handdator

Visa fullständig version : Bli vig/smidig


Extremen
2013-07-24, 23:52
Tjäna, nu när man styrke tränar blir man mer eller mindre stel.
Vad gör ni för att undvika det? Hur ofta stretchar ni?
Tycker ni att man ska stretcha för och efter gymandet?
Är det skadligt för den som tränar gym?

tlk
2013-07-25, 04:59
Stretcha och rörelseträna så du får så pass bra rörlighet att du trivs.

Det är absolut inte skadligt. Stretching innan styrketräning kan potentiellt öka skaderisken lite, men annars så inget att oroa sig över.

Själv rörelsetränar och stretchar jag mer eller mindre dagligen på något sätt.. men jag har lite högre standard på hur rörlig man bör vara än gemene man har.

Rahf
2013-07-25, 05:23
Ordentlig stretching, efter ett träningspass, skadar inte.

Beemel
2013-07-25, 05:53
Blir man stel av styrketräning??
Ok att man känner sig lite stel när man har träningsvärk, men om man tränar med fullt rörelseomfång så ser jag inte varför styrketräningen skulle inverka negativt på flexibiliteten.
Själv får jag all stretch jag behöver genom karate, så jag stretchar inte så ofta i närheten av gympassen.

Diomedea exulans
2013-07-25, 11:15
Det är absolut inte skadligt. Stretching innan styrketräning kan potentiellt öka skaderisken lite, men annars så inget att oroa sig över.


Håller inte med. Det är lätt att stretcha fel, så man skadar sig. Skulle säga att stretching har rätt stor skaderisk.

tlk
2013-07-25, 11:20
Håller inte med. Det är lätt att stretcha fel, så man skadar sig. Skulle säga att stretching har rätt stor skaderisk.

.... självklart förutsatt att man inte stretchar på ett skadligt sätt. :Virro

Att kvalificera allt med "så länge du inte gör fel" är ju bara korkat. eg. "Är det bra att ta trappan istället för hissen?" "Ja. Förutsatt att du vet hur man går i trappan å inte ramlar å slår dig."

skärpning liksom.


Stretcha innan träning är dumt, då det ökar skaderisken från själva träningen. Annars äre fint om man känner behovet.

Diomedea exulans
2013-07-25, 11:24
.... självklart förutsatt att man inte stretchar på ett skadligt sätt. :Virro

Att kvalificera allt med "så länge du inte gör fel" är ju bara korkat. eg. "Är det bra att ta trappan istället för hissen?" "Ja. Förutsatt att du vet hur man går i trappan å inte ramlar å slår dig."

skärpning liksom.


Stretcha innan träning är dumt, då det ökar skaderisken från själva träningen. Annars äre fint om man känner behovet.

Och jag menar att det är lätt att råka strecha så att man skadar sig. Eller omvänt, det är svårt att stretcha så man inte skadar sig. Mycket svårare än att gå i trappan utan att ramla. Fånig liknelse.

Det räcker ju med att råka stretcha någon centimeter för långt oftast, för att det ska göra ont på ett dåligt sätt. Och det är lätt hänt att man råkar försätta lederna i skadliga vinklar när man stretchar.

Johan_P
2013-07-25, 12:03
Använder man bra ROM i övningarna ser jag inte att man blir mindre rörlig av styrketräning, snarare tvärtom jämfört med att inte röra sig alls. Varför är man orolig över detta om man inte har specifika ändamål att ha ovanlig hög smidighet? Tillräcklig smidighet borde väl vara när man kan utföra övningar med bra rörlighet och tillåter bra teknik.

Kvicksilver
2013-07-25, 15:08
Håller inte med. Det är lätt att stretcha fel, så man skadar sig. Skulle säga att stretching har rätt stor skaderisk.

Håller inte med. Stretchar ordentligt efter varje pass samt på vilodagarna och tycker att det bara har fördelar. Vari ligger skaderisken?

Har märkt att det är bra att göra ordentligt med stretchövningar som uppvärmning innan knäböj.

Spetälsk
2013-07-25, 16:08
det är svårt att stretcha så man inte skadar sig.Jag skulle nästan säga tvärtom att man får bära sig ganska dumt åt för att skada sig när man stretchar. men det är kanske annorlund för otränade.

Diomedea exulans
2013-07-25, 20:25
Håller inte med. Stretchar ordentligt efter varje pass samt på vilodagarna och tycker att det bara har fördelar. Vari ligger skaderisken?

Har märkt att det är bra att göra ordentligt med stretchövningar som uppvärmning innan knäböj.

Skaderisken ligger i att man kan råka töja sig för långt, så man får ont någonstans. Jag tycker det är svårt många gånger att stanna i tid. Och när skadan väl är framme kan det göra ont långt efteråt. Sen om det är muskler, ligament, senor, korsband eller något annat som tar skada, det vet jag inte.

tlk
2013-07-26, 09:48
Skaderisken ligger i att man kan råka töja sig för långt, så man får ont någonstans. Jag tycker det är svårt många gånger att stanna i tid. Och när skadan väl är framme kan det göra ont långt efteråt. Sen om det är muskler, ligament, senor, korsband eller något annat som tar skada, det vet jag inte.

Men det är ju fortfarande helt jäkla uppenbart att när någon säger "stretcha på, det är inga problem" så menar de att det är förutsatt att man vet vad man sysslar med och inte stretchar fel.

"Stretching isn't bad, the way you stretch is bad."

Picap
2013-07-26, 09:55
Hade gärna blivit lite rörligare i allmänhet. För o låna tråden lite, någon som har något bra "helkropps" stretch-schema som lämpar sig efter ett gympass? Hade gärna lagt till någon 15-30 min stretch efter mina pass. Behövs...

prOtotype
2013-07-26, 10:02
Tjäna, nu när man styrke tränar blir man mer eller mindre stel.
Vad gör ni för att undvika det? Hur ofta stretchar ni?
Tycker ni att man ska stretcha för och efter gymandet?
Är det skadligt för den som tränar gym?

Värm upp innan träningen, stretcha efter den. Se till att köra alla övningar med fullt ROM också så ger det en stretchande effekt där du är stel.

Donkey Kong
2013-07-26, 12:42
Som jag fått lära mig så minskar stretch före träning möjligen skaderisken lite. Samt minskar även styrkan något.
Stretch efter träning, tja, när musklerna är varma så är de oftast rörliga, om det ger effekt i högre rörlighet är okänt.
Jag kör som så att jag värmer varje muskel i rörelsen genom 1-2 lätta set, förutom axlarna som jag kör kanske 5 set med (problemaxlar).
Skulle jag vilja bli vigare sulle jag stretcha mycket lätt före träning, men inte den muskelgrupp jag skall träna (alltså inte stretcha ben på bendag före). Efteråt skulle jag stretcha mer, för vighet gärna stretch med gung. Detta förutsätter dock att senor och muskelfästen är starka och hela, inget för nybörjaren tack! För att bli vigare skulle jag rekommendera att hålla ställningen i 20 sek till 2 minut x 3, beroende på känselförnimmmelser, lätt obehag till obehag är ok, men ej smärta och absolut inte "ont-ont". :)

Extremen
2013-07-26, 15:57
tack för svaren:)

Rahf
2013-07-26, 20:26
Skaderisken ligger i att man kan råka töja sig för långt, så man får ont någonstans. Jag tycker det är svårt många gånger att stanna i tid. Och när skadan väl är framme kan det göra ont långt efteråt. Sen om det är muskler, ligament, senor, korsband eller något annat som tar skada, det vet jag inte.

Ja, fågeln som flyger in i fönstret, gång på gång, lär sig sällan att samma handling ger liknande resultat.

tlk
2013-07-26, 20:36
Hade gärna blivit lite rörligare i allmänhet. För o låna tråden lite, någon som har något bra "helkropps" stretch-schema som lämpar sig efter ett gympass? Hade gärna lagt till någon 15-30 min stretch efter mina pass. Behövs...

Pavel Tsatsouline har några böcker om stretching som kan vara värda att kolla upp.

Hemi
2013-07-27, 04:48
Har börjat stretcha igen och håller med om att göra det ordentligt och med kunskap. Min uppfattning är att det inte behövar vara dåligt att stretcha 'hårt' bara man stretchar muskeln och inte börjar dra i lederna. Lätt hänt att man drar för hårt i knäna så man knappt kan gå efteråt. Finns en massa knep då man använder anatgonister och modifierar höften t ex, men sånt kan man läsa sig till.

Sen förresten är inte stretching allt för att bli vig och smidig, det finns riktig rörlighetsträning, -att lära sig sin fulla potential- och ledvärmning som man har mer nytta av. Stretching är egentligen steg 2 i riktig rörelseträning.

Picap
2013-07-27, 05:24
Pavel Tsatsouline har några böcker om stretching som kan vara värda att kolla upp.

Tack!

...

Är kanske i allmänhet rörlighetsträning jag borde bedriva snarare än specifikt stretching.. Ska kika på't!