att det fungerar för honom. Matt Wenning förespråkar mycket magträning och ger argument för det i hans serie om knäböj och det han säger låter logiskt eftersom jag själv kan identifiera mig med det. Ett program utan magträning är ett program där folk kommer skada ryggen till slut.

pansarvagn
2013-07-27, 09:31
Jag testade första passet igår med mitt upplägg som blev följande

Rygg:

Marklyft "jupp se på fan"
Chins
Stångrodd
Baksida axlar i pecdeck "kanske inte heter baksida axlar det heller ;)"
Stångcurl
Mage hängandes i chinsställningen

Gick riktigt bra, blev nyfiken på att testa att ha med i alla fall en armövning och testade att inte köra till fail som jag tidigare brukar

Det svåra med att gå från 4x15 till 3x8 är att hitta rätt vikter men tror att nästa pass kommer bli rätt ok och balanserat

Lycka till med träningen. :) Hoppas du får bra resultat.

Matsa
2013-07-27, 11:03
"Utsida axlar" trodde jag var ett vedertaget uttryck, det har i alla fall använts så länge jag kan minnas. Googlar man det så får man massvis med träffar på det också, verkar vara ganska utbrett. Jag själv brukar säga kroppsbyggning men bodybuilding är ju så utbrett att det var med i titeln på B&K (Bodybuilding & Kraftsport), tycker allt man kan släppa det med gott samvete. Marklyft på ryggpasset tycker jag inte heller är några större konstigheter med, det innebär bara att benen får lite frekventare träning men det är inte alltid dåligt. Jag har själv föredragit att ha det på benpasset i vissa upplägg men i andra har jag haft det med rygg, tror inte att det finns något rätt eller fel där.

Nåja, förutom de punkterna tycker jag TS har fått helt ok råd. Speciellt angående att ta ett färdigt program.

FLP
2013-07-28, 15:43
Lycka till med träningen. :) Hoppas du får bra resultat.

Tack så mycket!

z_bumbi
2013-07-28, 17:16
Hur pass utbrett är fenomenet att skippa magträning egentligen? Undrar främst bland styrkeatleter och dyl.

Det finns ingen sådan utbredning överhuvudtaget.

Matsa
2013-07-28, 17:42
Folk som tävlar i kraftsport verkar faktiskt vara bland de som tränar mest mage enligt min erfarenhet.

dluddeckens
2013-07-29, 07:41
Folk som tävlar i kraftsport verkar faktiskt vara bland de som tränar mest mage enligt min erfarenhet.

Lite offtopic.

Men vilka övningar kör folk då? De (2st) sl/ol klubbarna jag tränat på, så var det max att folk låg på en medicinboll och körde situps. Oväntat lite magträning i mina ögon..

pansarvagn
2013-07-29, 09:38
Jag kör crunches med kabelmaskin, sit-ups på snedbänk med vikt på bröstet och plankan ibland. Det är vad jag får bra känning i magen av. Hur andra kör vet jag inte, det viktiga är nog att hitta en bra övning där man träffar magen och samtidigt kan addera vikt progressivt.