handdator

Visa fullständig version : Mat som man sover bra på


Vakten
2013-07-22, 21:40
Jag jobbar natt ibland och bör då enligt senaste rönen vad gäller kosthållning för nattarbete äta frukost innan jag går och lägger mig på morgonen. Då borde jag äta mat som underlättar sömnen och inte som en vanlig frukost där syftet är att få i sig nåt som kroppen och huvudet kommer igång på och håller sig fram till mellanmål/lunch.

Frågan är då, vad är bra att äta på morgonen om man tänker sova 5-6 timmar efteråt. Mina egna bidrag är livsmedel som jag tror underlättar för kroppen att tillverka sömnhormon: sojamjölk, valnötter, banan, ostsmörgås. Jag har inte hittat körsbärsjuice på COOP/ICA däremot så finns körsbärslikör på systemet och det sover man säkert bra på men är nog inte så nyttigt i längden.

Finns det några nattugglor här som har några tips?

Feelgood
2013-07-22, 21:53
Jag är ingen nattuggla, men jag blir riktigt trött av kolhydrater i mängder oftast.

tjing
2013-07-22, 22:53
Kolhydrater.

Insulin ökar upptaget av tryptofan till hjärnan och vidare syntes av melatonin. Kombinera med proteinfattiga och tryptofanrika livsmedel av valfritt slag om du vill.

Vakten
2013-07-22, 23:17
Tack för tipsen. Jag sökte på "tryptofanrika" och hittade följande tabell:

Tryptofanrik mat
(Mikrogram tryptofan per gram livsmedel)
1. Hasselnötter 143
2. Valnötter 87
3. Pekannöt 29
4. Ananas 17
5. Banan 15

Hasselnötter verka vara rena sömnmedicinen, jag köper en påse och blandar ut med valnötter.

BobaFett
2013-07-22, 23:40
Mat som innehåller magnesium.

begt
2013-07-23, 07:54
Skulle vilja slå ett slag för havregrynsgröt: rikt på tryptofan (om man bryr sig om det) och ger en lugnande och skön känsla i magen.

T.ex. gröt med yoghurt, skivad banan, och kanel.

raddum
2013-07-23, 09:13
Instämmer på gröt. Brukar ha i vassle, har jag i för mycket blir jag dock lätt väldigt varm

Kvicksilver
2013-07-23, 10:48
Instämmer på gröt. Brukar ha i vassle, har jag i för mycket blir jag dock lätt väldigt varm

Testa att ha i kasein istället. Mättar bättre och är långsammare än vassle vilket är bra under natten.

raddum
2013-07-23, 10:53
Testa att ha i kasein istället. Mättar bättre och är långsammare än vassle vilket är bra under natten.

mättnaden på gröt i allmänhet brukar inte vara några problem. Köper aldrig kasein på grund av priset

shut teh face
2013-07-23, 11:25
Likör 43 + varm mjölk

Wzup2u
2013-07-23, 18:44
varm chokladmjölk, cashewnötter och bananer =)

CalleP
2013-07-24, 19:57
Jag jobbar natt ibland och bör då enligt senaste rönen vad gäller kosthållning för nattarbete äta frukost innan jag går och lägger mig på morgonen. Då borde jag äta mat som underlättar sömnen och inte som en vanlig frukost där syftet är att få i sig nåt som kroppen och huvudet kommer igång på och håller sig fram till mellanmål/lunch.

Frågan är då, vad är bra att äta på morgonen om man tänker sova 5-6 timmar efteråt. Mina egna bidrag är livsmedel som jag tror underlättar för kroppen att tillverka sömnhormon: sojamjölk, valnötter, banan, ostsmörgås. Jag har inte hittat körsbärsjuice på COOP/ICA däremot så finns körsbärslikör på systemet och det sover man säkert bra på men är nog inte så nyttigt i längden.

Finns det några nattugglor här som har några tips?

Havregrynsgröt och banan.

Fuark
2013-07-24, 20:02
Allt i stora mängder. Är jag mätt kvällstid och lugn så är det sömn engaged dirr.



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Vakten
2013-07-26, 17:03
Antar att det inte spelar någon roll om havregrynen är kokta(gröt) eller att man äter dom direkt med mjölk.

Testade följande frukost efter ett nattjobb i veckan:

1 Sojamjölk + musli baserad på havregryn + en klick sylt
2 en banan
3 en ost macka
4 en näve valnötter och hasselnötter
5 en bit mörk choklad
6 magnesium piller

Jag lyckades sova över den vanliga lunchtiden runt 1100-1200 så den här sammansättningen verkar lovande.

Sniggel
2013-07-26, 17:41
Mat som innehåller magnesium.

Skulle vilja slå ett slag för havregrynsgröt: rikt på tryptofan (om man bryr sig om det) och ger en lugnande och skön känsla i magen.

T.ex. gröt med yoghurt, skivad banan, och kanel.

Både havre och hasselnötter är alltså rika på magnesium och tryptofan? Låter som en bra kombo då som gröt :)

begt
2013-07-26, 17:45
Både havre och hasselnötter är alltså rika på magnesium och tryptofan? Låter som en bra kombo då som gröt :)

Yep:

http://www.proteinkvalitet.se/brod-och-spannmal/mjol-och-gryn/havregryn-angprerarerade

http://www.proteinkvalitet.se/notter/hasselnotter-torkade

tlk
2013-07-26, 18:13
2 paket ICA basic vaniljglass a 2 liter stycket. Tryck det 30 minuter innan sovdags. Totalkrasch å sova för min del.

Wzup2u
2013-07-26, 19:49
5 cocaine energidrycker kanske?
skämt åsido.

varm chokladmjölk och cashewnötter.

några bira =)

jaekla massa sötsaker....sockerkick--- piggg... efter 30 min pofff trött. and u sleep as a baby

Vakten
2013-07-26, 20:41
några bira =)

jaekla massa sötsaker....sockerkick--- piggg... efter 30 min pofff trött. and u sleep as a baby

Nja, det är en vardagsrutin för mig att gå sova ett antal timmar efter frukost de dagar jag har jobbat natt. Då blir man snabbt sliten om man blandar in jästa och destillerade drycker.

Degpekka
2013-07-26, 22:48
Varför ska man äta "frukost" innan man ska sova? Förstår inte varför folk ska krångla till det bara för att man skjuter på sömnen till en annan del av dynget. Jag mår bäst när jag gör som vanligt och bara vänder på dygnet så att säga.

Vakten
2013-07-26, 23:25
Varför ska man äta "frukost" innan man ska sova? Förstår inte varför folk ska krångla till det bara för att man skjuter på sömnen till en annan del av dynget. Jag mår bäst när jag gör som vanligt och bara vänder på dygnet så att säga.

Företagshälsovården rekommenderar att man skall försöka behålla mattiderna under de perioder som man jobbar natt. Det innebär att man äter lagad mat på eftermiddagen och kvällen senast före midnatt. Ingen lagad mat på natten utan bara lättare mat som frukt och yughurt efter midnatt. Frukost före man går och lägger sig på morgonen.

Vad som händer i kroppen om man äter vanlig lagad mat på natten finns det det forskning om men den kan jag inte referera.

Degpekka
2013-07-27, 01:06
Okej, jag kan ju inte direkt säga emot... Men jag ser dock absolut ingen mening med att äta på morgonen om man inte skall vara väldigt fysiskt aktiv, och speciellt inte om man ska sova. Jag har arbetet natt i ganska många år nu, och jag äter alltid en gång runt midnatt, och då är det rejält käk och inget "lätt". Har många kollegor som reagerar över detta och som sedan går hem och käkar en stor frukost och sover några få timmar. Den kombinationen tror jag är väldigt slitsam för kroppen.

Var tvungen att googla lite... och ironin i det man hittar... :D
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3832076--undvik-att-ata-pa-natten-

Vakten
2013-07-27, 10:29
Okej, jag kan ju inte direkt säga emot... Men jag ser dock absolut ingen mening med att äta på morgonen om man inte skall vara väldigt fysiskt aktiv, och speciellt inte om man ska sova. Jag har arbetet natt i ganska många år nu, och jag äter alltid en gång runt midnatt, och då är det rejält käk och inget "lätt". Har många kollegor som reagerar över detta och som sedan går hem och käkar en stor frukost och sover några få timmar. Den kombinationen tror jag är väldigt slitsam för kroppen.

Var tvungen att googla lite... och ironin i det man hittar... :D
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3832076--undvik-att-ata-pa-natten-

Bra att måltidsprofessorn har samma åsikt som våran företagshälsa, då kan jag köra på med samma natt och morgonrutin.

Som jag skrev i början på tråden så tror jag att innehållet i frukosten måste anpassas till om den är före efter man sover. Långsamma kolhydrater, lite protein, kosttillskott som magnesium och inget stimulerande som ex. kaffe låter vettigt om man skall sova efteråt. Sen är det en fråga om tryptofan är ett protein som snabbt tas upp eller om sojamjölken och nötterna gör verkan senare.