handdator

Visa fullständig version : Krom


pilt77
2004-03-03, 14:10
Är det något som är bra att äta för muskeltillväxten?

Koskit
2004-03-03, 14:14
Tror inte det...

Sverker
2004-03-03, 15:25
Krom samverkar och förstärker effekten hos det egna insulinet.....ifall du har brist på krom.
Då blir det possitivt för muskeltillväxten och för formen eftersom blodsockersvängningarna minskar.

Annars inte.

Bästa naturliga källan till krom är kött och fullkornsprodukter.

pilt77
2004-03-03, 16:09
ok, jag köpte mig en burk Twinlab Chromic Fuel idag nämligen, vetefan varför. fick ett ryck bara hehe. Nån nytta borde det väl ha tänkte ja

raZmus
2004-03-03, 22:16
Enligt vissa kan krom hjälpa dig att hålla blodsockerbalansen bättre.

Jag citerar från Paulún:

Krom. Att kroppens insulin fungerar som det ska är nödvändigt för att vi ska kunna bränna fett och bygga muskler. Insulin är ju ett hormon som styr både muskeltillväxt och fettförbränning. Krom spelar en viktig roll i insulinfunktionen och får vi i oss för lite krom genom maten kan vi utveckla problem med insulinkänsligheten. För att förenkla det lite kan man säga att de flesta kan förbättra sin insulinkänslighet om vi tar krom som kosttillskott. Detta leder till lite mindre kroppsfett och aningen förbättrad muskeltillväxt samt bättre hälsa. Effekterna är dock inte speciellt dramatiska och för att överhuvudtaget märka en effekt bör du äta krom i minst 2-3 månader, kanske upp till ett år. Tillskottet är emellertid ganska billigt och kan vara värt ett försök. 200 mikrogram per dag är den rekommenderade dosen.

och


Ett stort antal studier har utförts på effekten av kromsupplementering hos människor. Slutsatsen man kan dra av dessa är att krom ökar insulinkänsligheten hos de flesta. Kroppen kommer därför att minska utsöndringen av insulin vilket möjliggör bättre förbränning av kroppsfettet. Effekten är störst på överviktiga personer, som ofta lider av dålig insulinkänslighet, och därför lägger på sig mer fett. Hos de flesta är dock effekten inte speciellt dramatisk och många upplever inte någon skillnad förrän efter flera månader. Vissa får ingen effekt alls. Jag anser dock att tillskottet är bra för de flesta, speciellt de som tränar eftersom behovet ökar då. Även ett högt kolhydratintag höjer förbrukningen av krom. Ett dagligt tillskott på 200 mikrogram är både säkert och tillräckligt (för de flesta). Dessutom är det billigt!

Kan dock vara värt att ha i beaktning att Paulún skrev dessa texter '96. Vet inte om det kommit fram något nytt. Hoppas detta ger lite svar på dina frågor iaf.


Nu ska jag kurera min förkylning :insane:

Kallingen
2004-03-04, 18:26
Stabilera blocksocker nivån - hålla sötsuget på avstånd -> "viktminskning" för den oerfarne som inte kan hålla sig :D

Är väl bra i början om man har lite svårt för att hålla sig, det gjorde jag, kör även på det idag ibland, men tror det hjälper mest psykiskt :D :D :D

Märks väl.

Creatinus Enormus
2004-03-04, 19:56
Kan kromet minska sötsuget? Annars då, finns det nått som minskar sötsuget...? Behöver nått hjälpmedel för att minska snedstegen i godishyllan :em: Vore ju nice att fixaa ett BMI under 20 nångång...

----- Hellre ful och tung än granne med Ricky Lake -----

Pez
2004-03-04, 20:07
Originally posted by Creatinus Enormus
Vore ju nice att fixaa ett BMI under 20 nångång...

----- Hellre ful och tung än granne med Ricky Lake -----

Varför i H-E då? Ska du gå med i nån pro-ana rörelse eller? :confused:

Det enda man ska sträva efter när det kommer till BMI, är att ha så högt som möjligt. :D

/pez

Kallingen
2004-03-04, 20:18
Originally posted by Creatinus Enormus
Kan kromet minska sötsuget? Annars då, finns det nått som minskar sötsuget...? Behöver nått hjälpmedel för att minska snedstegen i godishyllan :em: Vore ju nice att fixaa ett BMI under 20 nångång...

----- Hellre ful och tung än granne med Ricky Lake -----



Det är det som chromiumet gör, stabiliserar blodsockernivån som gör att sötsugen mildras markant.

En billig produkt som jag tycker du ska testa. Kolla webshoppen.

Fatalist
2004-03-04, 22:48
Ang. BMI vore väl ett BMI på runt 25-26 vara ett bra mått för en byggare? Över det tycker jag det övergår i ren fetma.. (Såvida du inte heter Schwarztenegger i efternamn iaf)

Sverker
2004-03-05, 06:45
Behöver inte vara så ruskigt stor för att ha ett BMI över 26.

Jag blir bara sur när jag räknar fram 29 och inte når upp till kvalgränsen på 30 för fetma:insane:

Tanman
2004-03-05, 09:07
Originally posted by pilt77
ok, jag köpte mig en burk Twinlab Chromic Fuel idag nämligen, vetefan varför. fick ett ryck bara hehe. Nån nytta borde det väl ha tänkte ja

vill absolut inte racka ner på dig pilt77 :cheers: , tror att vi alla har en liten touch av detta i oss men jag tror att det är VÄLDIGT farligt att köpa och stoppa i sig vitaminer eller andra tillskott utan att ha en aning om vad det gör med våra kroppar. En enkel försäkring är att gå till läkaren och ta blod/urinprov för att kolla om man har brist på något ämne. Testerna kostar visserligen en slant men det blir nog billigare i längden än att köpa en massa extratillskott som kanske gör mer skada än nytta. En annan försäkring är annars att äta ur hela kostcirkeln och kanske lägga lite extra fokus på frukt och grönt, inte lika coolt men oändligt mycket bättre och säkrare.

Jaja..nu ska jag sluta moralisera och ta min fiskolja :)

//Moralkärringen

z_bumbi
2004-03-05, 09:58
Originally posted by Sverker
och inte når upp till kvalgränsen på 30 för fetma:insane:

:nono: :eating: :eating:

:notme: