handdator

Visa fullständig version : Mct-olje


Batistuta
2013-07-22, 18:57
Bare lurer på hva om det er noen som bruker dette og hva dere eventuelt føler at det gir dere? Hva viser siste forskning på dette området f.eks? Er det noe vits i å ta det?

Batistuta
2013-07-23, 01:56
Bare lurer på hva om det er noen som bruker dette og hva dere eventuelt føler at det gir dere? Hva viser siste forskning på dette området f.eks? Er det noe vits i å ta det?

Håper at noen kan svare på dette, for jeg har bestilt det på apoteket og vet ikke om jeg gidder å kjøpe det hvis ingen synes det er noe bra.

z_bumbi
2013-07-23, 06:14
Du skriver inte vad du förväntar dig av det? Det jag vet är att det kan användas som snabb energi vid långlopp men äter du för mycket så kan du också få problem med magen så det är ett komplement till andra energikällor.

PrimalAeon
2013-07-23, 06:43
Annars är kokosolja ett alternativ för att få MCT, tror det består av 65% MCT. Men det kräver att man gillar smaken av kokosolja.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Sverker
2013-07-23, 06:51
Njaa.....kokosolja kan man steka i eller göra ischoklad av men annars duger den inte till mycket.

krubkungen
2013-07-23, 09:08
Njaa.....kokosolja kan man steka i eller göra ischoklad av men annars duger den inte till mycket.

Jorå. Kokosolja i kaffe är gott, eller blandat med kvarg/keso för härlig kokossmak om man nu gillar smaken.

Batistuta
2013-07-23, 16:09
Du skriver inte vad du förväntar dig av det? Det jag vet är att det kan användas som snabb energi vid långlopp men äter du för mycket så kan du också få problem med magen så det är ett komplement till andra energikällor.

Det jeg forventer er at det skal hjelpe mot fettforbrenning,energi i hverdagen/på trening og hjelpe for muskelvekst:)

PrimalAeon
2013-07-23, 16:38
Jorå. Kokosolja i kaffe är gott, eller blandat med kvarg/keso för härlig kokossmak om man nu gillar smaken.

Eller steka entrecôte i och sen använda resterna som dressing på sallad.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

z_bumbi
2013-07-24, 06:40
Det jeg forventer er at det skal hjelpe mot fettforbrenning,energi i hverdagen/på trening og hjelpe for muskelvekst:)

Du bränner mer fett om du äter mer fett men det är ett nollsummespel dvs nettot blir det samma.
Energi i vardagen skulle jag sikta på att få från kolhydrater.
Det kan möjligen finnas fördelar vid vissa typer av långlopp men håll koll på den totala mängden.
För styrketräning ser jag inga fördelar.

Batistuta
2013-07-24, 16:01
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
vs vs vs

Nu har jag smakat igenom alla jävla sorters kokosmjölk (till mina proteinrisalamalta) som går att köpa i välsorterade affärer i vårat kalla avlånga land. ICA står sig fortfarande i topp med mild kokossmak, lätt löslighet men ändå gräddig textur. Den "extra krämiga" (UHT) skiten går inte alls.
På tal om kokosmjölk så slängde jag ihop en review på mct-tillämpning för min egen skull:

Nördigt: MCT (medium chain triglycerides/medellånga fettsyror) definieras som fettsyrorna mellan 6 och 12 kolenheter (kapronsyra, kaprylsyra, kaprinsyra och laurinsyra) och används i första hand inom medicinen för att behandla fettmalabsorbtion, leversjukdomar och lymfdränagesjukdomar eftersom de inte kräver galla för att spjälkas eller transporteras i lymfan (som längre fettsyror). Ofta utvinns de ur det torkade köttet från en kokosnöt och destilleras till en s.k. MCT-olja.

Hur hjälper det mig? Som en kronisk dietare har MCT eller livsmedel rika på mct ett par förmånliga effekter.

1. Stimulerar ökad mättnad (så man äter mindre) (2, 10, 11)
2. Stimulerar termogenes (så man bränner mer kcal) (3, 6, 7, 9)
3. Stimulerar fettoxidation (tveksamt hur relevant men det kan påverka proteinmetabolismen positivt vid underskott (4, 5, 6, 8))
4. Lättspjälkat och snabbt användbart som energi (fungerar lite som glukos minus bieffekterna (4))
5. Kan bibehålla eller till och med stimulera djupare ketos (4, 6)
6. Över lag hjälp vid viktnedgång och motverkar fettinlagring (12, 13)


Praktiskt:
Helt enkelt så har de många av de positiva effekterna av fett och glukos och mindre av de negativa.
På tal om mängden MCT i kokosprodukter så är det många (icke insatta) som ifrågasätter kokosmjölkens innehåll av laurinsyra (12:0) och speciellt lättkokosmjölken. Precis som misstankarna gick så är det just laurinsyran som ryker när man avfettar kokosmjölken. Annars är det ~10g av ~17g fett/100g som är laurinsyra och nödrig som jag är har jag gjort en tabell på vilka livsmedel som genererar mest MCT/kr. Hör och häpna:

Ännu mer praktiskt: pris och laurinsyra per vikt
1. Kokosflingor (50kr/kg) och 28g/100g
2. Kokosmjölk (35kr/kg) 10g/100g
3. Kokosfett (150kr/kg) 46g/100g
4. MCT-olja (300kr/kg) 85g/100g

Kokosflingor: Billiga, högt innehåll av laurinsyra, goda, enkla att använda och lagra plus mer mättande än de andra alternativen.
Kokosmjölk: Billigt, användbart i matlagning, gott som fan.
Kokosfett: Inte billigt, användbart till matlagning men annars få användningsområden, avsaknad av mikronutrienter pga renodlingsprocess.
MCT-olja: Inga mikronutrienter, endast renodlade 6:0-12:0 fettsyror, endast användbart i väldigt specifika situationer, inte gott.

Slutsats:
Köp fet kokosmjölk/kokosflingor/flakes och använd dem på ett smart sätt i din matlagning/kost alternativt använd kokosolja i div. matlagning. Enjoy leanness.

1. Jämförelse näringsprofil kokosmjölk vs. lättkokosmjölk
2. Medium-chain triglycerides are advantageous in promoting weight loss although not beneficial to exercise performance
3. Physiological effects of medium-chain triglycerides: potential agents in the prevention of obesity
4. Cellular and physiological effects of medium-chain triglycerides.
5. Greater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue
6. Medium chain fatty acid metabolism and energy expenditure: obesity treatment implications
7. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men
8. Enhancement of muscle mitochondrial oxidative capacity and alterations in insulin action are lipid species dependent: potent tissue-specific effects of medium-chain fatty acids
9. Weight-loss diet that includes consumption of medium-chain triacylglycerol oil leads to a greater rate of weight and fat mass loss than does olive oil
10. Influence of the dietary intake of medium chain triglycerides on body composition, energy expenditure and satiety: a systematic review
11. Effects of dietary medium-chain triglyceride on weight loss and insulin sensitivity in a group of moderately overweight free-living type 2 diabetic Chinese subjects
12. Medium- and long-chain fatty acid triacylglycerol reduce body fat and serum triglyceride in overweight and hypertriglyceridemic subjects
13. Effect of dietary medium- and long-chain triacylglycerols (MLCT) on accumulation of body fat in healthy humans

Sverker
2013-07-24, 16:27
Texten om kokosolja och laurinsyra haltar lite eftersom de flesta referenserna hänvisar till MCT.

Tror det blir bättre ifall man hänvisar till referenser med kokosolja istället. Skillnader finns i upptagningsmekanismer, upptagningshastighet och fördelning mellan blod och lymfa.