handdator

Visa fullständig version : Kappmuskelpolisen slår till igen!


Mart|n
2013-07-21, 11:54
http://www.sydsvenskan.se/lund/jo-anmaler-polisen/


Hur lång tid tar det innan de lättkränkta hobbybyggarna börjar gråta nu då? cofffee

m0s
2013-07-21, 12:01
Fast jag håller med honom i det han säger.
Har själv fått kissa hos herr blå.

"du passar in på profilen" får man som svar till varför man får följa med.
Dom utgår från att man är skyldig och frågar gång på gång "Vad tar du, tabletter eller sprutor" trots att man nekar till det. När dom stannade mig så frågade han samma fråga 3-4 ggr utan problem.
Dom hade noll koll och kunde inte säga exakt varför dom hade valt ut mig mer än att jag "passar in på profilen".
Väldigt ignoranta och och ville veta mina alkoholvanor och vägrade tro på mig när jag sa att jag dricker en gång om året. Fick då veta att detta troligtvis berodde på att jag blir dum i huvudet av alkohol (Råkade höra när två av dom diskuterade mig).

Så förstår till 100% varför man väljer att JO anmäla något sådant.
Det blir väldigt kränkande när dom fäller kommentarer och utgår från att man är skyldig. Speciellt när polisen som valde att stanna en visar tydliga tecken på att ha lite mer testosteron i omlopp än genomsnitts människan...

tp_88
2013-07-21, 12:16
Jag räknar med att halva Sverige kommer roida om det här i veckor nu, likt ID-kontrollerna i Sthlm. Oh, wait...

Sen förstår jag inte riktigt ditt syfte med tråden, med tanke på att personen friades och polisen - som vanligt - verkar ha gjort det mesta fel.

Mart|n
2013-07-21, 12:22
Det skulle ha kommit upp förr eller senare, och så vill jag se hur länge det dröjer tills de kränkta personerna börjar böla och jämföra med personer med pundarlooken.

Edit: Och självklart resursslöseriet!

olle lindblad
2013-07-21, 12:29
Jag förstår inte varför man inte kan pissa på plats? Tar mindre tid och resurser.

egge
2013-07-21, 12:34
Jag har inget emot att polisen plockar in personer för att pissa enbart för att de ser stora ut. Däremot undrar jag varför det är så jävla svårt för polisen att ha en trevlig approach. Har personen redan gått med på att pissa kan de väl lägga av att försöka "tvinga fram" ett erkännande genom frågor som "var har du fått tag på grejjerna?" och "tar du sprutor eller tabletter?". Låt provet fria eller fälla för helvete.

tp_88
2013-07-21, 12:34
Jaha, grym trådstart! Jag tror Kolozzeum blir ett bättre forum om alla användare postar trådar om saker de ogillar, i rädsla för att någon annan möjligtvis hade postat det annars. Speciellt när det är typ tråd 352 i samma ämne.

Jag tror egentligen inte att du/ni tycker det är så konstigt att vissa personer har invändningar mot de här metoderna. Ni avskyr bara doping(tm) så mycket, och det är såklart fine.

När det gäller andra grupper som i sammanhanget utsetts på ett mildare sett, och bara behöver visa ID t.ex, heter det från regeringen att det är "Helt oacceptabelt".

Fordon
2013-07-21, 12:37
Tack Jonathan Wahlqvist för att du slösar pengar åt oss och håller JO sysselsatt. Detta är ju otroligt bra gjort. Förhoppningsvis så får du ett bamseplåster att linda runt själen också.

z_bumbi
2013-07-21, 12:41
Jag har inget emot att polisen plockar in personer för att pissa enbart för att de ser stora ut. Däremot undrar jag varför det är så jävla svårt för polisen att ha en trevlig approach. Har personen redan gått med på att pissa kan de väl lägga av att försöka "tvinga fram" ett erkännande genom frågor som "var har du fått tag på grejjerna?" och "tar du sprutor eller tabletter?". Låt provet fria eller fälla för helvete.

Det är nog inte så ovanligt att folk erkänner fast de kanske skulle pissat negativt. Bortser man från "alla erfarna på nätet" som säger att det bara är att neka eller hålla käften etc så i verkligheten när de väl sitter där så märker polisen ganska så snabbt om man någon ljuger.

TranceII
2013-07-21, 13:01
Tack Jonathan Wahlqvist för att du slösar pengar åt oss och håller JO sysselsatt. Detta är ju otroligt bra gjort. Förhoppningsvis så får du ett bamseplåster att linda runt själen också.

Så mycket bullshit av dig nu. Jag hoppas alla som blir inhämtade av polisen på det sättet oavsett anledning anmäler. Trots att de har lyckats gå en tredagars kurs om döts doping så är det fortfarande rätt svårt att se om någon är dopad.

knuckles
2013-07-21, 13:05
Skulle ta det som en komplimang.

Fordon
2013-07-21, 13:06
Så mycket bullshit av dig nu. Jag hoppas alla som blir inhämtade av polisen på det sättet oavsett anledning anmäler. Trots att de har lyckats gå en tredagars kurs om döts doping så är det fortfarande rätt svårt att se om någon är dopad.

Jag ser verkligen inte det stora problem som du ser. Upplys gärna när bemötandet övergick till en kränkande handling, såpass stor att man måste anmäla händelsen. Det är väl ingen som har sagt att det är lätt att se om någon är dopad eller ej. Ditt problem verkar ju vara att de överhuvudtaget testar för dopning.

TranceII
2013-07-21, 13:21
Jag ser verkligen inte det stora problem som du ser. Upplys gärna när bemötandet övergick till en kränkande handling, såpass stor att man måste anmäla händelsen. Det är väl ingen som har sagt att det är lätt att se om någon är dopad eller ej. Ditt problem verkar ju vara att de överhuvudtaget testar för dopning.

Eftersom det är så svårt så kanske man inte skall riskera att kränka människor på det sättet, och ja det är en kränkning. Det är som att polisen stoppade unga människor med hörlurar mitt på stan för att ta med dem till stationer samtidigt som de hämtade datorn hemma i lägenheten. Det är trots allt en hel del människor som piratkopierar musiken.

Blir man hämtad av polisen på gymmet så kommer folk där tro att man är dopad och det är inte alla som tycker det är så roligt. Man blir även frihetsberövad i ett par timmar och skall polisen frihetsberöva någon så anser jag att det krävs bättre misstankegrad än stora traps.

Hur många rena bodybuilders eller styrkelyftare som är seriösa och i tyngre viktklasser tror du skulle bli utpekade av dessa "expert"-poliser?

Stefan J
2013-07-21, 13:25
Plockar polisen in folk med flummigt/slött utseende/beteende eller energiska smala individer med ryckiga rörelser för att pissa för THC och amfetamin? Alltså bara genom att titta på dem? Och yngre män med spattig yvig gångstil och kaxig dont fuck with me utstrålning (stereotypen för unga missbrukare på gatan)? Annars fattar jag inte riktigt varför polisen hängt upp sig just på doping så mycket.

4623
2013-07-21, 13:31
Plockar polisen in folk med flummigt/slött utseende/beteende eller energiska smala individer med ryckiga rörelser för att pissa för THC och amfetamin? Alltså bara genom att titta på dem? Annars fattar jag inte riktigt varför polisen hängt upp sig just på doping så mycket.

Narkotikaspanare är ganska bra på att se vem som är påverkad. Och ja, de plockar in folk de misstänker.

Fordon
2013-07-21, 13:31
Eftersom det är så svårt så kanske man inte skall riskera att kränka människor på det sättet, och ja det är en kränkning. Det är som att polisen stoppade unga människor med hörlurar mitt på stan för att ta med dem till stationer samtidigt som de hämtade datorn hemma i lägenheten. Det är trots allt en hel del människor som piratkopierar musiken.

Blir man hämtad av polisen på gymmet så kommer folk där tro att man är dopad och det är inte alla som tycker det är så roligt. Man blir även frihetsberövad i ett par timmar och skall polisen frihetsberöva någon så anser jag att det krävs bättre misstankegrad än stora traps.

Hur många rena bodybuilders eller styrkelyftare som är seriösa och i tyngre viktklasser tror du skulle bli utpekade av dessa "expert"-poliser?

Det är ingen kränking. som jag sa, så är du ju sur för att de överhuvudtaget bryr sig om förbjudet av preparat.
Det är fortfarande inte en kränkning att testas.
Jag måste ju umgås med eliten av människor i så fall för jag känner ingen som direkt anser att man är skyldig bara för att man testas för dopning. Bara för att man visiteras i flygkontrollen, trots att man har lagt ner alla saker i boxar för att röntgas, så betyder det inte att folk tror att man är en terrorist.

Stefan J
2013-07-21, 13:33
Narkotikaspanare är ganska bra på att se vem som är påverkad. Och ja, de plockar in folk de misstänker.

Det gör de? Ok. Tycker nämligen jag ser samma missbrukargäng vid centralstationen dag ut och dag in utan att någonsin se polisen ingripa eller ta in någon.

8x8
2013-07-21, 13:43
Det gör de? Ok. Tycker nämligen jag ser samma missbrukargäng vid centralstationen dag ut och dag in utan att någonsin se polisen ingripa eller ta in någon.

När polisen tar dessa får de massiv kritik för att de "bara plockar för statistiken" och "det är väl ingen mening att ta de här gamla knarkarna, ta unga som är på väg in i missbruket istället". Hur polisen än gör blir det fel enligt vissa människor.

z_bumbi
2013-07-21, 13:47
När polisen tar dessa får de massiv kritik för att de "bara plockar för statistiken" och "det är väl ingen mening att ta de här gamla knarkarna, ta unga som är på väg in i missbruket istället". Hur polisen än gör blir det fel enligt vissa människor.

Jag känner igen resonemanget från steroidmissbrukarna.

awesomooo
2013-07-21, 13:55
Aldrig riktigt förstått varför dom går efter trapsen. Stora traps = aas? Tur att man har små traps så man slipper bli avbruten i träningspasset :)

eternallord
2013-07-21, 14:03
Tack Jonathan Wahlqvist för att du slösar pengar åt oss och håller JO sysselsatt. Detta är ju otroligt bra gjort. Förhoppningsvis så får du ett bamseplåster att linda runt själen också.

Helt ofattbart att man tycker att en person som blivit felaktigt anklagad för ett brott på lösa grunder och anmäler slösar mer resurser än poliserna som läggar tid och resurser på att leta nålar i höstackar efter "brottslingar" som inte skadar någon annan utan bara sköter sig själva. De här polisiära insatserna hade kunnat läggas på att utreda våldtäkter och våldsbrott istället så hade vi sluppit hela den här soppan.

z_bumbi
2013-07-21, 14:09
Det skulle ha kommit upp förr eller senare, och så vill jag se hur länge det dröjer tills de kränkta personerna börjar böla och jämföra med personer med pundarlooken.

Edit: Och självklart resursslöseriet!

Du fick också att det är ett brott utan offer så jag tror du fått med allt utom alkohol på mindre än 25 inlägg.

Paperbasket
2013-07-21, 14:11
Nu har vi ju förvisso inte en aning om hur den här människan ser ut. Han kanske är "stor som ett hus" för allt vi vet och då kanske de lösa grunderna inte blir så lösa eller så ser han ut som en "vanlig" människa. Vi vet inte mer än vad media väljer att visa oss.

Vilson
2013-07-21, 14:11
Helt ofattbart att man tycker att en person som blivit felaktigt anklagad för ett brott på lösa grunder och anmäler slösar mer resurser än poliserna som läggar tid och resurser på att leta nålar i höstackar efter "brottslingar" som inte skadar någon annan utan bara sköter sig själva. De här polisiära insatserna hade kunnat läggas på att utreda våldtäkter och våldsbrott istället så hade vi sluppit hela den här soppan.

En del våldsbrott begås väl av steroidstinna biffar så att leta reda på missbrukare är väl inte helt värdelöst.

DJJOHANSSON
2013-07-21, 14:12
Aldrig riktigt förstått varför dom går efter trapsen. Stora traps = aas? Tur att man har små traps så man slipper bli avbruten i träningspasset :)


För att trapz har många androgena receptorer, Dom sväller upp ganska bra när man knaprar piller och trycker sprutor vare sig man tränar dom eller inte.

:)

Fordon
2013-07-21, 14:18
Helt ofattbart att man tycker att en person som blivit felaktigt anklagad för ett brott på lösa grunder och anmäler slösar mer resurser än poliserna som läggar tid och resurser på att leta nålar i höstackar efter "brottslingar" som inte skadar någon annan utan bara sköter sig själva. De här polisiära insatserna hade kunnat läggas på att utreda våldtäkter och våldsbrott istället så hade vi sluppit hela den här soppan.

Felaktigt anklagad för ett brott på lösa grunder?

De testade en misstänkt person för dopning, och that's it. Därefter blev han skjutsad till gymmet av dem.

eternallord
2013-07-21, 14:22
En del våldsbrott begås väl av steroidstinna biffar så att leta reda på missbrukare är väl inte helt värdelöst.Men herregud, hur många tar steroider i Sverige överhuvudtaget och hur ofta leder detta till våldsbrott? Vill man minska våldsbrott till följd av substansbruk så finns det bara en substans värd att titta på, och den råkar vara laglig.

Vilson
2013-07-21, 14:23
Felaktigt anklagad för ett brott på lösa grunder?

De testade en misstänkt person för dopning, och that's it. Därefter blev han skjutsad till gymmet av dem.

Word. Hur mycket mindre kunde polisen ens gjort?

Vilson
2013-07-21, 14:28
Men herregud, hur många tar steroider i Sverige överhuvudtaget och hur ofta leder detta till våldsbrott? Vill man minska våldsbrott till följd av substansbruk så finns det bara en substans värd att titta på, och den råkar vara laglig.

Sant men nu råkar det vara så att steroider är olagliga och alkohol är det inte. Tycker du steroider borde vara lagliga?

BigIron
2013-07-21, 14:40
Hur "jobbigt" är det att åka fast, hur länge blir man kvarhållen och kan de verkligen bara ställa en massa frågor till en utan att man har en advokat närvarande? Är det inte bara snällt säga att "Nu har jag pissat i pottan och gjort mitt, var vänliga släpp mig eller också får ni fixa en åklagare?"

Grotesk
2013-07-21, 14:50
Taskig stil utav snuten kan jag tycka. Men märk väl att det inte alltid går till så!

Vilson
2013-07-21, 14:53
Hur "jobbigt" är det att åka fast, hur länge blir man kvarhållen och kan de verkligen bara ställa en massa frågor till en utan att man har en advokat närvarande? Är det inte bara snällt säga att "Nu har jag pissat i pottan och gjort mitt, var vänliga släpp mig eller också får ni fixa en åklagare?"

Varför skulle de inte få ställa frågor tycker du? Och varför skulle de vilja fixa åklagare efter testet? Om det är negativt vill säga.

Vilson
2013-07-21, 14:56
Taskig stil utav snuten kan jag tycka.

Men vari ligger den taskiga stilen tycker du? Att de ställde antydande frågor?

EpicLloyd
2013-07-21, 14:58
Jag tycker det är bra att gym har doping-tester och liknande, men det är helt rätt att anmäla så fort polisen går över gränsen.

Varför skulle de inte få ställa frågor tycker du? Och varför skulle de vilja fixa åklagare efter testet? Om det är negativt vill säga.

"Fråga" får de göra, men man har ingen som helst skyldighet att svara på frågorna.

BobaFett
2013-07-21, 15:22
Förstår mig inte på dem som är på polisens sida. Bor man som jag i en liten håla där största intresset är att ****** grisar, se sin syrra duscha naken och sprida rykten om folk i sin omgivning så förstår man hur det här kan ställa till det för en.

Det enda folk ser är att man blir ivägsläpad av polisen. De vet inte varför eller om man blev friad. Om man tränat seriöst i några år så ser man "onaturligt" tränad ut om man inte har otur.

Snubben
2013-07-21, 15:24
Thomas Nilsson, polismästare i mellersta Skåne, skriver i polisens svar till JO att det var tre poliser som gjorde bedömningen att Jonathan Wahlqvist var lite väl muskulös.

Ta det som en komplimang, en självförtroendeboost om inget annat!

Victorsnya
2013-07-21, 15:26
Förstår mig inte på dem som är på polisens sida.
Det enda folk ser är att man blir ivägsläpad av polisen. De vet inte varför eller om man blev friad.

This, tyvärr är folk dömande och får upp alla möjliga konstiga tankar och idéer.

Vilson
2013-07-21, 15:29
Förstår mig inte på dem som är på polisens sida. Bor man som jag i en liten håla där största intresset är att ****** grisar, se sin syrra duscha naken och sprida rykten om folk i sin omgivning så förstår man hur det här kan ställa till det för en.


Vi är på polisens sida för att det känns som en helt ok lösning på problemet att be misstänkta personer på gymmet testa sig. Har du nån bra alternativ lösning så dela gärna med dig.

Möjligt att jag tyckt annorlunda om jag varit muskulös nog att råka ut för det men men.

Fordon
2013-07-21, 15:31
Förstår mig inte på dem som är på polisens sida. Bor man som jag i en liten håla där största intresset är att ****** grisar, se sin syrra duscha naken och sprida rykten om folk i sin omgivning så förstår man hur det här kan ställa till det för en.

Det enda folk ser är att man blir ivägsläpad av polisen. De vet inte varför eller om man blev friad. Om man tränat seriöst i några år så ser man "onaturligt" tränad ut om man inte har otur.

This, tyvärr är folk dömande och får upp alla möjliga konstiga tankar och idéer.

Dömer ni själva hej vilt också eller hittar ni bara på för att ha det som ett kasst argument? Man blir heller inte ivägsläpad, utan man följer med i lugnt promenadtempo.

BobaFett
2013-07-21, 15:34
Vi är på polisens sida för att det känns som en helt ok lösning på problemet att be misstänkta personer på gymmet testa sig. Har du nån bra alternativ lösning så dela gärna med dig.

Möjligt att jag tyckt annorlunda om jag varit muskulös nog att råka ut för det men men.

Varför är det ett problem för dig?

Ja du hade tyckt annorlunda om det var du som blev ivägsläpad.

Fartman
2013-07-21, 15:37
Dömer ni själva hej vilt också eller hittar ni bara på för att ha det som ett kasst argument? Man blir heller inte ivägsläpad, utan man följer med i lugnt promenadtempo.
Hur fan kan du tycka att det är helt okej att polisen helt godtyckligt kan stjäla ett par timmar av ditt liv på så lösa grunder som att man har stora muskler?

Har du någonsin själv suttit som anklagad för någonting (skyldig eller inte) så borde du veta att det känns riktigt jävla olustigt och kan kännas väldigt kränkande.

Vilson
2013-07-21, 15:41
Varför är det ett problem för dig?


Det begås extremt många brott som inte är ett problem för mig, jag tycker ändå många av dom ska försöka bekämpas.

Victorsnya
2013-07-21, 15:44
Dömer ni själva hej vilt också eller hittar ni bara på för att ha det som ett kasst argument? Man blir heller inte ivägsläpad, utan man följer med i lugnt promenadtempo.

antar att du dejtar en polis eller vill bli en? För att bli "ivägsläpad" på lösa grunder är frihetsberövande i ett demokratiskt land. Lite som demonstranterna i ryssland

Snubben
2013-07-21, 15:48
antar att du dejtar en polis eller vill bli en? För att bli "ivägsläpad" på lösa grunder är frihetsberövande i ett demokratiskt land. Lite som demonstranterna i ryssland

...

Vilson
2013-07-21, 15:49
antar att du dejtar en polis eller vill bli en? För att bli "ivägsläpad" på lösa grunder är frihetsberövande i ett demokratiskt land. Lite som demonstranterna i ryssland

Varken eller, kan min juridik bra bättre än du dock.

Fordon
2013-07-21, 15:51
Att det känns olustigt och/eller obekvämt betyder inte att det är kränkande. Speciellt inte om man är skyldig.

Det finns betydligt värre scenarion än att bli kontrollerad av svenska polisen. Försök sätta dig in i ett sverige utan polismakten. Eller en korrumperad stat.
Det är inte så att man blir slängd upp på en huv med handfängsel a la amerika vid såna är händelser.

Tycker du att det är synd om rånare också? De måste ju känna sig jättekränkta som behöver dölja ansiktet när elaka polisen kommer och förstör för dem. De som bara vill få ett bättre liv för sig själva...

*edit* lägger till quoten.

antar att du dejtar en polis eller vill bli en? För att bli "ivägsläpad" på lösa grunder är frihetsberövande i ett demokratiskt land. Lite som demonstranterna i ryssland

Blir man ivägsläpad har man gjort fysiskt motstånd och våld mot tjänsteman.
Annars så följer man som sagt med i vanligt normal promenadtempo. Sluta vinkla det till något det inte är. Den första frågan är totalt irrelevant. Det sista om demonstranterna var otroligt korkat skrivet.

Fordon
2013-07-21, 15:53
dubbelpost

m-sundsvall
2013-07-21, 15:58
Fordon, sitter du på fullaste allvar och jämför en grovt kriminell(rånare) med någon som blir oskyldigt misstänkt/utpekad inför alla som tränar på samma gym?

Fordon
2013-07-21, 16:00
Fordon, sitter du på fullaste allvar och jämför en grovt kriminell(rånare) med någon som blir oskyldigt misstänkt/utpekad inför alla som tränar på samma gym?

Hur kan du tolka det så? Jag undrar över Fartmans resonemang hurvida man blir kränkt eller inte.

*edit* fuckade dock upp det när jag skulle citera hans inlägg.

m-sundsvall
2013-07-21, 16:09
Hur kan du tolka det så? Jag undrar över Fartmans resonemang hurvida man blir kränkt eller inte.

*edit* fuckade dock upp det när jag skulle citera hans inlägg.

Och vem är du att avgöra huruvida man blir kränkt eller inte?
Det må väl vara högst personligt vad man finner kränkande?

Jag tycker med all rätt att någon som blir oskyldigt utpekad har rätt att känna sej kränkt. Sen naturligtvis lite beroende på omständigheterna, plockas det in en handfull för prov, känns det lite förmildrande. Medans om man skulle bli ensamt utvald kan det nog kännas mer.

Lance Uppercut
2013-07-21, 16:09
Fordon

Hur kan du veta hur dessa gripanden går till? Förövrigt är det inte din uppgift att avgöra vad som är en kränkning då det är en subjektiv bedömning och inte någonting definierat, även enligt lag.

Tomten
2013-07-21, 16:19
I vanlig ordning så är det svårt att säga vem som har gjort fel i det här fallet. Det går också att fråga sig om den utbildning och vägledning som polisen får gällande dopingmissbruk är tillräcklig.

Polisen verkar ha agerat utifrån den utbildning och den handledning de har fått. Vad man kan fråga sig är om de sedan gjort situation mer obekväm genom hur de har bemött den misstänkte.

Vad som inte heller framgår är hur polisen har blivit bemött av den misstänkte. Han var kanske extremt dryg och otrevlig, och i en sån situation kan polisen svara med samma bemötande, även om det är oprofessionellt. De kanske började dryga sig eftersom den misstänkte ville provocera och var otrevlig. Givetvis ska inte polisen svara med samma uppträdande, men de är också människor och alla har nog varit i en situation i sitt yrke där man varit oprofessionell, speciellt ni som jobbat i sett service-yrke vet nog hur otrevliga och jävliga kunder kan vara, tänk er då hur någon som känner sig felaktigt misstänkt kan uppföra sig.

Det är lustigt hur man i diskussioner på nätet har en tendens att förhålla sig till den här typen av frågor helt i svart eller vitt. I regel så är det inte så enkelt, och den här typen av artiklar har en tendens att bara se frågan ur ett perspektiv och när bara en part gör sig hörd, så kommer i regel bara en sida av historien fram.

Fordon
2013-07-21, 16:19
Och vem är du att avgöra huruvida man blir kränkt eller inte?
Det må väl vara högst personligt vad man finner kränkande?

Jag tycker med all rätt att någon som blir oskyldigt utpekad har rätt att känna sej kränkt. Sen naturligtvis lite beroende på omständigheterna, plockas det in en handfull för prov, känns det lite förmildrande. Medans om man skulle bli ensamt utvald kan det nog kännas mer.

Det är givetvis väldigt subjektivt vad man finner kränkande. Och det är ju därför vi har den här diskussionen, eller hur? Eftersom jag är en del av samhället har jag lika mycket att säga till om som andra andra. Och nu berättar jag att jag inte tycker att man borde känna sig kränkt i ett sånt här läge. Och jag håller inte med Jonathan om att han ska göra en slentrianmässig JO-anmälan bara för att han fick kissa i en burk.

Man är inte kränkt per automatik för att man blir testad.

Fordon

Hur kan du veta hur dessa gripanden går till? Förövrigt är det inte din uppgift att avgöra vad som är en kränkning då det är en subjektiv bedömning och inte någonting definierat, även enligt lag.

Det står ju i texten hur detta har går till. Det är INTE ett gripande och för övrigt så har jag rätt att ventilera min åsikt om ifall jag tycker att en sak skulle vara kränkade eller ej. Att det sen inte matchar vissa din, Jonathans, eller några andras syn har ju lett till den här diskussionen.

Enligt er, Lance och Sundsvall, så har man alltså inte rätt att ens prata om saker ifall det inte direkt gäller en själv. Det låter ju jävligt konstigt.

Vilson
2013-07-21, 16:20
Varför försöker ni så gärna missuppfatta? Hört talat om barmhärtighetsprincipen? Poängen var att det många gånger kommer kännas kränkande att få någon slags polisåtgärd emot sig, det behöver inte innebära att ett fel begåtts.

Lance Uppercut
2013-07-21, 16:22
Fordon

Du får prata om vad du vill, problemet är att du säger att "det inte är kränkande" som om det vore en universal sanning och inte bara din egen åsikt.

BigIron
2013-07-21, 16:26
Jag ser inte riktigt problemet i att bli utsläpad från gymmet, testet visar negativt och sen kommer man bara tillbaks och säger "Det var negativt, ingen fara, de ville bara ställa lite frågor".

Big deal? Klart det är jobbigt men om nån undrar är de ju bara vifta med pappret från polisen där det står "Testerna visade inget blablabla"

m-sundsvall
2013-07-21, 16:29
Det är givetvis väldigt subjektivt vad man finner kränkande. Och det är ju därför vi har den här diskussionen, eller hur? Eftersom jag är en del av samhället har jag lika mycket att säga till om som andra andra. Och nu berättar jag att jag inte tycker att man borde känna sig kränkt i ett sånt här läge. Och jag håller inte med Jonathan om att han ska göra en slentrianmässig JO-anmälan bara för att han fick kissa i en burk.

Man är inte kränkt per automatik för att man blir testad.



Det står ju i texten hur detta har går till. Det är INTE ett gripande och för övrigt så har jag rätt att ventilera min åsikt om ifall jag tycker att en sak skulle vara kränkade eller ej. Att det sen inte matchar vissa din, Jonathans, eller några andras syn har ju lett till den här diskussionen.

Enligt er, Lance och Sundsvall, så har man alltså inte rätt att ens prata om saker ifall det inte direkt gäller en själv. Det låter ju jävligt konstigt.

Jag tycker också att det var lite obefogat med en JO-anmälan.
MEN, det är inte testet som sådant som jag skulle finna kränkande. Det skulle jag nog kunna ta rent av som en komplimang(även om det aldrig skulle bli aktuellt för lilla jag), däremot att alla som tränat samtidigt ser mej bli inplockad och därmed börja fundera på vad jag gjort.

Ang. "Enligt er, Lance och Sundsvall, så har man alltså inte rätt att ens prata om saker ifall det inte direkt gäller en själv" VA?
Det jag motsätter mej är hur du kan sätta dej över alla andra och påstå att dom inte blir kränkt. Illaluktande översittarstil.

RobbanColeman
2013-07-21, 16:29
Jag ser inte riktigt problemet i att bli utsläpad från gymmet, testet visar negativt och sen kommer man bara tillbaks och säger "Det var negativt, ingen fara, de ville bara ställa lite frågor".

Big deal? Klart det är jobbigt men om nån undrar är de ju bara vifta med pappret från polisen där det står "Testerna visade inget blablabla"

Det där har jag önskat ska hända mig många ggr, tyvärr aldrig hänt, har ej varit närvarande i lokalen då dem kommit. Jag hade så gärna lämnat ett prov eller fler... Verkar omöjligt att få bli testad! *mini

Ingen som misstänker ngt iof med mina axlar... :laugh:

m0s
2013-07-21, 16:30
Jag ser inte riktigt problemet i att bli utsläpad från gymmet, testet visar negativt och sen kommer man bara tillbaks och säger "Det var negativt, ingen fara, de ville bara ställa lite frågor".

Big deal? Klart det är jobbigt men om nån undrar är de ju bara vifta med pappret från polisen där det står "Testerna visade inget blablabla"

Nu tar det ju dock typ 1-2 ibland 3 månader innan man får svar på resultatet.
Under denna tiden så är man "stämplad" för dom som såg/har hört talas om incidenten.

Fordon
2013-07-21, 16:32
Och vem är du att avgöra huruvida man blir kränkt eller inte?




Förövrigt är det inte din uppgift att avgöra vad som är en kränkning

Fordon

Du får prata om vad du vill, problemet är att du säger att "det inte är kränkande" som om det vore en universal sanning och inte bara din egen åsikt.

Uppenbarligen tar det emot att man skriver och pratar om det man vill.
Om jag klargör att det bara är mina åsikter jag skriver ner, kan vi återgå till ämnet nu?



Det är inte kränkande :naughty:


Jag tycker också att det var lite obefogat med en JO-anmälan.
MEN, det är inte testet som sådant som jag skulle finna kränkande. Det skulle jag nog kunna ta rent av som en komplimang(även om det aldrig skulle bli aktuellt för lilla jag), däremot att alla som tränat samtidigt ser mej bli inplockad och därmed börja fundera på vad jag gjort.

Ang. "Enligt er, Lance och Sundsvall, så har man alltså inte rätt att ens prata om saker ifall det inte direkt gäller en själv" VA?
Det jag motsätter mej är hur du kan sätta dej över alla andra och påstå att dom inte blir kränkt. Illaluktande översittarstil.

Jag känner då ingen som dömer ut en på förhand för att man blir testad. De har iaf sunt förnuft här i Stockholm/Täby att de förstår att man kan bli kontrollerad på gymmen. det betyder inget förens man åker dit på det. Se vad ni skrev ovan, det jag citerade, så förstår du varför jag skrev så. Och det är vad jag personligen anser skulle vara kränkande. jag försöker inte bestämma över vad andra ska tycka..
jag tycker dock inte att de ska känna sig kränkta över detta, och det är det jag vill klargöra.

m-sundsvall
2013-07-21, 16:34
Uppenbarligen tar det emot att man skriver och pratar om det man vill.
Om jag klargör att det bara är mina åsikter jag skriver ner, kan vi återgå till ämnet nu?



Det är inte kränkande :naughty:

Sedär, så enkelt det kan vara *hug*

Baronpanda
2013-07-21, 16:53
Enligt mig har inte polisen någon rätt alls att plocka in någon bara på grund utav utseende.

Då skulle man kunna börja plocka folk hur man vill bara för dem sticker ut ur mängden.

Som att plocka in en man från Mellanöstern bara pga att han kanske har stort skägg aka misstanke till terrorism?

Nej fyfan ingen har rätt att bli inplockade bara på grunden av deras utseende...

Mart|n
2013-07-21, 17:00
Du fick också att det är ett brott utan offer så jag tror du fått med allt utom alkohol på mindre än 25 inlägg.

Haha!

Någon borde starta en stödgrupp.
http://forumbilder.se/CETNL/tris2013.jpg

Ordförande:

http://9lolz.com/uploads/9204357199-1361397815-res.jpg

RobbanColeman
2013-07-21, 17:03
Enligt mig har inte polisen någon rätt alls att plocka in någon bara på grund utav utseende.

Då skulle man kunna börja plocka folk hur man vill bara för dem sticker ut ur mängden.

Som att plocka in en man från Mellanöstern bara pga att han kanske har stort skägg aka misstanke till terrorism?

Nej fyfan ingen har rätt att bli inplockade bara på grunden av deras utseende...

Men det är väl just utseendet som har en tendens att framhäva ett användande av AAS, eller? Tycker dem borde leta efter välmående lite pluffsiga ansikten, som jag har på 90kg+, till en hård fysik. Alla jag vet som är 100% rena är liksom inte på den ansiktliga nivån då man börjar närma sig tävlingshård. Vissa extremfall tar t om min fejja nu på 95-100kg trots att dem är lika hårda som jag varit då jag tävlat. Ser ut som en riktig bulk pågår men ådror på magen, det är nog mer ngt att leta efter det! ;)

Baronpanda
2013-07-21, 17:15
Men det är väl just utseendet som har en tendens att framhäva ett användande av AAS, eller? Tycker dem borde leta efter välmående lite pluffsiga ansikten, som jag har på 90kg+, till en hård fysik. Alla jag vet som är 100% rena är liksom inte på den ansiktliga nivån då man börjar närma sig tävlingshård. Vissa extremfall tar t om min fejja nu på 95-100kg trots att dem är lika hårda som jag varit då jag tävlat. Ser ut som en riktig bulk pågår men ådror på magen, det är nog mer ngt att leta efter det! ;)

Ja du har en poäng där, men som jag sa det är bara mitt tankesätt på den här frågan och enligt mig så anser jag inte att man ska bli inplockad utan några grunder till brott förrutom hur personen ser ut.


Enligt mig är det mera en moralfråga än brottsfråga då jag inte anser man kan gå på grunder som BARA utseende för att avgöra misstanke till brott.

"Du gick förbi ett dagis med en rock på dig, DU MÅSTE VARA PEDOFIL FÖLJ MED TILL STATIONEN!"

Nej...

Notera att jag inte diskuterar den här frågan bara i anseende utav "kappmuskeln" utan anser det som att polisen kan använda det för misstanke till andra brott pga utseende.

Vilson
2013-07-21, 17:22
Enligt mig är det mera en moralfråga än brottsfråga då jag inte anser man kan gå på grunder som BARA utseende för att avgöra misstanke till brott.



Om ett mord begåtts och ett vittne beskriver mannen: 180cm, flintskallig, bockskägg. Hur ställer du dig då till att polisen går efter utseende för att hitta förövaren?

Det enda de går på är utseendet och risken är att en och annan oskyldig människa frågas ut då de råkar passa in på beskrivningen.

Världen ser ibland ut så att folk blir lite orättvist behandlade, men det kan vara värt det.

Vilson
2013-07-21, 17:25
Notera att jag inte diskuterar den här frågan bara i anseende utav "kappmuskeln" utan anser det som att polisen kan använda det för misstanke till andra brott pga utseende.

Nu kommer lite dryghet. Notera att det är svårt att förstå vad du diskuterar frågan i anseende utav då du inte kan uttrycka dig ordentligt. Testa enklare ord.

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:28
Om ett mord begåtts och ett vittne beskriver mannen: 180cm, flintskallig, bockskägg. Hur ställer du dig då till att polisen går efter utseende för att hitta förövaren?

Det enda de går på är utseendet och risken är att en och annan oskyldig människa frågas ut då de råkar passa in på beskrivningen.

Världen ser ibland ut så att folk blir lite orättvist behandlade, men det kan vara värt det.

Jämförde du just mord med doping? :O

ZoDa
2013-07-21, 17:31
Om ett mord begåtts och ett vittne beskriver mannen: 180cm, flintskallig, bockskägg. Hur ställer du dig då till att polisen går efter utseende för att hitta förövaren?

Men vem är förövare/brottsoffer om jag helt självmant sväljer ett piller som några idioter helt godtyckligt har bestämt att jag inte får svälja?

Sniggel
2013-07-21, 17:32
Om ett mord begåtts och ett vittne beskriver mannen: 180cm, flintskallig, bockskägg. Hur ställer du dig då till att polisen går efter utseende för att hitta förövaren?

Det enda de går på är utseendet och risken är att en och annan oskyldig människa frågas ut då de råkar passa in på beskrivningen.

Världen ser ibland ut så att folk blir lite orättvist behandlade, men det kan vara värt det.

Om vi bortser från att mord är en helt annan liga så:

Vad har det med saken att göra?
Man har ju något rejält att gå på. En man har sett ett brott begås och ger ett signalement. Hur kan du likna det vid att godtyckligt ta in någon som följer en mall "utifall att ett brott kanske begåtts"?

4623
2013-07-21, 17:32
Men vem är förövare/brottsoffer om jag helt självmant sväljer ett piller som några idioter helt godtyckligt har bestämt att jag inte får svälja?

Det har absolut inget med saken att göra. Det är olagligt, polisen arbetar för att upprätthålla lagen. Huruvida det bör vara olagligt eller ej är ovidkommande.

Vilson
2013-07-21, 17:36
Om vi bortser från att mord är en helt annan liga så:

Vad har det med saken att göra?
Man har ju något rejält att gå på. En man har sett ett brott begås och ger ett signalement. Hur kan du likna det vid att godtyckligt ta in någon som följer en mall "utifall att ett brott kanske begåtts"?

Jag skrev det i förhållande till vad X skrev. Det har med saken att göra för att han verkade hävda att utseende aldrig får utgöra grund för misstänkliggörande. Jag frågade då hur han tyckte i ett sådant fall som jag beskrev.

"Varför ska just jag följa med polisen bara för jag är flintskallig och har skägg?" Jo för att vi försöker bekämpa brott och även om du inte nödvändigtvis är skyldig så försöker vi utreda saken.

"Varför ska just jag testa mig bara för jag är väldigt muskulös?" Samma anledning.

Baronpanda
2013-07-21, 17:38
Om ett mord begåtts och ett vittne beskriver mannen: 180cm, flintskallig, bockskägg. Hur ställer du dig då till att polisen går efter utseende för att hitta förövaren?

Det enda de går på är utseendet och risken är att en och annan oskyldig människa frågas ut då de råkar passa in på beskrivningen.

Världen ser ibland ut så att folk blir lite orättvist behandlade, men det kan vara värt det.

Men då går ju polisen på något bakomliggande misstankar aka mord som är en större misstanke än bara, han ser annorlunda/skum ut vi plockar in han!


Som du sa kanske uttryckte mig dåligt jag vet inte men det jag menar är utan bakomliggande tankar för brott utan att de BARA plockar in en pga utseende.

De scenariot du beskrev har du ju en bakomliggande misstanke då ett vittne till ett mord har beskrivit profilen inte polisen själv som väljer profilen.

4623
2013-07-21, 17:41
Många har åsikter om hur polisen arbetar. Är det inte bättre om ni berättar hur de bör arbeta då ni är experter inom ämnet.

Snubben
2013-07-21, 17:42
Ni förstår väl att polisen har blivit tipsade om killen, att någon har gett tillräcklig information som ger stöd för en tes om att ett brott begås och denna information har bedömts som trovärdig... De har inte spatserat in och pekat på random person och "du ska pissa, har juh muskler"

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:43
Många har åsikter om hur polisen arbetar. Är det inte bättre om ni berättar hur de bör arbeta då ni är experter inom ämnet.

Att lägga pengarna på vettigare saker. Det finns trots allt väldigt många brott som man inte aktivt försöker stävja med dyra insatser som t ex en razzia.

Baronpanda
2013-07-21, 17:44
Många har åsikter om hur polisen arbetar. Är det inte bättre om ni berättar hur de bör arbeta då ni är experter inom ämnet.

Är man tydligen expert för man anser att de inte går till rätt/bra?

Du har säkert själv massor med punkter där du inte håller med om saker.

Varför ska man bara nicka och hålla med allt som sker är det inte mänskliga rätten att få tycka på olika sätt än vad andra gör?

RobbanColeman
2013-07-21, 17:44
Men då går ju polisen på något bakomliggande misstankar aka mord som är en större misstanke än bara, han ser annorlunda/skum ut vi plockar in han!

Vi behöver väl ändå inte låtsas som att vi inte vet hur doping fungerar eller hur man ser ut om man använder det? Det finns ju gränser om man är ren så det kan ju ibland vara helt solklart.

Tycker vi snarare ska fråga oss varför dem plockar in så få som dem gör? Dem bryr sig inte fick jag höra då jag besökte den lokala polisen i hopp om att få bli dopingtestad. Jag tror nog det allt som oftast ligger en annan brottsmisstanke bakom deras handlande, jag tror inte dem bryr sig ett skit om ngn är dopad egentligen. Så sa dem iaf till mig... Skulle isf vara detta som är kränkande, att vara misstänkt för ngt desto mer kriminellt än att man e grövre än det genetiska maxet. :)

Baronpanda
2013-07-21, 17:47
Vi behöver väl ändå inte låtsas som att vi inte vet hur doping fungerar eller hur man ser ut om man använder det? Det finns ju gränser om man är ren så det kan ju ibland vara helt solklart.

Tycker vi snarare ska fråga oss varför dem plockar in så få som dem gör? Dem bryr sig inte fick jag höra då jag besökte den lokala polisen i hopp om att få bli dopingtestad. Jag tror nog det allt som oftast ligger en annan brottsmisstanke bakom deras handlande, jag tror inte dem bryr sig ett skit om ngn är dopad egentligen. Så sa dem iaf till mig... Skulle isf vara detta som är kränkande, att vara misstänkt för ngt desto mer kriminellt än att man e grövre än det genetiska maxet. :)

Mjaa, men du kanske inte borde diskutera det här ämnet med mig då jag rätt ut kan säga det här.

Ja jag är liberal inom det här ämnet, jag anser inte att staten ska ha kontroll över vad du SJÄLV gör med din EGEN kropp.

Jag ser klart och tydligt att du inte anser likadant i den här frågan så tror om vi fortsätter kommer det sluta med massa tjafs om att X person har rätt, Z har fel ;)

Folk vill någon inte se oss diskutera fram och tillbaka på varje sida om du förstår mig :)

Vilson
2013-07-21, 17:51
Att lägga pengarna på vettigare saker. Det finns trots allt väldigt många brott som man inte aktivt försöker stävja med dyra insatser som t ex en razzia.

Vill du ge exempel på några saker som är vettigare och effektiva? Att testa stora snubbar på gymmet då och då är ju inget annat än ett kanonsätt att hindra folk från att ta olagliga preparat. Dels får polisen ibland fatt i folk som faktiskt har dopat sig, dels är den allmänpreventiva aspekten av drogtester på gymmet jävligt effektiv.

RobbanColeman
2013-07-21, 17:51
Mjaa, men du kanske inte borde diskutera det här ämnet med mig då jag rätt ut kan säga det här.

Ja jag är liberal inom det här ämnet, jag anser inte att staten ska ha kontroll över vad du SJÄLV gör med din EGEN kropp.

Jag ser klart och tydligt att du inte anser likadant i den här frågan så tror om vi fortsätter kommer det sluta med massa tjafs om att X person har rätt, Z har fel ;)

Folk vill någon inte se oss diskutera fram och tillbaka på varje sida om du förstår mig :)

Jag är iaf klar, har sagt det jag har att tillföra i den här tråden så det e lugnt. ;)

4623
2013-07-21, 17:51
Att lägga pengarna på vettigare saker. Det finns trots allt väldigt många brott som man inte aktivt försöker stävja med dyra insatser som t ex en razzia.

Som Coleman skriver så är razziorna förmodligen inte till för att sätta dit enskilda individer, utan att komma åt de som tillverkar/smugglar.

Är man tydligen expert för man anser att de inte går till rätt/bra?

Du har säkert själv massor med punkter där du inte håller med om saker.

Varför ska man bara nicka och hålla med allt som sker är det inte mänskliga rätten att få tycka på olika sätt än vad andra gör?

Givetvis finns det mycket jag inte håller med om. Men jag försöker se det från andra perspektiv än mitt eget. Jag försöker även komma fram till hur jag tycker saker bör förändras.

Det jag stör mig på är att personer gnäller utan att tänka efter.

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:55
Vill du ge exempel på några saker som är vettigare och effektiva? Att testa stora snubbar på gymmet då och då är ju inget annat än ett kanonsätt att hindra folk från att ta olagliga preparat. Dels får polisen ibland fatt i folk som faktiskt har dopat sig, dels är den allmänpreventiva aspekten av drogtester på gymmet jävligt effektiv.

Har sagt det i andra trådar, men rent generellt så tycker jag att krutet ska läggas på brott där det finns ett offer. Personligen skiter jag i om folk dopar sig då det inte påverkar mig.

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:55
Som Coleman skriver så är razziorna förmodligen inte till för att sätta dit enskilda individer, utan att komma åt de som tillverkar/smugglar.

Jag har inte sett några indikationer på att så skulle vara fallet, dvs att det är en effektiv metod för att ta fast tillverkare och smugglare. Jag tror att polisen gladeligen hade redovisat sådana siffror om de fanns.

Sniggel
2013-07-21, 17:58
Jag skrev det i förhållande till vad X skrev. Det har med saken att göra för att han verkade hävda att utseende aldrig får utgöra grund för misstänkliggörande. Jag frågade då hur han tyckte i ett sådant fall som jag beskrev.

"Varför ska just jag följa med polisen bara för jag är flintskallig och har skägg?" Jo för att vi försöker bekämpa brott och även om du inte nödvändigtvis är skyldig så försöker vi utreda saken.

"Varför ska just jag testa mig bara för jag är väldigt muskulös?" Samma anledning.

Så som du beskriver det så hade det sett ut så här ang doping:

Person har vuxit flera kg på några veckor och har haft "konstiga ampuller" i sin gymväska enligt vittnes utsägo. Mannen har långt lockigt rött hår och är "väldigt muskulös" och tränar på Leffes Gym i Svenskoga.
Där har du en liknelse.

Sniggel
2013-07-21, 18:01
Vill du ge exempel på några saker som är vettigare och effektiva? Att testa stora snubbar på gymmet då och då är ju inget annat än ett kanonsätt att hindra folk från att ta olagliga preparat. Dels får polisen ibland fatt i folk som faktiskt har dopat sig, dels är den allmänpreventiva aspekten av drogtester på gymmet jävligt effektiv.

Jaså? Finns det någon statistik som visar att det har effekt?

TranceII
2013-07-21, 18:04
Ett exempel på en kille vars muskler är så stora att man inte kan få dem enbart genom träning. Han blev inplockad för att ta dopingprov när han var ute en kväll.

http://i.imgur.com/ckgpzCs.jpg

Vilson
2013-07-21, 18:04
Jaså? Finns det någon statistik som visar att det har effekt?

Sunt förnuft. Givetvis tar färre personer olagliga preparat för att bli stora om det utförs drogtester som de inte kan undvika på gymmen.

4623
2013-07-21, 18:04
Jag har inte sett några indikationer på att så skulle vara fallet, dvs att det är en effektiv metod för att ta fast tillverkare och smugglare. Jag tror att polisen gladeligen hade redovisat sådana siffror om de fanns.

http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5926418-dalajurist-riskerar-16-ars-fangelse-efter-dopingharva

TranceII
2013-07-21, 18:06
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5926418-dalajurist-riskerar-16-ars-fangelse-efter-dopingharva

Men de åkte knappast fast för att poliser testar på gymmet.

Sniggel
2013-07-21, 18:08
Sunt förnuft. Givetvis tar färre personer olagliga preparat för att bli stora om det utförs drogtester som de inte kan undvika på gymmen.

Aha. Det sunda förnuftet som ibland visar sig vara helt fel. Jag är inte övertygad förrän jag ser statistik som styrker ditt påstående.

4623
2013-07-21, 18:10
Men de åkte knappast fast för att poliser testar på gymmet.

Så de gjorde razziorna mot alla gym för skojs skull bara?

shut teh face
2013-07-21, 18:10
Enligt mig har inte polisen någon rätt alls att plocka in någon bara på grund utav utseende.

Då skulle man kunna börja plocka folk hur man vill bara för dem sticker ut ur mängden.

Som att plocka in en man från Mellanöstern bara pga att han kanske har stort skägg aka misstanke till terrorism?

Nej fyfan ingen har rätt att bli inplockade bara på grunden av deras utseende...
Så gör dem tyvärr...

En kompis hade dreads under uppväxten, ett antal gånger när vi gick på stan dagtid blev han plockad och skulle pissa inför polis bakom någon buske.

Vilson
2013-07-21, 18:11
Aha. Det sunda förnuftet som ibland visar sig vara helt fel. Jag är inte övertygad förrän jag ser statistik som styrker ditt påstående.

Det avskräcker folk i vilket fall oavsett din övertygelse.

ZoDa
2013-07-21, 18:11
Ja jag är liberal inom det här ämnet, jag anser inte att staten ska ha kontroll över vad du SJÄLV gör med din EGEN kropp

Precis, om man accepterade folks negativa rättigheter så hade vi sluppit detta tjafs.
Att folk inte tycker att man ska ta "dödsknark" är ok.
Att folk med våld försöker hindra mig från att ta "dödsknark" är inte ok.

Snubben
2013-07-21, 18:15
Precis, om man accepterade folks negativa rättigheter så hade vi sluppit detta tjafs.
Att folk inte tycker att man ska ta "dödsknark" är ok.
Att folk med våld försöker hindra mig från att ta "dödsknark" är inte ok.

Så det Ni står för är att alla har rätt till en åsikt menjag ska få göra precis det jag vill göra..?:MrT:

TranceII
2013-07-21, 18:15
Så de gjorde razziorna mot alla gym för skojs skull bara?

Nej, man gör sådana för att sätta dit brukare. Jag kan berätta en liten hemlighet för dig. De som brukar vet inte vilka som ligger bakom försäljningen om de köper av sådana som åkte fast i den dopinghärvan.

EDIT: De du länkade åkte dit för att tullen kom på dem.

4623
2013-07-21, 18:18
Nej, man gör sådana för att sätta dit brukare. Jag kan berätta en liten hemlighet för dig. De som brukar vet inte vilka som ligger bakom försäljningen om de köper av sådana som åkte fast i den dopinghärvan.

Så preparaten bara trollas fram? De som brukar vet inte var de får det ifrån?

TranceII
2013-07-21, 18:21
Så preparaten bara trollas fram? De som brukar vet inte var de får det ifrån?

Eftersom detta har stått i tidningar så ger jag inte direkt någon ny information. De köper via internet och betalning går till målvakter. Det är så de kan bli så enormt stora; det är inte direkt så att de går runt och langar till sina vänner på gymmet och drar in miljoner.

Baronpanda
2013-07-21, 18:21
Så gör dem tyvärr...

En kompis hade dreads under uppväxten, ett antal gånger när vi gick på stan dagtid blev han plockad och skulle pissa inför polis bakom någon buske.

Det är det felet ligger enligt mig, vart går gränsen liksom?

Bara för att en grabb/tjej inte ser ut som normen av en Svensson så ska det rättfärdiga misstankar för brott?

4623
2013-07-21, 18:24
Eftersom detta har stått i tidningar så ger jag inte direkt någon ny information. De köper via internet och betalning går till målvakter. Det är så de kan bli så enormt stora; det är inte direkt så att de går runt och langar till sina vänner på gymmet och drar in miljoner.

Nu har jag själv aldrig åkt dit. Men har människor inom min närmsta bekantskapskrets som har. Fokus har hela tiden legat på hur de fått tag i preparaten inte att de faktiskt brukat.

TranceII
2013-07-21, 18:29
Nu har jag själv aldrig åkt dit. Men har människor inom min närmsta bekantskapskrets som har. Fokus har hela tiden legat på hur de fått tag i preparaten inte att de faktiskt brukat.

Ja, eftersom de självklart har svart på vitt att de har brukat via tester och husrannsakan där de brukar hitta dopingen. Så då är det bara att följa en tabell och se vad straffet blir, krävs inte mycket mer.

Också klart de vill samla bevis och om någon (korkad idiot) säger att de köpt från sida X så är det bra sedan om de lyckas få tag i de som ligger bakom sida X. Men de kommer aldrig få tag på dem genom brukarna.

4623
2013-07-21, 18:31
Ja, eftersom de självklart har svart på vitt att de har brukat via tester och husrannsakan där de brukar hitta dopingen. Så då är det bara att följa en tabell och se vad straffet blir, krävs inte mycket mer.

Också klart de vill samla bevis och om någon (korkad idiot) säger att de köpt från sida X så är det bra sedan om de lyckas få tag i de som ligger bakom sida X. Men de kommer aldrig få tag på dem genom brukarna.

Och hur ska de få reda på var brukarna köper om de inte hittar brukarna och frågar dem?

Baronpanda
2013-07-21, 18:33
Och hur ska de få reda på var brukarna köper om de inte hittar brukarna och frågar dem?

Bara en tanke men om de lägger bort all tid som dem använder på brukare och fokuserar allt på säljarna, borde inte det då logiskt sätt öka deras chanser?

TranceII
2013-07-21, 18:39
Och hur ska de få reda på var brukarna köper om de inte hittar brukarna och frågar dem?

Det tänker jag inte berätta men de vet vilka sidor som säljer.

ZoDa
2013-07-21, 18:55
Så det Ni står för är att alla har rätt till en åsikt menjag ska få göra precis det jag vill göra..?:MrT:

Självklart har du rätt till en åsikt. Men det gör inte att du får kränka folks negativa rättigheter för det.

zam_zap
2013-07-21, 22:06
http://www.jnytt.se/greps-pa-gymmet-nu-anmals-polisen-till-jo
http://www.jnytt.se/polis-medger-fel-efter-husrannsakan-hos-oskyldig-man

Nu vet jag inte om personen i tråden, men vet själv hur mitt ärende har hanterats.
En polis, som var på gymmet på sin fritid, såg mig och han fattade tydligen Direkt dopingmisstankar och ringde sina kollegor.

Har nu efter 5månader fått 5polismäns rapporter och jag blev än mer förbannad när jag läste dem. Allt är såklart bara subjektiva åsikter och inget är baserat på någon fakta.
Tex. är bla. anledningen till att beslut om husrannsakan togs var mitt beteende, samt att jag kan anses som vältränad.

Självklart blev jag ställd när 4poliser omringar mig. Lite nervös till en början men det lade sig snabbt när vi gick därifrån. I rapporterna går det att läsa att de bedömt mig som:"lugn och trevlig" "lite nervös" "nervös men inte på ett sätt som enbart kan förklaras av vår närvaro, utan nervös som om han har något att dölja" en av dem skrev "så nervös att han knappt kunde klä på sig". Befälshavaren på stationen som tittade in på mig där jag satt på bänken i några sekunder hade skrivit "extremt nervös". Bara subjektiva åsikter som jag inte kan säga något om egentligen.

Så ni som tycker att det här ska man acceptera kan tänka till lite. Bli uthängd på gymmet då uniformerade poliser hämtar dig. Därefter totalt 4h på polisstationen, varav 1.5h inlåst i arresten. Därefter öppnade de dörren så fick jag ta mig hem själv... inte jättekul.

Om RF kommer och låter en pissa på plats så visst, har jag inget emot.

filmjölk
2013-07-21, 22:50
vad som missas är att preparaten kan vara helt lagligt inköpta på ett apotek utomlands under en helt vanlig semesterresa, för eget bruk. Det måste inte vara kriminell verksamhet, skumma hemsidor och/eller langare bakom.

Baronpanda
2013-07-21, 22:55
http://www.jnytt.se/greps-pa-gymmet-nu-anmals-polisen-till-jo
http://www.jnytt.se/polis-medger-fel-efter-husrannsakan-hos-oskyldig-man

Nu vet jag inte om personen i tråden, men vet själv hur mitt ärende har hanterats.
En polis, som var på gymmet på sin fritid, såg mig och han fattade tydligen Direkt dopingmisstankar och ringde sina kollegor.

Har nu efter 5månader fått 5polismäns rapporter och jag blev än mer förbannad när jag läste dem. Allt är såklart bara subjektiva åsikter och inget är baserat på någon fakta.
Tex. är bla. anledningen till att beslut om husrannsakan togs var mitt beteende, samt att jag kan anses som vältränad.

Självklart blev jag ställd när 4poliser omringar mig. Lite nervös till en början men det lade sig snabbt när vi gick därifrån. I rapporterna går det att läsa att de bedömt mig som:"lugn och trevlig" "lite nervös" "nervös men inte på ett sätt som enbart kan förklaras av vår närvaro, utan nervös som om han har något att dölja" en av dem skrev "så nervös att han knappt kunde klä på sig". Befälshavaren på stationen som tittade in på mig där jag satt på bänken i några sekunder hade skrivit "extremt nervös". Bara subjektiva åsikter som jag inte kan säga något om egentligen.

Så ni som tycker att det här ska man acceptera kan tänka till lite. Bli uthängd på gymmet då uniformerade poliser hämtar dig. Därefter totalt 4h på polisstationen, varav 1.5h inlåst i arresten. Därefter öppnade de dörren så fick jag ta mig hem själv... inte jättekul.

Om RF kommer och låter en pissa på plats så visst, har jag inget emot.


Exakt det här jag menar, är inte det frihetsberövande så vet jag inte vad det är...

Vilson
2013-07-21, 22:56
vad som missas är att preparaten kan vara helt lagligt inköpta på ett apotek utomlands under en helt vanlig semesterresa, för eget bruk. Det måste inte vara kriminell verksamhet, skumma hemsidor och/eller langare bakom.

Förstår du hur lagen fungerar? Nej? Då kan jag berätta. Det är irrelevant om preparaten är lagliga utomlands, du får ändå inte inneha och bruka i Sverige.

Baronpanda
2013-07-21, 22:59
Förstår du hur lagen fungerar? Nej? Då kan jag berätta. Det är irrelevant om preparaten är lagliga utomlands, du får ändå inte inneha och bruka i Sverige.

Filmjölk pratar nog om det som skrevs tidigare att de nyttjar brukare för att nå säljare.

Men han försöker säga att de finns andra sätt som inte är styrda av kriminella verksamheter för att få tag på grejer.

BobaFett
2013-07-21, 23:02
Förstår du hur lagen fungerar? Nej? Då kan jag berätta. Det är irrelevant om preparaten är lagliga utomlands, du får ändå inte inneha och bruka i Sverige.

Filmjölk pratar nog om det som skrevs tidigare att de nyttjar brukare för att nå säljare.

Men han försöker säga att de finns andra sätt som inte är styrda av kriminella verksamheter för att få tag på grejer.

Det spelar ingen roll vad han menade, det här är kolo, allt ska misstolkas ;)

Vilson
2013-07-21, 23:02
Filmjölk pratar nog om det som skrevs tidigare att de nyttjar brukare för att nå säljare.

Men han försöker säga att de finns andra sätt som inte är styrda av kriminella verksamheter för att få tag på grejer.

På så vis. Han borde citerat.

Det spelar ingen roll vad han menade, det här är kolo, allt ska misstolkas ;)

Som sagt.

Baronpanda
2013-07-21, 23:04
På så vis. Han borde citerat.



Som sagt.

Kanske du som borde ha läst mera in på vad han sa istället för att slänga ut kommentarer snabbt?

Fattade direkt vad han menade.

Vilson
2013-07-21, 23:06
Kanske du som borde ha läst mera in på vad han sa istället för att slänga ut kommentarer snabbt?

Fattade direkt vad han menade.

Nej det borde jag inte. Hade han syftat på något som skrivits borde han citerat det. Nu tolkade jag det, med all rätt, som att han menade att preparat som är lagliga utomlands inte bör ses som olagliga här om de används för eget bruk.

Baronpanda
2013-07-21, 23:10
Nej det borde jag inte. Hade han syftat på något som skrivits borde han citerat det. Nu tolkade jag det, med all rätt, som att han menade att preparat som är lagliga utomlands inte bör ses som olagliga här om de används för eget bruk.

Snälla, läs hans inlägg igen HELA inlägget så kanske du förstår.

filmjölk
2013-07-21, 23:11
Filmjölk pratar nog om det som skrevs tidigare att de nyttjar brukare för att nå säljare.

Men han försöker säga att de finns andra sätt som inte är styrda av kriminella verksamheter för att få tag på grejer.

Japp, och sorry, borde citerat.

Vilson
2013-07-21, 23:11
Snälla, läs hans inlägg igen HELA inlägget så kanske du förstår.

Jag förstår... Jag förstod inte innan då det inte var tydligt nog.

Baronpanda
2013-07-21, 23:13
Det måste inte vara kriminell verksamhet, skumma hemsidor och/eller langare bakom.

Jag förstår... Jag förstod inte innan då det inte var tydligt nog.

Står ju klart och tydligt där vad han menar, men men.

Vilson
2013-07-21, 23:15
Står ju klart och tydligt där vad han menar, men men.

Fanns inget sammanhang, lägg ner nu.

zoid
2013-07-21, 23:22
Jag tycker det är sjukt att man kan bli tagen för att pissa lite när som. Tycker det är störande. Man borde få ersättning för den tiden som det tar. Typ en 500ing eller nåt.

eternallord
2013-07-21, 23:29
Sant men nu råkar det vara så att steroider är olagliga och alkohol är det inte. Tycker du steroider borde vara lagliga?

Ja, självklart.

Vilson
2013-07-21, 23:37
Ja, självklart.

Tycker du inte bieffekterna är ett rätt stort problem?

tp_88
2013-07-21, 23:40
Tycker du inte bieffekterna är ett rätt stort problem?
xSLlZh9yelk

Baronpanda
2013-07-22, 00:10
Tycker du inte bieffekterna är ett rätt stort problem?

Edit, Det var inget..

eternallord
2013-07-22, 00:18
Tycker du inte bieffekterna är ett rätt stort problem?

Nej. Och mycket viktigare än det så anser jag att rätten till sitt eget liv och sin kropp inte får kränkas.

Arne Persson
2013-07-22, 05:29
Nej. Och mycket viktigare än det så anser jag att rätten till sitt eget liv och sin kropp inte får kränkas.

Oväntat svar...:)

Sverker
2013-07-22, 05:34
Nej. Och mycket viktigare än det så anser jag att rätten till sitt eget liv och sin kropp inte får kränkas.

Vem ska stå beredd och ta hand om dig när det går snett ?

Anton Fräs
2013-07-22, 05:48
Jag är tämligen liberal men det skall inte svepas under matten att många langare av dopingpreparat både langar tung narkotika, vapen och ägnar sig åt annan kriminalitet. Det är bara att läsa artiklar relaterade till de större dopingtillslagen då de hittar AK47or i samma lägenhet som all doping.

Är det något man vill stödja?

Sverker
Sjukvården får självklart ta hand om eventuella biverkningar, på kort och lång sikt, av steroidbruk. Det får sjukvården göra även gällande alkoholmissbruk, narkotikamissbruk, rökning, övervikt och skador vid idrottande.

Vad är din poäng?

qozmox
2013-07-22, 07:01
Jag är tämligen liberal men det skall inte svepas under matten att många langare av dopingpreparat både langar tung narkotika, vapen och ägnar sig åt annan kriminalitet. Det är bara att läsa artiklar relaterade till de större dopingtillslagen då de hittar AK47or i samma lägenhet som all doping.

Är det något man vill stödja?



i och med att det är olagligt, så är det ju just detta som stödjs.
eller det var kanske det du menade?

Ponde
2013-07-22, 09:10
Om steroider vore avkriminaliserade/legaliserade/reglerade av staten så skulle kriminaliteten minska markant...(samma sak gäller alla illegala droger, men pappa staten är för puckade för att fatta detta ännu, iaf sverige *gah!* ).

RobbanColeman
2013-07-22, 09:23
Om steroider vore avkriminaliserade/legaliserade/reglerade av staten så skulle kriminaliteten minska markant...(samma sak gäller alla illegala droger, men pappa staten är för puckade för att fatta detta ännu, iaf sverige *gah!* ).

Att ha ngt olagligt som man säljer mycket av är galet gynnsamt, det är givetvis ngn på bestämmande ort som tjänar på detta!

Kriminalitet vill bekämpas inte avskaffas...

Man vill liksom inte att det ska vara som Alvedon med narkotika/doping.

Nu går jag från ämnet lite iof men vill dessutom påpeka att jag tycker inlägget ngn sida bak eller så angående sitta i arrest osv inte lät ett dugg kul! Så har det inte gått till i Norrtälje iaf utifrån vad jag hört från de bekanta jag har som fått följa med tvärs över gatan till polisstationen.

eternallord
2013-07-22, 09:49
Oväntat svar...:)

Skönt att veta att man är konsekvent

Vem ska stå beredd och ta hand om dig när det går snett ?Det beror på statsskick, i Sverige skiljer det sig inte från något annat hälsoproblem.

Jag är tämligen liberal men det skall inte svepas under matten att många langare av dopingpreparat både langar tung narkotika, vapen och ägnar sig åt annan kriminalitet. Det är bara att läsa artiklar relaterade till de större dopingtillslagen då de hittar AK47or i samma lägenhet som all doping.

Är det något man vill stödja?
Problemet du beskriver är en direkt konsekvens av att steroider är olagligt. Allting olagligt skapar svarta marknader och leder till inkomster för organiserad kriminalitet. Det gäller narkotika, prostitution, steroider och det gällde alkohol när de försökte sig på det förbudet likväl.

Philley
2013-07-22, 10:00
Om steroider vore avkriminaliserade/legaliserade/reglerade av staten så skulle kriminaliteten minska markant...(samma sak gäller alla illegala droger, men pappa staten är för puckade för att fatta detta ännu, iaf sverige *gah!* ).

Ja och sen kan vi göra det legalt att våldta, råna, misshandla etc, kriminaliteten minskar markant!

Armed Dingo
2013-07-22, 10:04
Men faktumet är att hade det varit lagligt så hade jag tagit det, och nu när det inte är lagligt så tar jag det inte. Jag är drogliberal i övrigt.

Lösningen är att polisen slutar med razzior på gym och att vi istället höjer de löjliga straffskalor när det gäller doping och narkotika. Torskar du med X antal enheter hemma så ska det bli skyhöga böter och fängelse. Slåss du på stan och testar positivt ska det vara dubbelt straff och skadestånd, dels till individen som skadades samt till samhället för att polisen behöver lägga tid på spännisar som trycker hormoner.


Jag ser inte problemet med att ge ut skyhöga straff för diverse grova våldsbrott. Man säger "Det är inte OK" men straffsatsen säger "Det gör inget". ***** fjanteri.

ducedo
2013-07-22, 10:18
Problemet du beskriver är en direkt konsekvens av att steroider är olagligt. Allting olagligt skapar svarta marknader och leder till inkomster för organiserad kriminalitet. Det gäller narkotika, prostitution, steroider och det gällde alkohol när de försökte sig på det förbudet likväl.

Å andra sidan så har vi smuggelsprit, smuggelcigaretter och hembränt. Risken finns att man skapar en acceptans i samhället samtidigt som kriminella nätverk fortsätter erbjuda produkterna till bra mycket lägre priser tack vare att man slipper moms, importavgifter, "drogskatt", arbetsgivaravgifter, etc.

Känns dock som att en diskussion kring legalisering är utanför ämnet.

Vilson
2013-07-22, 10:36
Men faktumet är att hade det varit lagligt så hade jag tagit det, och nu när det inte är lagligt så tar jag det inte. Jag är drogliberal i övrigt.

Lösningen är att polisen slutar med razzior på gym och att vi istället höjer de löjliga straffskalor när det gäller doping och narkotika. Torskar du med X antal enheter hemma så ska det bli skyhöga böter och fängelse. Slåss du på stan och testar positivt ska det vara dubbelt straff och skadestånd, dels till individen som skadades samt till samhället för att polisen behöver lägga tid på spännisar som trycker hormoner.


Jag ser inte problemet med att ge ut skyhöga straff för diverse grova våldsbrott. Man säger "Det är inte OK" men straffsatsen säger "Det gör inget". ***** fjanteri.

Håller med om det första, hade det varit lagligt hade jag nog också brukat. I övrigt tror jag inte du förstår dig på straffsystemet och dess funktion. Varför tycker du vi ska ha högre straff för doping/ narkotika?

tp_88
2013-07-22, 10:37
Å andra sidan så har vi smuggelsprit, smuggelcigaretter och hembränt. Risken finns att man skapar en acceptans i samhället samtidigt som kriminella nätverk fortsätter erbjuda produkterna till bra mycket lägre priser tack vare att man slipper moms, importavgifter, "drogskatt", arbetsgivaravgifter, etc.

Känns dock som att en diskussion kring legalisering är utanför ämnet.
Jag antar att man i det samhälle eternallord tänker sig inte hade betalat 200kr i skatt av sina redan hårt beskattade pengar på en liter 40%ig alkohol. Höga skatter gör naturligtvis att det är rejält lönsamt att smuggla/bränna hemma.

Men trots att det i dag är så fruktansvärt enkelt att köpa från andra EU-länder/smuggelsprit, så köps ändå den mesta alkoholen på Systemet, trots 20års-gräns. Smuggelsprit tror jag utgör en väldigt liten del av konsumtionen.

Dessutom finns det ju alternativ mellan kriminalisering och fri handel inom EU.

eternallord
2013-07-22, 10:40
Å andra sidan så har vi smuggelsprit, smuggelcigaretter och hembränt. Risken finns att man skapar en acceptans i samhället samtidigt som kriminella nätverk fortsätter erbjuda produkterna till bra mycket lägre priser tack vare att man slipper moms, importavgifter, "drogskatt", arbetsgivaravgifter, etc.

Känns dock som att en diskussion kring legalisering är utanför ämnet.
Det har du rätt i, men "smuggel"-varor är samma varor precis som de som finns på marknaden redan, man försöker bara undvika skyhöga punktskatter, vilket återigen är en bieffekt av hur staten försöker reglera beteende.

Japp, instämmer.

TranceII
2013-07-22, 10:42
Vem ska stå beredd och ta hand om dig när det går snett ?

Samma system som tar hand om styrkelyftarna när de råkar skada ryggen eller fotbollsspelarna när de vrider till en knä. Antar jag.

filmjölk
2013-07-22, 10:52
Något som vore intressant är om polisen skulle ta och dopingtesta i sina egna led. Ännu intressantare för en sisådär 20-30år sedan.

Vilson
2013-07-22, 10:57
Något som vore intressant är om polisen skulle ta och dopingtesta i sina egna led. Ännu intressantare för en sisådär 20-30år sedan.

Tror du inte dom drogtestar sig hos polisen? Ingen retorisk fråga då.

RobbanColeman
2013-07-22, 10:59
Tror du inte dom drogtestar sig hos polisen?

Det gör dem antagligen och det om ngt säger isf en hel del om hur lätt man klarar ett test... :)

filmjölk
2013-07-22, 11:30
Tror du inte dom drogtestar sig hos polisen? Ingen retorisk fråga då.

Jag tror de testar väldigt lite och sällan, jag tror att det finns (fanns) mycket doping i poliskåren (särskilt om vi vrider tillbaks klockan ett par decennier).

Jag har tom hört (det här är rykte, så ta det för vad det är) att i mindre städer på 80-talet så gick man just till polisen om man ville köpa anabola. Polisen var grymma i allt från tyngdlyftning till sl till Judo då.

Ponde
2013-07-22, 11:40
Ja och sen kan vi göra det legalt att våldta, råna, misshandla etc, kriminaliteten minskar markant!

Tycker du att du är lustig eller? Ser inte logiken i ditt resonemang, och #1 orsaken till misshandel, våldtäkter är en substans som kallas ALKOHOL som minsann är laglig och beskattad.

favve
2013-07-22, 11:48
Ett exempel på en kille vars muskler är så stora att man inte kan få dem enbart genom träning. Han blev inplockad för att ta dopingprov när han var ute en kväll.

Polisen hade kanske fått in ett tips?

TranceII
2013-07-22, 11:53
Polisen hade kanske fått in ett tips?

Nope. Det var en bedömning på plats att han var för stor helt enkelt. Han är i och för sig invandrare vilket också ses som rätt negativt hos många poliser så det är två strikes där direkt.

favve
2013-07-22, 12:01
Nope. Det var en bedömning på plats att han var för stor helt enkelt. Han är i och för sig invandrare vilket också ses som rätt negativt hos många poliser så det är två strikes där direkt.
Inte mitt förstaval om jag skulle peka ut någon som jag misstänkte brukade steroider.

m0s
2013-07-22, 12:23
Tror du inte dom drogtestar sig hos polisen? Ingen retorisk fråga då.

Har en bekant som är polis.
Under de 5 åren han har arbetat där han arbetar nu så har INGEN polis fått kissa för doping. Detta trots att det finns en viss öppenhet om det. Man vet vilka som tar något men man håller varandra om ryggen.
Däremot så förekommer det relativt ofta att dom testar för cannabis och liknande.

Jens.Andersson
2013-07-22, 12:48
Finns det något vetenskapligt bakom att kappmuskeln växer mer vid intag av steroider eller är det brosciencebaserat?

m0s
2013-07-22, 13:12
Finns det något vetenskapligt bakom att kappmuskeln växer mer vid intag av steroider eller är det brosciencebaserat?

Fler androgena receptorer i traps, bröst och deltoider om jag inte är helt ute och cyklar

10xKV
2013-07-22, 13:31
Lägg fokus på den negativa påverkan AAS-användare har på samhället. Passar de allra muskulösaste AAS-användarna in i profilen för de som ens har negativ påverkan? Eller är det småkriminella AAS-användare som använder det i andra syften? I sådana fall finns det inte ens någon anledning till att ta dessa gymråttor som använder AAS, eller hur?

Fordon
2013-07-22, 13:33
Lägg fokus på den negativa påverkan AAS-användare har på samhället. Passar de allra muskulösaste AAS-användarna in i profilen för de som ens har negativ påverkan? Eller är det småkriminella AAS-användare som använder det i andra syften? I sådana fall finns det inte ens någon anledning till att ta dessa gymråttor som använder AAS, eller hur?

Du menar att "småkriminella aas-användare" inte tränar på gym? *popcorn*

pwnyou
2013-07-22, 14:41
Du menar att "småkriminella aas-användare" inte tränar på gym? *popcorn*Tror han menar att seriösa bodybuilders inte är lika kriminella som biffkriminella som slåss på krogen, tar andra droger och slår sin fru.

filmjölk
2013-07-22, 14:50
Jag tror att kappmusklerna växer oproportionerligt bättre hos dopade pga att dessa tenderar att orka träna även de tråkiga övningarna, som shrugs, ordentligt. Odopade kör bara sina favoritövningar ordentligt, och bara whinear sig igenom resten, om de ens kör resten.

Philley
2013-07-22, 19:14
Tycker du att du är lustig eller? Ser inte logiken i ditt resonemang, och #1 orsaken till misshandel, våldtäkter är en substans som kallas ALKOHOL som minsann är laglig och beskattad.

Med tanke på din lustiga naivitet var jag tvungen att bemöta enhetligt :)
Det är ganska tröttsamt med tjatet om alkoholen och hur laglig den är. De flesta är medvetna om alla problem som alkohol medför men faktum kvarstår att alkohol dumt nog är en del av samhället och kommer antagligen alltid förbli laglig. Men bara för att en laglig substans är dålig betyder det att vi ska uppmuntra till andra droger? Ju mindre droger som cirkulerar i samhället desto bättre. Att sen som vissa säga att det är orättvist att alkohol är tillåtet men inte andra droger är bara larvigt och allmänt tramsigt.

Jag skulle nog kunna överväga AAS om några år om det inte vore olagligt. Jag är glad för att det är olagligt.

Ponde
2013-07-22, 19:22
Med tanke på din lustiga naivitet var jag tvungen att bemöta enhetligt :)
Det är ganska tröttsamt med tjatet om alkoholen och hur laglig den är. De flesta är medvetna om alla problem som alkohol medför men faktum kvarstår att alkohol dumt nog är en del av samhället och kommer antagligen alltid förbli laglig. Men bara för att en laglig substans är dålig betyder det att vi ska uppmuntra till andra droger? Ju mindre droger som cirkulerar i samhället desto bättre. Att sen som vissa säga att det är orättvist att alkohol är tillåtet men inte andra droger är bara larvigt och allmänt tramsigt.

Jag skulle nog kunna överväga AAS om några år om det inte vore olagligt. Jag är glad för att det är olagligt.

Leglisering/avkriminalisering är ändå det bästa nästa steget, då undviker man att fler oskyldiga människor dör p.g.a. gängkrig orsakade av droger (se: mexico och alla sydamerikanska stater runtomkring, de har enorma problem med våldet och dödsfallen som kartellerna orsakar).

Att man även blir klassad som "pundare" för att man rökt på lite (om du nu alltså blir fast) är ju helt puckat, förstör ens möjligthet till arbete och varför allt detta? Jo för att man rökt på lite (nej, inte ens i närheten av lika farligt som alkohol det heller).

Sveriges narkotikapolitik är helt bakom flötet, vinklade studier och skitsnack i skolböckerna om "dödsknark" som bevisligen bara förvärrat er situation med antalet unga narkomaner.

Philley
2013-07-22, 19:38
Leglisering/avkriminalisering är ändå det bästa nästa steget, då undviker man att fler oskyldiga människor dör p.g.a. gängkrig orsakade av droger (se: mexico och alla sydamerikanska stater runtomkring, de har enorma problem med våldet och dödsfallen som kartellerna orsakar).

Att man även blir klassad som "pundare" för att man rökt på lite (om du nu alltså blir fast) är ju helt puckat, förstör ens möjligthet till arbete och varför allt detta? Jo för att man rökt på lite (nej, inte ens i närheten av lika farligt som alkohol det heller).

Sveriges narkotikapolitik är helt bakom flötet, vinklade studier och skitsnack i skolböckerna om "dödsknark" som bevisligen bara förvärrat er situation med antalet unga narkomaner.

Nu har jag ingen koll på hur gängkrigen och steorider i syamerika fungerar men det jag skriver om handlar då främst om Sverige.

Du beskriver alkoholen som det farligaste sonen finns, du bör nog kolla lite närmare på alla droger inte bara de lätta. Blir även skrämd då det verkar som du vill att skolan ska försumma att berätta om drogers negativa påverkan. Bättre undervisning vore kanske och berätta om lyckopillernas alla fördelar så att vi kan få en hel ny generation pundare? Jag tycker det är bra att "skrämma" skolbarnen om alla droger (givetvis alkohol också). Många kommer ändå testa men de gör det antagligen med mer aktsamhet.

Röda Björnen
2013-07-22, 23:03
Nu har jag ingen koll på hur gängkrigen och steorider i syamerika fungerar men det jag skriver om handlar då främst om Sverige.

Du beskriver alkoholen som det farligaste sonen finns, du bör nog kolla lite närmare på alla droger inte bara de lätta. Blir även skrämd då det verkar som du vill att skolan ska försumma att berätta om drogers negativa påverkan. Bättre undervisning vore kanske och berätta om lyckopillernas alla fördelar så att vi kan få en hel ny generation pundare? Jag tycker det är bra att "skrämma" skolbarnen om alla droger (givetvis alkohol också). Många kommer ändå testa men de gör det antagligen med mer aktsamhet.

Alokohol är för tillfället den farligaste sonen då den är laglig och lättare tillgänglig än andra droger samt mer accepterad om din 12åring testar.

MVH

Allan
2013-07-22, 23:05
Appappapp - inga trådkapningar. Vill ni debattera narkotikapolitik gör ni det nån annanstans.

CiB
2013-07-23, 09:10
http://www.sydsvenskan.se/lund/jo-anmaler-polisen/


Hur lång tid tar det innan de lättkränkta hobbybyggarna börjar gråta nu då? cofffee

De lättkränkta hobbybyggarna aka drogliberalerna syns i tråden här och nu. :cool:

Ponde
2013-07-23, 09:45
Nu har jag ingen koll på hur gängkrigen och steorider i syamerika fungerar men det jag skriver om handlar då främst om Sverige.

Du beskriver alkoholen som det farligaste sonen finns, du bör nog kolla lite närmare på alla droger inte bara de lätta. Blir även skrämd då det verkar som du vill att skolan ska försumma att berätta om drogers negativa påverkan. Bättre undervisning vore kanske och berätta om lyckopillernas alla fördelar så att vi kan få en hel ny generation pundare? Jag tycker det är bra att "skrämma" skolbarnen om alla droger (givetvis alkohol också). Många kommer ändå testa men de gör det antagligen med mer aktsamhet.

Jag vill få skolan att lära ut SANNINGEN, inte propagandaskitsnack som t.ex. era skolböcker innehållit länge (vår hälsokunskapsbok i gymnasiet i finland hade ganska bra info, men även där gavs det helt fel bild av narkotika).

Brukar oftast stå att "alkohol är skadligt" typ sen inget mer om det, så tror alla att det inte skadar en att dricka sej redlös 1 gång/vecka för att det är lagligt/skolboken sa ju inte att det är så farligt.

Skolböcker borde inte vara anpassade efter landets lagar utan sanningen.

CiB
2013-07-25, 21:13
Jag vill få skolan att lära ut SANNINGEN, inte propagandaskitsnack som t.ex. era skolböcker innehållit länge (vår hälsokunskapsbok i gymnasiet i finland hade ganska bra info, men även där gavs det helt fel bild av narkotika).

Brukar oftast stå att "alkohol är skadligt" typ sen inget mer om det, så tror alla att det inte skadar en att dricka sej redlös 1 gång/vecka för att det är lagligt/skolboken sa ju inte att det är så farligt.

Skolböcker borde inte vara anpassade efter landets lagar utan sanningen.

DU vill få skolan att lära ut SANNINGEN?
Låt oss gissa vem som besitter denna SANNINGEN - Du?

Du tycks återkomma till att skolan har betydelsefullt ansvar att lära ut konsekvenser av alkohol. Varför?
Var din egen skolgång inte tillräcklig nyanserad? Lärde du dig inte SANNINGEN? Var det lärare som var elaka?

Den som lever i Sverige - Get used to it.
Tycker du annorlunda om rikets lagar och regler och gillar att ta knark men är rädd för att sitta inne- So move out. Amsterdam, Portugal, Christiania, Colombias djungler tar säkert emot dig med öppna armar.
Alternativet kan ju bli att starta friskolan - Vi Som Tycker Knark Är Bra?

Legalisering av droger som narkotika kommer inte hända i Sverige under vår levnadstid, hur mycket du eller någon annan vill det.
Sverige har lärt sig av läxan att ex. alkohol som drog är tillräcklig skadlig för många, för att INTE tillåta andra droger bli legala och minst lika skadliga för mängder av människor.
Numer blir Sverige ALDRIG av med drogen alkohol. Någonsin. Många svär att skulle alkoholen uppfinnas idag skulle den inte släppas ut i affärer till konsumenter.
Sverige, jag, många med mig behöver INTE fler droger i livet.

Jag är emot droger, illegala substanser, narkotika, missbruk och överanvändande av alla substanser som påverkar människor negativt psykiskt och fysiskt som enskild individ och människor omkring dessa användare.

Jag tycker missbrukarvården i Sverige är IBLAND i underkant och skrämmande och IBLAND fungerar den faktiskt.

Droger är droger oavsett vad du, någon annan eller jag tycker och skriver här. Droger kommer för alltid få olika betydelser i människors liv. För en del människor i olika åldrar betyder droger allting. Jag menar då ALLT. För en del människor tar livet en helt ny riktning och början med droger, för en del tar faktiskt livet slut med droger.

För många fler människor än för Dig som enskild individ och medborgare samt familjemedlem som använder droger oavsett legal eller illegal drog kommer Ditt användande få konsekvenser, det är endast en tidsfråga om NÄR i Ditt liv och människorna runtom Dig denna konsekvens gör sig påmind.

Oftast när man växer upp blir man klokare. ;)

Philley
2013-07-25, 21:29
DU vill få skolan att lära ut SANNINGEN?
Låt oss gissa vem som besitter denna SANNINGEN - Du?

Du tycks återkomma till att skolan har betydelsefullt ansvar att lära ut konsekvenser av alkohol. Varför?
Var din egen skolgång inte tillräcklig nyanserad? Lärde du dig inte SANNINGEN? Var det lärare som var elaka?

Den som lever i Sverige - Get used to it.
Tycker du annorlunda om rikets lagar och regler och gillar att ta knark men är rädd för att sitta inne- So move out. Amsterdam, Portugal, Christiania, Colombias djungler tar säkert emot dig med öppna armar.
Alternativet kan ju bli att starta friskolan - Vi Som Tycker Knark Är Bra?

Legalisering av droger som narkotika kommer inte hända i Sverige under vår levnadstid, hur mycket du eller någon annan vill det.
Sverige har lärt sig av läxan att ex. alkohol som drog är tillräcklig skadlig för många, för att INTE tillåta andra droger bli legala och minst lika skadliga för mängder av människor.
Numer blir Sverige ALDRIG av med drogen alkohol. Någonsin. Många svär att skulle alkoholen uppfinnas idag skulle den inte släppas ut i affärer till konsumenter.
Sverige, jag, många med mig behöver INTE fler droger i livet.

Jag är emot droger, illegala substanser, narkotika, missbruk och överanvändande av alla substanser som påverkar människor negativt psykiskt och fysiskt som enskild individ och människor omkring dessa användare.

Jag tycker missbrukarvården i Sverige är IBLAND i underkant och skrämmande och IBLAND fungerar den faktiskt.

Droger är droger oavsett vad du, någon annan eller jag tycker och skriver här. Droger kommer för alltid få olika betydelser i människors liv. För en del människor i olika åldrar betyder droger allting. Jag menar då ALLT. För en del människor tar livet en helt ny riktning och början med droger, för en del tar faktiskt livet slut med droger.

För många fler människor än för Dig som enskild individ och medborgare samt familjemedlem som använder droger oavsett legal eller illegal drog kommer Ditt användande få konsekvenser, det är endast en tidsfråga om NÄR i Ditt liv och människorna runtom Dig denna konsekvens gör sig påmind.

Oftast när man växer upp blir man klokare. ;)

Antagligen anledningen till att drogliberalerna består av ungdomar mellan 15-21 år.

Sniggel
2013-07-25, 23:15
Med tanke på din lustiga naivitet var jag tvungen att bemöta enhetligt :)
Det är ganska tröttsamt med tjatet om alkoholen och hur laglig den är. De flesta är medvetna om alla problem som alkohol medför men faktum kvarstår att alkohol dumt nog är en del av samhället och kommer antagligen alltid förbli laglig. Men bara för att en laglig substans är dålig betyder det att vi ska legalisera/reglera andra droger?

Modifierar ditt inlägg lite och säger:

Ja, om många utav de negativa konsekvenserna av ett förbud lindras och i en sådan omfattning att nya potentiella negativa konsekvenser inte kan mäta sig i jämförelse.
Om det åstadkommer mer nytta än problem - då bör vi avskaffa förbuden och sätta nya regler. Regler som man tror genererar maximal nytta med minimal risk.

r3jonwah85
2013-08-30, 13:45
Hej,

Det är mig artikeln handlar om, en vän gjorde mig uppmärksam på existensen av denna tråd. Tyckte det kunde vara lite kul att kommentera och tydliggöra händelsen från min synvinkel.

Kan ju börja med att fastställa att kränkningen i sig är till stor del sekundär i detta ärende, mina invändningar har till största del att göra med polisernas "objektivitet", kunskapsnivå samt mindre väl valda uttalanden.

De juridiska kraven för att polisen ska ha rätt att kräva dopningstest (en s.k. kroppsbesiktning) av en person är att personen är skäligen misstänkt för brott mot lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel.

Att det krävs att man är skäligen misstänkt för dopningsbrott framgår av 28 kap. 12 § rättegångsbalken (1942:740) där det stadgas att polisen får genomföra en kroppsbesiktning av en person om denne är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse. Bruk av förbjudna dopningsmedel är ett sådant brott enligt 2-3 §§ dopningslagen.

Att man är skäligen misstänkt innebär ungefär att det ska framstå som antagligt att man har begått det brott som man misstänks för. För att polisen ska kunna kräva att någon genomgår ett dopningstest ska det alltså föreligga objektiva omständigheter som talar för att personen brukat förbjudna dopningsmedel. Exempel på sådana objektiva omständigheter kan t.ex. vara att en person tipsar polisen om att han/hon misstänker att en specifik person i dennes bekantskapskrets använder förbjudna dopningsmedel.

Objektiviteten ifrågasätts av mig då de 2 poliserna (dvs ej 3 som artikeln nämner) själv inte tränade, verkade aldrig ha tränat, påstod att kosttillskott var farligt då de flesta tillverkare gjorde kosttillskott på dagen och "anabola" på natten i samma maskiner varpå detta så klart blandades om och kosttillskottet blev på så sätt lite väl kryddat, påstod att enligt en svensk framstående forskare så får man permanenta hjärnskador efter allra första tabletten av "anabola", aldrig hört talas om vassleprotein, maltodextrin eller aminosyror (jag fick bokstavera alla dessa tre saker i förhöret, detta var nya preparat för poliserna) och så vidare i samma stil. När jag dessutom frågade vad för resultat som proverna skulle ge så kunde de inte ge något som helst svar på detta, det var "rena grekiskan" för dom. Jag visade visst intresse för att veta min epitestosteron till testosteron kvot då jag känt mig trött och blivit sjuk ofta. Ytterligare en liten detalj i det hela är det faktum att jag höll på med att göra "shrugs" då poliserna kom fram till mig, vilket man borde ta med i beräkningen som "objektiv" bedömare.

Då jag ringde följande dag till den ena av poliserna och undrade varför just jag blivit utvald så sa hon åter igen att det berodde på kappmusklerna, dvs det fanns inget tips eller annat skäl till starkare misstanke. Det var efter detta samtal som jag gjorde min JO-anmälan (dvs dagen efter händelsen).

Efter att ha läst svaret från Thomas Nilsson (chef för polisen i mellarsta Skåne) så började jag dessutom bli tveksam till hela polisen utbildning inom just detta ämne. T ex så baserar de sin inriktning mot just kappmuskeln (trapezius) på denna artikel : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10664066

Deras slutsats lyder: In conclusion, AR content differs greatly between human neck and limb muscles. Moreover, the regulation of AR-containing myonuclei following training and self-administration of androgenic-anabolic steroids is muscle dependent.

Då jag är anställd på Lunds Universitet så har jag tillgång till den fullständiga artikeln varpå man kan dra lite ytterligare slutsatser:

%-andel AR-positive myonuclei i trapezius från otränad till tränad går från ca 53 % till 70 %. Från tränad till tränad med egendosering av AAS går från 70 % till 84 %. Så den procentuella ökningen är som störst mellan otränad till tränad. Av denna anledning så är det min åsikt att det inte är ett bra kriterium för att välja ut brukare av AAS då den visuella skillnaden kommer att synas hos alla individer, brukare eller ej. Givet är dock att trapezius är mer lättstimulerad jämfört med vastus lateralis där i princip inget skillnad uppmäts (ser till och med ut att minska mellan tränad och tränad med AAS). Dock är detta endast två muskler, det säger inget om hur en brukares totala kroppsproportioner kommer att se ut.

Ytterligare faktorer i det hela är det faktum att jag blev testad för dopingpreparat OCH narkotikapreparat trots att jag aldrig blivit delgiven någon misstanke för just narkotika preparat. Så vitt jag kan förstå är dessa två skilda brott.

Kan ju även tillägga att ärendet lades ner långt innan artikeln skrevs (dvs inget olagligt påvisat), detta utan att jag någonsin blev kontaktad av polisen. När jag väl började undra och tog mig ner till polisen så tog det ca 1 timme att hitta mitt ärende då det hade arkiverats och inte var så lättfunnet längre enligt poliserna på plats (som dock var mycket trevliga och tillmötesgående, till skillnad från poliserna som jag först hade haft kontakt med). En ytterligare lättsam kränkning för mig personligen, men i rättsligt sammanhang kränkande rent principiellt, är det faktum att dom även testade kreatinnivå i blodet, vilket mig veterligen inte är dopingklassat eller faller under dopinglagen (kan ju tillägga att den var ca 7-8 gånger högre än hos normalpersonen, hade just startat en ny kreatincykel).

Slutligen är jag 178 cm lång och vägde vid tillfället ca 96 kg (kroppsfett 15-20 % en grov gissning som aldrig är uppmätt).

MVH Jonathan

strikt
2013-08-30, 13:58
Du kan väl slänga upp bild för skojs skull, bara maskera ansiktet med en fyrkant eller något.

Så man får se hur mycket polisen faila i sina bedömningar. Tidigare här i tråden så såg man någon bild på någon hyfsat tränad som åkte in för check. Rätt löjligt när det inte ens är något utöver det normala liksom. Att de ens orkar "jaga" folk när det inte verkar ske konsekvent.

PureWhey
2013-08-30, 14:13
Usch, det är så sorgligt att det går till såhär.
Poliser som inte har någon koll alls, man blir testad för andra saker än just det man är misstänkt för och så vidare.
Fyfan.

Loke
2013-08-30, 14:31
En fråga: Var det kreatin och inte kreatinin de testade för? Inte för att jag direkt förstår varför kreatinin är intressant heller, men det säger iaf något om vad som händer i kroppens muskler.

Men iofs, även om det var kreatin så kan man ju försvara det med att det är av statistiska skäl.

stafh
2013-08-30, 14:35
Efter att ha läst svaret från Thomas Nilsson (chef för polisen i mellarsta Skåne) så började jag dessutom bli tveksam till hela polisen utbildning inom just detta ämne. T ex så baserar de sin inriktning mot just kappmuskeln (trapezius) på denna artikel : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10664066

Deras slutsats lyder: In conclusion, AR content differs greatly between human neck and limb muscles. Moreover, the regulation of AR-containing myonuclei following training and self-administration of androgenic-anabolic steroids is muscle dependent.

Då jag är anställd på Lunds Universitet så har jag tillgång till den fullständiga artikeln varpå man kan dra lite ytterligare slutsatser:

%-andel AR-positive myonuclei i trapezius från otränad till tränad går från ca 53 % till 70 %. Från tränad till tränad med egendosering av AAS går från 70 % till 84 %. Så den procentuella ökningen är som störst mellan otränad till tränad. Av denna anledning så är det min åsikt att det inte är ett bra kriterium för att välja ut brukare av AAS då den visuella skillnaden kommer att synas hos alla individer, brukare eller ej. Givet är dock att trapezius är mer lättstimulerad jämfört med vastus lateralis där i princip inget skillnad uppmäts (ser till och med ut att minska mellan tränad och tränad med AAS). Dock är detta endast två muskler, det säger inget om hur en brukares totala kroppsproportioner kommer att se ut.

Haha va? Sa de gick fran "14% ökning av AR-positiva cellkärnor i immunohisto (och möjligtvis 30% ökning av cellkärnstätheten, som visserligen ocksa ökade i vastus lateralis)" till "man kan avgöra dopingmissbruk genom okulär inspektion av den misstänktes traps pa avstand". Pinsamt.

r3jonwah85
2013-08-30, 14:40
Haha va? Sa de gick fran "14% ökning av AR-positiva cellkärnor i immunohisto (och möjligtvis 30% ökning av cellkärnstätheten, som visserligen ocksa ökade i vastus lateralis)" till "man kan avgöra dopingmissbruk genom okulär inspektion av den misstänktes traps pa avstand". Pinsamt.

Mitt intryck är att någon på polisen eller den person som skrivit "Anabola Androgena Steroider 1.1" (dvs Gunnar Hermansson och Tommy Moberg, utgiven av Mediahuset i Göteborg AB, 2008) har dragit denna slutsats själv (jag har inte tillgång till nämnd skrift så jag kan inte veta exakt vem som kommit fram till detta, polisen hänvisar dock till skriften för att styrka sina argument om inriktningen på trapezius i sitt svar till JO). Artikeln i sig drar alltså inte denna slutsats.

r3jonwah85
2013-08-30, 14:46
Du kan väl slänga upp bild för skojs skull, bara maskera ansiktet med en fyrkant eller något.

Så man får se hur mycket polisen faila i sina bedömningar. Tidigare här i tråden så såg man någon bild på någon hyfsat tränad som åkte in för check. Rätt löjligt när det inte ens är något utöver det normala liksom. Att de ens orkar "jaga" folk när det inte verkar ske konsekvent.

Jag kommer nog inte att lägga upp en bild då jag är för privat av mig (samt tycker det är pinsamt med "spännbilder"), dock förstår jag att det skulle vara kul för andra att göra en bedömning. Men jag håller mig helst utanför internet i detta avseende (man har ingen kontroll av saker man lägger upp på nätet) :)

tp_88
2013-08-30, 14:52
Mitt intryck är att någon på polisen eller den person som skrivit "Anabola Androgena Steroider 1.1" (dvs Gunnar Hermansson och Tommy Moberg, utgiven av Mediahuset i Göteborg AB, 2008) har dragit denna slutsats själv (jag har inte tillgång till nämnd skrift så jag kan inte veta exakt vem som kommit fram till detta, polisen hänvisar dock till skriften för att styrka sina argument om inriktningen på trapezius i sitt svar till JO). Artikeln i sig drar alltså inte denna slutsats.
Haha, skrattretande (egentligen skrämmande) att den människan är iblandad i utformningen av polisens arbete. Nog för att mitt förtroende för polisen är i det närmaste obefintligt, men någon måtta trodde jag ändå att det var.

r3jonwah85
2013-08-30, 14:52
En fråga: Var det kreatin och inte kreatinin de testade för? Inte för att jag direkt förstår varför kreatinin är intressant heller, men det säger iaf något om vad som händer i kroppens muskler.

Men iofs, även om det var kreatin så kan man ju försvara det med att det är av statistiska skäl.

Jag har fått denna fråga tidigare av bekanta, dock är jag ganska säker på att det stod just kreatin på pappret (jag fick inte ta med mig detta hem då det är sekretessbelagt för mig själv tydligen). Dock kan jag ej svara på om det faktiskt stod rätt på nämnt papper.

Ska kolla upp och återkomma, jag har siffrorna ungefär i huvudet så jag kanske kan fastställa vilken av dom som är mest trolig. Om någon vet normalkoncentrationer i kroppen av de båda så uppskattas det om ni skriver det här.

Oavsett vilket så har det inte med ärendet att göra, och enligt mig är det privat. Om man inte drar gränsen någonstans så vet vi inte var vi hamnar till slut, detta handlar för mig inte om mig som individ.

stafh
2013-08-30, 15:00
Mitt intryck är att någon på polisen eller den person som skrivit "Anabola Androgena Steroider 1.1" (dvs Gunnar Hermansson och Tommy Moberg, utgiven av Mediahuset i Göteborg AB, 2008) har dragit denna slutsats själv (jag har inte tillgång till nämnd skrift så jag kan inte veta exakt vem som kommit fram till detta, polisen hänvisar dock till skriften för att styrka sina argument om inriktningen på trapezius i sitt svar till JO). Artikeln i sig drar alltså inte denna slutsats.

Nej det gör den verkligen inte (läste den). Den enda skillnaden de pavisar är att translokationen till cellkärnan ökar (med ca 14%, och skyhöga standardavvikelser... undrar varför de inte skrev ut p-värdet). De jämförde dessutom som du nämnde endast med en annan specifik muskelvävnad. Helt sjukt om de baserar sina argument pa bara den här artikeln.

r3jonwah85
2013-08-30, 15:08
Nej det gör den verkligen inte (läste den). Den enda skillnaden de pavisar är att translokationen till cellkärnan ökar (med ca 14%, och skyhöga standardavvikelser... undrar varför de inte skrev ut p-värdet). De jämförde dessutom som du nämnde endast med en annan specifik muskelvävnad. Helt sjukt om de baserar sina argument pa bara den här artikeln.

Jag kan tyvärr inte med säkerhet veta att de endast baserar sina argument på endast denna artikel, dock har jag inte hittat något som styrker polisens påstående och arbetssätt till den grad att man kan kalla det för fakta (dvs stora trapezius = dopad person). Och så länge det inte är bevisat är det i min mening tyckande, dvs så långt ifrån objektivitet man kan komma från polisens sida. Och då bryter polisen mot lagen som den är skriven.

cakehole
2013-08-30, 15:09
Snutarna använder inte bara kappmuskeln som indikator. Även konstiga rörelsemönster, kraftig svettning, samt ögonen

Ja ni läste rätt. Nu kan även polisen genom att se någon i ögonen antyda dopingbruk.

Jorgen
2013-08-30, 15:28
Snutarna använder inte bara kappmuskeln som indikator. Även konstiga rörelsemönster, kraftig svettning, samt ögonen

Ja ni läste rätt. Nu kan även polisen genom att se någon i ögonen antyda dopingbruk.

Nej, det gör dom inte.

cakehole
2013-08-30, 15:39
Nej, det gör dom inte.

Dom kan inte, men dom gör det.

Stefan J
2013-08-30, 15:48
Snutarna använder inte bara kappmuskeln som indikator. Även konstiga rörelsemönster, kraftig svettning, samt ögonen

Ja ni läste rätt. Nu kan även polisen genom att se någon i ögonen antyda dopingbruk.

Men det är väl inget konstigt? Det finns attribut som gör att du i högre grad kan sortera ut missbrukare, eller i alla fall en viss sorts missbrukare. Gångstil, sätt att prata och uppföra sig på, utseende etc etc. Exempelvis det spattiga rörelsemönstret hos någon som missbrukat amfetamin ett längre tag, du vet säkert vad jag menar. Det betyder långt ifrån att det är en 100% säker metod, men polisen kanske har rätt 3-4/10 ggr istället för 1/100ggr om man bara hade plockat in helt slumpmässigt utvalda personer

mycketbrännvin
2013-08-30, 15:58
Men när det gäller doping är det nog svårare. Det finns ju självklara fall, men endast en bråkdel av dom som använder ser verkligen att använda. Om man är 178 och väger 96kg som killen sade att han gör så är av det grövre laget om man nu inte är fetis. Jag kan bara föreställa mig hur unga poliser som blir lärda att kolla efter b.la kappmuskler sedan leker duktiga och plockar in folk lite hur som helst. Sen har jag inte fattat ideen riktigt, det blir väl blodprover husrannsakan fan och hans moster för att bötfälla nån liten hobbybyggare som smaskar piller.

Stefan J
2013-08-30, 16:02
Men när det gäller doping är det nog svårare. Det finns ju självklara fall, men endast en bråkdel av dom som använder ser verkligen att använda. Om man är 178 och väger 96kg som killen sade att han gör så är av det grövre laget om man nu inte är fetis. Jag kan bara föreställa mig hur unga poliser som blir lärda att kolla efter b.la kappmuskler sedan leker duktiga och plockar in folk lite hur som helst. Sen har jag inte fattat ideen riktigt, det blir väl blodprover husrannsakan fan och hans moster för att bötfälla nån liten hobbybyggare som smaskar piller.

Ja det meningsfulla i det hela kan väl ifrågasättas. Inom idrotten är det bra med häxjakten tycker jag eftersom att tävla efter samma förutsättningar är det som idrott går ut på. Men i samhället och för eget bruk så tycker jag att detta är meh. Vadfan bryr jag mig om någon ökar 20kg i kroppsvikt eller inte kan få upp den någon månad om året. Det varken angår eller berör mig precis.

Oavsett, att polisen har lite fördomar och riktlinjer som de går efter är inget konstigt alls.

mycketbrännvin
2013-08-30, 16:11
Ja det meningsfulla i det hela kan väl ifrågasättas. Inom idrotten är det bra med häxjakten tycker jag eftersom att tävla efter samma förutsättningar är det som idrott går ut på. Men i samhället och för eget bruk så tycker jag att detta är meh. Vadfan bryr jag mig om någon ökar 20kg i kroppsvikt eller inte kan få upp den någon månad om året. Det varken angår eller berör mig precis.

Oavsett, att polisen har lite fördomar och riktlinjer som de går efter är inget konstigt alls.

Håller med fullständigt.

Jag tycker bara taktiken är fel. Lite som att ta livet av en älg genom att rycka ett hårstrå varje gång. Folk blir lite skrämda men påverkar det användandet överlag, det tror jag ej... Nej det finns viktigare saker och värre brott

Jorgen
2013-08-30, 16:24
Dom kan inte, men dom gör det.

Nej, det gör dom inte.

Vad har du för källa förresten?

r3jonwah85
2013-08-30, 16:24
Ja det meningsfulla i det hela kan väl ifrågasättas. Inom idrotten är det bra med häxjakten tycker jag eftersom att tävla efter samma förutsättningar är det som idrott går ut på. Men i samhället och för eget bruk så tycker jag att detta är meh. Vadfan bryr jag mig om någon ökar 20kg i kroppsvikt eller inte kan få upp den någon månad om året. Det varken angår eller berör mig precis.

Oavsett, att polisen har lite fördomar och riktlinjer som de går efter är inget konstigt alls.

Jag tycker att polisen gör rätt som går ut på gym och tar in personer om detta görs på ett sätt som följer lagen. Jag har personligen inget emot AAS för privat bruk (när det kommer till idrott blir det komplicerat, men så länge det finns ett förbud så finns det, sen kan man ju diskutera vad "samma förutsättningar" innebär), men det är trots allt olagligt så jag skulle aldrig få för mig att bruka det.

Riktlinjerna är i detta fall till synes tagna i luften och ej vetenskapligt belagda, varpå objektiviteten per automatik går förlorad och blir därmed ett lagbrott från polisens sida. För att kunna göra en mer objektiv bedömning (vi är trots allt människor, 100% objektivitet är sällsynt) så krävs framförallt bättre utbildning och bedömningar gjorda utifrån flera korrelerade faktorer, inte en enda muskelvävnads utseende.

Om samhället vill ha en polismyndighet som har all världens befogenheter så får vi ändra i lagtexten, men fram tills dess så har dom i mina ögon gjort fel.

strikt
2013-08-30, 18:35
Det man kan fråga sig är varför det inte är fler poliskontroller på gym, ifall det nu är så himla viktigt att gripa dessa missbrukare.

Menar, skicka in civilpoliserna på alla gym då och då och ta en runda och plocka in folk efter okulära misstankar och be dom kissa på plats eller kräv blodprov på stationen.

Men så går det ju inte riktigt till, så tycker det känns lite humor att ibland får de för sig att jävlas med vissa indivder som man läst om här och på andra forum.

Alexton
2013-08-30, 19:00
Känner en polis här som är av prototyp stor. Kort men bred och kraftig och har lajjat strongman hela vuxna livet. Han berättade att han alltid får skämmas ögonen ur sig när de ska kolla ett gym. Kollegerna kommer med helt random personer som verkar ha tränat mer än 3 år på lite seriösare nivå.

wessmen
2013-08-30, 19:13
Känner en polis här som är av prototyp stor. Kort men bred och kraftig och har lajjat strongman hela vuxna livet. Han berättade att han alltid får skämmas ögonen ur sig när de ska kolla ett gym. Kollegerna kommer med helt random personer som verkar ha tränat mer än 3 år på lite seriösare nivå.

Kan tänka mig det.

Har också en polis på gymmet av modell krallig, tävlar och grejer.
Kommer hans kollegor med ungdomar som precis fått upp armarna över 40cm när han själv har armar på runt 50, hårda.

Det blir bara så tramsigt.

Ser hellre varje-dag-om-året tester på elitidrottare än att jaga motionärer som jagar strandformen. Folk som säger att det är fusk på motionärnivå har inte alla indianer i kanoten.

Låt proffsen tävla på lika villkor och låt resten sköta sig själv. När den sakkunniga i "Operation Liquid" (professor i ämnet) uttalar sig om att man faktiskt inte vet om steroider är farligt eller inte så känns lagen jävligt missanpassad.

Latissimus Dorsi
2013-08-30, 21:23
Hahah ''skönt'' (absolut inte kul för dig Jonathan, men fortfarande) att de tog fast någon som verkligen har stenkoll på allt och ger polisen pisk, heja!

r3jonwah85
2013-11-29, 16:25
Kan uppdatera er lite i detta ärende då det hänt lite sedan sist. JO har begärt ytterligare yttranden från Polismyndigheten i Skåne då de förutom att testa för dopningpreperat även testade för narkotikapreperat utan att delge mig misstanke för detta brott. Alla tester gav negativt resultat kanske ska påpekas.

Polismyndigheten i Skåne hade tills den 27/11 på sig att svara så i dagarna bör jag få hem ett svar.

PixelMiner
2013-11-30, 00:46
Från: http://www.corren.se/ostergotland/motala/jo-granskar-dopningsutredning-6641141-artikel.aspx
...
Sju personer testades för dopning under polisens riktade insats på Motalas gym i början av oktober, men misstankarna stämde inte i något fall. En av de utpekade gjorde en anmälan till Justitieombudsmannen, som nu har inlett en granskning av Polismyndigheten i Östergötland.
...

Känns som man bör jobba lite på sin träffsäkerhet om 100% av de testade är helt rena.

Tomten
2013-11-30, 03:30
Från: http://www.corren.se/ostergotland/motala/jo-granskar-dopningsutredning-6641141-artikel.aspx


Känns som man bör jobba lite på sin träffsäkerhet om 100% av de testade är helt rena.

Man kan ju också fråga sig hur bra polisarbete man gör när man genomför en dopingkontroll på grund av ett anonymt tips om att en tjej "tränar väldigt ofta och har ett ojämnt humör".

spoonchest
2013-11-30, 05:01
Jag tycker det är dags att de får fram ett sållningsverktyg, så de kan göra fler razzior mot gym och samtidigt inte utsätta oskyldiga för misstänkliggörande, husrannsakan, och sedan fortsatt misstänkliggörande från allmänhetens sida.
Som en Dräger som reagerar på otillåtna preparat.
"Blås här.. Tack. Inga konstigheter här inte, ha en bra dag. Nästa!"

filmjölk
2013-11-30, 07:58
Jag hörde en rätt rolig grej på en utbildning i ett annat ämne där föreläsaren kom in på ämnet doping:

"Det finns forskning som visar att 30% av de som tränar regelbundet på gym använder steroider. 50% på ett gym är kvinnor, och de använder ju inte steroider. 10% är pensionärer, och de använder ju inte heller steroider. Ni kan ju själva göra resten av matten för att förstå hur utbrett det här är!"

tearz
2013-11-30, 10:43
Kan tänka mig det.

Har också en polis på gymmet av modell krallig, tävlar och grejer.
Kommer hans kollegor med ungdomar som precis fått upp armarna över 40cm när han själv har armar på runt 50, hårda.

Det blir bara så tramsigt.

Ser hellre varje-dag-om-året tester på elitidrottare än att jaga motionärer som jagar strandformen. Folk som säger att det är fusk på motionärnivå har inte alla indianer i kanoten.

Låt proffsen tävla på lika villkor och låt resten sköta sig själv. När den sakkunniga i "Operation Liquid" (professor i ämnet) uttalar sig om att man faktiskt inte vet om steroider är farligt eller inte så känns lagen jävligt missanpassad.

Tja, håller med delvis. Men jag stör mig på folk med gener som en soptunna full med gårdagens rester som sedan stoppar i sig preparat för att "se bra ut" Det är ungefär lika "äkta" som att använda sig av skönhetsoperationer. Jävla fusk tycker jag.

filmjölk
2013-11-30, 10:49
Tja, håller med delvis. Men jag stör mig på folk med gener som en soptunna full med gårdagens rester som sedan stoppar i sig preparat för att "se bra ut" Det är ungefär lika "äkta" som att använda sig av skönhetsoperationer. Jävla fusk tycker jag.

Antingen e man "snygg" eller så är man inte det helt enkelt. Bara att lära sig att leva med det.

hahahahaa. Är du igång med det där resonemanget igen? Ja, jag vet att det är surt när skolans tönt numera är en anabolabiffig polis som du är chanslös mot och som får mer och snyggare brudar än dig...men det är bara att lära dig att leva med det.

tearz
2013-11-30, 10:55
hahahahaa. Är du igång med det där resonemanget igen? Ja, jag vet att det är surt när skolans tönt numera är en anabolabiffig polis som du är chanslös mot och som får mer och snyggare brudar än dig...men det är bara att lära dig att leva med det.

Har jag fel då? Nej jag är inte chanslös emot någon pga deras bicepsmått. Tror både du och jag vet att det inte handlar om det isf, men nu handlade inte inlägget om slagsmål.

Jag skulle kunna börja stoppa i mig steroider med, men varför skulle jag ? Tror fler brudar uppskattar en kille i min storlek än någon uppblåst jävla fjant iaf. Bevisligen så saknar jag aldrig ligg så jag är inte bitter, jag tycker det bara är jävligt löjligt när folk försöker kompensera för deras tillkortakommanden genom att stoppa i sig massa skit.

Skrattar bara åt såna.

Så känner mig inte direkt satt på plats

Babyface
2013-11-30, 11:08
Sry för off men

Främsta övningarna för steroid-nacke
Mark,shrugz?

PureWhey
2013-11-30, 11:22
tearz
Nu vet jag inte hur fallet är i det scenario du målat ut, men om t.ex. jag skulle ta aas skulle det vart för att min målfysik inte är uppnåbar ren, inte för att ligga mer.

RobbanColeman
2013-11-30, 11:24
Sry för off men

Främsta övningarna för steroid-nacke
Mark,shrugz?

Det ska väl vara när man som Mark, tar den i röven och förutom detta även rycker på axlarna gällandes regler och moral.

tearz
2013-11-30, 11:29
tearz
Nu vet jag inte hur fallet är i det scenario du målat ut, men om t.ex. jag skulle ta aas skulle det vart för att min målfysik inte är uppnåbar ren, inte för att ligga mer.

Det var ju iofs Filmjölk som började babbla om brudar hit och dit. Han trodde väl jag är avundsjuk på några komplex dvärgar som trycker i sig steroider för att de varit hånade under hela sin levnadstid och nu minsann ska "visa alla"

Jag garvar som sagt bara åt såna, och både jag och dom själva vet att innerst inne är dom fortfarande den underlägsne i sammanhanget, då de måste stoppa i sig droger för att ens kunna "konkurrera"

Ja, jag köper ditt argument helt klart. Men själv är jag anti steroider överlag.

filmjölk
2013-11-30, 11:33
Har jag fel då? Nej jag är inte chanslös emot någon pga deras bicepsmått. Tror både du och jag vet att det inte handlar om det isf, men nu handlade inte inlägget om slagsmål.

Jag skulle kunna börja stoppa i mig steroider med, men varför skulle jag ? Tror fler brudar uppskattar en kille i min storlek än någon uppblåst jävla fjant iaf. Bevisligen så saknar jag aldrig ligg så jag är inte bitter, jag tycker det bara är jävligt löjligt när folk försöker kompensera för deras tillkortakommanden genom att stoppa i sig massa skit.

Skrattar bara åt såna.

Så känner mig inte direkt satt på plats

Jag tycker det är ungefär lika löjligt att försöka kompensera för sina tillkortakommanden genom att lyfta skrot utan steroider, köpa snygga skor, tatuera sig, eller använda frisyrgelé.

Varför stör det dig eller räknas som fusk om en ful människa plastikopererar sig eller tränar och dopar sig till en snyggare kropp?

tearz
2013-11-30, 11:40
Jag tycker det är ungefär lika löjligt att försöka kompensera för sina tillkortakommanden genom att lyfta skrot utan steroider, köpa snygga skor, tatuera sig, eller använda frisyrgelé.

Varför stör det dig eller räknas som fusk om en ful människa plastikopererar sig eller tränar och dopar sig till en snyggare kropp?

Tänker använda mig av ditt resonemang lite grann här.

Är man ful så får man väl helt enkelt "lära sig att leva med det"

Nej då, ska inte vara lame. Jag tycker i ärlighetens namn att det inte är okey att "konkurrera" med andra när man byggt hela sitt game på "fusk" helt enkelt.

filmjölk
2013-11-30, 12:08
Tänker använda mig av ditt resonemang lite grann här.

Är man ful så får man väl helt enkelt "lära sig att leva med det"

Nej då, ska inte vara lame. Jag tycker i ärlighetens namn att det inte är okey att "konkurrera" med andra när man byggt hela sitt game på "fusk" helt enkelt.

Vad är det ni konkurrerar om, och varför är det fusk att dopa sig och lyfta skrot men inte bara att lyfta skrot i det "gamet"?

Återigen, sticker det verkligen så i ögonen när en komplexfylld ful dvärg lyckats bli något mindre ful och dölja sina komplex? Ditt resonemang påminner mig lite om hur butthurt högstadieklassens sötaste flickor blev när någon annan tjej som tidigare vart osynlig blommade ut sent och fick pojkarnas uppmärksamhet i nian.

tearz
2013-11-30, 12:12
Vad är det ni konkurrerar om, och varför är det fusk att dopa sig och lyfta skrot men inte bara att lyfta skrot i det "gamet"?

Återigen, sticker det verkligen så i ögonen när en komplexfylld ful dvärg lyckats bli något mindre ful och dölja sina komplex? Ditt resonemang påminner mig lite om hur butthurt högstadieklassens sötaste flickor blev när någon annan tjej som tidigare vart osynlig blommade ut sent och fick pojkarnas uppmärksamhet i nian.

Allting i samhället handlar mer eller mindre om att ta sig fram genom att konkurrera ut andra ?
Det handlar inte bara om doping, det skulle lika gärna kunna handla om att fuska på ett prov. Det är själva grejen (fuskandet) som stör mig. Man skaffar sig ett "försprång" eller i vissa fall minskar gapet som redan finns genom att använda sig av "medel" som övriga människor inte har/använder.

filmjölk
2013-11-30, 12:22
Allting i samhället handlar mer eller mindre om att ta sig fram genom att konkurrera ut andra ?
Det handlar inte bara om doping, det skulle lika gärna kunna handla om att fuska på ett prov. Det är själva grejen (fuskandet) som stör mig. Man skaffar sig ett "försprång" eller i vissa fall minskar gapet som redan finns genom att använda sig av "medel" som övriga människor inte har/använder.

Du resonerar som söndagsfeminister som börjar ragea när en tjej skaffar silikonbröst. Du döljer det hyfsat bakom nån agenda men egentligen är du sur för att en annan tjej som tidigare inte kunde mäta sig med dig nu kan det. :)

Kvicksilver
2013-11-30, 12:23
Allting i samhället handlar mer eller mindre om att ta sig fram genom att konkurrera ut andra ?
Det handlar inte bara om doping, det skulle lika gärna kunna handla om att fuska på ett prov. Det är själva grejen (fuskandet) som stör mig. Man skaffar sig ett "försprång" eller i vissa fall minskar gapet som redan finns genom att använda sig av "medel" som övriga människor inte har/använder.

Har man inte tänkt sig att tävla i en gren/sport där det finns regler så är doping inte fusk. Olagligt i vissa fall, ja, men inte fusk.
Fusk betyder att man genom att bryta mot uppsatta regler får en fördel jämte sina motståndare.
Ingen tävling=Inga motståndare=Inget fusk.

Sen tror jag inte bruket av aas är så stort som tex polisen påstår... utom inom polisen förstås. :d

Det är inte många på mitt gym som jag misstänker använder olagliga medel.

tearz
2013-11-30, 12:32
Du resonerar som söndagsfeminister som börjar ragea när en tjej skaffar silikonbröst. Du döljer det hyfsat bakom nån agenda men egentligen är du sur för att en annan tjej som tidigare inte kunde mäta sig med dig nu kan det. :)

Nej, det är din världsbild endast som lurar dig att tro att jag skulle vara avundsjuk på någon så pass osäker människa som känner att de måste skaffa sig "försprång" på andra människor genom att fuska sig fram. Jag är tvärtom väldigt självsäker och tror på min egen förmåga när det kommer till det mesta :)

Tricklew
2013-11-30, 13:57
Nej, det är din världsbild endast som lurar dig att tro att jag skulle vara avundsjuk på någon så pass osäker människa som känner att de måste skaffa sig "försprång" på andra människor genom att fuska sig fram. Jag är tvärtom väldigt självsäker och tror på min egen förmåga när det kommer till det mesta :)

Jo, det har framkommit. Det är väldigt vanligt att folk misstolkar sin egna brist på självinsikt och självdistans för intelligens, överlägsenhet med mera, apropå inget. ;)

Robbmeister
2013-11-30, 15:09
Det var ju iofs Filmjölk som började babbla om brudar hit och dit. Han trodde väl jag är avundsjuk på några komplex dvärgar som trycker i sig steroider för att de varit hånade under hela sin levnadstid och nu minsann ska "visa alla"

Jag garvar som sagt bara åt såna, och både jag och dom själva vet att innerst inne är dom fortfarande den underlägsne i sammanhanget, då de måste stoppa i sig droger för att ens kunna "konkurrera"

Ja, jag köper ditt argument helt klart. Men själv är jag anti steroider överlag.

Konkurrera om vad? Vara störst på gymmet? Jag förstår inte på vilket sätt det rör dig vad andra stoppar i sig för ''specialtillskott''.

Sen kan jag ju upplysa dig om att dom jag känner som dopar sig är rätt långa personer som mig veterligen aldrig blivit mobbade eller utstötta.
Och ingen av dom lider av samma irriterande hybris du verkar ha. Det är snarare du som framstår som att du har komplex över att någon är större och starkare än dig, så man börjar ju undra om det inte är du som försöker ''visa alla''.

Xtronal
2013-11-30, 15:22
Konkurrera om vad? Vara störst på gymmet? Jag förstår inte på vilket sätt det rör dig vad andra stoppar i sig för ''specialtillskott''.

Sen kan jag ju upplysa dig om att dom jag känner som dopar sig är rätt långa personer som mig veterligen aldrig blivit mobbade eller utstötta.
Och ingen av dom lider av samma irriterande hybris du verkar ha. Det är snarare du som framstår som att du har komplex över att någon är större och starkare än dig, så man börjar ju undra om det inte är du som försöker ''visa alla''.

Bra sagt. :)

wessmen
2013-11-30, 15:50
Nej, det är din världsbild endast som lurar dig att tro att jag skulle vara avundsjuk på någon så pass osäker människa som känner att de måste skaffa sig "försprång" på andra människor genom att fuska sig fram. Jag är tvärtom väldigt självsäker och tror på min egen förmåga när det kommer till det mesta :)

Då hade du inte brytt dig om vad någon annan gör.

Uppenbart att det handlar om någon form av komplex. Varför tror ni undermänniskor att allting jämt ska handla om andra genom bekräftelse eller annat?

Skulle jag dopa mig så skulle det vara för min skull. Skulle jag köpa en bil i miljonklassen så gör jag det för min skull. Skulle jag köpa en klocka för 100k så är det för min skull. Så här kan vi fortsätta i en oändlighet om det skulle vara så.

Tyvärr känns det bara som du blivit nobbad av en tös för en större kille än dig, men du kan inte släppa det för du anser att han är "ful" och har "fuskat till sig muskler".

Liknelsen med högstadieflickor som blir avundsjuka när den fula ankungen blommar ut till en svan är mitt i prick.

tearz
2013-12-01, 12:16
Konkurrera om vad? Vara störst på gymmet? Jag förstår inte på vilket sätt det rör dig vad andra stoppar i sig för ''specialtillskott''.

Sen kan jag ju upplysa dig om att dom jag känner som dopar sig är rätt långa personer som mig veterligen aldrig blivit mobbade eller utstötta.
Och ingen av dom lider av samma irriterande hybris du verkar ha. Det är snarare du som framstår som att du har komplex över att någon är större och starkare än dig, så man börjar ju undra om det inte är du som försöker ''visa alla''.

Yeye. Faktum kvarstår, jag anser att doping är "fel"

tearz
2013-12-01, 12:17
Då hade du inte brytt dig om vad någon annan gör.

Uppenbart att det handlar om någon form av komplex. Varför tror ni undermänniskor att allting jämt ska handla om andra genom bekräftelse eller annat?

Skulle jag dopa mig så skulle det vara för min skull. Skulle jag köpa en bil i miljonklassen så gör jag det för min skull. Skulle jag köpa en klocka för 100k så är det för min skull. Så här kan vi fortsätta i en oändlighet om det skulle vara så.

Tyvärr känns det bara som du blivit nobbad av en tös för en större kille än dig, men du kan inte släppa det för du anser att han är "ful" och har "fuskat till sig muskler".

Liknelsen med högstadieflickor som blir avundsjuka när den fula ankungen blommar ut till en svan är mitt i prick.

Har faktiskt aldrig fått "nobben" av vad jag kan minnas :)

Undermänniskor ? Personliga påhopp också. Jävlar vilken nivå du håller på dina inlägg. Lär dig acceptera att folk har andra åsikter istället så kommer livet kännas lättare.

Alfers
2013-12-01, 13:26
Allting i samhället handlar mer eller mindre om att ta sig fram genom att konkurrera ut andra ?
Det handlar inte bara om doping, det skulle lika gärna kunna handla om att fuska på ett prov. Det är själva grejen (fuskandet) som stör mig. Man skaffar sig ett "försprång" eller i vissa fall minskar gapet som redan finns genom att använda sig av "medel" som övriga människor inte har/använder.

Är det fusk att ta en bil på avbetalning för att imponera på grannen eller att dra kreditkortet och köpa en flaska champagne för att försöka ligga med en tjej?

eternallord
2013-12-01, 13:38
Är det fusk att ta en bil på avbetalning för att imponera på grannen eller att dra kreditkortet och köpa en flaska champagne för att försöka ligga med en tjej?

Inte fusk. Däremot jävligt fånigt :D

tearz
2013-12-01, 14:06
Är det fusk att ta en bil på avbetalning för att imponera på grannen eller att dra kreditkortet och köpa en flaska champagne för att försöka ligga med en tjej?

Du drar det för långt. Men bra försök att vara lustig.
Känns som denna diskussion spårat ut totalt och hamnat helt på villovägar. Waste of time :)

Figurenha
2013-12-05, 20:42
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/fyra-fast-i-dopningsrazzia(4056473).gm

rooz
2013-12-05, 20:52
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/fyra-fast-i-dopningsrazzia(4056473).gm

Aktionen leddes av specialutbildade poliser som lärt sig att känna igen tecken hos dopade personer, till exempel onormal muskelutveckling.

Jomensåattehh.....


Hade vart intressant att få se hur denna utbildning ser ut.

bubbe
2013-12-05, 21:02
Jomensåattehh.....


Hade vart intressant att få se hur denna utbildning ser ut.

Tycker mest det är intressant vad "razzian" får för utslag. Är det 4/4 så måste det ha varit en ganska bra utbildning, blir den 0/4 så är antagligen utbildningen ganska kass...

z_bumbi
2013-12-05, 21:28
Tycker mest det är intressant vad "razzian" får för utslag. Är det 4/4 så måste det ha varit en ganska bra utbildning, blir den 0/4 så är antagligen utbildningen ganska kass...

Inte för att peka ut några specifika som testat just i Kalmar men är någon av när testet görs så är det inte säkert att det syns. Jag kan antagligen gå in på en hel rad med gym och plocka ut ett antal personer som har dopat men om de sen är på just då är en annan fråga.
Sen är självklart urvalsmetoden öppen för kritik om de aldrig får fast missbrukare med den eller om träffprocenten blir väldigt låg.

bubbe
2013-12-05, 21:31
Inte för att peka ut några specifika som testat just i Kalmar men är någon av när testet görs så är det inte säkert att det syns. Jag kan antagligen gå in på en hel rad med gym och plocka ut ett antal personer som har dopat men om de sen är på just då är en annan fråga.
Sen är självklart urvalsmetoden öppen för kritik om de aldrig får fast missbrukare med den eller om träffprocenten blir väldigt låg.

Vet bara att polisen i falkenberg har haft "specialutbildning" med en väldigt hög träffsäkerhet vad det gäller att plocka enskilda tränande som dopar sig. Behöver dock inte vara samma utbildning eller kunnande som de har fått i kalmar.

Lance Uppercut
2013-12-05, 21:35
Inte för att peka ut några specifika som testat just i Kalmar men är någon av när testet görs så är det inte säkert att det syns. Jag kan antagligen gå in på en hel rad med gym och plocka ut ett antal personer som har dopat men om de sen är på just då är en annan fråga.
Sen är självklart urvalsmetoden öppen för kritik om de aldrig får fast missbrukare med den eller om träffprocenten blir väldigt låg.

Ja då har de varit av väldigt länge i så fall. Testosteron sitter kvar i runt 3 månader och testo verkar ju vara grunden i de flestas preppcocktails (om man läser på flashback).

Lance Uppercut
2013-12-05, 21:41
Vet bara att polisen i falkenberg har haft "specialutbildning" med en väldigt hög träffsäkerhet vad det gäller att plocka enskilda tränande som dopar sig. Behöver dock inte vara samma utbildning eller kunnande som de har fått i kalmar.

Vad anses som "väldigt hög" och hur utvärderades detta?

Figurenha
2013-12-05, 21:42
Dom hade plockat in någon utanför Friskis och svettis i Kalmar och tyckte att han hade "Ganska bra volym på dem överarmarna för vara 20,vavava" men som visade sig att han va ren.

Lance Uppercut
2013-12-05, 21:43
Dom hade plockat in någon utanför Friskis och svettis i Kalmar och tyckte att han hade "Ganska bra volym på dem överarmarna för vara 20,vavava" men som visade sig att han va ren.

Haha så jävla tragiskt.

bubbe
2013-12-05, 21:51
Vad anses som "väldigt hög" och hur utvärderades detta?

Tyvärr har jag inte siffrorna, men har haft lite diskussioner med polisen här. Det händer lite då och då att de kollar igenom stan. Kan de få 8 av 10 så är det hög ratio enligt mig, det var alltså jag som definierade väldigt hög i posten. Inte polisen själva. Men jämfört med att slumpmässigt plocka in folk för test så är det såklart stor skillnad.

Lance Uppercut
2013-12-05, 21:52
Tyvärr har jag inte siffrorna, men har haft lite diskussioner med polisen här. Det händer lite då och då att de kollar igenom stan. Kan de få 8 av 10 så är det hög ratio enligt mig, det var alltså jag som definierade väldigt hög i posten. Inte polisen själva. Men jämfört med att slumpmässigt plocka in folk för test så är det såklart stor skillnad.

Men hur kan du veta att de har en hög ratio när du inte har siffrorna? Om du tar polisens ord som sanning så är jag inte imponerad. De är ju inte direkt kända för att vara ärliga med siffrorna de presenterar, varken till myndigheter eller allmänheten.

bubbe
2013-12-05, 21:55
Men hur kan du veta att de har en hög ratio när du inte har siffrorna? Om du tar polisens ord som sanning så är jag inte imponerad. De är ju inte direkt kända för att vara ärliga med siffrorna de presenterar, varken till myndigheter eller allmänheten.

Jag har dem inte nu, jag fick dem vid diskussion. Det har även varit en del skriverier kring detta och jag minns att det enl min definition var hög ratio. Men ok, det kan ju hända att de fabricerar siffror och hittar på lite för de tycker det ska se bättre ut (fast de själva vet att det inte blir bättre än att bara plocka på slump, eller väljer ut folk för att bara jävlas pga vad avundsjuka?).

Lance Uppercut
2013-12-05, 22:00
Jag har dem inte nu, jag fick dem vid diskussion. Det har även varit en del skriverier kring detta och jag minns att det enl min definition var hög ratio. Men ok, det kan ju hända att de fabricerar siffror och hittar på lite för de tycker det ska se bättre ut (fast de själva vet att det inte blir bättre än att bara plocka på slump, eller väljer ut folk för att bara jävlas pga vad avundsjuka?).

Jag tror att det är ett effektivt sätt att få upp statistiken över avklarade brott, även om träffsäkerheten är väldigt låg. Det är lättare att glida in på gym och plocka med sig en rad människor och döma någon enstaka än att jaga riktiga brottslingar som utför brott som faktiskt skadar sin omgivning. Sen blir det ju inte bättre av att många poliser faktiskt verkar ha lite komplex om man lyssnar på folk här på forumet som suttit i förhör.

bubbe
2013-12-05, 22:03
Jag tror att det är ett effektivt sätt att få upp statistiken över avklarade brott, även om träffsäkerheten är väldigt låg. Det är lättare att glida in på gym och plocka med sig en rad människor och döma någon enstaka än att jaga riktiga brottslingar som utför brott som faktiskt skadar sin omgivning. Sen blir det ju inte bättre av att många poliser faktiskt verkar ha lite komplex om man lyssnar på folk här på forumet som suttit i förhör.

Hur menar du nu? Är det så att de med dålig "hit rate" löser mindre andel brott, så får de upp statistiken? Annars borde de ju vara tvärtom, ifall de vill få upp statistiken så borde ju en hög "hit rate" vara bra.

Lance Uppercut
2013-12-05, 22:05
Hur menar du nu? Är det så att de med dålig "hit rate" löser mindre andel brott, så får de upp statistiken? Annars borde de ju vara tvärtom, ifall de vill få upp statistiken så borde ju en hög "hit rate" vara bra.

De som pissar negativt har inte blivit åtalade, det är det genialiska i det hela.

bubbe
2013-12-05, 22:09
De som pissar negativt har inte blivit åtalade, det är det genialiska i det hela.

Ah! Då förstår jag hur du menar.

Ok, så de fabricerar siffror på antalet de plockade in för test och redovisade bara de som blev åtalade. Ja det är ju ett fritt land att tro vad man vill.

Lance Uppercut
2013-12-05, 22:10
Ah! Då förstår jag hur du menar.

Ok, så de fabricerar siffror på antalet de plockade in för test och redovisade bara de som blev åtalade. Ja det är ju ett fritt land att tro vad man vill.

Riktigt så svart på vitt behöver det väl inte vara men jag tror definitivt att det förekommer fusk med hur man redovisar siffrorna. Speciellt med tanke på att svensk polis har en historia av att göra det.

T ex:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4716178