handdator

Visa fullständig version : Nya grepp i kampen mot doping


bigtraps
2013-07-23, 20:43
http://www.svt.se/sport/losningen-pa-dopningen-ett-inopererat-datachip

VikG
2013-07-23, 20:45
Bättre dom forskar på ett botemedel på cancer eller något konstruktivt istället..

hungry
2013-07-23, 20:46
Bättre dom forskar på ett botemedel på cancer eller något konstruktivt istället..

Det tror du dom inte gör?*rolleyes*

Arne Persson
2013-07-23, 20:54
Bättre dom forskar på ett botemedel på cancer eller något konstruktivt istället..

Förstår dig, kan ju inte vara skoj... det där med chipet alltså...;):d

tp_88
2013-07-23, 21:03
Såg det där tidigare. Spontant; jättebra. Sedan är vi tillbaks där igen, i många sporter är det så gigantiska summor som står på spel, allt går att hacka. Givetvis även det här.

VikG
2013-07-23, 21:10
Det tror du dom inte gör?*rolleyes*

Jo, men uppenbarligen alldeles för lite.

BelowAverage
2013-07-23, 21:16
Bra idé, men varför stanna där? Kan ju operera in mikrofoner och kameror i idrottsmän för att se vad de har för sig. För att inte tala om gps.
Vi måste ju utgå från att samtliga fuskar.

supercharge
2013-07-23, 21:40
Jo, men uppenbarligen alldeles för lite.

Haha intresset har nog avtagit något sedan Richard Nixon drog igång sitt krig mot cancern, och skulle lösa problemet en gång för alla med jag vet inte hur många miljarder dollar.

Det var rätt charmigt optimistiskt överlag innan oljekrisen, tankesättet verkar ha varit: kan man få upp en kille på månen så ska man väl kunna bota något så fånigt som cancer.

Cancersjukdomen däremot hade vissa invändningar mot att låta sig botas, tyvärr är det väldigt komplicerat med mängder av olika varianter som påverkar olika celler och allt möjligt, så någon universell bot blir det nog inte på ett tag oavsett hur mycket man ägnar sig åt det. Det krävs nog vissa andra teknologiska framsteg först som erbjuder skräddarsydda behandlingar för individen. Dock har det blivit mycket, mycket bättre behandlingsformer för vissa cancerformer.

Fordon
2013-07-23, 21:53
Bättre dom forskar på ett botemedel på cancer eller något konstruktivt istället..

Gör det själv. Det är inte ett lag som forskar om precis allt. *facepalm*

VikG
2013-07-23, 21:54
Gör det själv. Det är inte ett lag som forskar om precis allt. *facepalm*

Det är just det jag gör.

jahaa
2013-07-23, 21:58
https://pbs.twimg.com/media/BPj_fkPCAAA3FgY.jpg:large

Loke
2013-07-23, 22:08
Det är just det jag gör.

Nej, du forskar inte på cancerbotemedel, sorry.

VikG
2013-07-23, 22:13
Nej, du forskar inte på cancerbotemedel, sorry.

Sa jag det? Läs allt en gång till så ser du att jag skrev "eller något konstruktivt".

Philley
2013-07-23, 22:29
Sa jag det? Läs allt en gång till så ser du att jag skrev "eller något konstruktivt".

Inget du skriver ikväll verkar vara under nyktert tillstånd.

cero
2013-07-23, 22:47
https://pbs.twimg.com/media/bpj_fkpcaaa3fgy.jpg:large

:d

Pherall
2013-07-23, 22:49
haha.. jag tycker det är så sjukt bisarrt att jag inte vet vars jag ska ta vägen.

Quint
2013-07-23, 23:14
Känns som något som skulle kunna vara användbart på andra ställen än inom dopingjakten.

Prylnörd som jag är skulle jag lätt kunna tänka mig att betala en slant för att få ett sådant chip insatt om det kunde ge mig lite spännande grafer vad gäller allt från puls till blodsocker, kolesterol och vad än annat det skulle kunna tänkas mäta. :)

BobaFett
2013-07-24, 00:04
Alltså verkar sjukt oskönt att ha det där kretskortet från 1962 inopererat under huden. Lär ju inte kunna springa i mål med den där :D

VikG
2013-07-24, 00:07
Inget du skriver ikväll verkar vara under nyktert tillstånd.

Jag jobbar på dt sir,'em dom alla motarbitar mig för minn superior

qozmox
2013-07-24, 06:28
var int de där chippn på tapetn några år sen?
minns jag såg nån minidokumentär om det hela, där bla om man var VIP
på en klubb nånstans i holland, så montera de in ett sånt chip i armen på en,
så man slapp hantera stålar i baren, eller visa id vid dörrn.

i mitt tycke en fullkomligt vidrig ide.
sen, inte bara vidrig, utan idiotisk. som tidigare påpekat, dessa kommer hackas.
knappast en lösning att få folk att sluta dopa sig.

Anders The Peak
2013-07-24, 07:08
Ett perfekt chip för att kunna dosera rätt och kunna få personen helt ren till tävlingarna om inte är det bara säga jag är inte form/skadad osv jag siktar långsiktigt för att få till formtoppen till bla bla. Det kanske redan finns toppidrottare/talanger som redan har ett chip idag för att kunna optimera resultat/näringsintag/sömn/vila och undvika dopingskandaler. Tränaren sitter på distans och planerar allt adepten behöver för att göra maximala resultat.

Yip_man
2013-07-24, 08:37
När ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Notera att det är inte detsamma som att random kollo användare ska få sätta den i skinkan var och varannan dag..

z_bumbi
2013-07-24, 09:08
När ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Förhoppningsvis aldrig då det självklart inte är sant.

Fonziie
2013-07-24, 10:08
när ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Notera att det är inte detsamma som att random kollo användare ska få sätta den i skinkan var och varannan dag..

+1

Thelvino
2013-07-24, 11:35
När ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Notera att det är inte detsamma som att random kollo användare ska få sätta den i skinkan var och varannan dag..

+1

Yip_man och Fonziie: Vilka sporter tycker ni är intressanta att titta på, där ni vet till 100% att "alla" dopar sig som ni menar kommer bli ointressanta att titta på ifall ingen dopar sig?

Om ni gillar fotboll måste alla i fotbollslaget dopa sig för att de ska bli intressant? Om ett hockeylag har två femmor som dopar sig men tredje femman inte gör det, är matchen ointressant då? cofffee

Fonziie
2013-07-24, 11:37
Yip_man och Fonziie: Vilka sporter tycker ni är intressanta att titta på, där ni vet till 100% att "alla" dopar sig som ni menar kommer bli ointressanta att titta på ifall ingen dopar sig?

Om ni gillar fotboll måste alla i fotbollslaget dopa sig för att de ska bli intressant? Om ett hockeylag har två femmor som dopar sig men tredje femman inte gör det, är matchen ointressant då? cofffee

Jag kanske inte är rätt man att ge mig in i denna diskussionen då jag iprincip enbart kollar på kampsport och bodybuilding. :d

Gäller ju såklart inte ALLA sporter, men jag tror många sporter skulle bli betydligt tristare att kolla på om inte alla kunde prestera till max.

EDIT: Kroppsbyggning måste vi väl alla endå kunna enas om att det inte ens skulle funka utan doping? Känns bara naivt att tro något annat.

Stefan J
2013-07-24, 11:54
När ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Notera att det är inte detsamma som att random kollo användare ska få sätta den i skinkan var och varannan dag..

I en fiktiv framtid där man tog bort all doping och nollställde alla rekord hade sport möjligtvis blivit ointressant eller lite mindre intressant de första åren medan de gamla rekorden varit färska i minnet. Sedan hade folk glömt de gamla rekorden eller accepterat att de var satta under en epok där tillgång till de bästa laboratoriena var minst lika viktigt som den egna insatsen och dedikationen och intresset hade vuxit igen. Sedan har vi ju sporter där rekord i den meningen inte finns, som kampsporter. Där hade intresset knappast påverkats alls.

Jag hade själv tyckt att sport varit mer intressant om jag visste att den som vann var den som jobbat hårdast och den som fötts med bäst förutsättningar. Nu vet man inte om labbet bakom personen ligger ett steg före dopingkontrollerna och att det till stor del därför är som folk vinner. Krasst sagt folk som lyckas träna närmast inpå tävlingen med prepp i kroppen vinner, alternativt om labbet är riktigt bra till och med tävlar med prepp i kroppen. Det är ju förfan inte riktig idrott i mina ögon, det är en industri.

tp_88
2013-07-24, 14:10
Jag kanske inte är rätt man att ge mig in i denna diskussionen då jag iprincip enbart kollar på kampsport och bodybuilding. :d

Gäller ju såklart inte ALLA sporter, men jag tror många sporter skulle bli betydligt tristare att kolla på om inte alla kunde prestera till max.

EDIT: Kroppsbyggning måste vi väl alla endå kunna enas om att det inte ens skulle funka utan doping? Känns bara naivt att tro något annat.
Just kampsport, speciellt då MMA, thai-/kickboxning och boxning etc, är väl några av få sporter jag VERKLIGEN önskar blev helt rena i morgon. Det är tillräckligt farligt rent.

Spettet
2013-07-24, 14:28
Fick mig att tänka på:

zMzurOITnGg

Vet inte varför.

bigtraps
2013-07-24, 14:30
Var själv betydligt liberalare inställd till doping förr i tiden. Efter Johann Mühleggs slakt av Per Elofsson i Salt Lake city började jag se saken på ett annat sätt

Captainwide
2013-07-24, 14:38
Inte för att vara den som är den, men, jag anser att idén med chippet är fullkomligt idiotisk. Det är ännu en sak som storebror har utvecklat för att hålla koll på oss människor (foliehattsvarning, jag vet.). Sedan som några redan innan nämnt, jag tror att vissa sporter skulle dö ut helt utan doping av något slag.

Vilson
2013-07-24, 14:42
Inte för att vara den som är den, men, jag anser att idén med chippet är fullkomligt idiotisk. Det är ännu en sak som storebror har utvecklat för att hålla koll på oss människor (foliehattsvarning, jag vet.)

Det är ju dock inte ett sett att hålla koll på oss människor utan ett sett att hålla koll på fuskare inom idrotten.

zozofu93
2013-07-24, 15:05
Fy fan vad ruttet :D
Kan ju inte vara kul att springa runt med ett chip i sig, tror dom att idrottarna är leksaker eller.

Fonziie
2013-07-24, 15:07
Var själv betydligt liberalare inställd till doping förr i tiden. Efter Johann Mühleggs slakt av Per Elofsson i Salt Lake city började jag se saken på ett annat sätt

Med tanke på ditt nick är det ju helt klart att du själv dopar dig.. :naughty:

Captainwide
2013-07-24, 15:08
Det är ju dock inte ett sett att hålla koll på oss människor utan ett sett att hålla koll på fuskare inom idrotten.

Det förstår jag också. Men indirekt så har de ytterligare ett sätt att hålla koll på människor, snart kanske chippen är obligatoriska för alla människor för att "kolla värdena".

Dissector
2013-07-24, 15:13
Fy fan vad ruttet :D
Kan ju inte vara kul att springa runt med ett chip i sig, tror dom att idrottarna är leksaker eller.

Det är nog inte roligt att gå på oregelbundna pissprov heller. Det är ju bara att avstå från att tävla om man inte gillar premisserna. På något sätt känns detta dessutom mindre integritetskränkande än att kallas in för att kissa i en kopp och ta blodprover, om det nu är det man oroar sig för :)

Vilson
2013-07-24, 15:27
Det förstår jag också. Men indirekt så har de ytterligare ett sätt att hålla koll på människor, snart kanske chippen är obligatoriska för alla människor för att "kolla värdena".

Nix, inte en chans.

Lance Uppercut
2013-07-24, 15:55
Mhmm... Man kan ju undra hur nyttigt det är att ha ett chip med internetuppkoppling innanför huden xD

bigtraps
2013-07-24, 16:02
Med tanke på ditt nick är det ju helt klart att du själv dopar dig.. :naughty:

Har gjort. Mycket länge sedan

internethjälten
2013-07-24, 17:31
Förstår dig, kan ju inte vara skoj... det där med chipet alltså...;):d

Då kommer du vara i himmelriket framöver då byggningen kommer dö ut totalt och det ända som finns kvar för dig som domare att dömma är Bikini :laugh:

Jorgen
2013-07-24, 17:50
Då kommer du vara i himmelriket framöver då byggningen kommer dö ut totalt och det ända som finns kvar för dig som domare att dömma är Bikini :laugh:

Jag då?

Captainwide
2013-07-24, 18:07
Nix, inte en chans.

Jaså? Förr var det inte tvunget att ha ett pass om man skulle korsa gränserna vid ett land. Förr var det inte bevakning via internet, mobil eller många andra elektroniska uppkopplade enheter. Varför skulle inte detta kunna bli obligatoriskt? Jag vet mycket väl att det är långsökt men det är inte omöjligt.
(Jag låter som världens foliehatt, men ryser av bara tanken på ett chip/enhet/skrot inopererat under huden. Hellre regelbundna pisseprov eller ett stick i fingret.)

Proxy
2013-07-24, 18:40
Angående kommentarer som "lägg pengar på något vettigt istället", o.s.v: ni verkar inte ha tänkt på att samma teknologi kan användas för extremt många sjuka.

Rent ideologiskt så tycker jag att detta är en bra idé. Rent ideologiskt. Detta under premissen att det används så som det föreslås, och inte missbrukas.
Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja, varför skulle en idrottsman har något emot att ha sitt blod kollat varje dag?

Om något så ser jag detta som ett mindre kränkande system än dagens. I dagsläget så måste många atleter varje dag rapportera var dom finns, och måste rapportera x antal dagar i förväg var dom kommer att befinna sig, o.s.v.
Detta är ju ett mycket smidigare sätt på alla vis.

Var själv betydligt liberalare inställd till doping förr i tiden. Efter Johann Mühleggs slakt av Per Elofsson i Salt Lake city började jag se saken på ett annat sätt

Väldigt bra skrivet! Man blir snäppet mer morbid när man tänker på att det säkerligen var fler än Mühlegg som var eller har varit dopade i det loppet. Var ska detta jippo sluta?

I en fiktiv framtid där man tog bort all doping och nollställde alla rekord hade sport möjligtvis blivit ointressant eller lite mindre intressant de första åren medan de gamla rekorden varit färska i minnet. Sedan hade folk glömt de gamla rekorden eller accepterat att de var satta under en epok där tillgång till de bästa laboratoriena var minst lika viktigt som den egna insatsen och dedikationen och intresset hade vuxit igen. Sedan har vi ju sporter där rekord i den meningen inte finns, som kampsporter. Där hade intresset knappast påverkats alls.

Jag hade själv tyckt att sport varit mer intressant om jag visste att den som vann var den som jobbat hårdast och den som fötts med bäst förutsättningar. Nu vet man inte om labbet bakom personen ligger ett steg före dopingkontrollerna och att det till stor del därför är som folk vinner. Krasst sagt folk som lyckas träna närmast inpå tävlingen med prepp i kroppen vinner, alternativt om labbet är riktigt bra till och med tävlar med prepp i kroppen. Det är ju förfan inte riktig idrott i mina ögon, det är en industri.

Fan vad jag gillar dig Stefan, trots att du är större och starkare än mig.

Jag då?

Du blir av med ditt ämbete snabbare än Arne hinner säga 'dorsalflexion'.

4623
2013-07-24, 18:43
På något sätt känns detta dessutom mindre integritetskränkande än att kallas in för att kissa i en kopp och ta blodprover, om det nu är det man oroar sig för :)

Hur kan det någon gång vara mer integritetskränkande att kissa i en kopp än att operera in något i din kropp?

Proxy
2013-07-24, 18:47
Hur kan det någon gång vara mer integritetskränkande att kissa i en kopp än att operera in något i din kropp?

Hur kan det vara mer integritetskränkande att ha ett chip i armen som kollar lite blodvärden än att ständigt behöva anmäla var man befinner sig så att man kan kallas in för att dra fram sin penis och kissa i en kopp framför åskådande kontrollanter.

Din frågeställning är lätt att vända på.

(Varför nu något av de två skulle på något sätt vara kränkande.)

gunhamn
2013-07-24, 18:53
Skulle detta göra så att dopingen minskar (försvinner?!) så tycker jag att det lätt är värt det. Föredrar hellre idag att ha någon typ av sändare på mig istället för att vitseelserapportera om det hade gått..

RobbanColeman
2013-07-24, 19:01
Det ligger väl i allas intresse att kunna bevisa att man faktiskt är värd sin medalj! Jag menar dopingen har ju snart förstört prestationens värde för alla då alla misstänks mer eller mindre.

4623
2013-07-24, 19:04
Hur kan det vara mer integritetskränkande att ha ett chip i armen som kollar lite blodvärden än att ständigt behöva anmäla var man befinner sig så att man kan kallas in för att dra fram sin penis och kissa i en kopp framför åskådande kontrollanter.

Din frågeställning är lätt att vända på.

(Varför nu något av de två skulle på något sätt vara kränkande.)

För du tvingas operera in något artificiellt i din kropp.

Ett annat berömt chip som hamnat i problem nyligen:
http://rt.com/news/karsten-nohl-sim-hack-468/

Det ligger väl i allas intresse att kunna bevisa att man faktiskt är värd sin medalj! Jag menar dopingen har ju snart förstört prestationens värde för alla då alla misstänks mer eller mindre.

Tänker de som dopar sig likadant?

cero
2013-07-24, 19:05
Jag menar dopingen har ju snart förstört prestationens värde för alla då alla misstänks mer eller mindre.

Medelsvensson vet knappt vad doping är.

RobbanColeman
2013-07-24, 19:06
Medelsvensson vet knappt vad doping är.

Jag trollade lite, som du säger, medelsvenssons misstänker ju ingen iaf. :D

Det stämmer ju till viss del som du sade. Däremot de lite mer insatta misstänker efter prestation...

gunhamn
2013-07-24, 19:06
För du tvingas operera in något artificiellt i din kropp.

Ett annat berömt chip som hamnat i problem nyligen:
http://rt.com/news/karsten-nohl-sim-hack-468/



Tänker de som dopar sig likadant?

Ska man ta hänsyn till vad fuskare tänker?

+1 på robban

4623
2013-07-24, 19:08
Ska man ta hänsyn till vad fuskare tänker?

+1 på robban

Nej, har jag sagt det?

gunhamn
2013-07-24, 19:24
Nej, har jag sagt det?

Nej, spann vidare på din kommentar och sa vad jag tycker.

ZoDa
2013-07-24, 19:25
För du tvingas operera in något artificiellt i din kropp.

Det är väl inte tal om tvång öht?

Tänker fö på denna: http://www.youtube.com/watch?v=WztN2_pFUZg

4623
2013-07-24, 19:29
Det är väl inte tal om tvång öht?

Tänker fö på denna: http://www.youtube.com/watch?v=WztN2_pFUZg

Vill du tävla på en hög nivå så lär du tvingas. Förr tyckte de amalgam var smart att använda.

Fordon
2013-07-24, 19:52
Vill du tävla på en hög nivå så lär du tvingas. Förr tyckte de amalgam var smart att använda.

Det är mycket annat som du är tvingad till på den tävlingsnivån..

ZoDa
2013-07-24, 20:06
Vill du tävla på en hög nivå så lär du tvingas. Förr tyckte de amalgam var smart att använda.

Du får alltså välja själv, således inget tvång att tala om.

Det är väl bara anordna tävlingar med regler som tillåter att man tävlar utan detta chip då. Om folk inte gillar att få chip inopererade så kommer ju dessa tävlingar att växa, helt enkelt.

cero
2013-07-24, 20:16
Du får alltså välja själv, således inget tvång att tala om.

Lägg ned karriären eller ta chipet. Fritt val! :D

RobbanColeman
2013-07-24, 20:28
Lägg ned karriären eller ta chipet. Fritt val! :D

Eller ta chipet, lägg ned karriären... :d

Vilson
2013-07-24, 20:54
Jaså? Förr var det inte tvunget att ha ett pass om man skulle korsa gränserna vid ett land. Förr var det inte bevakning via internet, mobil eller många andra elektroniska uppkopplade enheter. Varför skulle inte detta kunna bli obligatoriskt? Jag vet mycket väl att det är långsökt men det är inte omöjligt.


Därför att det inte kommer bli obligatoriskt... Chip i armen? I Sverige? Vi skyddas från sånt av grundlagen vet du. Jämföra det med pass, va i helvete?

Jorgen
2013-07-24, 21:44
Du blir av med ditt ämbete snabbare än Arne hinner säga 'dorsalflexion'.

Varför?

Captainwide
2013-07-24, 23:48
Därför att det inte kommer bli obligatoriskt... Chip i armen? I Sverige? Vi skyddas från sånt av grundlagen vet du. Jämföra det med pass, va i helvete?

Kan mycket väl komma att bli så i framtiden. Grundlagen går att ändra har jag för mig lille vän?
Men nog om din och min debatt, jag stoppar den innan vi spårar ur. Du har din åsikt och jag har min. Vi låter det vara på den nivån.

LeBron
2013-07-24, 23:55
Och snart blir alla människor påtvingade ett sånt här och voila! Så har vi ett samhälle likt London i filmen "V for Vendetta".

Är jag den enda som hellre ser att folk är dopade i eliten? Jag menar, vad är det för kul med att se på Mr Olympia om vinnaren är lika stor Axon? Nu tittar inte jag på BB utan jag tog det som exempel då jag antar att många här gör det.

Usla forskare, blev säkert mobbade i skolan och var aldrig särskilt atletiska så dom sätter käppar i hjulet för dom som lyckats.

Vilson
2013-07-25, 00:12
Kan mycket väl komma att bli så i framtiden. Grundlagen går att ändra har jag för mig lille vän?
Men nog om din och min debatt, jag stoppar den innan vi spårar ur. Du har din åsikt och jag har min. Vi låter det vara på den nivån.

Grundlagen går visserligen att ändra på min mycket mindre vän, men det är inte lätt hänt och behöver jag påminna dig, lille vän, om att oavsett svensk rätt så skyddas vi även av EKMR? Men som du sa, nog om det. Gott av dig att stoppa debatten, dock tror jag knappast den hade spårat ur. Du förstår dig helt enkelt inte riktigt på den värld vi lever i, vilket är ok, ty det finns människor som kan förklara för dig.

cero
2013-07-25, 02:35
grundlagen går visserligen att ändra på min mycket mindre vän, men det är inte lätt hänt och behöver jag påminna dig, lille vän, om att oavsett svensk rätt så skyddas vi även av ekmr? Men som du sa, nog om det. Gott av dig att stoppa debatten, dock tror jag knappast den hade spårat ur. Du förstår dig helt enkelt inte riktigt på den värld vi lever i, vilket är ok, ty det finns människor som kan förklara för dig.

:d :d

Hemi
2013-07-25, 02:49
Vetenskap i vanlig media blir alltid så där uppförstorat och sensationellt. Men om det skulle bli så, för att det skall bli helt rättvist, så måste man ju operera in en sån på samtliga människor eller var går gränsen? Någon kan ju ha dopat sig massor innan tävlandet, och vissa medel har man visst fördelar av efteråt.

bigtraps
2013-07-25, 05:16
Gemene man skiter nog fullständigt i att deltagarna på Mr O är vandrande apotek.
Därimot börjar man tröttna på all dopingskandaler i skidor o friidrott

qozmox
2013-07-25, 05:40
Därför att det inte kommer bli obligatoriskt... Chip i armen? I Sverige? Vi skyddas från sånt av grundlagen vet du. Jämföra det med pass, va i helvete?

att säga att något (inte så helt befängt) inte kommer inträffa är väl inte så klokt,
speciellt när man redan använder sig av fingeravtryck som ID på många flygplatser tex.
vad tror du sverige och "grundlagen" kommer betyda om 200år? 500år? 1000år?
åka till månen?
HA, dummaste jag hört!

Captainwide
2013-07-25, 07:56
Grundlagen går visserligen att ändra på min mycket mindre vän, men det är inte lätt hänt och behöver jag påminna dig, lille vän, om att oavsett svensk rätt så skyddas vi även av EKMR? Men som du sa, nog om det. Gott av dig att stoppa debatten, dock tror jag knappast den hade spårat ur. Du förstår dig helt enkelt inte riktigt på den värld vi lever i, vilket är ok, ty det finns människor som kan förklara för dig.

Du bevisade nyss för både mig och resten av kolozzeum att du inte bara kan släppa en debatt utan att bevisa att du måste ha rätt. Men det är ju tur att du är "gammal" för då är man ju immun mot både omogenhet, fel och förståelse för andras åsikter. :)

qozmox
2013-07-25, 08:34
det vi talar om är ju inte metafysik, eller ens en fysisk omöjlighet.
att ha kommit på att åka till månen 1000år sedan, i en farkost av eld och stål, hade väl gått an.
men att föreställa sig datorer redan då, så som de nu fungerar, ser jag som något bortom metafysiken.
så att tala om något som ett IDchip, i vår tid, där övervakning och kontroll, och datorer alla är extremt integrerade i samhället, är inte det minsta befängt i mitt tycke.
jag säger inte att det kommer hända, men jag låter framtiden vara osagd.
men jag tror att om världen får fortsätta ha den utveckling den har, så kommer något liknande inträffa.
medans du likt en kristen, hävdar saker som du har absolut ingen kontroll över.
men visst, inte helt utan anledning. både "Sverige", och "grundlagen" är ju väldigt starka skäl att tro det man gör..........

mini
2013-07-25, 08:42
Personligen skulle jag nog hellre ha ett chip än att vara tvungen att redovisa var jag är en timma om dagen 365 dagar om året. Och nej, idrott blir inte mer intressant med doping och nej, bodybuilding är ingen idrott.

Vilson
2013-07-25, 10:25
Du bevisade nyss för både mig och resten av kolozzeum att du inte bara kan släppa en debatt utan att bevisa att du måste ha rätt. Men det är ju tur att du är "gammal" för då är man ju immun mot både omogenhet, fel och förståelse för andras åsikter. :)

Inte lätt att vara smart, men kul att du försöker. Inser du på riktigt inte hur korkat du uttalar dig? Sten, glashus, kasta much? Jag kommer inte släppa en argumentation för att du uttalar dig "nu avslutar jag den här debatten åt oss", det är inte riktigt så det funkar. Du säger nåt, jag svarar, vill du på riktigt avsluta "debatten" så slutar du svara på det jag skriver, inte med nån korkad och dryg pik, utan på riktigt slutar svara.

DU bevisade just att DU inte kan släppa en debatt. Jag vill inte heller släppa det men skillnaden är att jag inte hycklar. Lev som du lär och var tyst nu, om du kan :) :)

Vilson
2013-07-25, 10:28
att säga att något (inte så helt befängt) inte kommer inträffa är väl inte så klokt,
speciellt när man redan använder sig av fingeravtryck som ID på många flygplatser tex.
vad tror du sverige och "grundlagen" kommer betyda om 200år? 500år? 1000år?
åka till månen?
HA, dummaste jag hört!

Nä du har rätt, när skynet tar över så lär de sätta chips och dip i alla våra armar... Kyle Reese hade rätt, vi anade bara inte att det var dopingdebatten som skulle starta allting! We didn't listen!

cero
2013-07-25, 22:51
Och nej, idrott blir inte mer intressant med doping

Jo? Klart det blir.

Inget krav för underhållning dock.

mini
2013-07-25, 22:59
Jo? Klart det blir.


Nej, det är inte alls klart.

Vilson
2013-07-25, 23:12
Nej, det är inte alls klart.

9,58 är väl intressantare än säg 10+?

Ponde
2013-07-25, 23:15
Nej, det är inte alls klart.

Snabbare tider/större vikter/längre hopp/högre hopp/längre kast osv. Klart det blir mer intressant då skillnaden mellan medelsvensson och eliten är mycket större om de är dopade, då tycker man ju det är intressantare.

Om världsrekordet i tyngdlyftning i t.ex. 77kg serien varit helt ren så hade ju vikterna fallit med typ 30-40 per lyft haha. Jämför finnen Milko Tokola (85kg, lyfte 140kg snatch med någon kines 77kg, lyfte 175kg).

en stor stark
2013-07-25, 23:18
Är väl subjektivt om man tycker något är mer eller mindre intressant.

Jag tycker att det är mer intressant att se någon som inte är dopad, se hur långt man kan pressa sig utan en användning av den sortens medel. Men det kanske bara är jag.

Vilson
2013-07-25, 23:20
Är väl subjektivt om man tycker något är mer eller mindre intressant.

Jag tycker att det är mer intressant att se någon som inte är dopad, se hur långt man kan pressa sig utan en användning av den sortens medel. Men det kanske bara är jag.

Nja, jag frågar mig om det ens är du. Menar du att du inte tycker det är mer spännande om dopingen tar människan till 100m på under 9 sek. Skapa riktiga ubermänniskor.

mini
2013-07-25, 23:21
9,58 är väl intressantare än säg 10+?

Snabbare tider/större vikter/längre hopp/högre hopp/längre kast osv. Klart det blir mer intressant då skillnaden mellan medelsvensson och eliten är mycket större om de är dopade, då tycker man ju det är intressantare.

Om världsrekordet i tyngdlyftning i t.ex. 77kg serien varit helt ren så hade ju vikterna fallit med typ 30-40 per lyft haha. Jämför finnen Milko Tokola (85kg, lyfte 140kg snatch med någon kines 77kg, lyfte 175kg).

Var intresset för friidrott mindre när WR var en halv sekund långsammare? Kommer det bli mer intressant när det blir 9.40? Jag tror inte på det linjära sambandet. Jag tror att ett intresse för idrott är avhängigt andra saker.

Vilson
2013-07-25, 23:25
Var intresset för friidrott mindre när WR var en halv sekund långsammare? Kommer det bli mer intressant när det blir 9.40? Jag tror inte på det linjära sambandet. Jag tror att ett intresse för idrott är avhängigt andra saker.

Jag vet inte vilka som är/ varit dopade och således inte heller hur snabbt en odopad kan springa, men om idrotten blir helt ren och tiderna plötsligt blir 10+ kan jag tänka mig en stor besvikelse hos många och att man kommer minnas tillbaka på "tiden då folk sprang runt 9,60" som mer intressant.

Sniggel
2013-07-25, 23:29
haha.. jag tycker det är så sjukt bisarrt att jag inte vet vars jag ska ta vägen.

Mja. Elitidrottare går redan med på en kraftig övervakning så steget är ju inte så himla långt egentligen. Det kanske blir mindre besvärligt att ha ett chip?


Känns som något som skulle kunna vara användbart på andra ställen än inom dopingjakten.

Prylnörd som jag är skulle jag lätt kunna tänka mig att betala en slant för att få ett sådant chip insatt om det kunde ge mig lite spännande grafer vad gäller allt från puls till blodsocker, kolesterol och vad än annat det skulle kunna tänkas mäta. :)

Givetvis är det nog möjligt. Google kan nog erbjuda dig ett alternativ i framtiden så länge du godkänner att de får ta del av informationen för att göra bättre produkter och tjänster åt dig i framtiden :)

mini
2013-07-25, 23:30
Jag vet inte vilka som är/ varit dopade och således inte heller hur snabbt en odopad kan springa, men om idrotten blir helt ren och tiderna plötsligt blir 10+ kan jag tänka mig en stor besvikelse hos många och att man kommer minnas tillbaka på "tiden då folk sprang runt 9,60" som mer intressant.

Vilket inte är samma sak som "idrott är självklart intressantare med doping".

Sniggel
2013-07-25, 23:35
När ska folk inse att sport blir ganska ointressant utan doping?

Notera att det är inte detsamma som att random kollo användare ska få sätta den i skinkan var och varannan dag..

Om ingen hade kunnat dopa sig så hade det ju varit intressant. För prestationer är intressanta i relation till vad andra presterar och vad man är van att se.
Det som talar emot är isåfall att icke-tävlande kan prestera bättre så jag håller delvis med.

EDIT: Kroppsbyggning måste vi väl alla endå kunna enas om att det inte ens skulle funka utan doping? Känns bara naivt att tro något annat.

Inte? Blir folk idag mer imponerade av Jay Cutler och Ronnie Coleman än folk blev imponerade av Arnold än vad folk blev imponerade av Eugene Sandow under respektives karriär?

Vilson
2013-07-25, 23:40
Vilket inte är samma sak som "idrott är självklart intressantare med doping".

Ju längre eliten är från oss ju intressantare blir det. Hjälper doping eliten med detta så blir idrott intressantare med doping. Jag vill sitta hemma och säga "shiiiieeet", inte "pffft, I can do that..."

Sniggel
2013-07-25, 23:42
Jaså? Förr var det inte tvunget att ha ett pass om man skulle korsa gränserna vid ett land. Förr var det inte bevakning via internet, mobil eller många andra elektroniska uppkopplade enheter. Varför skulle inte detta kunna bli obligatoriskt? Jag vet mycket väl att det är långsökt men det är inte omöjligt.
(Jag låter som världens foliehatt, men ryser av bara tanken på ett chip/enhet/skrot inopererat under huden. Hellre regelbundna pisseprov eller ett stick i fingret.)

Jag ser din poäng men det här är lite offtopic imo.
Man väljer att vara elitidrottare, precis som människor väljer att registrera sig på facebook och även kolozzeum. Sen kan man diskutera hur regeringar vill ha mer och mer kontroll på medborgarna men det är en annan tråd.

Sniggel
2013-07-25, 23:48
9,58 är väl intressantare än säg 10+?

Varför tittar man inte på greyhounds istället då? De springer ju otroligt mycket snabbare än människor?

Aha. Den mänskliga fysiologin är mer intressant att titta på för det kan man relatera till.

Nu är frågan, är dopade eller rena atleter lättast att relatera till?

Ursäkta om jag la orden i mun på dig men ville bara klargöra att odopoad idrott visst kan vara intressant. Precis lika intressant som dopad, så länge ingen fått se dopad prestation.

mini
2013-07-25, 23:49
Ju längre eliten är från oss ju intressantare blir det. Hjälper doping eliten med detta så blir idrott intressantare med doping. Jag vill sitta hemma och säga "shiiiieeet", inte "pffft, I can do that..."

Men eftersom du inte vet vilka resultat som är gjorda av dopade atleter idag är det ju ett rätt dumt resonemang. Eller menar du att du känner att du skulle kunna springa 100 meter på 9.58?

cero
2013-07-25, 23:53
Var intresset för friidrott mindre när WR var en halv sekund långsammare? Kommer det bli mer intressant när det blir 9.40? Jag tror inte på det linjära sambandet. Jag tror att ett intresse för idrott är avhängigt andra saker.

Ta något annat än friidrott. MMA t ex.

Sniggel
2013-07-25, 23:53
Ju längre eliten är från oss ju intressantare blir det. Hjälper doping eliten med detta så blir idrott intressantare med doping. Jag vill sitta hemma och säga "shiiiieeet", inte "pffft, I can do that..."

Det känns som det finns "två olika läger".
1. De som vill se übermenschs och gärna ser att idrottarna är "framodlade" i labaratorier och kanske även har cyberimplantat.
2. De som vill se hur långt människan kan gå på (enligt samhällelig definition av) "naturlig" väg.
(jag överdrev 1an lite för dramatikens skull)

Jag tror vi båda får acceptera att tittarna vill se olika saker. Man kanske borde gjort en poll på hur stort intresset är för båda alternativen? :D

Vilson
2013-07-25, 23:56
Men eftersom du inte vet vilka resultat som är gjorda av dopade atleter idag är det ju ett rätt dumt resonemang. Eller menar du att du känner att du skulle kunna springa 100 meter på 9.58?

Du vet vad jag menar. Ju snabbare ju bättre och jag tror alla är överens om att dopad X har bättre chans än odopad X.

en stor stark
2013-07-26, 00:03
Vad man tycker är intressant är väl, som sagt, subjektivt.

Sniggel
2013-07-26, 00:15
Du vet vad jag menar. Ju snabbare ju bättre och jag tror alla är överens om att dopad X har bättre chans än odopad X.

Det betyder fortfarande inte att ju snabbare, ju mer intressant. Där finns ett stort intresse i samhället att se rena atleter. Det kan du inte förneka. Alltså är inte "bäst" den enda faktorn som är intressant.
Vissa kanske tycker det. Du verkar göra det, jag själv är kluven. Men min uppfattning är att majoriteten åskådare vill ha odopade atleter/vinnare.

Sen har vi ju förstås andra saker att ta hänsyn till. Även om man majoriteten hade velat släppa dopingen fri så måste man tänka på vilka konsekvenserna kan bli för hälsan för idrottare (där ser jag både positiva och negativa effekter). Men även synen vi har på idrott. Om idrott är något man måste dopa sig i för att komma nån vart (vilket det i princip är i många fall, men bilden av idrott är vad jag pratar om nu, inte verkligheten), då kanske inte lika många ungdomar blir intresserade av idrott. Eller så börjar man dopa sig tidigare i sin karriär.
Båda dessa effekter kan anses som negativa för samhället i stort. På ett sätt är det bra att jobba emot doping då det kan leda till att fler individer väljer att vara fysiskt aktiva, för att de tror att de har en chans att komma nånvart. Antingen för att befolkningen är naiv eller för att man faktiskt kan hålla dopingen nere. Vilket det är spelar mindre roll så länge man får folk i rörelse.

Sen får man ju även tänka på att en legalisering av doping hade kunnat leda till bättre koll på dopade atleters hälsa eftersom man kunnat använda beprövade substanser och även fått tillgång till mer forskning på preparaten.

WHITEFOLKS
2013-07-26, 00:15
Tror inte det blir mer intressant med doping men däremot tar nog dopingtvivel bort mycket då det känns som om sporten är orättvis och folk har alltid baktanken om att prestationen berodde på X istället för träning och talang.

Om man på något sätt kunde garantera dopingfritt så tror jag att folk skulle uppskatta det mer än fri doping.

Ponde
2013-07-26, 00:16
Men eftersom du inte vet vilka resultat som är gjorda av dopade atleter idag är det ju ett rätt dumt resonemang. Eller menar du att du känner att du skulle kunna springa 100 meter på 9.58?

Jodå, klart att vi vet ungefär vem som är dopad. Usain Bolt-dopad. Michael Phelps-dopad.

Alla som är på världstopp dopar, vissa blir fast och vissa inte.

Sen tycker jag åtminstone att idrott är intressant att titta på för att man INTE kan relatera, om jag kunde lyfta nästan lika tungt/springa lika snabbt/spela lika bra fotboll som idrottarna på teve så skulle det ju vara skittråkigt.
"Ubermensch"-idrottare skapar helt enkelt mera intresse och "wow" känsla.

Sniggel
2013-07-26, 00:22
Grejen är ju att -> du <- inte kan mäta dig med en ren elitatlet heller. Vad gör det så mycket mer "wow" om atleten dopat upp sig ytterligare en dimension?

Om atleten är ren så kan man bli förbluffad över "vad människokroppen kan åstadkomma". Om atleten är dopad så känns det inte längre som en människokropp. Och då kan man ju titta på greyhound racing istället (medveten överdrift).

Vilson
2013-07-26, 01:01
Det betyder fortfarande inte att ju snabbare, ju mer intressant.

Det var så jag menade iaf

Sniggel
2013-07-26, 01:02
Det var så jag menade iaf

Men vi är överens om att folk tycker olika på den punkten?

Vilson
2013-07-26, 01:05
Men vi är överens om att folk tycker olika på den punkten?

sure thing

Stefan J
2013-07-26, 01:07
Nja, jag frågar mig om det ens är du. Menar du att du inte tycker det är mer spännande om dopingen tar människan till 100m på under 9 sek. Skapa riktiga ubermänniskor.

Nä, för det är inte människan längre som presterar utan kemin. Då kan vi lika gärna i en avlägsen framtid operera in robotdelar i människor och skapa cyborger som lyfter 40000kg, springer 100 meter på under 3 sekunder och skjuter missiler och laserstrålar i MMA-ringen. Förvisso säkert jäkligt underhållande men...

Vilson
2013-07-26, 01:10
Nä, för det är inte människan längre som presterar utan kemin. Då kan vi lika gärna i en avlägsen framtid operera in robotdelar i människor och skapa cyborger som lyfter 40000kg, springer 100 meter på under 3 sekunder och skjuter missiler och laserstrålar i MMA-ringen. Förvisso säkert jäkligt underhållande men...

Ja du hör ju själv. Seriöst alltså.

TranceII
2013-07-26, 01:10
Nä, för det är inte människan längre som presterar utan kemin. Då kan vi lika gärna i en avlägsen framtid operera in robotdelar i människor och skapa cyborger som lyfter 40000kg, springer 100 meter på under 3 sekunder och skjuter missiler och laserstrålar i MMA-ringen. Förvisso säkert jäkligt underhållande men...

Eller ta på sig specialsydda stenhårda tröjor.

Stefan J
2013-07-26, 01:22
Eller ta på sig specialsydda stenhårda tröjor.

Skillnaden är bara att de stenhårda specialsydda tröjorna ingår i tävlingsmomentet och är en del av idrotten och regelverket. Det är ingen som försöker gömma tröjan och låtsas att lyftet är gjort helt raw eller lyfta med tröjan på klassiska raw-tävlingar där tröjor är förbjudna, precis som ingen stavhoppare går runt och säger att han hoppat 5.80 i höjdhopp eller försöker utföra en höjdtävling med en genomskinlig stav. :)

MtotheM
2013-07-26, 01:25
Skillnaden är bara att de stenhårda specialsydda tröjorna ingår i tävlingsmomentet och är en del av idrotten och regelverket. Det är ingen som försöker gömma tröjan och låtsas att lyftet är gjort helt raw eller lyfta med tröjan på klassiska raw-tävlingar där tröjor är förbjudna.

Samt äventyrar inte någons hälsa på samma sätt.

Hemi
2013-07-27, 05:01
Själv har jag tröttnat på sporter som 100 meter löpning, pga dopingen och tjafset kring den. Kalla mig mossig men jag minns tiden före Ben Johnson fast löparna kan ju ha varit dopade då med men det ville man inte tro eller så brydde man sig inte eftersom det var lite sci-fi över det. Skulle gärna se finaler på runt 10.00 det är tillräckligt snabbt för mig. Fast det går väl att komma runt ett chip också.