handdator

Visa fullständig version : 5rm x 5 med dropsets?


Asdf
2013-07-24, 10:17
Hej!
Har sedan mer än ett halvår tillbaka kört 1 övning per muskelgrupp, 5set på 5RM i varje övning och fått en vansinnig styrkeutveckling men även viss hypertrofi

Passen brukar vara indelade i:

Bröst (press)
Rygg (drag)
Axlar
Biceps
Triceps
Mage

Vad händer med styrka/hypertrofi alt musklernas egenskaper om jag direkt efter det sista setet sänker vikten och kör precis så många reps jag klarar? ( i intervallet 6-8reps).
Gör det mig mer uthållig? Sliter det ut mig? Om man vill införa det i programmet borde det isåfall endast göras en gång varannat träningspass?

Tanken är att ge hypertrofin en skjuts efter att ha läst guddis artikel om rekrytering av muskelfibrer men även ansamling av intracellulära metaboliter

dluddeckens
2013-07-24, 10:24
Lite offtopic.

Men det vore kul att veta vilka övningar du kört för de olika musklerna och vad "vansinnig styrkeutveckling" innebär i siffror :)


Vad har du haft för träningsfrekvens för musklerna? Om du legat på 1 gång i veckan, så tror jag du kan försöka öka den parametern istället.

Annars tror jag att du kan köra några sets på typ 12 RM (fast bara utföra 10 reps på 12 RM vikten). Så sliter det inte så mycket, och du får en bra ökning av träningsvolymen.

Sundqvist
2013-07-24, 10:25
Kör du inte ben?

Kvicksilver
2013-07-24, 11:35
Kör du inte ben?

Han kör ju intervaller enligt journalen :d

Asdf
2013-07-24, 12:18
Kör du inte ben?

Nej tyvärr, har tillhört en av de som haft estetiskt bastanta ben i alla år och känt att tung benträning går i stäv med löpning/cykling. Ibland har jag tränat ben med men det är inget regelbundet

Lite offtopic.

Men det vore kul att veta vilka övningar du kört för de olika musklerna och vad "vansinnig styrkeutveckling" innebär i siffror :)


Vad har du haft för träningsfrekvens för musklerna? Om du legat på 1 gång i veckan, så tror jag du kan försöka öka den parametern istället.

Annars tror jag att du kan köra några sets på typ 12 RM (fast bara utföra 10 reps på 12 RM vikten). Så sliter det inte så mycket, och du får en bra ökning av träningsvolymen.

Haha siffrorna är inget o skryta om men klart bättre än vad det var förr! :)

1-2 pass i veckan. Förr med 3x10rm, två muskelgrupper med tre övningar i varje så fick jag aldrig någon styrkeutveckling men kunde köra 4-5pass i veckan. Började tänka i andra banor när jag tränade med en styrkelyftare och när jag även bytte ut synen på att "trötta ut" musklerna in absurdum till att få dem o lyfta tungt

Varierar mellan bänk/bröstpress, stångrodd/rodd i maskin, militärpress/sidolyft, bicepscurl/french press och för mage det fantastiska hjulhandtaget som skapar en sanslös styrka/stabilitet i bålen!

Han kör ju intervaller enligt journalen :d

Uppdaterar den väldigt dåligt tyvärr! :)

PureWhey
2013-07-24, 12:33
Det var inte att du ändrade rep-rangen då?