handdator

Visa fullständig version : Rörlighet rear delt flyes


Dbn
2013-07-21, 18:35
Hej, har problem med denna övning i "topläget", vad kan man stretcha för att bli rörligare i just denna rörelse?

ligger platt på bänken och huvudet plus övre rygg vill följa med upp när jag drar upp armarna.

Stramar som fan i höger axel efter några reps.

MVH

Anders The Peak
2013-07-21, 18:47
Nu tror jag att du har missuppfattat rörelseomfånget. Det handlar inte om att slå ihop händrna bakom ryggen utan axelmuskeln slutar betydligt tidigare och helst ska du inte gå för långt bak om du tanker träna baksida axlar övre rygg.


Ug5ANG962pE

Dbn
2013-07-21, 18:56
hehe. om man ser på videon så drar han lite bakåt, jag försöker dra så hanlarna kommer jämnsides med öronen. Är det också fel?

Anders The Peak
2013-07-21, 19:01
hehe. om man ser på videon så drar han lite bakåt, jag försöker dra så hanlarna kommer jämnsides med öronen. Är det också fel?
Lär av Lee så slipper du skada axlarna och dessutom träna på rätt sätt.

tjing
2013-07-21, 19:24
En idé är att ta en lång träpinne och hålla framför dig med brett överhandsgrepp, lyfta upp och sedan bakåt/neråt så långt du kan utan att byta grepp.

Det ska tydligen vara en bra övning för att öka rörligheten i axlarna. Men jag är ingen sjukgymnast så ta det som en kvalificerad gissning.

mikaelj
2013-07-21, 19:32
En idé är att ta en lång träpinne och hålla framför dig med brett överhandsgrepp, lyfta upp och sedan bakåt/neråt så långt du kan utan att byta grepp.

Det ska tydligen vara en bra övning för att öka rörligheten i axlarna. Men jag är ingen sjukgymnast så ta det som en kvalificerad gissning.

Om man inte tar ut rörligheten i diverse leder. Då är den direkt skadlig.

("Shoulder dislocates" heter övningen på engelska.)

Lillgrabben
2013-07-21, 19:37
Övningen med pinnen brukar jag köra ibland. Gör oftast sisådär 15 reps * 3, den ger en helt jäkla makalös träningsvärk i klenkroppen. Kanske man är lite stel här o där... ;)

tjing
2013-07-21, 20:13
Om man inte tar ut rörligheten i diverse leder. Då är den direkt skadlig.

("Shoulder dislocates" heter övningen på engelska.)

Hur menar du mer exakt?

Tänkte själv köra den som rehabövning för axeln.

mikaelj
2013-07-21, 20:17
Hur menar du mer exakt?

Mina muskler är hårdare/kortare än axel- och armbågsleder. Istället för att musklerna ger efter ger mina leder efter. Det gör att jag får ont.