handdator

Visa fullständig version : Desto äldre, desto mer muskler?


NoPainNoGains
2013-07-25, 21:40
Tjenare. Lyssnade nyss på ett Youtube klipp av "Sixpackshortcuts" och han säger något liknande (på engelska dock) :"Börja träna tidigt är bra för då har du en grund för när du blir äldre, men de är svårt att bygga mycket muskler när du är yngre, jämfört med äldre folk (22år typ).. För din muskler är inte fullt utvecklade.." Hur ska jag tolka detta. Är 16 bast, snart 17. Och jag har byggt rätt så bra, men kommer jag bygga bättre när jag blir äldre?

Vad är skillnaden mellan yngre och äldre när de gäller att bygga muskler? :)

LillisJ
2013-07-25, 21:44
Frågade ATP samma sak. Han sa att jag "kanske till och med har bättre förutsättningar än en man i 20-års åldern". :ike

Nutrid
2013-07-25, 21:47
Du har som mest testo i 20-25 års åldern men det är ju bara en faktor som spelar in.

Sedan är väl en anledning att man uppnår en grymmare fysik i lite äldre dagar för att man faktiskt har tränat under väldigt många år.

pwnyou
2013-07-25, 22:09
En som har tränat i 5 år mellan 20-25 års ålder är större än en som har tränat i 5 år mellan 15-20 års ålder.

25-åringen är mer androgen och har större skelett, haft mer testosteron osv.

Loke
2013-07-25, 22:40
Det är nog rätt individuellt. 25 är en rätt bra tid för de flesta, skulle jag säga. Men det är inte bara fysiologiskt. Det är också så att 25 är tiden då man har ett ganska stabilit liv, tar de flesta besluten själv, men inte har hunnit bilda familj ännu.

Sniggel
2013-07-26, 00:32
Tjenare. Lyssnade nyss på ett Youtube klipp av "Sixpackshortcuts" och han säger något liknande (på engelska dock) :"Börja träna tidigt är bra för då har du en grund för när du blir äldre, men de är svårt att bygga mycket muskler när du är yngre, jämfört med äldre folk (22år typ).. För din muskler är inte fullt utvecklade.." Hur ska jag tolka detta. Är 16 bast, snart 17. Och jag har byggt rätt så bra, men kommer jag bygga bättre när jag blir äldre?

Vad är skillnaden mellan yngre och äldre när de gäller att bygga muskler? :)

Man får muskler gratis av att bli vuxen. Därför kommer man vara större efter 5 års träning som 27-åring än som 5 års träning som 22-åring.
Det behöver inte betyda att man har byggt mer muskler om man började senare (vilket iofs inte påstås heller).
Tycker att påståendet så som du citerar det är rätt flummigt men jag hålelr med om att det är bra att börja tidigt. Ju tidigare man börjar desto längre kommer man ju. Dessutom tror jag man kan påverka sin genexpression semipermanent på ett positivt sätt om man börjar tidigt. Detta kan ju kallas att "bygga en grund".
Men jag tycker påståendet att det är lättare att bygga när man är äldre behöver förklaras lite mer noggrannt. Testosteronnivåerna kan vara en förklaring som pwnyou nämner. Men det kvittar eftersom oavsett när T-nivåerna är som högst så tjänar man fortfarande på att börja tidigt. Finns ingen anledning att vänta om man vill maximera sina förutsättningar.

Bozar
2013-07-26, 07:41
Din fråga borde istället vara: Vem har mest muskler av en 25 åring som tränat sedan han var 20 år, dvs 5 år, eller en 25 åring som tränat 10 år? Även om man skulle ha mer fördelaktiga nivåer senare betyder det inte att träningen man utför som ung är värdelös.
Jag har sett väldigt många relativt stora 18 åringar som tränat väldigt strikt och disciplinerat.

filmjölk
2013-07-26, 10:19
Du har stora fördelar jämfört med en typisk 20-25åring. Du har en entusiasm för träning som brukar försvinna i just den där åldern mellan 20-25nånstans, där träningen övergår till en slags rutin (eller ännu värre, nödvändigt ont) istället för något man brinner för. Det kallas visst för att mogna, och att mogna är överskattat, rent farligt för inställningen till muskelbygge.

Du får säkert mat serverad, en 20-25åring får troligtvis inte det. Du behöver inte jobba och har färre saker i livet som stör träningen.

Jag tror att du har chansen och förutsättningarna att kunna bygga avsevärt bättre nu än om 5-10år. Ta tillvara på det!

NoPainNoGains
2013-07-28, 21:54
Du har stora fördelar jämfört med en typisk 20-25åring. Du har en entusiasm för träning som brukar försvinna i just den där åldern mellan 20-25nånstans, där träningen övergår till en slags rutin (eller ännu värre, nödvändigt ont) istället för något man brinner för. Det kallas visst för att mogna, och att mogna är överskattat, rent farligt för inställningen till muskelbygge.

Du får säkert mat serverad, en 20-25åring får troligtvis inte det. Du behöver inte jobba och har färre saker i livet som stör träningen.

Jag tror att du har chansen och förutsättningarna att kunna bygga avsevärt bättre nu än om 5-10år. Ta tillvara på det!

Grymt svar :) Nu har jag litet hum om det och jag instämmer helt. Har inte tänkt på det.. haha tack! :)

zimba
2013-08-06, 19:19
Du har stora fördelar jämfört med en typisk 20-25åring. Du har en entusiasm för träning som brukar försvinna i just den där åldern mellan 20-25nånstans, där träningen övergår till en slags rutin (eller ännu värre, nödvändigt ont) istället för något man brinner för. Det kallas visst för att mogna, och att mogna är överskattat, rent farligt för inställningen till muskelbygge.

Du får säkert mat serverad, en 20-25åring får troligtvis inte det. Du behöver inte jobba och har färre saker i livet som stör träningen.

Jag tror att du har chansen och förutsättningarna att kunna bygga avsevärt bättre nu än om 5-10år. Ta tillvara på det!

:hbang:grymt svar, är själv 45+så jag vet exakt vad du menar:hbang:

Sverker
2013-08-06, 19:24
Att mogna är underskattat. Låt ungdomarna göra sina egna misstag. Vi som mognat vet vad som behövs för att bli bättre. Eller mer rätt. Vi har redan gjort alla misstag:d Vi kan fokusera på rätt grejor.

zimba
2013-08-07, 07:35
Att mogna är underskattat. Låt ungdomarna göra sina egna misstag. Vi som mognat vet vad som behövs för att bli bättre. Eller mer rätt. Vi har redan gjort alla misstag:d Vi kan fokusera på rätt grejor.

så jävla sant, kommer ihåg från slutet av 80 talet när grabbarna pumpade biceps i kabelrodd, vilken jävla syn, stog o spände biceps vid spegeln,allså ingen ryggg posering. ha ha *facepalm*

Anders The Peak
2013-08-07, 07:43
En reflektion oftast har de här äldre tränat under många år och muskler utöver normalmassa tar oftast lång (6->20år) tid för de flesta att bygga.

Det tar en del år I början för majoriteten med trial and error metoden plus en hel del onödiga skador innan träningsinställningen har mognat

RobbanColeman
2013-08-07, 07:54
Min erfarenhet är att de unga växer klart fortast sen vad det beror på kan nog variera. Jag vägde 73kg med träningskläder 1994 då jag började träna, nu väger jag ca 97kg med samma förutsättningar men fetare. Jag tippar på att jag är likvärdig på 92kg ungefär och det ger mig då, 19kg på 19år. Det anses väldigt normalt bland dem jag känner som är rena men det finns ju dem som gör detta på 3-6 månader med. ;)

Jag vet en kille som ledsnade på att köra rent, 17år gammal, som drog en kur på 4 månader, han gick från 80-110kg, han blev rätt grov kan jag meddela... Han gick på samma gym, jag pratade ofta med honom, han gick dessutom i skolan jag jobbade på.

Det finns ju en anledning till att man dopar sig, det går lite fortare då nämligen. Så roligt på kolozzeum då det ibland talas om supergener och ibland om den bistra verkligheten men man får inte tala om sanningen.

Ontopic: Jag är äldre än för 19 år sen och grövre men jag byggde bättre första året då jag var 18 år ung.

PureWhey
2013-08-07, 08:14
Bra inlägg RobbanC


Le iPhone

zimba
2013-08-07, 08:31
så jävla rätt o bra inlägg

Alltidxx
2013-08-07, 13:24
Ok, då vet jag att man är "äldre folk" vid 22 nuförtiden. Man vill ju hänga med så man fattar vad som gäller liksom, lastgammal 40-taggare som man är snart.

Bryggan
2013-08-07, 13:41
"Desto äldre, ju mer muskler" el "Ju äldre, desto mer muskler". Aldrig "ju" följt av ett "ju" eller "desto" följt av ett "desto".

major Pectoralis
2013-08-07, 15:46
Har för mig att styrkan hos män toppar kring 25 och hos damer kring 16 (!). Det sista kan nog bero på inaktiv livsstil senare i livet. Generellt ökar man bäst i början när man tränar. Utvecklingskurvan planar sedan ut - om man inte kurar dvs.
Titta på folk från länder där man har kunskap om träning. De toppar ofta som unga. I Sverige är det inte sällan tvärtom men det beror ej på det beror "biologiska"

Alltidxx
2013-08-08, 11:00
Har för mig att styrkan hos män toppar kring 25 och hos damer kring 16 (!). Det sista kan nog bero på inaktiv livsstil senare i livet.
Intressant tes. Låt oss bläddra bland världsrekord i olika styrkegrenar och notera hur många rekordhållare som är 25 år och yngre.

major Pectoralis
2013-08-08, 14:08
Vill minnas att de flesta guldmedaljörerna i London OS i tyngdlyftning var under 25.

Sedan spelar självklart träning in. Självklart är det också stor skillnad i att lyfta tungt i ett tekniskt moment som ryck och stöt och vilken styrkeutveckling ens råvara muskel kan prestera.

Tittar man på en stor population toppar styrkan kring 25-30år för män. Tittar man på enskilda individer finns självklart avvikelser.

PureWhey
2013-08-08, 14:48
Intres att dem flesta va under 25, blir dem svagare efteråt, försämras tekniken? Vad får man för sämre förutsättningar 0.o


Le iPhone

King Grub
2013-08-08, 14:50
Explosiviteten sjunker efter den åldern. Tyngdlyftning är inte beroende av råstyrka på samma sätt som styrkelyft eller strongman.

major Pectoralis
2013-08-08, 15:34
I princip borde det inte hända så mycket fysiologiskt förrän 45-50. Då går det utför. Det är i stora populationer det finns studier på att styrkan toppar kring 25-30 för män.

Angående tyngdlyftarna så kanske de blir slitna med åren. Det är ju ingen rehab-sport, precis.

10-15 års progressiv träning är nog relativt normalt - om man har bra förutsättningar - i såväl kondition som styrka. Därefter har flertalet nått nära sitt genetiska max. Börjar man styrketräna systematiskt när man är 10 så har man följaktligen sin topp kring 20-25.

Tittar man på t.ex. kinesisk eller rysk tyngdlyftning kan man se brutala resultat hos tonåringar. Dessa börjar träna systematiskt tidigt. Det är däremot inte konstigt att man toppar sin styrka när man är 35 + om man börjar träna systematiskt när man är 20 och dessförinnan varit inaktiv. Det är väl kanske egentligen inte så kroppen är konstruerad för att brukas.

När det gäller styrkesport så är det heller inte helt främmande (om man dömer av historien) att vissa resultat hit och dit präglas av dopning mer än av det biologiska/fysiologiska.

major Pectoralis
2013-08-08, 16:03
Sedan är en topptyngdlyftare minst lika råstark som en styrkelyftare eller strongman

TrixxaRn
2013-08-08, 16:26
Min svärfar tog 170 kilo bänkpress vid en ålder av 70 år, han började träna när han var lika gamal som jag e nu dvs 36 :) så jag hyser hopp att man kan bli starkare trots att man passerat 30 sträcket :)

Hemi
2013-08-08, 16:37
Klart man kan bli starkare som gammal, speciellt om man har gener för det, Titta på Karl Norber t ex. Jag skulle nog kunna sätta en del pers idag, född på 60 talet men då har jag inte en TL karriär bakom mig heller. Alla som säger att de fortfarande blir starkare och starkare efter 35-40, vissa efter 50, har inte tränat för en OS medalj som unga med coach och allt.

Hemi
2013-08-08, 16:37
Min svärfar tog 170 kilo bänkpress vid en ålder av 70 år, han började träna när han var lika gamal som jag e nu dvs 36 :) så jag hyser hopp att man kan bli starkare trots att man passerat 30 sträcket :)

Det där är rätt extremt, 170 vid 70.

älskarcola
2013-08-08, 16:40
Min svärfar tog 170 kilo bänkpress vid en ålder av 70 år, han började träna när han var lika gamal som jag e nu dvs 36 :) så jag hyser hopp att man kan bli starkare trots att man passerat 30 sträcket :)

proof or it didn't happen..

Såg iaf ett program idag när en 89 åring tog 86 kg :D det var tydligen världsrekord vid hans ålder.

major Pectoralis
2013-08-08, 16:43
Alltså, starkare kan man alltid bli, om man utgår från ett mer eller mindre otränat tillstånd. Gör man det (utgår från otränad) kan gamla öka lika mycket procentuellt som unga. "Tränar man dock jämnt" över livet kommer styrkan antagligen toppa kring 25-30.
Sedan finns självklart individuella variationer, biologisk ålder är heller inte rakt översättbar med kronologisk.

PureWhey
2013-08-08, 16:44
Explosiviteten sjunker efter den åldern. Tyngdlyftning är inte beroende av råstyrka på samma sätt som styrkelyft eller strongman.

Okej, så efter 25 bör explosiviteten gå nedåt om man utgår ifrån placeringarna?
Går vissa över till styrkelyft efter? :-|

TrixxaRn
2013-08-08, 16:51
proof or it didn't happen..

Såg iaf ett program idag när en 89 åring tog 86 kg :D det var tydligen världsrekord vid hans ålder.

Han har 4 st guld från veteran SM och ett brons eller silver från veteran EM, idag är 72 och kanske ska ställa upp i år i Bromma :)

filmjölk
2013-08-08, 17:23
Okej, så efter 25 bör explosiviteten gå nedåt om man utgår ifrån placeringarna?
Går vissa över till styrkelyft efter? :-|

Njae, det finns många duktiga lite äldre lyftare, de får helt enkelt försöka kompensera den sämre explosiviteten med bättre teknik, tävlingsvana och muskelstyrka.

Var ngt år en riktigt vass 38-årig tjej var med på OS har jag för mig.:hbang:

Hemi
2013-08-08, 17:38
Njae, det finns många duktiga lite äldre lyftare, de får helt enkelt försöka kompensera den sämre explosiviteten med bättre teknik, tävlingsvana och muskelstyrka.

Var ngt år en riktigt vass 38-årig tjej var med på OS har jag för mig.:hbang:

Vad gäller teknik och fighterhjärta så absolut. Jag tävlade i boxning, inte så länge, men om jag gjort det idag skulle min stil ha utvecklats pga hur jag är funtad i dag efter att ha tränat lättare och kollat fighting i 25 år efteråt. En karriär är oftast inte längre än under 10 år max och man kan inte lära sig allt innan och under den tiden. Tar man t ex basket eller andra lagsporter så måste de in tidigt sen har tåget gått. Teoretiskt tror jag att med ett annat system skulle vi se bättre NBA spelare lite upp i åren, faktist, jag tror att det är ett stilskifte på gång i NBA. En del asiater lyfter fortfarande bra upp i åren utan träning. Finns tom en del äldre gymnaster idag samt att jag tror det var en 40 årig kvinlig kastare i nåt OS nyligen. Men jag tror ändå att hon själv hade sin potentiella fysiska topp mycket tidigare.

Alltidxx
2013-08-09, 10:24
Min svärfar tog 170 kilo bänkpress vid en ålder av 70 år, han började träna när han var lika gamal som jag e nu dvs 36 :) så jag hyser hopp att man kan bli starkare trots att man passerat 30 sträcket :)
Jag är på topp nu och är 39. Jag har tränat sen 15 års ålder. Min satsning har förvisso varit osedvanligt hård de senaste åren men det går med största sannolikhet att fortsätta öka för de flesta. Undantaget de som verkligen gjort allt de kan från ung ålder och många år. Och handen på hjärtat, hur många är det? Även om man satsade allt man hade (jag gjorde det för det mesta) så har kunskap kring kost och träning utvecklats sen dess och bara av de anledningarna kan man hitta sätt att göra saker bättre på och därmed fortsätta utvecklas.

Jag tycker du kan hysa gott hopp om att fortsätta öka och framförallt hålla dig i bra form länge om du anstränger dig: http://news.menshealth.com/this-pic-instant-exercise-motivation/2012/01/27/