handdator

Visa fullständig version : Såser


Metal_boy_
2004-03-03, 15:44
behöver recepst på såser! kalla o varma ...inte för mycke fett..sås gör smaken!! så skriv det ni kan:kickass:

bubbe
2004-03-03, 21:26
kalla såser kan man basera på lätt kesella, jag brukar göra en
del grejer med sambal olek (både varma och kalla).

keso funkar bra men har ganska hög fetthalt.

varm sås till tex nötfärsbiffar, mini fraiche - dijonsenap - mycket svartpeppar, soja och buljong. smarrigt med syrlig senap och kryddsmak.

gott men mindre näringsämnen, tomatsalsa passar bra ihop med mycket, lök - tomat - chili - rostad paprika, kryddor eller någon annan grönsak eller mer frukt.

Metal_boy_
2004-03-10, 03:02
den där till biffarna ska jag iaf testa :smokin:

Glenner_84
2004-03-12, 18:24
5dl grädde (fetthalt bestämmer du själv)
Creme Fraiche (1dl)
2msk soja (endast för färgning)
5krm grönpeppar
1krm salt
1krm peppar
5krm aromat
½dl flytande köttbuljong
1tsk sambal olek

Min egna sås, är för jävla god asså, testa å se!!

supremo
2004-03-14, 22:26
TZATZIKI
• 1 burk kesella 1%
• ½ gurka (grovt riven)
• 1 tsk salt
• 1 tsk socker
• 1-2 pressade vitlöksklyftor
• 1 tsk grovmald svartpeppar

GRILLSÅS
• 1 burk kesella 1%
• 1-2 msk grillkrydda
• 1 tsk grovmald svartpeppar
• 1 tsk sambal olek
• 1-2 hackad gul lök

ROM-DILLSÅS
• 1 burk kesella 1%
• 1 burk röd stenbitsrom
• ½ pressad citron
• 1 tsk salt
• 1 tsk grovmald peppar
• 20 g hackad dill
• ½-1 hackad rödlök
• ev. en tsk honung


Blir såserna för tjocka, blanda ut med lite vatten!

ralph
2004-03-14, 22:35
Nån som har ett bra recept på kall currysås?

SeWs
2004-03-14, 23:06
Originally posted by ralph
Nån som har ett bra recept på kall currysås?


Massa curry i kessela/creme fraich?

z_bumbi
2004-03-14, 23:20
Originally posted by ralph
Nån som har ett bra recept på kall currysås?

Fil alt yoghurt
Curry
Svartpeppar
Man kan ha lite extra vitlök eller andra kryddor efter smak, har man en tam curry så tycker jag det behöver piggas upp lite.

Det går förövrigt att ha massor av olika kryddkombination i fil/yoghurt och få till goda såser.

Min favorit är nog
Svartpeppar
Vitlök
Oregana

Tomten
2004-03-14, 23:50
Det är bättre att använda någon typ av currypaste än vanlig "curry" Det ger bra mycket mer smak.

z_bumbi
2004-03-15, 00:04
Tomten: Jag gillar det inte så mycket i kalla såser faktiskt, föredrar pulver i de fallen.

mendezzz
2004-04-01, 09:09
Att tänka på när man gör såser/rörer på curry är att gärna ha i något småsött för att balansera den distinkta currysmaken bra alternativ är tex en skvätt äppeljuice(koncentrat) eller tex saften från någon konserv såsom annans eller något liknande

mendezzz
2004-04-01, 09:28
2-3 rödlökar
1-2 morötter
1 msk rödvinsvinäger
½-1 flaska rödvin(satsa på billigast möjliga)
kalvfond efter smak och beroende på hur koncentrerat det är(tex bong flytande på flaska eller om du kan köpa av din lokala kötthandlare)
1 msk farinsocker(funkar med vanligt)
salt
peppar

skala och hacka grönsakerna ganska grovt. Fräs dessa på medelhög värme några minuter till de "svettas", häll då på sockret och låt detta puttra vidare tills sockret karameliseras(stavning?). Häll nu på rödvinsvinägern och vinaren, ett glas i kocken resten i grytan, låt detta stå och sjuda på låg värme tills hälften kokat bort. Häll på fonden och smaka av, själv gillar jag lite mer fondsmak. låt sjuda några minuter till smaka av med salt och peppar och sila allt genom tex ett kaffefilter. Om man vill ha lite tjockare sås kan man tillsätta lite mörk maizena.

Vet inte hur nyttig/onyttig en sådan här sås är, men alkoholen i vinet försvinner i alla fall när man kokar det


Edit: skulle legat under såser :(

Edit 2: nu gör den det.

kharon
2004-04-01, 10:44
Vatten, lite mjöl. Vispa.
Släng i en buljongtärning.
Krydda som fan med de kryddor som känns bäst för stunden. Curry t.ex. Eller chilli. eller vadsomhelst. Kanske ha i lite soja.

Koka upp under omrörning.

Ät upp!

aliquis
2004-04-01, 11:29
Jag äter aldrig sås för det har aldrig blivit någon vana, men en bekant klagar en del på det så ibland har jag gett det en chans, då har det väl bara varit lite sojamjölk, idealmjöl, några smulor buljongtärning och så en massa krossad grönpeppar och diverse andra kryddor. Om det blir gott relativt något annat vet jag inte, men särskilt mycket fett blir det ju inte.