handdator

Visa fullständig version : Dips, bröst-öving eller triceps-övning?


ReXi
2013-07-23, 16:13
Hej!

Jag ser många som kör dips på sina bröst-pass, och vissa dips på sina arm-pass.

Personligen när jag kör dips känner jag lika mycket i triceps som bröst.

Så vilken kroppsdel tränas främst vid dips?

MtotheM
2013-07-23, 16:17
Måste det vara antingen eller?

minOT
2013-07-23, 16:21
Måste det vara antingen eller?

+1

bröst, triceps, axlar

ReXi
2013-07-23, 16:21
Måste det vara antingen eller?

Men är ju som att säga jag tränar biceps av stångrodd. :smash:

smalis
2013-07-23, 16:25
Men är ju som att säga jag tränar biceps av stångrodd. :smash:

Biceps tränas ju också i stångrodd, eller hur? :smash:

apfel
2013-07-23, 16:29
Men är ju som att säga jag tränar biceps av stångrodd. :smash:

ja? du tränar ju biceps?

MtotheM
2013-07-23, 16:31
Men är ju som att säga jag tränar biceps av stångrodd. :smash:

Vad är det för fel med att säga det? Så länge du inte påstår att det endast är biceps som tränas så är det ju fullständigt sant.

Allmänt så är detta en anledning till att jag ogillar "muskel"-splits. Folk hänger alltid upp sig för mycket på vad man ska klassa en övning som istället för att fundera över när det passar bäst att lägga den.

ReXi
2013-07-23, 16:32
Biceps tränas ju också i stångrodd, eller hur? :smash:

ja? du tränar ju biceps?

Menar att man ska få stora biceps av ryggövningar.

Sluta gå OT.

ReXi
2013-07-23, 16:33
Vad är det för fel med att säga det? Så länge du inte påstår att det endast är biceps som tränas så är det ju fullständigt sant.

Allmänt så är detta en anledning till att jag ogillar "muskel"-splits. Folk hänger alltid upp sig för mycket på vad man ska klassa en övning som istället för att fundera över när det passar bäst att lägga den.

Det är just därför jag startade tråden.

svenbanan
2013-07-23, 16:36
Sluta hammra, man får ju ont i huvudet...

On topic: Det finns ju rätt många övningar som inte är isoleringsövningar. Antingen kan man acceptera att dessa övningar tränar många muskler, eller kan man låta OCD-tendenserna ta över och kategorisera dessa in absurdum. Om man absolut ska kategorisera så kanske det känns skönare att kalla upprätta dips för tricepsdips och lite mer framåtlutade för bröstdips. Då återstår bara frågan hur en axeldip ser ut...

apfel
2013-07-23, 16:38
Jag kör dips och axelpressar som assistans till min bänk. Men du kan ju köra tricepskickbacks med 2kgs hantel för triceps om du vill eller flyes eller något liknande om du nojjar över att få ett stort bröst OCH stora triceps.

minOT
2013-07-23, 16:39
Men är ju som att säga jag tränar biceps av stångrodd. :smash:

Beroende på utförande och var din svagaste punkt är så, ja.

Personligen fick jag upp ett par hyffsade armar endast genom att köra roddar, chins och diverse pressar. Först på senare år jag har haft "behovet" att träna armar separat.

Vad avser dips så beror det dels på vad din svagaste punkt är samt hur du gör övningen. Många menar att en mer upprätt stil samt smalare handfattning aktiverar triceps i lite högre grad än med bred handfattning samt framåtlutad stil.

MtotheM
2013-07-23, 16:40
Menar att man ska få stora biceps av ryggövningar.

Sluta gå OT.

Ja det kan man få också.

Dom svarade även på topic inte OT...

Det är just därför jag startade tråden.

Jag tror du missförstodd mig nu. Jag tycker det är bäst om man inte tänker i termer av muskelgrupp utan i termer av övning. Det är inget som säger att du absolut måste träna bröst och armar separat.

minOT
2013-07-23, 16:41
Jag tror du missförstodd mig nu. Jag tycker det är bäst om man inte tänker i termer av muskelgrupp utan i termer av övning. Det är inget som säger att du absolut måste träna bröst och armar separat.

On topic: Det finns ju rätt många övningar som inte är isoleringsövningar. Antingen kan man acceptera att dessa övningar tränar många muskler, eller kan man låta OCD-tendenserna ta över och kategorisera dessa in absurdum. Om man absolut ska kategorisera så kanske det känns skönare att kalla upprätta dips för tricepsdips och lite mer framåtlutade för bröstdips. Då återstår bara frågan hur en axeldip ser ut...

+1

Bättre att se till övningar/rörelser som sagt än enskilda muskler.