handdator

Visa fullständig version : Övningar


Chridel
2004-03-03, 08:55
Tja!!

Jag har precis börjat träna och har en fråga.

När man pratar med folk så säger vissa att man ska köra flera övningar för varje muskel medans vissa säger att det räcker med en per muskel.

Har hört folk som kör typ 4-5 olika övningar för tex biceps osv.

Hur ligger det till egentligen? Får man verkligen ut nått extra av att köra olika övningar på samma muskel?

Jättetacksam för svar!!

Mvh
Christian

Shadow Warrior
2004-03-03, 09:09
Enligt min mening så finns det övningar man behöver och sådanna man inte behöver.

Som grund så bör du utföra följande övningar:

Knäböj - Ben
Marklyft- Rygg
Chins/Latsdrag-Lats
Lutande Bänkpress med stång eller hantlar-Bröst
Stående Press med stång eller hantlar-Axlar

Sen kan du kompletera med förljande isolationsövningar:
Koncentrationscurl-Biceps
Pushdowns-Triceps
Lårcurl-Baksida Ben
Stående Vadpress med raka/låsta ben-Vader

Nu har du alla övningar du "behöver göra" Vissa kommer givetvis säga att du behöver fler övningar, men det anser jag inte, speciellt inte på tanke på at du är nybörjare, och det viktigaste för dej är att bygga en bra styrka i basövnignarna, alltså dom övre 5.

Chridel
2004-03-03, 09:57
Vad är skillnaden mellan basövningar och isolationsövningar?

På basövningarna du angav fanns inte några övningar för armar, är det för att dom tränas på köpet med dom andra övningarna?
Bör man inte köra specifika övningar för armar?

Just nu tränar jag genom hela kroppen varje gång jag är på gymet, 3 ggr/veckan men det har jag hört inte ska vara så bra. Skulle jag kunna få nå bra tips hur jag ska fördela träningen över 3 dagar?

Tack för svaret!!

:)

Jax
2004-03-03, 10:57
Shadow:
Tycker att du borde lägga till raka mark, annars har du bara framsida lår bland dina grundövningar. Det är inte så lämpligt att bara träna framsidan och strunta i baksidan.

Shadow Warrior
2004-03-03, 11:38
Originally posted by Jax
Shadow:
Tycker att du borde lägga till raka mark, annars har du bara framsida lår bland dina grundövningar. Det är inte så lämpligt att bara träna framsidan och strunta i baksidan.

Jag skrev väl lårcurl? Att köra två olika typer utav marklyft är overkill för mej. Själv så har jag lagt ner marklyftsträningen helt.
Men det är ju bara jag...

Jax
2004-03-03, 11:39
Aha, du skrev kompletera. Fel av mig. Trodde att du skrev att man skulle börja med de andra.

Karl_alfred
2004-03-03, 11:48
Originally posted by Chridel
Vad är skillnaden mellan basövningar och isolationsövningar?

basövningar involverar flera muskler samtidigt, samt att det är fråga om mycket balans i dessa övningar. Medans isolationsövningar nästan uteslutande arbetar med en muskel.

På basövningarna du angav fanns inte några övningar för armar, är det för att dom tränas på köpet med dom andra övningarna?
Bör man inte köra specifika övningar för armar?

det finns basövningar för armarna med, t ex. stångcurl och liggande triceps ext. runt huvet. någon form av basövning för armarna tycker i allafall jag är nödvändig.

Just nu tränar jag genom hela kroppen varje gång jag är på gymet, 3 ggr/veckan men det har jag hört inte ska vara så bra. Skulle jag kunna få nå bra tips hur jag ska fördela träningen över 3 dagar?

Dag1: Lår, vader och mage
Dag:2: bröst, axlar och triceps
Dag3: Rygg, biceps och underarmar.




Tack för svaret!!

:)

Martin
2004-03-03, 11:51
Originally posted by Jax
Shadow:
Tycker att du borde lägga till raka mark, annars har du bara framsida lår bland dina grundövningar. Det är inte så lämpligt att bara träna framsidan och strunta i baksidan.

Knäböj tar väl på baksidan låren iom att det är en sträckning i höftleden?

Shadow Warrior
2004-03-03, 11:52
Originally posted by Martin


Knäböj tar väl på baksidan låren iom att det är en sträckning i höftleden?

Givetvis, vill man banta ner övningarna rejält så kan tex köra bara knäböj för benen.

MasterChief
2004-03-03, 11:52
Originally posted by Chridel
Vad är skillnaden mellan basövningar och isolationsövningar?


I min "värld" är en basövning en övning som engagerar två olika leder. Tex i knäböj är både höftleden och knäleden involverad. Samma sak gäller bänkpressen där axelleden och armbågen är involverad. I en isolationsövning sker arbetet "endast" runt en led, till exempel bicepscurl med stång. En viss rörelse sker ju givetvis i andra leder, men det är begränsat och tillför ingen kraft till rörelsen.

Chridel
2004-03-03, 14:28
Tack för alla svaren!

Men magen da, bra övningar för magen?

Axl
2004-03-03, 16:23
Nu är inte detta svaret på din fråga men annars en kanonbra bok så du ser vilka övningar som tar vart på kroppen...

Länk till vilken bok jag talar om finns här... (http://www.fitnessbocker.se/shop/catalog/big/379.jpg)

/Axl