handdator

Visa fullständig version : Koka broccoli och näring?


sumialic
2013-07-22, 16:04
Hej,

När försvinner näringen i broccoli när den kokas? Kan man koka den i någon minut utan problem eller hur ska man göra för att bevara näringen? Jag tänker främst på antioxidanterna.

baggard
2013-07-22, 16:16
Hej,

När försvinner näringen i broccoli när den kokas? Kan man koka den i någon minut utan problem eller hur ska man göra för att bevara näringen? Jag tänker främst på antioxidanterna.

Jag har läst/hört att näringen har börjat gå ur när du kan se att vattnet börjar bli grönt liksom. Vet inte om det är BS eller ej.

När jag kokar/tillagar broccoli så gör jag den alltid 'crunchy' så har aldrig bekymrat mig över det.

RobinEH
2013-07-22, 16:35
Näringen påverkas direkt, men det lär ta ett tag innan specifikt näringsämne försvunnit helt. Ju kortare koktid desto mindre påverkan på näringen. Var dock medveten om att en del näringsämnen påverkas så fort de får kontakt med syre. Halten vitamin C kommer minska så fort du skär i broccolin.

Wzup2u
2013-07-23, 07:09
koka i så lite vatten sommöjligt och behåll vattenspadet som blir kvar och drick/gör sås av.

Eira
2013-07-23, 07:18
Har hört att ångkok är att föredra om du har en metallsil eller vad dem kallas att bara lägga över kastrullen