handdator

Visa fullständig version : Lyfta hälarna i benpressen?


Löjtnant Blank
2004-03-03, 11:13
Jag har problem med att hålla kvar hälarna när kör benpress i 45-gradersläden. Jag håller fötterna så långt ner jag kan på fotplattan och går så djupt jag kan (vaderna touchar baksidan av låren; jag har väldigt flexibla ben, något som jag har gratis efter idog karateträning som liten). Problemet är som nämnt att hälarna lämnar fotplattan i bottenläget; det verkar inte finnas något jag kan göra åt saken. Gör det någonting eller bör jag flytta fram fötterna?

Cheers, lads

Grisen
2004-03-03, 11:24
Det är inte bra! En kompis fick problem med knäna för att han "gick på tå" i benpressen... Stretcha fotlederna! Men jag vet inte hur man gör =( Då får du fråga nån som kan.

henke_in_training
2004-03-03, 11:26
hade så förut jag också.... flyttade fram fötterna. Vet itne om det gör nån skillnad, går lika djupt och rörelsen är densamma. Känns bra för mig i alla fall...

Om man lyfter på hälarna blir det väl mer vadträning???

Svedberg
2004-03-03, 11:28
Japp sätt fötterna längre upp på "plattan" som nån skrev. Själv måste jag ha fötterna längst upp på fotplattan

Karl_alfred
2004-03-03, 11:41
det går lätt att ha dem längst ner också, de är bara att skruva och ställa in fotplattan.

King Grub
2004-03-03, 11:44
Om det skall stretchas till en bättre rörlighet i fotleden, kom ihåg att inte bara stretcha vadmuskulaturen med raka ben, utan även med knäleden böjd i 90 graders vinkel. Det är sällan gastrocnemius som är förkortad, utan soleus och/eller hälsenan.

Svedberg
2004-03-03, 11:47
köra sittande vadpress med för mycket vikt = gratis stretchin :hbang:

AcidSleeper
2004-03-03, 11:52
Originally posted by Greendog
Japp sätt fötterna längre upp på "plattan" som nån skrev. Själv måste jag ha fötterna längst upp på fotplattan


hmm, intressant tanke men helt fel.... :smash:

Jag vill säga att du måste börja stretcha mer än vad du gör nu....

Läs denna artikel så förstår du! Knäböj enligt Allan - del 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993)

Benpress
Ah, benpress. Så missförstådd. Vissa anser att den är fegisarnas svar på knäböj, men det stämmer naturligtvis inte. Korrekt utförd är benpress en jättebra övning men eftersom man styrs av slädens bana är det såååå många som gör den fel.

http://www.jarod.se/images/kolozzeum/3.jpg

Korrekt utförd ska det vara såhär: Sätt fötterna brett, utvinklade, längst ned på fotbrädan (eller så långt ner du kan utan att hälen kommer att släppa i bottenläget). Detta ger bäst aktivering av lårets framsida. Sänk kontrollerat med knäna utåt tills du inte kommer längre ned och inte höfterna och korsryggen lyfts. Vänd långsamt utan att studsa i bottenläget och pressa upp.

Det vanligaste felet är naturligtvis följande – fötterna för högt upp på plattan, för kort rörelse, höft och ända lättar från ryggstödet, vilket återigen kommer att leda till att lodlinjen förskjuts. Vanligt är också för smal fotställning vilket gör att låren kommer att stoppa mot bröstkorgen. Och givetvis för stora vikter.

Löjtnant Blank
2004-03-03, 12:39
Ah, det blev jag klokare på! Benpass idag, ska prova att flytta fram fötterna 5 cm, vinkla fötterna mer utåt och hålla en bredare fotställning. Tack för hjälpen, alla!

Svedberg
2004-03-03, 13:22
hmm jo men jag måste ha dom så högt upp annars lyfter hälarna, och stretchar det gör jag så jag ska väl försöka börja flytta ner dom mer och mer

z_bumbi
2004-03-03, 13:42
Originally posted by King Grub
Om det skall stretchas till en bättre rörlighet i fotleden, kom ihåg att inte bara stretcha vadmuskulaturen med raka ben, utan även med knäleden böjd i 90 graders vinkel. Det är sällan gastrocnemius som är förkortad, utan soleus och/eller hälsenan.

Behöver man mer rörlighet i soleus än vad man får upp med en "rak stretch"?

Iofs är det mindre jobbigt att stretcha den separat men det borde väl lika väl funka med en "rak stretch"?

King Grub
2004-03-03, 14:26
Jag tycker jag fått betydligt större flexibilitet sedan jag lagt in stretching med böjda knäleder. I det sträckta läget tycker jag det är gastrocnemius som begränsar stretchen, medan det känns som om jag kommer åt speciellt hälsenan betydligt bättre med böjda. Om det är anatomiskt nödvändigt vet jag inte, men för mig har det resulterat i märkbara skillnader i rörlighet.

MasterChief
2004-03-03, 15:03
Gastrocnemius passerar över knäleden och är därmed utsatt för stretch när knät är helt sträckt. Däremot så påverkas inte Soleus för knäledens vinkel eftersom den fäster på Tibia och Fibula. Däremot så är Soleus och Gastrocnemius delar av Triceps Surae och har därmed samma fäste, Calcaneus. Vid en normal stående stretch så maximeras stretchen på den del av dessa som är stelast. Skulle Gastrocnemius vara stelast bör man lägga in en sittande stretch för att maximera effekten på Soleus, är så inte fallet ser jag ingen anledning varför sittande skulle vara nödvändig.
Bara ett förtydligande...:)

King Grub
2004-03-03, 15:22
Så detta är alltså felaktigt:

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/back/backlowerleg/tightcalf/calfstretching.php

MasterChief
2004-03-03, 15:24
Originally posted by King Grub
Så detta är alltså felaktigt:

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/back/backlowerleg/tightcalf/calfstretching.php

Nej, det är exakt det jag skrev, men du kanske syftade på någon annan?

För övrigt funkade länken bara första gången...sen ville dom ha pengar :D

King Grub
2004-03-03, 15:28
Originally posted by MasterChief


Nej, det är exakt det jag skrev, men du kanske syftade på någon annan?

För övrigt funkade länken bara första gången...sen ville dom ha pengar :D

Nej, jag syftade på dig... men jag läste ditt inlägg fel. :)

Och jag märkte det där med pengarna när jag skulle in där igen, de snåla rackarna. :insane: :D