handdator

Visa fullständig version : Bänkpressen ökar inte...


wajp
2013-07-23, 21:12
Som titeln lyder så ökar inte min bänkpress, jag har tränat i lite mer än 1 år och tränat mycket mer styrke inriktad på sista tiden.. Maxade nyligen 180 kg i mark och tar 140 kg i knäböj, men bänkpressen ligger HELT stilla på 80kg, har inte ökat på säkert 5 månader... fattar inte vafan som händer...
För övrigt så tränar jag alla muskelgrupper 2 gånger i veckan, ibland kör jag bröst 3 gånger i veckan, har varierat repsen och även kört paus reps samt varierat greppet.

Vafan är det för fel egentligen?????????????????? Nån annan som ökar så här långsamt???

Petoria
2013-07-23, 21:16
Kanske prova ett bänkspecifikt program (t.ex MM2K)?

stahlberg
2013-07-23, 21:25
Jag kan iof nöja mig med att hålla med Petoria.

Men jag ska ändå tillägga att du beskriver ditt program alltför ytligt för att någon ska kunna säga om du gör några fel. Om man t.ex tränar alla muskelgrupper två gånger ååper vecka, ibland bröst tre gånger, och kanske t.ex tränar bröst och axlar på skilda dagar, så kan man plötsligt ha 4-5 bänkpass/vecka. Som exempel.

TrixxaRn
2013-07-23, 21:29
Psykiskt? Trodde inte att jag skulle ta 60, taggade till och tog det, kommer inte fixa 70 men visst gick, ligger på 80 nu och siktar på litet kg hela tiden, hirvis bänkprogram gav en liten skjuts med :)

wajp
2013-07-23, 21:33
Jag kan iof nöja mig med att hålla med Petoria.

Men jag ska ändå tillägga att du beskriver ditt program alltför ytligt för att någon ska kunna säga om du gör några fel. Om man t.ex tränar alla muskelgrupper två gånger ååper vecka, ibland bröst tre gånger, och kanske t.ex tränar bröst och axlar på skilda dagar, så kan man plötsligt ha 4-5 bänkpass/vecka. Som exempel.

Kör push, pull, legs, mycket styrke inriktat, alltså tränar jag axlar samma dag som bröst, utom bakre sida axlar (som nästan inte används alls under PUSH-passet)

wajp
2013-07-23, 21:35
Psykiskt? Trodde inte att jag skulle ta 60, taggade till och tog det, kommer inte fixa 70 men visst gick, ligger på 80 nu och siktar på litet kg hela tiden, hirvis bänkprogram gav en liten skjuts med :)

Det är garanterat inte psykiskt, jag maxar ofta och jag vet EXAKT var jag ligger, har prövat 82.5 kg och det stod helt stilla, 80 gick snabbt och enkelt men det rörde sig inte ens på 82.5, då trodde jag att jag gjorde något fel med formen så jag försökte igen, gick ej... Har flertal gånger försökt över 80...

LillisJ
2013-07-23, 21:39
Det är garanterat inte psykiskt, jag maxar ofta och jag vet EXAKT var jag ligger, har prövat 82.5 kg och det stod helt stilla, 80 gick snabbt och enkelt men det rörde sig inte ens på 82.5, då trodde jag att jag gjorde något fel med formen så jag försökte igen, gick ej... Har flertal gånger försökt över 80...

Om 80 var snabbt och enkelt och du inte klarar 82,5kg så är det nog psykiskt. Maxningar går inte snabbt. :ike

TrixxaRn
2013-07-23, 21:42
Prova hoppa över axlarna nån vecka och kör bara bänk, kanske kompenstaionsmuskler som är trötta? Axlar triceps?

Jeneric
2013-07-23, 21:48
Hur har kroppsvikten sett ut de senaste fem månaderna?

Pzorz
2013-07-23, 21:53
Jag har en tendens att bli väldigt stel och hård i bröstryggen vilket framförallt går ut över bänkpressandet. Hoppar jag över en veckas bänk och böjande (högt placerad stång frestar ganska mycket) så tar jag betydligt mycket mer följande vecka. Kan inte svara på var ditt problem ligger men så löser jag mina bänkproblem. :)

wajp
2013-07-23, 21:56
Hur har kroppsvikten sett ut de senaste fem månaderna?

Väger 88kg för tillfället, ganska mullig, men sen så är jag 1.90 lång också och hyfsat stor i grunden (sjukt pinsamt att bänka så lite XD) tänkte bulka långsamt fram till vintern till 95-97kg.

delizh
2013-07-23, 21:57
Jag säger som Dave Tate "Maybe you don't know how to fucking bench?!"
Se över din teknik, kolla 6 week benchpress cure, so you think you can bench, 5 biggest bench mistakes..
Sen kan du börja kanske köra floopress, boardpress osv.
Schema t.e.x Dave tates 6 week benchpress cure. Är själv på det. Maxade 115, efter 8 veckor nu gjorde jag en trea med kanske en rep kvar på 110kg

EDIT: även Dave tate teaching the benchpress, lär dig även leg drive, kolla upp det.

Carcer
2013-07-23, 22:00
Hej wajp!

Hur ser din fysik ut? Hur mycket väger du?

Hur mycket tar du i militärpress? Hur mycket kan du skivstångsro?

wajp
2013-07-23, 22:14
Jag säger som Dave Tate "Maybe you don't know how to fucking bench?!"
Se över din teknik, kolla 6 week benchpress cure, so you think you can bench, 5 biggest bench mistakes..
Sen kan du börja kanske köra floopress, boardpress osv.
Schema t.e.x Dave tates 6 week benchpress cure. Är själv på det. Maxade 115, efter 8 veckor nu gjorde jag en trea med kanske en rep kvar på 110kg

EDIT: även Dave tate teaching the benchpress, lär dig även leg drive, kolla upp det.

Har förmodligen sett ALLA youtube klipp inklusive Dave Tates, angående bänkpress, JAG VET hur bänkpress ska se ut, jag har bättrat mer och mer på formen sedan jag började bänka för lite över 1 år sedan, har prövat massvis med saker angående formen, greppet osv det är INTE formen det är fel på kan jag lova... även om jag låg helt platt på bänken ska man fan se en ÖKNING när man maxar ynka 80kg.........

wajp
2013-07-23, 22:20
Hej wajp!

Hur ser din fysik ut? Hur mycket väger du?

Hur mycket tar du i militärpress? Hur mycket kan du skivstångsro?

Väger för tillfället 88kg skulle gissa på att min BF% ligger på ca 16-17%, är 1.90 lång och hyfsat stor i grunden, lutar nog åt endomorph hållet, tar 40 kg 8 reps i militärpress och maxar 55kg, inte så mkt där heller :/ Har inte precis maxat på skivsångsrodd men tar runt 20 reps med 60 kg och runt 10 reps med 70...

Carcer
2013-07-23, 22:23
Väger för tillfället 88kg skulle gissa på att min BF% ligger på ca 16-17%, är 1.90 lång och hyfsat stor i grunden, lutar nog åt endomorph hållet, tar 40 kg 8 reps i militärpress och maxar 55kg, inte så mkt där heller :/

Rent spontant så skulle jag nog satsa på att gå upp lite i vikt. Samt träna bänk tex 5x5 tre gånger i veckan. Om nu bänken är viktig.

Jeneric
2013-07-23, 22:32
Om du vill kunna bänka betydande vikt så måste du nog väga mer på din längd. Om du inte vill gå upp i vikt så får du nog leva med dåliga siffror på bänken.

robhansson
2013-07-23, 22:36
Av egna erfarenheter så testa att börja med bänk det första, o inte köra tricps eller axlar innan bänken, testa då att maxa 82,5 2rep sen kötta 80

Kan hjälpa att inte vara trött i musklerna ninnan man lägger sig vid bänken

Tobbey
2013-07-23, 22:57
Hur ser trappan upp till maxet ut? Kan hända att för mycket energi görs av med innan du lägger ett maxlyft.

Jag brukar köra ungefär såhär om jag går in för ett maxlyft:

Mål 85kg, tidigare max = 80kg.

(Uppvärmning för axlar & armbågar)
20kg (stång) x5
40kg x3
50kg x3
65kg x1
75kg x1
85kg?

Tröttar man ut sig alltför mycket innan man bestämmer sig för ett maxlyft går det inge bra. Lågreps (1-3) beroende på hur nära du ligger ditt nuvarande maxlyft för att inte trötta ut dig.

Räcker med att du kör säg 5 reps på 80% av ditt nuvarande max innan du försöker dig på ett nytt max och jag lovar att det inte går bra.

Vad händer när du försöker maxa? Vart tar det stopp? I botten? Halvvägs upp? Notera vart det tar stopp och träna specifikt mot "problemområdet". Tar det stopp i botten av pressen, träna bänkpress med 1-2 sek paus på bröstet för att stärka det. Halvvägs upp? Träna bänkpressen med smalare grepp en period för mer tricep specifik träning.

Simonfrisk
2013-07-23, 23:10
Det kan ju bero på din vikt, hur din form ser ut dagligen, kan ju även tillägga ditt energibehov, hur mycket du äter, om du tränar hungrig osv osv.

Det kan hänga på mycket varför du ligger still på bänk, du kan även ha utfört samma schema ett tag, så kroppen vänjer sig, (detta är det mest vanliga felet alla gör).

Kroppen ska aldrig veta hur många reps, eller set den ska orka med, eller tex övningar också, du ska alltid variera din träning, så du chockar din kropp.

Jag har legat still i bänk jag med, även benböj men dock ökat i mark, men det är för att jag deffat, och har precis nu ändrat mitt träningsupplägg, så jag får en variation i min träning, så jag just "chockar" min kropp.

Och jag tränar 2v styrka, sedan ändrar till 2v volym träning, och jag tycker verkligen det fungerar utmärkt för mig, och nu har min spärr släppt i benböj, så är bara en tidsfråga när bänken släpper också.

Men sen ser jag ju till min kost i andra hand också, och sover bra så musklerna får återhämta sig, så jag menar, det är upp till dig, nånting är det som står fel, och därför gör det att du står still.

Men prova gärna mitt tips, att variera din träning, (hur du nu vill ha det) och kan gärna prova min setup också, som jag skrev 2v styrka, 2v volym, sen går det om i cirklar.

jag kommer köra på det minst 4-6 månader till iallafall få se hur resultaten blir, sedan fortsätter jag om det går bra, tills jag får "nästa stopp" och därefter lägger jag om mitt schema ännu en gång. :)

z_bumbi
2013-07-24, 06:24
Börja med att berätta betydligt mer detaljerat hur du tränar så blir det lättare att komma med något konkret men även om du inte gör det så börja inte ändra hej vilt bara för att ändra.

wajp
2013-07-24, 06:46
Börja med att berätta betydligt mer detaljerat hur du tränar så blir det lättare att komma med något konkret men även om du inte gör det så börja inte ändra hej vilt bara för att ändra.

Mina bröstpass ser oftast ut såhär: Bänkpress runt 5 riktiga set (ibland kör jag paus reps, ibland massa set med 1 reppare) men på "vanliga" dagar så kör jag 5 set, efter det kör jag valfri incline press, antingen med hantlar eller stång, efter det en fly övning, ofta cable-crossovers, varierar ofta vinkeln på kablarna. Jag tränar mycket varierat och slänger ibland in extra övningar eller nått drop-set, men i grunden kör jag alltid minst: Bänkpress, incline press och en fly övning.

wajp
2013-07-24, 06:49
Om du vill kunna bänka betydande vikt så måste du nog väga mer på din längd. Om du inte vill gå upp i vikt så får du nog leva med dåliga siffror på bänken.

Måste man väga 100kg+ om man är 1.90 för att bänka över 80kg??

Ungkarlsliv
2013-07-24, 06:57
Låter som du testar din styrka hela tiden istället för att bygga styrka. Det vill säga sänk vikten och gör reps på submaximal vikt med perfekt teknik. Icke till failure. Kör du på 90%+ varje pass varje vecka stagnerar nog alla tillslut.

Jag hade också droppat alla andra övningar än just bänk och kanske hantelpress(endast till för att assistera bänken ta inte ut dig här). Träna triceps mycket. Testa nya tekniker smalare/bredare grepp, toucha lägre/högre etc. Filma när du bänkar och lägg upp här eller på nått annat forum och få input på teknik.

Inget är skrivet i sten givetvis och du gör som du vill men så hade jag gjort.

Edit: Kolla program med uppsatta % och reps typ 531 slipper man övertänka bara att göra det programmet säger.

z_bumbi
2013-07-24, 07:09
Mina bröstpass ser oftast ut såhär: Bänkpress runt 5 riktiga set (ibland kör jag paus reps, ibland massa set med 1 reppare) men på "vanliga" dagar så kör jag 5 set, efter det kör jag valfri incline press, antingen med hantlar eller stång, efter det en fly övning, ofta cable-crossovers, varierar ofta vinkeln på kablarna. Jag tränar mycket varierat och slänger ibland in extra övningar eller nått drop-set, men i grunden kör jag alltid minst: Bänkpress, incline press och en fly övning.

Sluta variera så mycket och kör med en plan.
Håll reda på hur du tränar.
Utvärdera.

dluddeckens
2013-07-24, 07:28
Det kan vara väldigt kontraproduktivt att göra maxningsförsök som misslyckas hela tiden.

Failade lyft är inte bra för din teknik, och ger lätt ett överbelastat nervsystem.

Gör som Bumbi säger, skaffa en plan.

9HPW89Z0LDw




Personligen hade jag nog satt 85 kg som max, och stoppat in siffrorna i ett Hirvisprogram.

wilhelmblomgren
2013-07-24, 07:34
Som andra har nämnt bör du pröva 5x5. Det funkar i varje fall för mej :)

dluddeckens
2013-07-24, 07:37
Exempel på ett upplägg enl Hirvis.

Reps Set Vikt
10 10 51
9 9 55,25
8 8 59,5
7 7 63,75
6 6 68
5 5 72,25
4 4 76,5
3 3 80,75
2 2 85
1 1 89,25

StarkaUlf
2013-07-24, 07:46
Exempel på ett upplägg enl Hirvis.

Reps Set Vikt
10 10 51
9 9 55,25
8 8 59,5
7 7 63,75
6 6 68
5 5 72,25
4 4 76,5
3 3 80,75
2 2 85
1 1 89,25

Kan alltid vara en idé att länka till programmet så att man förstår upplägget :)

http://taragon.zxq.net/artiklar/sundsvallsprogrammet.html - För tillfället nere.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4696973&postcount=1 <- Beskriver programmet bra.

Röda Björnen
2013-07-24, 10:27
Vikten på stången är oväsentlig om din teknik är dålig sa en klok man någon gång.

Sänk vikten till en vikt du klarar 5 rep x 3-5 set utan att gå till fail, sedan ökar du varje gång du kör med 1,25-2,5 kg tills du är uppe i 80 kg.
Funkat fantastiskt bra för mig varje gång jag stagnerat, ofta är det mentala hinder då vi har en självbevarelsedrift som knappast vill lyfta vikter som är väldigt tunga.

MVH

Pompere
2013-07-24, 10:40
vikten på stången är oväsentlig om din teknik är dålig sa en klok man någon gång.

Sänk vikten till en vikt du klarar 5 rep x 3-5 set utan att gå till fail, sedan ökar du varje gång du kör med 1,25-2,5 kg tills du är uppe i 80 kg.
Funkat fantastiskt bra för mig varje gång jag stagnerat, ofta är det mentala hinder då vi har en självbevarelsedrift som knappast vill lyfta vikter som är väldigt tunga.

Mvh

+1

LillisJ
2013-07-24, 10:46
du kan även ha utfört samma schema ett tag, så kroppen vänjer sig, (detta är det mest vanliga felet alla gör).

Kroppen ska aldrig veta hur många reps, eller set den ska orka med, eller tex övningar också, du ska alltid variera din träning, så du chockar din kropp.

Jag har legat still i bänk jag med, även benböj men dock ökat i mark, men det är för att jag deffat, och har precis nu ändrat mitt träningsupplägg, så jag får en variation i min träning, så jag just "chockar" min kropp.


*jorgen*

Vikten på stången är oväsentlig om din teknik är dålig sa en klok man någon gång.

Sänk vikten till en vikt du klarar 5 rep x 3-5 set utan att gå till fail, sedan ökar du varje gång du kör med 1,25-2,5 kg tills du är uppe i 80 kg.
Funkat fantastiskt bra för mig varje gång jag stagnerat, ofta är det mentala hinder då vi har en självbevarelsedrift som knappast vill lyfta vikter som är väldigt tunga.

MVH

+1

mikaelj
2013-07-24, 11:24
Det är garanterat inte psykiskt, jag maxar ofta och jag vet EXAKT var jag ligger, har prövat 82.5 kg och det stod helt stilla, 80 gick snabbt och enkelt men det rörde sig inte ens på 82.5, då trodde jag att jag gjorde något fel med formen så jag försökte igen, gick ej... Har flertal gånger försökt över 80...

Då är det ju psykiskt.

Alexton
2013-07-24, 11:25
Jag hade samma problem som TS innan en snäll själ visade vad som kallas leg drive. Hoppade från 80 till 100kg det passet. Som sagt ovan så är teknik väldigt viktigt och att missa en bit kan totalt föröda din BP.

Nixan
2013-07-24, 14:08
Jag hade samma problem som TS innan en snäll själ visade vad som kallas leg drive. Hoppade från 80 till 100kg det passet. Som sagt ovan så är teknik väldigt viktigt och att missa en bit kan totalt föröda din BP.

Kan du beskriva hur du gör?
Tycker själv jag får med benen hyfsat, men inte så det ger mig 20kg extra *flex*

Thornblom
2013-07-24, 14:13
Maxade 100kg för ett tag sedan, det var knappt så att de gick. En vecka senare tränade jag med arm-Philip. "Vafan, 115 trycker du lätt."
Ja visst fan gick det upp, inga problem.

Träna med någon som är starkare än dig, be honom hjälpa dig att maxa. Käka em liter glass kvällen innan så ska du se att du trycker 90 utan problem. Lycka till :)

Alexton
2013-07-24, 14:21
Kan du beskriva hur du gör?
Tycker själv jag får med benen hyfsat, men inte så det ger mig 20kg extra *flex*

Det är bara att googla på bench leg drive.
Eftersom jag inte sett dig bänka så vet jag inte vad ditt "fel" kan vara.
Att jag inte tryckte i tillräckligt med benen och blev mer spänd i kroppen var det som höll mig tillbaka.

Om du har möjlighet skulle du be en kompis filma när du tränar så kan du lägga upp filmen. Finns en hel del väldigt kunniga på detta forum som lätt kan se vad man ska arbeta på.

Spettekakan
2013-07-24, 16:13
Testa Smolov Jr. Gav mig otroliga resultat, första gången jag testade det så började jag på 85 1RM, tre veckor senare så hade jag 95. Körde även igenom det för någon månad sedan igen och gjorde en ökning på 12.5 kg till 107,5. Det är ett tufft pass men jävligt värt det!