handdator

Visa fullständig version : Finne, kinden under ögat, hjälp!


ToughLove
2013-07-24, 19:20
För 2 dagar sedan började jag få en finne på kinden under vänster öga och imorse dum som jag är försökte jag klämma den, fick bara ut lite vätska. Nu är det lite svullet runt om och har lagt tandkräm på den. Imorgon är planen att dra ut och vill få ner svullnaden så fort som möjligt. Snälla hjälp en iq befriad grabb! :-(

King Grub
2013-07-24, 19:24
Tandkräm?

4623
2013-07-24, 19:26
Han har väl gått på myten att tandkräm torkar ut finnar.

ToughLove
2013-07-24, 19:28
Tandkräm? har hört att det kan hjälpa, kan ju ha helt fel :-/ nån som haft liknande och sitter på en snabb lösning ? Förstår att jag inte kan få bort den på 1 dag, men vill minimera storleken på den så mycket som möjligt

King Grub
2013-07-24, 19:30
Tandkräm torkar ut huden och förvärrar huden kring finnen.

ToughLove
2013-07-24, 19:33
Tandkräm torkar ut huden och förvärrar huden kring finnen.

Tvätta precis rent med lite tvål och vatten, tror du is kan hjälpa ? Eller aftershave möjligtvis

Röda Björnen
2013-07-24, 19:34
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWpno9XSJJb0kv2CxNpugSSmPTOZz8L nDoOThLwq-54phDNf_zig

Skaffa ett tålamod alternativt låt mig hjälpa dig http://lmgtfy.com/?q=Hur+blir+jag+av+med+en+finne

MVH

Wzup2u
2013-07-24, 19:35
omg, vilket bekymmer?
lösning= solbrillor, smink, osv
jag tror ingen bryr sig om du har en finne för den delen heller.
swedens small problems.

Red Apple
2013-07-24, 19:49
Vanligt att man nojjar över sina egna finnar men sällan man själv reagerar på andras. Tror den enda som bryr sig är du.

eiri
2013-07-24, 19:58
finnar är inget att nojja sig över, munsår däremot är nästy :D

ToughLove
2013-07-24, 20:08
Det är inte finnen som är själva problemet utan svullnaden runt om, inte så kul att se ut som quasimodo i ansiktet när man ska ut på krogen.

Beelz
2013-07-24, 20:17
Det dummaste du kan göra med en finne är att börja peta på den, du för bara in mer bakterier och irriterar området.. Så det blir alltid värre... När jag klämt finnar så har jag testat vanlig handsprit på finnen för att sterilisera skiten, det har verkat funkat inbillar jag mig iaf :)

knuckles
2013-07-24, 20:20
Det är kul att klämma sönder stora vita finnar så det flyger vitt var överallt, men var försiktig och peta inte så mycket! ;)

Tricce
2013-07-24, 20:22
Hojta till om du hittade något sätt! Händer mig för ofta det där :(

ToughLove
2013-07-24, 20:26
Hojta till om du hittade något sätt! Händer mig för ofta det där :(

folk säger allt möjligt, många påstår att man ska ta en ren trasa och hålla den under varmt vatten (riktigt varmt) sen lägga den på finnen utan att pressa i ca 30 sekunder, det gör ont men ska tylidgen vara bra

andra säger att man ska lägga is på den *gah!*

mattilainen
2013-07-24, 20:26
dumt att klämma en finne som inte är klämbar :p Blir bara värre

timoat
2013-07-24, 20:28
på med lite concealer eller vad det heter.

Yes
2013-07-24, 20:59
Det dummaste du kan göra med en finne är att börja peta på den, du för bara in mer bakterier och irriterar området.. Så det blir alltid värre... När jag klämt finnar så har jag testat vanlig handsprit på finnen för att sterilisera skiten, det har verkat funkat inbillar jag mig iaf :)
Det är ett vanligt påstående men min erfarenhet är att finnar försvinner snabbt när de väl tömts på lite guck. I varje fall om de har utvecklats till en viss nivå. Elaka underjordare brukar jag ibland snitta upp med kniv och klämma ut, sen är det bara rock 'n roll ett par dagar så är den borta.

Annars kan jag rekommendera zinkpasta, men i det här fallet är nog bara sova på saken så är det bättre till morgonen.

tjing
2013-07-24, 21:23
Snitta upp med kniv? Hårda bud.

Tjuckot
2013-07-24, 21:34
Basiron ffs, finns på apotek.

knuckles
2013-07-24, 21:36
qdKbgwpgh04

BlötSnö
2013-07-24, 21:42
Jag brukar ibland ge mig på finnar innan de "dykt upp" och fått den där lilla vita pricken.
Tvättar en nål i sprit och försöker punktera finnen någonstans.. Ibland ligger de för djupt och ibland går det med lite vilja att få ut diverse otrevlig gegga. Efter det en isbit (förslagsvis i påse) och håller på stället 5-10 minuter. Blodkärlen drar ihop sig p.ga. kylan och rodnaden lägger sig lite. Sedan ett plåster på som skyddar och suger upp eventuellt snusk som läcker ut efteråt och så sova på det.
Fungerar kanske inte för alla, men för mig är det en bra lösning.

timoat
2013-07-24, 22:57
Jag är en av de lyckligt lottade som aldrig haft finnar, förutom nån enstaka liten nån gång i halvåret. Men jag har andra brister!

Blötsnö, det låter fanimej inte nyttigt det där asså...

Klein
2013-07-24, 23:12
Tekniken för att klämma en finne och lämna minsta möjliga spår är:

1. Duscha eller bada i hett vatten
2. Sticka hål på finnen med steriliserad nål.
3. Vira in fingertopparna i toalettpapper för bättre grepp.
4. Kläm lite lätt runt finnen för att se om det kommer något. Kommer det inte något så låt bli. Kommer det något så kläm tills det bara är blod kvar.
5. Badda med sprit.
6. Byt sängkläder innan du lägger dig och sover och se till att håret är rent så att du inte skitar ned kudden och gnider in skiten i såret.
7. Vakna med ett leende.

BlötSnö
2013-07-25, 01:23
Jag är en av de lyckligt lottade som aldrig haft finnar, förutom nån enstaka liten nån gång i halvåret. Men jag har andra brister!

Blötsnö, det låter fanimej inte nyttigt det där asså...

Nej, jag skulle gissa att någon med en relevant utbildning skulle lappa till mig om de fick veta, men så har jag gjort ett flertal gånger. Kanske bara varit ren tur att inget gått snett.

Yes
2013-07-25, 06:07
Snitta upp med kniv? Hårda bud.
Jag är en hård man.

Ibland räcker det inte med en nål, då får man göra ett litet snitt.

StorEric
2013-07-25, 10:00
Sminka dit en blåtira. Kan du dessutom får lite hjältepoäng/stackarepoäng etc beroende på hur du vrider o vänder på historien om blåtiran?


<- Eller en sådan mask?

jonizz
2013-07-25, 20:52
ren hud akneplåster funkar bra för mig när det händer. Plåstret suger på något sätt ur all vätska o var och finnen blir liksom slät. Sätt plåstret helst över en natt men några timmar funkar rätt bra också

Slartibartfast
2013-07-25, 20:57
Är området svullet så har du råkar ut för en innebrännare. Du har alltså klämt ut finnen under huden.

VAD DU ÄN GÖR, RÖR INTE SKITEN MERA!!

Låt den reparera sig själv. Jag klämde en innebrännare, och fick en svullen jävel, som sen blev en hård knut. Det tog över ett halvår innan den försvann. Den syns ännu lite fyra år senare.

LÅT
DEN
VARA