handdator

Visa fullständig version : Vilket träningsätt sliter mest på musklerna/lederna?


Påvägneråt
2013-07-25, 10:11
Tja.

Jag har mer och mer börjat träna varje dag. Men jag tränar inte samma muskel 2 dagar i rad. Men jag tänkte kolla med er om ni vet vilket träningssätt som "sliter" mest på muskler och leder. Man kan ju säga att för lite med vila, dålig kost och liknande kan "slita" eller förlänga återhämtningen. Men jag tänkte mer på till exempel att köra :

Alltid till failure?
Hög reps/set?
Dropp-set?
Myo-set?
Olika slags pyramider?

Osv...

Vilket sliter mest och vilket sliter minst tror ni?

Vilket kan man kombinera bra om man till exempel kör bröst på onsdag med riktigt mkt drop-set och liknande för att sedan gå på bröst igen på fredag fast kanske bara 3 set med 4 reps på vadera utan att gå till failure. För att minska risken för "slitage"?

mikaelj
2013-07-25, 10:18
Tunga vikter sliter mest på lederna.

Arne Persson
2013-07-25, 10:22
Tunga vikter sliter mest på lederna.

Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.

Control_61
2013-07-25, 10:28
Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.

Idealiskt kanske det gör det.

Min (något begränsade) erfarenhet säger att gamla lyftare och personer som länge och ofta strävat efter maximal styrka snarare får problem med leder senare i livet. Pratade nyligen med en gammal duktig SLare som hävdade att det är få av hans gamla tävlnings/träningspolare som inte har ordentliga problem någonstans.

Sen om det beror på själva träningen i sig är frågan.
Kan snarare tänka mig att mentaliteten/pannbenet som krävs för att bli stark på riktigt är det som sliter ut kroppen.

Arne Persson
2013-07-25, 10:37
Idealiskt kanske det gör det.

Min (något begränsade) erfarenhet säger att gamla lyftare och personer som länge och ofta strävat efter maximal styrka snarare får problem med leder senare i livet. Pratade nyligen med en gammal duktig SLare som hävdade att det är få av hans gamla tävlnings/träningspolare som inte har ordentliga problem någonstans.

Sen om det beror på själva träningen i sig är frågan.
Kan snarare tänka mig att mentaliteten/pannbenet som krävs för att bli stark på riktigt är det som sliter ut kroppen.

Ett problem ang. knäna när det SL är troligen att dom kör med rejält åtdragna knälindor som ibland bidrar till skador på underliggande ledbrosk pga det stora trycket på bl.a. Knäskålen.

Klein
2013-07-25, 10:39
Det är skillnad på att träna tungt och att träna för tungt. Maxningar är ju inte direkt hälsosamma.

Snubben
2013-07-25, 11:06
Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.

Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?

z_bumbi
2013-07-25, 11:20
Det som sliter mest är nog att inte sköta återhämtningen, köra för ensidigt och att försöka stressa fram resultat.
De som tränar regelbundet men har lite mer avslappnad syn på det hela och därför tar några dagar ledigt då och då även om de inte känner sig slitna, kör perioder med annan inriktning, inte pressar sig varje set eller pass osv har troligen större chans att undvika skador.

Att fd lyftare har ont är inget konstigt, det har de flesta idrottarna och det beror på att man pressar gränserna för vad den egna kroppen klarar av i kombination med att olyckor händer.

Arne Persson
2013-07-25, 11:22
Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?

Vid ökat drag och tryck så anpassar sig även leder, skelett och brosk och förstärks och nybildas.

tlk
2013-07-25, 11:24
Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?

Det är väl knappast en dum fråga.


Muskler och brosk byggs på väldigt olika vis. Muskler är celler i sig, brosk däremot är en typ av bindväv (mestadels kollagen och proteoglykaner) som tillverkas av kondrocyter.

mikaelj
2013-07-25, 11:26
Ett problem ang. knäna när det SL är troligen att dom kör med rejält åtdragna knälindor som ibland bidrar till skador på underliggande ledbrosk pga det stora trycket på bl.a. Knäskålen.

Jasså? Säg det till mitt hopparknä som tränat klassiskt.

pezrulezhaakon
2013-07-25, 11:34
Det som sliter mest på lederna är snedbelastningar och FÖR höga belastningar, samt för lite vila över tid.

Anders The Peak
2013-07-25, 11:35
Jag tror att det är viktigt att skilja på slitage och skador.
Tyvärr utvecklar sig skador till 99% till artros därför bör man vara försiktig med att göra dumheter som man själv inser innan att är extra risky.

Onödigt slitage det är mer att att man nöter på samma övningar med hög volym/intensitet när oftast en tredjedel av träningsmängden är tillräcklig. Eftersom styrketräning/belastningsträning ger förslitningar över tid oavsett hur man tränar bör man ha det i åtanke. Man har oftast ett långt liv efter man/kvinna har lagt träningen på hyllan.

lofito
2013-07-25, 11:46
Låt säga att man kör MAX OT ett par år som eftersträvar 4-6 reps och 2, maximalt 3 set i vissa övningar. Man kör alltid till failure men kroppen går man "bara" igenom en gång i veckan. Tror ni att det är sånt här som också sliter och gör att man får problem senare
i livet, eller? Har börjat med MAX OT och trivs som fan, så vore ju tråkigt om det visar sig
att man senare i livet kan få problem. Lite väl nojig kanske, jag vet.

RobbanColeman
2013-07-25, 11:51
Styrkeobalanser borde slita en del om man kringgår dem skulle jag tro. Till slut säger det nog stopp.

Skulle jag nu t ex frontböja efter mina lår istället för efter min rumpa och rygg kanske jag får upp 30kg mer men det blir nog bara några pass max sen är det nog adjö med ryggslutet, kan ju lura mig kanske några pass till med ett bälte men det skjuter nog bara upp det som komma skall.

Control_61
2013-07-25, 11:51
Låt säga att man kör MAX OT ett par år som eftersträvar 4-6 reps och 2, maximalt 3 set i vissa övningar. Man kör alltid till failure men kroppen går man "bara" igenom en gång i veckan. Tror ni att det är sånt här som också sliter och gör att man får problem senare
i livet, eller? Har börjat med MAX OT och trivs som fan, så vore ju tråkigt om det visar sig
att man senare i livet kan få problem. Lite väl nojig kanske, jag vet.

Det jag försöker bära med mig är att inte fastnat alltför mycket i knäböj varje dag-tänket.
Dvs. tänk lite i ett längre perspektiv, träna tungt i perioder, låt bli att skratta åt/idiotförklara de som tränar 2 pass i veckan och försöker pumpa upp sig lite och inte vet vem Rippetoe är.

pezrulezhaakon
2013-07-25, 11:52
Lofito, beror på om kroppen får tillräcklig vila. Leder kan slitas/skadas av för mycket rörelse också, även om belastningen är låg.

spoon
2013-07-25, 11:56
Jag skulle säga att felbelastning, dålig teknik och dålig mobilitet är det som sliter mest. Exempel på detta kan vara att knäna vandrar i knäböj eller att man inte har tekniken eller kontrollen för att veta hur ryggen ska vara när man drar knäböj. Att man böjer djupt utan att ha tillräcklig rörlighet men gör det ändå belastar hårt på leder.

Tränar man med bra teknik och rörlighet och på dom vikter som gör att man kan behärska tekniken och rörligheten så är skaderisken låg.

L-Sami
2013-07-25, 12:20
Det som "sliter" på lederna, musklerna och senorna är långvarig statisk belastning (t ex stå mycket still, sitta still), ledbrosket får dåligt med näring vid sådant arbete samt musklerna får inte tillräckligt med syre. Även repetitiva låg intensiva rörelser med musklerna i statisk position är dåligt (hantverkararbeten etc). Anpassad dynamisk träning, är det bästa för musklerna, senorna och lederna. Alltså belasta tillräckligt för att få träningseffekt, tillräckligt ofta och med lämplig volym, så att överbelastningsskador inte uppstår. Återhämtning är viktigt också, det "sliter" mer om man vilar aldrig och låter kroppens strukturer återhämta sig. Lättare sagt än gjort ibland, men något man kan ha i åtanke när man tränar.

RobbanColeman
2013-07-25, 13:08
Jag skulle säga att felbelastning, dålig teknik och dålig mobilitet är det som sliter mest. Exempel på detta kan vara att knäna vandrar i knäböj eller att man inte har tekniken eller kontrollen för att veta hur ryggen ska vara när man drar knäböj. Att man böjer djupt utan att ha tillräcklig rörlighet men gör det ändå belastar hårt på leder.

Tränar man med bra teknik och rörlighet och på dom vikter som gör att man kan behärska tekniken och rörligheten så är skaderisken låg.

Skulle inte kunnat sagt det bättre själv! :)

Matsa
2013-07-25, 14:30
Angående styrkelyftare så är det nog tävlandet i sig som sliter mest. Att tävla är positivt som motivationshöjare och något som ger konkreta mål men det är även något som leder till risktaganden, så tror jag att det är med all idrott.

Påvägneråt
2013-07-25, 14:42
Men hur tror ni det är mellan dem olika träningstyperna som dropset, myo-set och liknande? Att köra till failure varje set antar jag sliter en hel del till exempel. Om vi nu säger att tekniken är bra, återhämtningen o setvilan lika långa.

spoon
2013-07-25, 15:05
Men hur tror ni det är mellan dem olika träningstyperna som dropset, myo-set och liknande? Att köra till failure varje set antar jag sliter en hel del till exempel. Om vi nu säger att tekniken är bra, återhämtningen o setvilan lika långa.

Jag tror inte det påverkar nämnvärt. Det blir dock svårare att behålla korrekt teknik ju tröttare och närmare fail man kommer.

filmjölk
2013-07-25, 16:21
Jag tror att den typen av träning som Branch Warren bedriver, tänk mycket fusk, hög fart, våldsamt, okontrollerat med supertunga vikter i höga reps och väldigt många set/pass sliter mest. Säkerligen effektivt...om man håller.

Ty såhär:

wTW2SRyzGTU

PureWhey
2013-07-25, 16:22
Jag skulle tro till fail, och mer reps efter med hjälp varje set..


Le iPhone

Ado2000
2013-07-25, 16:41
Jag skulle säga att felbelastning, dålig teknik och dålig mobilitet är det som sliter mest. Exempel på detta kan vara att knäna vandrar i knäböj eller att man inte har tekniken eller kontrollen för att veta hur ryggen ska vara när man drar knäböj. Att man böjer djupt utan att ha tillräcklig rörlighet men gör det ändå belastar hårt på leder.

Tränar man med bra teknik och rörlighet och på dom vikter som gör att man kan behärska tekniken och rörligheten så är skaderisken låg.

Förklara gärna.

mikaelj
2013-07-25, 16:44
Förklara gärna.

Du tippar bäckenet och drar i allt som sitter fast i bäckenet.

r1kkie
2013-07-25, 17:18
Tungt och okontrollerat...

tjing
2013-07-25, 17:19
Tunga vikter sliter mest på lederna.

+1

Det märker man fort efter en lång, tung period.

Två anledningar att variera intensitet är:

1) För att faktiskt orka öka vikterna på sikt. Kör man ständigt svintungt platåar man lätt till slut.

2) Minska skaderisken. Skador suger helt enkelt.

Arne Persson
2013-07-25, 17:22
Man tränar, för bästa resultat, tungt, kontrollerat och med fulla rörelsebanor.

Alltidxx
2013-07-25, 17:56
Jag tror att den typen av träning som Branch Warren bedriver, tänk mycket fusk, hög fart, våldsamt, okontrollerat med supertunga vikter i höga reps och väldigt många set/pass sliter mest. Säkerligen effektivt...om man håller.

Ty såhär:

wTW2SRyzGTU

Sen skadade han sig också. Och tvingades köra lättare och sen kom han på att det faktiskt var rätt bra det med.

Hemi
2013-07-26, 03:39
Jag har träffat en lyftare som dragit isär fingerlederna och kan inte lyfta längre, i alla fall inte skivstång. Jag vet inte vad han tävlade i men jag tror det var tyngdlyftning.

Klein
2013-07-26, 05:17
Jag tror att den typen av träning som Branch Warren bedriver, tänk mycket fusk, hög fart, våldsamt, okontrollerat med supertunga vikter i höga reps och väldigt många set/pass sliter mest. Säkerligen effektivt...om man håller.


Det jag reagerar mest på är de korta rörelsebanorna och den totala frånvaron av inbromsning i den negativa fasen. Knappast effektiv träning för något annat än skador.

sweetkarolina
2013-07-26, 08:20
Jag slänger in att det värsta slitaget uppstår genom att köra för ensidigt. Släng istället in mycket variationer, lite cardio, en del stretching och rörlighetsträning, kanske lite kettlebells etc så kan du nog träna tämligen frekvent.

Armed Dingo
2019-12-03, 19:20
Ja har kört omvänd pyramid på alla övningar det är applicerbart på, i säkert 8 år.

Kan man tänka sig att det är skonsammare för leder att sluta med det och köra tyngsta setet sist? Även fast jag är procentuellt sett tröttare då så kan man tänka sig att det också är psykiskt lättare. Efter det setet är ju övningen slut. Dessutom blir leder mer uppvärmda då, om det är så det fungerar.

trädgårdsmöbel
2019-12-04, 10:49
De som verkar få mest ledproblem efter vad jag vet/tror mig veta är de som inte tränar alls.

Särskilt i kombon med övervikt. Knän, rygg, axlar...de får ont överallt. Så jag vill nog sticka ut hakan och påstå att dåligt lyftande, kanske med undantag av extremer är bättre för ledhälsan än ingenting.

Rikard Jansson
2019-12-04, 12:42
Armbrytning :D

svenbanan
2019-12-04, 12:50
Alla typer av sporter som till stor del utgörs av plyometriska rörelser (typ hopp och löpning och sådant). Ju högre intensitet (ju högre man hoppar eller ju snabbare man springer) ju mer sliter det. Men ju fler repetitioner man gör så sliter det också mer. Dessa två faktorer är ju diametralt olika, så nånstans finns det väl en "sweet spot" där intensiteten är tillräckligt hög för att det ska slita ordentligt, och det är ändå såpass låg intensitet att man orkar utföra tillräckligt många repetitioner (typ löpsteg) för att det ska skava sönder lederna ordentligt.

Läskeblask
2019-12-04, 13:35
Stora vikter och tekniken som lider kan göra skada . Jag har dåliga knän och tror inte det beror på dålig teknik utan mera på åratal av hack squat och frontböj som knäna inte tyckt om.Axlarna har tagit stryk och tunga pressar. Jag tror på att stretcha, värma upp ordentligt, massage och lättare vikter förlänger tiden innan man får problem. Oavsett teknik så ju större belastning så större risker

EagleEye
2019-12-04, 14:03
Jag mår dåligt av att träna tungt. Tycker det sliter onödigt på CNS och så lederna förstås.

Jag tränar t.ex biceps hellre med kabeltrissa än fri stång. Ger det sämre muskeltillväxt?

CalleP
2019-12-04, 14:10
Tunga vikter, frekvent och utan tillräcklig återhämtning.

Don H
2019-12-04, 15:03
Känns som att crossfit kan passa på rubriken (?), åtminstone som man ofta ser den utföras runtikring