handdator

Visa fullständig version : Antal tränings resp. vilodagar.


Kvicksilver
2013-07-22, 13:59
Många verkar eniga om att det är bra att träna igenom kroppen ca 2gnr/v.

Samtidigt säger många att det är för mycket att styrketräna 6d/v.

Jag kör en tresplit och tränar alla dagar utom fredag (då springer jag). :d

Nu kommer många svara att, "kör så länge det funkar för dig"... vilket är precis vad jag kommer göra :hbang:.... men...

Hur ser ni som är mer erfarna av träning på detta med att träna nästan varje dag? Är genomgång av kroppen 2gnr/v (vid 3 split) egentligen för mycket? :confused:

Petoria
2013-07-22, 14:15
Omöjligt att svara på, det beror på träningsvolym, sömn, kost, genetik och väldigt många andra faktorer. Om du känner att det funkar bra för dig att köra nästan varje dag så kör på.

Om du börjar känna dig sliten kan du alltid dra ner på träningen eller ta en vilovecka.

monsa123
2013-07-22, 14:19
Man behöver inte ha nån vilodag. Det känner man. Jag kör rullande 3 splitt och vilar när jag känner för det. Gäller att inte köra FÖR HÖG volym VARJE pass.

Kvicksilver
2013-07-22, 14:39
Återhämtningen blir ju väldigt effektiv när man har ett stillasittande jobb. Detta i kombination med god kosthållning och minst 7t sömn/natt borde ju vara tillräckligt.

Kör (trots att jag kör hårdare än majoriteten på mitt gym) inte till max varje pass. Svårt att bli helt slut utan passare. Satsar mer på kontakt än maxvikter.

Jag är dock lite orolig över nervsystemet trots allt. Hur märker man av överträning där?

Nixan
2013-07-22, 15:53
Återhämtningen blir ju väldigt effektiv när man har ett stillasittande jobb. Detta i kombination med god kosthållning och minst 7t sömn/natt borde ju vara tillräckligt.

Kör (trots att jag kör hårdare än majoriteten på mitt gym) inte till max varje pass. Svårt att bli helt slut utan passare. Satsar mer på kontakt än maxvikter.

Jag är dock lite orolig över nervsystemet trots allt. Hur märker man av överträning där?

Inget att oroa sig över imo.