handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + Krav maga, funkar eller inte ?


Ado2000
2013-07-25, 20:16
Funderar på att börja med krav maga till hösten men vill också fortsätta lyfta så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av dessa två i kombination av varandra.

Liksom funkar det å lyfta å bli grov samtidigt som man köra krav maga eller krävs det att man är någorlunda vig/flexibel å att en styrketräning blir som ett hinder istället ?

Även de som inte har någon erfarenhet av detta får gärna ge en synpunkt på varför dessa skulle eller inte skulle funka med varandra.

Jeneric
2013-07-25, 20:19
Sök på "kampsport" så får du säkert några tusen trådar om ämnet.

arthax
2013-07-25, 20:48
Jag kombinerade båda en tid. Kombinerade även thaiboxning och gym. Det är inga problem. Du får vara oförskämt grov för att det ska vara ett problem i respektive "sport"

Payter
2013-07-25, 20:50
Med tanke på att Krav Maga kan ses som en militär kampkonst som man ska kunna använda även när man har på sig sin krigsa utrustning så tror jag inte det.

Peter.B
2013-07-25, 20:57
Det går, men om du tränar hårt kräver det en del återhämtning och kan bli tufft för kroppen. Börja lugnt och vänj dig vid gradvis hårdare och mer, som med alla annan träning.

Ado2000
2013-07-26, 01:12
Hmm oke,va bra då :). Ska du bara se hur det blir med tiden för det lär bli en hel del träning om jag sätter igång med det.

Arthax: Hur vig eller flexibel behöver man vara för att kunna köra eller behövs det inte alls ?

ATJL
2013-07-26, 06:18
Inte alls...

Kvicksilver
2013-07-26, 06:39
Krav maga är ju en självförsvarsteknik som ska kunna användas av alla oavsett fysik. Det borde ju därför inte vara något som helst problem.

Väldigt bra info: http://www.krav-maga.nu/faq.htm

Payter
2013-07-26, 09:52
Man kör ju inte så mycket höga sparkar ,så om man är hyfsat vig så ska det inte vara några problem.

Ado2000
2013-07-26, 14:12
Krav maga är ju en självförsvarsteknik som ska kunna användas av alla oavsett fysik. Det borde ju därför inte vara något som helst problem.

Väldigt bra info: http://www.krav-maga.nu/faq.htm


Jo det är det jag tänker också men när man ser demonstrationer å hur snabbt allting går så börjar man fan undra.

Kvicksilver
2013-07-26, 14:23
Jo det är det jag tänker också men när man ser demonstrationer å hur snabbt allting går så börjar man fan undra.

Mjo, fast dom anpassar träningen till varje individ. Det står tex att bär man glasögon normalt så ska man ha det under träningen. Så det lär ju inte gå speciellt vilt till.

grondahl
2013-07-26, 15:00
Tommy Blom verkar kunna kombinera det ok.

60kg TGU är rätt starkt.
UKtM963iKZo

ATJL
2013-07-27, 21:35
Vilket Krav Maga förnbund pratar vi om, IKMF, KMS, Nordic?

Baskagge
2013-07-27, 22:22
Jag körde både gym och krav maga i några år innan jag började med thaiboxning istället men det var aldrig några problem att kombinera. Det är bara en fördel att köra extra träning vid sidan om eftersom man inte hinner med så mycket fys på träningspassen.

sadjad
2013-07-27, 23:02
Ja, nej och kanske.
Det beror helt och hållet på vad det är för mål du har med dessa aktiviteter.
Rent allmänhet är det bara en fördel för det blir som en extra "stretchningspass" vilket är bra för kroppen. Men kör du som jag, 2 gympass per dag dvs träna samma muskelgrupp 2 gånger per vecka så kanske du bör tänka om.

Matsa
2013-07-28, 06:19
Liksom funkar det å lyfta å bli grov samtidigt som man köra krav maga eller krävs det att man är någorlunda vig/flexibel å att en styrketräning blir som ett hinder istället ?

Oroa dig inte för att bli stel av styrketräning, tar du ut rörelsen ordentligt i övningarna och kör lite rörlighetsträning vid sidan om så är det inga problem alls.

Ado2000
2013-07-29, 13:02
Vilket Krav Maga förnbund pratar vi om, IKMF, KMS, Nordic?

Jag vet inte om de du nämner är samma skillnad som civil/militär/polis krav maga. Eftersom jag varken är polis eller militär så blir det den civila självförsvars tekniken jag lär träna. På vilket sätt gör det skillnad ?

zimba
2013-08-06, 06:41
Jag vet inte om de du nämner är samma skillnad som civil/militär/polis krav maga. Eftersom jag varken är polis eller militär så blir det den civila självförsvars tekniken jag lär träna. På vilket sätt gör det skillnad ?

se kust/fjälljägare. samma teknik. dom är farliga. tro mig

Beemel
2013-08-06, 07:20
Har aldrig tränat Krav Maga, men jag kombinerar Karate och styrketräning. Det fungerar alldeles utmärkt.

Gymmar på morgonen och kör karate på kvällen.

Jag har ett rullande schema och det kan lätt bli lite drygt de dagar benpassen hamnar på samma dag som ett karatepass, men annars är det toklungt.

zimba
2013-08-06, 19:43
Har aldrig tränat Krav Maga, men jag kombinerar Karate och styrketräning. Det fungerar alldeles utmärkt.

Gymmar på morgonen och kör karate på kvällen.

Jag har ett rullande schema och det kan lätt bli lite drygt de dagar benpassen hamnar på samma dag som ett karatepass, men annars är det toklungt.

jodu benpass o karatesparkar samma dag måste kännas som fan;)

Beemel
2013-08-06, 19:53
jodu benpass o karatesparkar samma dag måste kännas som fan;)

Det brukar vara kämpigt ja. Och sensei har ett sjätte sinne, så fort jag har tränat ben så tycker han det är dags att köra renodlade fyspass...