handdator

Visa fullständig version : Anlita Personlig Tränare?


view
2013-07-22, 21:39
Hej!

Jag har tränat på gym i ca 9 månader utan att se några större förändringar på kroppen. Anledningen är en blandning av att jag alltid lyckas bli sjuk när jag är inne i ett stim med "bra" träning och diet (någonting gör jag fel), för att senare ha svårt att ta mig tillbaka direkt. Och att jag inte kan hålla det 100% "seriöst" under en längre tid när jag sitter och lär mig allt själv genom att läsa runt på internet. Jag har testat att väga min mat och allt möjligt men tillslut "skiter det sig" helt enkelt.

Så jag funderar på att ta experthjälp för att göra hela träningen 100 procent seriös och verkligen gå in för det på riktigt en gång för alla. Vad tror ni om det? Är det värt pengarna?

Nu till själva huvudfrågan, vad kan det tänkas kosta att få hjälp att utforma både ett träningsschema samt ett kostupplägg.

Som sagt jag vill göra det till 100 procent om jag väl ska betala för träningshjälp och är beredd att offra mycket tid (just nu tränar jag 4pass/vecka). Så vem i Stockholmsområdet utför tjänsten som jag efterfrågar?

Jag vill helst träffa personen i fråga och sitta ner och diskutera fram ett upplägg som passar mig, då det känns mer proffsigt.

Tar emot alla möjliga tips eller andra idéer om ni har några :)

Mvh.

Alfers
2013-07-22, 21:48
Vad är ditt mål? Mindre fett, mer muskler, stark som en oxe, hälsosam livsstil?

PureWhey
2013-07-22, 21:48
Du kan få svar på det mesta här, förmodligen finns allt redan om du använder sökfunktionen korrekt.


Le iPhone

view
2013-07-22, 22:13
Vad är ditt mål? Mindre fett, mer muskler, stark som en oxe, hälsosam livsstil?

Jag vill få en fit kropp eller rättare sagt en rakt igenom atletisk vältränad kropp.

Det är framför allt kosten/diet jag behöver hjälp med, då det är den biten som oftast skiter sig först för mig. Men jag tror att om jag skulle ha ett schema som visar exakt vad jag ska inta varje dag under en längre period och som inehåller allt jag behöver under en dag, så skulle jag kunna ta det betydligt mer seriöst och tycka det är roligt under en längre period (kanske för alltid?)

Jag har försökt flera gånger själv men har nu ledsnat på att misslyckas, där av mitt val att ta till hjälp.

BearaR
2013-07-22, 22:25
Några punkter för att lyckas med en bra träning som jag själv värderar högt är iaf följande.

Sov ordentligt: Utan tillräckligt med sömn så blir man sjuk, eller så orkar man inte träna på den nivå man borde.

Ät näringsriktigt: Med näringsrik mat blir man mät utan att man nödvändigtvis får i sig för mycket energi, näringsbrist är också genväg till att bli sjuk.

Träna varierat: För att bibehålla motivation (inte nödvändigt då vissa tycker det kan vara roligt att träna samma träning jämt), minska skaderisken och få en mer komplett träning.

Illustrerade mannen
2013-07-22, 22:28
Det finns några personer här på Kolo som tar sig an "klienter". Kanske ser någon av dem din tråd... Anlita INTE någon random pt från någon av de stora gymkedjorna... Den genomsnittlige skribenten här är väsentligt bättre. Jag vann en timme med en "mycket välutbildad" pt för några år sedan. Det var bland det lustigaste jag varit med om i träningsväg... Han hade licenser från både när och fjärran, men det han sa skulle jag inte betalat en krona för. Det skulle ta ca 15 minuter att skaffa samma info här... Det var så basic, så basalt, så naivt... Och jag är inte särskilt superrutinerad...

view
2013-07-22, 22:58
Det finns några personer här på Kolo som tar sig an "klienter". Kanske ser någon av dem din tråd... Anlita INTE någon random pt från någon av de stora gymkedjorna... Den genomsnittlige skribenten här är väsentligt bättre. Jag vann en timme med en "mycket välutbildad" pt för några år sedan. Det var bland det lustigaste jag varit med om i träningsväg... Han hade licenser från både när och fjärran, men det han sa skulle jag inte betalat en krona för. Det skulle ta ca 15 minuter att skaffa samma info här... Det var så basic, så basalt, så naivt... Och jag är inte särskilt superrutinerad...

Precis jag fick träna med en PT på SATS förut, inte direkt som att jag lärde mig någonting nytt... Nu är jag ute efter någonting seriöst och letar efter en kunnig person både inom träning samt kostupplägg. Och därför behöver jag hjälp med att få någon rekommenderad så jag inte blir "lurad".

AntonHakan
2013-07-22, 23:06
Vad är ditt utgångsläge? Är du smal eller tjock, lång eller kort? Vad för status i olika lyft (x kg i marklyft, z i knäböj osv)?

Loke
2013-07-23, 01:43
Det finns några personer här på Kolo som tar sig an "klienter". Kanske ser någon av dem din tråd... Anlita INTE någon random pt från någon av de stora gymkedjorna... Den genomsnittlige skribenten här är väsentligt bättre. Jag vann en timme med en "mycket välutbildad" pt för några år sedan. Det var bland det lustigaste jag varit med om i träningsväg... Han hade licenser från både när och fjärran, men det han sa skulle jag inte betalat en krona för. Det skulle ta ca 15 minuter att skaffa samma info här... Det var så basic, så basalt, så naivt... Och jag är inte särskilt superrutinerad...

Den genomsnittliga skribenten här tror iaf det. Det finns otroligt mycket kunskap på det här forumet, men det krävs ett redan rutinerat öga för att kunna skilja det från skiten, som förekommer i ännu större mängder.

Sen tycker/tror jag att den största fördelen med en tränare (PT eller inom en idrott) inte är själva kunskapen i sig utan snarare att man har någon som kan ens träning och ger en stöd i det. Visst är det bra om personen dessutom är ett levande uppslagsverk för träning, men jag tror det är mindre viktigt än man ofta vill tro. Som om det gick att läsa sig till hur man blir stor och stark.

lofito
2013-07-23, 07:02
Jag ska verkligen inte dra alla PT's över en kant eftersom det finns duktiga PT's där ute
som med allt annat. Men de jag stött på, det är sådana typiska "säljare" som inte bryr sig
om sin klient utan om pengarna. Var själv inne på dina tankebanor förr då jag stagnerade
i min utveckling och inte såg resultat. Anlitade en PT i hopp om att kunna få hjälp, men det
man märkte tydligt att han brydde sig mer om pengarna och att klockan skulle ticka på så
att passet var över. Dessutom lärde jag mig knappt något nytt eller något speciellt.

Samma sak var det med PT #2 som jag anlitade ett år efter i hopp om att få hjälp, var
lite desperat eftersom träning betyder mycket för mig och jag ville verkligen få hjälp.
Men det var samma sak där, hamnade även i en konflikt med denna PT efteråt där jag
sa vad jag tyckte och kände.

Men jag insåg mitt problem och det var maten. Jag åt alldeles för lite för att kunna bygga
eller växa, speciellt proteinet. Åt som en liten fågel samt åt fel saker. Nu äter jag bättre,
mår bättre och känner mig starkare och piggare. Sen ser jag resultaten också, även om
det tar tid. Det är en lång väg att gå.

Tycker dock det finns väldigt kunnigt folk som kan hjälpa dig med dina diverse mål
än att anlita en PT som främst är ute efter att tjäna pengar. Svårt att hitta en som
verkligen brinner och vill hjälpa sina kunder även om de finns. Läs på och gör lite
research här, skapa trådar och du får dina svar. Mycket bra folk här inne som sagt.

Kvicksilver
2013-07-23, 07:39
Körde med PT ett bra tag direkt när jag började gymma för ett år sedan. Mitt mål var vid sidan om att lära mig hur man tränar samt att gå upp i vikt.
Gick upp ca1kg i månaden samtidigt som midjemåttet minskade något!
Jag tror jag hade tur som fick en extremt engagerad PT. Ovanligt vältränad/grov själv dessutom (100kg klassen). Dvs han förstod ens önskan att lägga på sig massa.
Resultaten blev så bra att det blev en "snackis" på gymmet.
Tyvärr verkar väldigt få PT vara så engagerade utan kör något standard skolprogram som inte är individuellt anpassat.
Att som motionär/nybörjare betala någon för kostråd verkar vansinnigt tycker jag. Kalorier in och ut är egentligen väldigt enkelt. Problemet en del gör är ett fundera på olika typer av dieter som periodisk fasta, lchf och annat.
I början handlar det bara om en bra fördelning mellan kolisar, protein och fett... där tyvärr alltför många väljer för lite kolisar och sen gnäller över uteblivna resultat.

Ska du betala för en PT måste det kännas rätt. En PT kan vara en pra sporre att gå till gymmet. Man ser ju mängder som lite håglöst tränar flera gånger i veckan utan resultat, förmodligen för att dom inte har inspiration.
Betala för ett kostchema är för mig helt uteslutet då det är busenkelt att läsa sig till (tallriksmodellen i rätt mängd funkar fint).

Anders The Peak
2013-07-23, 07:41
Körde med PT ett bra tag direkt när jag började gymma för ett år sedan. Mitt mål var vid sidan om att lära mig hur man tränar samt att gå upp i vikt.
Gick upp ca1kg i månaden samtidigt som midjemåttet minskade något!
Jag tror jag hade tur som fick en extremt engagerad PT. Ovanligt vältränad/grov själv dessutom (100kg klassen). Dvs han förstod ens önskan att lägga på sig massa.
Resultaten blev så bra att det blev en "snackis" på gymmet.
Tyvärr verkar väldigt få PT vara så engagerade utan kör något standard skolprogram som inte är individuellt anpassat.
Att som motionär/nybörjare betala någon för kostråd verkar vansinnigt tycker jag. Kalorier in och ut är egentligen väldigt enkelt. Problemet en del gör är ett fundera på olika typer av dieter som periodisk fasta, lchf och annat.
I början handlar det bara om en bra fördelning mellan kolisar, protein och fett... där tyvärr alltför många väljer för lite kolisar och sen gnäller över uteblivna resultat.

Ska du betala för en PT måste det kännas rätt. En PT kan vara en pra sporre att gå till gymmet. Man ser ju mängder som lite håglöst tränar flera gånger i veckan utan resultat, förmodligen för att dom inte har inspiration.
Betala för ett kostchema är för mig helt uteslutet då det är busenkelt att läsa sig till (tallriksmodellen i rätt mängd funkar fint).

Var det Pia som var din PT?

Kvicksilver
2013-07-23, 07:45
Var det Pia som var din PT?

Va?:confused:
Nä det var en snubbe.

Arne Persson
2013-07-23, 09:36
Var det Pia som var din PT?

Pia? "Ovanligt vältränad/grov själv dessutom (100kg klassen).":d

view
2013-07-23, 10:06
Vad är ditt utgångsläge? Är du smal eller tjock, lång eller kort? Vad för status i olika lyft (x kg i marklyft, z i knäböj osv)?

182-184cm,ca 84kg är varken smal eller tjock. Däremot svag i de flesta övningarna.

view
2013-07-23, 11:50
Egentligen är nog PT fel ord, då jag inte behöver någon som följer med in på gymmet och berättar vad jag ska göra. Utan det jag behöver är ett kostupplägg och träningsprogram som är utformat för mig. Framför allt behöver jag ett kostschema som jag under en längre tid kan följa "slaviskt" och som innehåller allt jag behöver äta, hur mycket av varje del osv. Allt ska helt enkelt finns med så det blir till 100 procent seriöst.

Finns det några personer som sysslar med det här och som är duktiga på det?
Mvh.

PureWhey
2013-07-23, 11:57
Egentligen är nog PT fel ord, då jag inte behöver någon som följer med in på gymmet och berättar vad jag ska göra. Utan det jag behöver är ett kostupplägg och träningsprogram som är utformat för mig. Framför allt behöver jag ett kostschema som jag under en längre tid kan följa "slaviskt" och som innehåller allt jag behöver äta, hur mycket av varje del osv. Allt ska helt enkelt finns med så det blir till 100 procent seriöst.

Finns det några personer som sysslar med det här och som är duktiga på det?
Mvh.

Det är ju bara att kolla på näringsinnehållet på det du köper?
Styrketränar du mycket så protein = 2x/kgv, fyll ut resten med mycket kolhydrater och en del fett.

LillisJ
2013-07-23, 12:01
Egentligen är nog PT fel ord, då jag inte behöver någon som följer med in på gymmet och berättar vad jag ska göra. Utan det jag behöver är ett kostupplägg och träningsprogram som är utformat för mig. Framför allt behöver jag ett kostschema som jag under en längre tid kan följa "slaviskt" och som innehåller allt jag behöver äta, hur mycket av varje del osv. Allt ska helt enkelt finns med så det blir till 100 procent seriöst.

Finns det några personer som sysslar med det här och som är duktiga på det?
Mvh.

Väg maten. Även om du får ett kostschema så kommer du få väga den i alla fall så du kan lika gärna spendera pengarna på mat. Ge fan i att låta det skita sig!

view
2013-07-24, 21:01
Blev nästan lite taggad av läsa det här :) Så okej jag kanske ska ge det ett nytt försök, fullt ut den här gången. Men då skulle jag behöva lite hjälp för att komma igång på riktigt och att ha allting redo när jag väl kickar igång!

#Kost

Hur ska jag lägga upp min kost och hur ser ett bra kostupplägg ut?
Hur ska uppdelningen av protein, fett och Kolhydrater vara? Och hur mycket av varje del ska jag äta per dag?

Samt hur räknar jag bäst ut hur mycket kcal per/dag jag behöver (fungera vanliga http://www.raknaut.se/kaloribehov.aspx ?)

Jag är 20 år, väger 83.5kg och är 183cm. Har ett jobb som jag sitter still på nästan hela dagen…

Vilka kosttillskott bör jag ta och när på dygnet? Just nu intar jag EAA, Vassle protein, ”Mivitotal man " samt Omega-3.

Tar mer än gärna emot all möjlig information som rör kost.

#Träning

Jag tränar nu 4 gånger i veckan, men kan tänka mig att köra 5 pass/vecka om det finns något bra schema för det. (Kör halvkroppsschema varannan dag just nu)

Jag skulle behöva hjälp med att utforma ett nytt träningsschema (eller utveckla mitt halvkroppsschema) som kan tänkas passa in på mig och mina mål. Är det någon som sitter på ett bra schema för 4 eller 5 pass/vecka, så tveka inte utan posta det här tack 

Målet är inte att bli ”stor”, utan att få en atletisk rak kropp som är vältränad rakt igenom, bra bröstmuskler, magmuskler, ben osv...

Det som jag först och främst skulle vilja åtgärda på min kropp är ryggen som är krokig/böjd, även axlar och nacke har dragits med i det vilket tyvärr stör mig rätt så mycket. Så övningar som kan träna bort det får gärna ingå i ett schema.

Skulle även säga att just nu kanske inte kroppen är helt proportionell, då känslan är att överkroppen är större än under kroppen. Och det är också någonting som jag vill ”åtgärda”

Lite luddigt inlägg kanske men det skyller jag på utebliven sömn tack vare jobbet.

Återkommer med bilder någon gång under veckan!

Godnatt

Mvh

CalleP
2013-07-25, 09:02
Progression dvs träna efter ett reps schema lägg målet mellan 10-15 reps, ifall du klarar alla 3 set på en övning inom det intervallet höjer du nästa pass med minsta möjliga.

Sen så fortsätter du så tills du har börjat stagnera.