handdator

Visa fullständig version : Brinnande känsla i axlen


Nevto
2013-07-23, 03:22
Oftast när jag kör hantelpressar/flyes så får jag en brinnande smärta i vänstra baksida axlen, det gör inte ont utan det är mer obehagligt och om jag t.ex ska köra 10 reps så brukar det börja ''brinna'' vid 5 reps och sedan vid 10 så är det olidligt. detta förekommer lite då och då men det brukar försvinna dagen efter.

Har inte en aning om vad som händer, om jag gör något fel. Det kan även dyka upp när jag gör cable chest flyes :S

ondekrulon
2013-07-23, 12:05
du har antagligen problem med rotatorkuffen. vila från pressövningar och gör inte övningar där det gör smärtar. kör rehabövningar på låg vikt. t ex rotationer

det verkar inte som att du har jätteont, så om du tar tag i det här med en gång kanske det går över förhållandevis fort. det är absolut inte värt det att bara köra på, det finns risk att det blir värre, och då sitter du i skiten sen.

Grurik
2013-07-23, 13:15
Kan ta en fråga på samma spår:
Jag brukar köra 3 x 10 innan mina pass för rotatorkuffarna med utåt- resp inåtrotation och sedan drag åt sidan, dvs 90 gradigt rörelsemoment.

Får samma brännande känsla här med? Är den dålig eller är det mer att de arbetar och att det känns så i rotatorkuffmuskulaturen? Kör mycket låga vikter, 1,25 eller 2kg.

Simonfrisk
2013-07-23, 14:12
Kan ta en fråga på samma spår:
Jag brukar köra 3 x 10 innan mina pass för rotatorkuffarna med utåt- resp inåtrotation och sedan drag åt sidan, dvs 90 gradigt rörelsemoment.

Får samma brännande känsla här med? Är den dålig eller är det mer att de arbetar och att det känns så i rotatorkuffmuskulaturen? Kör mycket låga vikter, 1,25 eller 2kg.

Förmodligen o tränad, det beror ju på själva känslan, men jag gissar på att du antigen tar i med fel muskler, eller att just dessa muskler är otränad bara.

Jag hade samma fast i vader, för jag tränade aldrig det förut, men när jag väl började träna dessa, så blev det som en brinnande känlsa för mig med, men det har lagt sig nu när man tränar vader på samma pass som benen, och jag gissar att det la sig pågrund av att man tränar det mer o mer, att muskelaturen börjar bli mer och mer vältränad liksom.

Det tror jag iallafall.

Nevto
2013-07-24, 22:44
Okej tror jag ska börja köra rotations övningar före bröstpass/axelpass och se om det blir någon skillnad, tack för svar!

Nevto
2013-07-24, 23:23
Förmodligen o tränad, det beror ju på själva känslan, men jag gissar på att du antigen tar i med fel muskler, eller att just dessa muskler är otränad bara.

Jag hade samma fast i vader, för jag tränade aldrig det förut, men när jag väl började träna dessa, så blev det som en brinnande känlsa för mig med, men det har lagt sig nu när man tränar vader på samma pass som benen, och jag gissar att det la sig pågrund av att man tränar det mer o mer, att muskelaturen börjar bli mer och mer vältränad liksom.

Det tror jag iallafall.

Känslan är inte pumpliknande på något sätt, t.ex om jag skulle köra 20 reps på wristcurlsen å det börjar brinna i underarmarna eller om man kör vadpress och man får en brinnande känsla i vaderna, det är inte likt det alls.

det känns dåligt och onaturligt när jag får det i axlen, och om jag fortsätter att göra t.ex flyes så gör det bara ont till slut. det är som om att någon sakta trycker in en nål i den bakre axlen, desto mer reps jag gör ju längre in nålen kommer = starkare obehaglig känsla... :S