handdator

Visa fullständig version : Proteinshake - hur mycket ta upp?


lofito
2013-07-22, 07:35
Hur mycket protein kan jag som "mest" i runda slängar få i mig tills
njurarna inte längre tar upp det när jag dricker en shake? Någon som har koll på det? Nu drar jag alltid mig en shake efter träning (1 dl pulver) vilket motsvarar
ungefär 23 gram protein, men hade gärna fått i mig lite mer på en gång.
Är det möjligt att dubbla detta till runt 46 gram protein i en shake, eller tar
inte njurarna upp allt i så fall?

Fråga 2) Kan jag räkna BCAA som ett protein också och i så fall undrar jag
hur mycket 10 gram pulver kan tänkas vara i protein?

MVH

Halvar
2013-07-22, 07:37
Du tar nog upp det mesta du skulle hälla i dej.Är bara svammel det där med 30grams maxgränsen

Wzup2u
2013-07-22, 08:35
beror väl lite på din vikt längd ålder osv.
och ta upp det jo!, men hur mycket som behövs för muskeltillväxt är en annan sak.

z_bumbi
2013-07-22, 09:01
1 Njurarna har inget med upptaget att göra, i alla fall inte vad jag vet?

Tarmarna kan ha en begränsning men ingen vet om den finns eller hur stor den i så fall skulle vara. Om begränsningen finns så gäller det troligen mest för sk snabba protein och det bör vara en viss del av proteinet som inte tas upp, inte som några fått för sig att det inte tas upp alls.

2 I en blandad kost är det lättast att räkna 10 g aminosyror som 10 g protein, äter man en diet som går ut på att minimera eller i alla fall minska proteinintaget så kan man räkna på annat sätt.

lofito
2013-07-22, 10:08
1 Njurarna har inget med upptaget att göra, i alla fall inte vad jag vet?

Tarmarna kan ha en begränsning men ingen vet om den finns eller hur stor den i så fall skulle vara. Om begränsningen finns så gäller det troligen mest för sk snabba protein och det bör vara en viss del av proteinet som inte tas upp, inte som några fått för sig att det inte tas upp alls.

2 I en blandad kost är det lättast att räkna 10 g aminosyror som 10 g protein, äter man en diet som går ut på att minimera eller i alla fall minska proteinintaget så kan man räkna på annat sätt.

Menade tarmarna, my bad. Så med andra ord kan jag hälla i 2 dl pulver vilket motsvarar ungefär 46 gram protein i en och samma shake och dricka upp och kroppen tar ändå upp det? Skulle vara en fördel om det nu går och att den
tar upp. Vassle är väl snabbt protein? Frågan är i så fall som sagt hur mycket
som inte tas upp, men tror du att 46 g på en gång blir för mkt rent "oralt"
via en shake?

ChrisDEFC
2013-07-22, 10:12
Menade tarmarna, my bad. Så med andra ord kan jag hälla i 2 dl pulver vilket motsvarar ungefär 46 gram protein i en och samma shake och dricka upp och kroppen tar ändå upp det? Skulle vara en fördel om det nu går och att den
tar upp. Vassle är väl snabbt protein? Frågan är i så fall som sagt hur mycket
som inte tas upp, men tror du att 46 g på en gång blir för mkt rent "oralt"
via en shake?

Min tanke är ju att du kanske borde äta något i samband med shaken om du ska hälla i dig så mycket för att slöa ner upptaget. Då borde kroppen ha lättare för att ta upp det... eller? Bara en tanke, rätta mig gärna om jag har fel. För är du ute efter ett snabbt upptag så tjänar du på att dela upp det på två shakes och vänta en timme eller två mellan intagen.

lofito
2013-07-22, 11:20
Min tanke är ju att du kanske borde äta något i samband med shaken om du ska hälla i dig så mycket för att slöa ner upptaget. Då borde kroppen ha lättare för att ta upp det... eller? Bara en tanke, rätta mig gärna om jag har fel. För är du ute efter ett snabbt upptag så tjänar du på att dela upp det på två shakes och vänta en timme eller två mellan intagen.

Hum, intressant. Tar alltid BCAA innan träning och precis direkt efter träningen
häller jag i mig en shake på 23 gram protein. Därefter, när jag är hemma 15-20 minuter senare får jag i mig käket som jag behöver för att fylla ut proteinintaget.
Så det vore bättre att vänta till dess att jag äter mitt mål mat drygt 30 min
efter träningen och återigen då ta en shake än att ta dubbelt efter träningen?

Då är min fråga om det blir någon större skillnad vid upptagning om man får i sigallt direkt i shaken på 46 gram protein, eller när man då får i sig 23 gram protein först och drygt 30 min efter nästa shake på 23 gram. Kanske hinner
kroppen ta upp den första och därefter påbörja nästa? Jag vet inte, därför
jag frågar :)

StarkaUlf
2013-07-22, 11:23
Måste du ta 2 shakes?

Varför inte nöja sig med 1 och sedan bara äta den vanliga maten som du gör?

Och om du nu verkligen vill ta 2, varför inte ta den senare, kanske 3 timmar efter du har ätit?

lofito
2013-07-22, 11:38
Måste du ta 2 shakes?

Varför inte nöja sig med 1 och sedan bara äta den vanliga maten som du gör?

Och om du nu verkligen vill ta 2, varför inte ta den senare, kanske 3 timmar efter du har ätit?

Iofs skulle jag aldrig behöva ta shakes och bara äta vanlig mat då jag också
får i mig protein via den, eller hur? Men nu är det som så att jag tycker det
är lätt och smidigt att få i sig en eller två shakes om dagen för att komplettera
kosten. Orkar inte alltid stå i köket och laga mat och då är det perfekt att
ha en shake till hand med lite kvarg, ostkaka och keso typ för att göra det
enkelt för sig.

StarkaUlf
2013-07-22, 11:41
Iofs skulle jag aldrig behöva ta shakes och bara äta vanlig mat då jag också
får i mig protein via den, eller hur? Men nu är det som så att jag tycker det
är lätt och smidigt att få i sig en eller två shakes om dagen för att komplettera
kosten. Orkar inte alltid stå i köket och laga mat och då är det perfekt att
ha en shake till hand med lite kvarg, ostkaka och keso typ för att göra det
enkelt för sig.

Men ta den andra shaken någon timma efter den vanliga maten då istället för tillsammans med den första, så slipper du ju oroa dig över upptaget?

lofito
2013-07-22, 11:53
Men ta den andra shaken någon timma efter den vanliga maten då istället för tillsammans med den första, så slipper du ju oroa dig över upptaget?

Men åh, det var ju därför jag skapade tråden. Är nyfiken kring upptaget helt
enkelt. Hur pass fort det går och hur mycket kroppen kan ta upp via shakes!

knuckles
2013-07-22, 11:54
Tar alltid 2 skopor, blev grov utav det.

Ballt
2013-07-22, 11:55
Gjorde en tråd förra veckan, ganska liknande fråga

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202483

lofito
2013-07-22, 11:55
Tar alltid 2 skopor, blev grov utav det.

Varför ironin?

knuckles
2013-07-22, 11:58
Varför ironin?

Det är sant.

lofito
2013-07-22, 12:20
Det är sant.

Utveckla iofs, vadå "grov".

Ramboline
2013-07-22, 12:30
Jag själv har med mig en drink på 30g protein och 50g kolhydrater efter 1 timme käkar jag mat och ca 2 timmar tar jag en kasein drink och gör och lägger mig

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

ddavid
2013-07-22, 13:12
Nu drar jag alltid mig en shake efter träning (1 dl pulver) vilket motsvarar ungefär 23 gram protein, men hade gärna fått i mig lite mer på en gång.

MVH

Över 20 g vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen ytterligare om det nu var stimuleringensbiten du var ute efter. Likaså går gränsen nånstans kring ~10 g eaa/bcaa. Hehe, känner mig lite som en hypocrite nu då jag själv alltid tar 1 dl pulver. Har blivit en vana och lätt att dosera =) Men intar du 46 g vassle så kommer tarmarna ta upp 46 g. Dock tar det ca 4-5 timmar för att allt ska tas upp, och egentligen ännu långsammare då du förhoppningsvis även äter efter du tränat.

StarkaUlf
2013-07-22, 14:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3721709&postcount=2

Latissimus Dorsi
2013-07-22, 14:56
Drick på, oroa dig inte.

lofito
2013-07-22, 16:21
Då är det ju bara dricka på med andra ord? Hur lång tid det tas upp eller inte spelar väl då ingen roll eftersom det är dagsintaget som räknas?

Halvar
2013-07-22, 16:41
Då är det ju bara dricka på med andra ord? Hur lång tid det tas upp eller inte spelar väl då ingen roll eftersom det är dagsintaget som räknas?

Ja fortfarande

Wzup2u
2013-07-22, 17:17
Tar alltid 2 skopor, blev grov utav det.

hmm okey :/ kanske pga att du äter dåligt med protein i matväg då?
eller så gav den sista skopan dig kcal överskottet ;)

lofito
2013-07-22, 17:45
Ja fortfarande

Well, i så fall förstår jag inte detta som en ovanför skrev:

"Över 20 g vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen ytterligare"

Vilket innebär vadå? Allt över 20 g under en shake är då värdelöst, eller vadå? Då är det bättre att ta den shejken några timmar senare för att
stimulera proteinsyntesen ytterligare? Helt förvirrad.

Trodde det var hela proteinintaget dagligen som räknades för att man ska
kunna bygga på ett bra sätt tillsammans med kcal balans eller överskott.

jonteeo
2013-07-22, 18:20
Vad är det du inte förstår? Du behöver inte mer än 20-30 gram vassle för att stimulera proteinsyntesen optimalt efter träning. Men om du dricker en shake på 60 gram protein så är det självklart inte onödigt, det ökar ju ditt proteinintag fortfarande! Men i syfte att stimulera proteinsyntesen behövs inte mer än 20-30 gram har jag för mig, men det har inget att göra med ditt dagliga proteinintag.

ddavid
2013-07-22, 18:24
"Över 20 g vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen ytterligare"

Vilket innebär vadå? Allt över 20 g under en shake är då värdelöst, eller vadå? Då är det bättre att ta den shejken några timmar senare för att
stimulera proteinsyntesen ytterligare? Helt förvirrad.

Trodde det var hela proteinintaget dagligen som räknades för att man ska
kunna bygga på ett bra sätt tillsammans med kcal balans eller överskott.

Det beror på i vilket syfte du tar ditt protein/aminosyror. En del tar det för att dryga ut sitt dagliga proteinintag, en del tar dom vid de tidpunkter där det anses vara mest kritiskt, dvs i ett katabolt tillstånd för att stimulera till proteinsyntes. Om syfte är maximal stimulering i samband med träning räcker 20 g vassle, om syfte är att dryga ut ditt proteinintag så ta proteinpulver tills önskat dagligt proteinintag nås =)
Att det totala proteinintaget över dygnet är tillräckligt (~1,8 g/kg) är det viktigaste för att öka massa, medan timingen mer kan ses som finlir. Timingens effekt av protein i samband med träning verkar dock inte alltid stämma överens med vad kosttillskottsföretagen vill få en att tro =)

knuckles
2013-07-22, 18:38
hmm okey :/ kanske pga att du äter dåligt med protein i matväg då?
eller så gav den sista skopan dig kcal överskottet ;)

Japp, både och.

vicarious
2013-07-22, 18:41
Well, i så fall förstår jag inte detta som en ovanför skrev:

"Över 20 g vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen ytterligare"

Vilket innebär vadå? Allt över 20 g under en shake är då värdelöst, eller vadå? Då är det bättre att ta den shejken några timmar senare för att
stimulera proteinsyntesen ytterligare? Helt förvirrad.

Trodde det var hela proteinintaget dagligen som räknades för att man ska
kunna bygga på ett bra sätt tillsammans med kcal balans eller överskott.

Det fetstila vet ingen med säkerhet i dagsläget. Det vettigaste är nog att inte tänka på de mindre detaljerna utan fokusera att på helheten (dygnsintag, träningsprogression m.m.)

lofito
2013-07-22, 20:05
Alright, med andra ord kan jag dra i mig 60 gram direkt efter träningen för att hjälpa mig
att nå upp till det dagliga intaget, right? Och detta tas upp förr eller senare så det ska inte
vara några problem alltså om jag förstått det rätt?

tjing
2013-07-22, 20:16
Visst, men hur upptaget blir i praktiken är svårt att säga av de mängderna av ett så snabbt protein som vassle. Jag misstänker att en hel del av överskottet blir till glukos.

lofito
2013-07-22, 20:25
Äh, då vet jag. Kör på 23 g som jag gjort tidigare och drar mig nästa shejk några timmar efter istället.

Har en annan fråga:

Det är det dagliga proteinintaget som är viktigast, eller hur? Men hur kommer det sig att många lägger mycket av sitt proteinintag precis efter träning med massa mat och protein?

Gör det skillnad eller spelar det ingen roll såvida jag får i mig den rätta mängden protein / fett / kolhydrater?

Låt säga att jag innan min träning på eftermiddagen fått i mig drygt 70-80 gram protein och har ungefär 60-70 gram protein kvar att få i mig. Skulle det då vara skillnad om jag
får i mig 60-70 gram protein efter träningen än om jag fick i mig kanske 120 gram protein många timmar före min träning och drygt 30 gram protein efter träningen?

tjing
2013-07-22, 20:35
Äh, då vet jag. Kör på 23 g som jag gjort tidigare och drar mig nästa shejk några timmar efter istället.

Har en annan fråga:

Det är det dagliga proteinintaget som är viktigast, eller hur? Men hur kommer det sig att många lägger mycket av sitt proteinintag precis efter träning med massa mat och protein?

Gör det skillnad eller spelar det ingen roll såvida jag får i mig den rätta mängden protein / fett / kolhydrater?

Låt säga att jag innan min träning på eftermiddagen fått i mig drygt 70-80 gram protein och har ungefär 60-70 gram protein kvar att få i mig. Skulle det då vara skillnad om jag
får i mig 60-70 gram protein efter träningen än om jag fick i mig kanske 120 gram protein många timmar före min träning och drygt 30 gram protein efter träningen?

Förmodligen gör det ingen större skillnad i praktiken, förutsatt att vi inte talar om väldigt extrema varianter. Proteinsyntesen är ändå uppreglerad över basnivåer minst 24 h efter ett träningspass och kanske längre efter ett hårdare pass.

Alla proteinintag under den här perioden kommer att ge en additiv effekt på muskelproteinsyntesen (med ett par 3-5 timmars mellanrum någonting).

Aminosyror och kolhydrater minskar också muskelnedbrytningen, vilket gör att det kan vara en bra idé att lägga ett hyffsat intag efter träningen men tränar man ofta vill man ju också äta nästkommande dag då man fortfarande har uppreglerad proteinsyntes, så i praktiken har man ju en mer eller mindre ständigt uppreglerad MPS (om man tränar nästan dagligen), vilket gör att det spelar mindre roll när man äter så länge man får i sig det man behöver över dygnet.