handdator

Visa fullständig version : Träna på sommaren


isakenglund
2013-07-24, 00:11
Hej allihopa!
Jag gick ut första året på gymnasiet nu förra månaden. Jag har tränat sen i höstas så det börjar närma sig ett år snart. Jag fick en väldigt god start på träningen (hemligheten i det hela tycker jag) tack vare min pappa, som har tränat ett par år på ett lokalt gym med trevliga människor.

Nu under sommaren känns det som allt har gått utanför min rutin. Under hösten, vintern och våren så hade jag rutiner, sova vid 9, klockan ställd för skolan, äta så mycket jag kan, olika muskelgrupper för olika veckodagar osv. Men under sommarlovets gång så har det fallit isär. Jag tränar fortfarande, det gör jag men inte lika hårt och noggrant. Klockslaget när jag går och lägger mig kan skiljas på timmar. Måltiderna blir lätta, och lunchen hoppas oftast över.

Jag undrar om ni har lika svårt som jag har att fokusera på träningen under sommaren?
Om man hade bott i USA på något ställe där det var varmt året runt, om det ens hade gått och tränat om det var som det är för mig. Eller om dom inte uppskattar värmen lika mycket som vi i Norden gör.

Nutrid
2013-07-24, 01:11
Om vi säger så här: Det är sådana som fortsätter träna trots sämre perioder som fortsätter med det livet ut utan att lägga av.

Det kommer alltid att vara perioder oavsett om du vill det eller där allt inte är på topp men det viktiga är att man fortsätter.

Sedan så fattar jag inte vad problemet är. Okej du är mindre strikt under sommaren för att du har fokus på annat, och? Fan du tränar ju fortfarande och det är huvudsaken.

Fokusera mer på prestationen när du känner att DU vill det. Känner man press att "konstant öka varje pass" så finns en stor risk att man tröttnar rätt fort.

Detta är vad jag personligen har för syn på träning och sedan jag implementerade denna synen så har jag då fan inte ens haft tanken på att sluta.

Holmeros
2013-07-24, 01:17
Jag förstår inte. Du är ledig från skolan över sommaren och gör alltså precis vad du vill med din tid. Då är det ju helt och hållet upp till dig om du vill köra som tidigare med träning och kost, eller tona ner det lite under sommaren.

Har själv nyss haft 3 veckor semester, och det blev lite semester från träning/strikt kost också.
Tränat lite färre pass, ätit vad jag var sugen på och framförallt: ett rejält ökat ölintag. Inget jag skulle rekommendera dig som minderårig dock! ;)

Hemi
2013-07-24, 02:02
...

Jag undrar om ni har lika svårt som jag har att fokusera på träningen under sommaren?
Om man hade bott i USA på något ställe där det var varmt året runt, om det ens hade gått och tränat om det var som det är för mig. Eller om dom inte uppskattar värmen lika mycket som vi i Norden gör.

Här, en bit söder om den amerikanska södern har jag haft 39 grader på gården, ca 70% luftfuktighet. Nej, ingen tränar hårt då, inte elitidrottarna heller. Olympier och blivande olympier i friidrott t ex har lokala tävlingar kl 04.00 med publik, speaker och allt, enda tiden på dygnet det går att ösa på. Själv går jag ut och kör lite kortare pass runt 23.00-tiden men även då känns det som om svetten kokar under huden och inte hinner ut ur porerna tilräckligt snabbt.
Fast i USA finns det sådana som går ut i minusgrader och snöoväder också. har gjort liknande själv med isolering på stången så den inte skall kännas så kall eller arbetshandskar. Jag har alltid kommit igång bättre under hösten på nordligare breddggrader då jag känt mig acclimatizerad för de breddgraderna.

isakenglund
2013-07-25, 03:03
Nutrid, jag har inget problem. Forum är ju inte till bara för att gnälla om problem heller. Jag undrade bara om ni tränar lika på sommaren som under resten av året eller som jag säger i kompiskretsarna "sommaren tar över."

Jag lade om schemat till sommaren och bestämde att jag tränar 3 dagar i veckan och allt grundar sig från dem tre stora basövningarna sen så ser jag till att nå ut till alla muskler under dessa tre pass.
Just nu åkte jag på halsfluss (mitt i sommaren :laugh: ) och blev sängliggandes i ett par dagar, ska vänta ut det helt så de inte blev som i våras då jag aldrig velade vila och resulterade att jag var mer eller mindre förkyld hela våren. Ta nya tag om träningen, det största problemet är kosten för mig eftersom jag aldrig tar mig tid att äta rejält och regelbundet. Blir ju inge ökningar då heller ;)

C.E.J.
2013-07-25, 03:40
Inte för att jag går i gymnasiet längre, men jag funkar precis tvärtom. Det är när jag är fullständigt ledig som jag tycker det är lättast att fokusera, såväl på träning som på allt annat som intresserar mig. Då har man 16h varje dag att lägga på att laga mat, äta, diska, åka till och från gymmet, träna, istället för att ha sisådär 6h till samma saker och känna "jag har ingen fritiiiid". (gym räknas inte som fritid :D )

Hemi
2013-07-25, 03:44
För mig och alla där jag bor är frågan inte alls dum eftrsom vi alla tränar utomhus. Så har jag själv gjort oavsett ställe jag tränat på. För mig, I regel med styrketräning brukar det bli lättare med fler reps under vintern, den sortens träning håller mig varmare och jag orkar med den sortens träning. På våren och sommaren tyngre och mer tyngdlyftning. Fast i och med att vi alla har mindre jobb då så har vi mer tid men som sagt just nu sätter faktiskt värmen en gräns. På hösten och tidig vinter mer reps, löpning och uthållighhetsträning. Här kan temperaturen dra sig ned mot 29 grader varmt då lol, Tyckte frågan var intressant ur flera aspekter det är ofta olika omständigheter som styr hur man tränar.

rogerQ
2013-07-25, 04:01
För mig och alla där jag bor är frågan inte alls dum eftrsom vi alla tränar utomhus. Så har jag själv gjort oavsett ställe jag tränat på. För mig, I regel med styrketräning brukar det bli lättare med fler reps under vintern, den sortens träning håller mig varmare och jag orkar med den sortens träning. På våren och sommaren tyngre och mer tyngdlyftning. Fast i och med att vi alla har mindre jobb då så har vi mer tid men som sagt just nu sätter faktiskt värmen en gräns. På hösten och tidig vinter mer reps, löpning och uthållighhetsträning. Här kan temperaturen dra sig ned mot 29 grader varmt då lol, Tyckte frågan var intressant ur flera aspekter det är ofta olika omständigheter som styr hur man tränar.

Finns det inga inomhusgym med ac? Det skulle jag föredra om det var mycket varmt. Eller kör du på nåt strongman gym med massa specialutrustning?

Hemi
2013-07-25, 04:24
Finns det inga inomhusgym med ac? Det skulle jag föredra om det var mycket varmt. Eller kör du på nåt strongman gym med massa specialutrustning?

Jo ac på är ett måste i alla stängda lokaler, jag har ac på nu annars kraschar datorn. Alternativt är byggnaderna konstruerade så att man aldrig befinner sig helt innomhus eller helt utomhus, det finns tak, men väggarna är ofta snitsigt vinkalde eller mer eller mindre obefintliga. Jag tränar hemma på bakgården, gjort sedan 12 år kanske, oavsett ort. Det finns några fina gym inte så långt bort men många har svetsat i hop en bänkpress med vikter och stång, en del andra har stora riktigt fina hemmagym på verandan, treadmills och annat. På kvällarna kan man höra hur det skramlar med vikter på avstånd så folk tränar trots värmen.

Beelz
2013-07-25, 05:07
Har aldrig svårt att träna; det går på automatik.. Kommer aldrig med ursäkter eller anledningar till att hoppa över ett pass, har man börjat göra det kommer du göra det igen. Nu på sommaren är det tungt med tanke på värmen, men det är bara att härda ut!