handdator

Visa fullständig version : Snabb viktökning


Seraphium
2013-07-22, 22:12
Tjenare! :)

Efter en sprucken blindtarmsoperation förra året så gick jag från 65 kg till 43 kg över en månad, nuförtiden ligger jag stadigt runt 52 kg: Däremot så känner jag behovet att ta tag i träningen igen samt vikten men har ett par frågor angående det.

Längd: 170 cm
Vikt: 52 kg

Kollade just igenom vad jag ätit idag, 3784 kalorier (kcal) men det känns hiskeligt mycket då jag själv anser att jag inte ätit så mycket och undrar ifall jag ev. missar med räkna kalorierna korrekt.

T.ex. middagen:
250g fläskfilé = 325 kcal
120g pasta = ~400 kcal
0.4dl olja = 300 kcal
0.5l mjölk = 225 kcal
= 1250 kcal

Kommer ihåg när jag var mindre så var det en plåga att ens få i mig 2500 kalorier under en dag?

Planen är väl att ligga på ca 3500 kalorier / dagen tills jag kommer till 60 kg sedan lugna ner mig till en mer normal viktökning samtidigt som jag gymmar.

Jobbar utöver detta med ett industri-jobb vilket innebär en rätt kraftig kaloriförbrukning utöver basbehovet, någon som har pejl på vilka kaloribehov jag kan ha (givetvis en väldigt stor gissningsfråga)?

Låter detta som överdrift eller en bra plan samt vad för råvaror bör jag fokusera mig på, kolhydrater i all dess ära?

jflycore
2013-07-22, 22:31
Gissar iaf att du ligger på ca >2500 kcal i energibehov. Så om du ligger på 3500 kcal/dygn så borde du märka av det rätt snabbt.

Tokigapysen
2013-07-24, 19:03
Hur gammal är du och hur har det gått för dig med viktuppgången? Är nyfiken då jag hade exakt samma längd och vikt då jag började gå upp i vikt! :)

Wzup2u
2013-07-24, 19:27
skulle bara skita i allt av dina planer och räknande och äta på istället gör fetare mat under en tid och plussa på med kolhydrater.
små steg gör förändring.

Halvar
2013-07-24, 19:51
Om du inte gymmar så kan du börja nu, för inte behöver du invänta nån speciell vikt.För övrigt så tycker jag inte du ska gå upp för fort i vikt heller då det inte heller är bra för kroppen.Sen skulle jag föreslå att äta mycket protein och massa kolhydrater i form av stärkelse och lite lägre på fettet samtidigt som du gymmar för att lägga på dej ren muskelmassa.Det är nu du kommer göra ökningar på gymmet då kroppen blir tokanabol av att du legat på sånt underskott

Wzup2u
2013-07-24, 19:52
kan vara bra att äta upp sig och få tillbaka ork och kraft först fylla på depåerna =)