handdator

Visa fullständig version : Vad krävs det?


Mrfantastic69
2013-07-20, 21:58
Jag har sett folk som lyckas få en pumad kropp, utan steroider eller fusk på ett år! Jag vill veta hur är det möjligt? Hård träning, bra diet, det kan väl inte va allt, eller?

Jag vill höra era åsikter! Jag har beslutat mig för för all in, men jag vill veta hur möjligt det är på 365 dagar.... Vad krävs? Vad är fördelen och nackdelen?

Hur bra resultat kan man få på 365, hur mycket muskler kan man lägga på, på ett år?

Anders The Peak
2013-07-20, 22:06
-NWNRJwfBv0

Är en rätt normal utveckling för första året.

Mrfantastic69
2013-07-20, 22:14
Hur är det möjligt? Vad program, vad för diet? Vad måste man tänka på?

KalleTeodor
2013-07-20, 22:18
du får börja läsa runt lite. finns inte ett rätt svar. olika saker funkar olika bra för olika människor.

Mrfantastic69
2013-07-20, 22:25
Jag har läst och läst, i ett halvår har jag bara kört lätta vikter för att få in tekniken för alla övningar, jag vägde 71 kilo när jag började och väger 80 kilo nu, jag har kört helkropps schema 3 gånger i veckan....

Nu vill jag bygga och jag vill veta hur man går tillväga med detta, jag har googlat, läst provat, men har man inte kunskapen så blir det svårt!

RasmusA
2013-07-20, 22:29
Jag har tränat i 7 månader nu, började någon gång i slutet av januari. Hade ingen grundstyrka alls, vilket första bilden tyder på. Sedan är jag 190, så jag såg riktigt smal ut.
Började använda gainer & åt mycket mat. 6 mål om dagen, tog alltid 2 portioner gainer efter träning, vissa dagar intogs 1 portion till. Träna hårt & ät mycket, är nyckeln. Men det finns andra grejer som man går miste om. Inget festande/alkohol alls (för min del), mycket tid går till att laga mat(lådor), mitt kompisgäng festar rätt mycket så dem tappade jag kontakten med under ett tag också...
Men jag vill förbättra min fysik, då betalar jag också priset.
Jag älskar att träna, älskar att laga & äta mat, sedan är det inte helt fel att sova en hel del heller ;)

Utveckling under 7 månaders tid:

http://tinypic.com/r/2r2b3vl/5

http://tinypic.com/r/30tkisn/5

Petoria
2013-07-20, 22:29
Mycket mat
Progressiv styrketräning
Sov ordentligt

Mowgli69
2013-07-20, 22:33
Tror inte finns nån schema för ett år utan det är hur mycket du offrar :)

Nixan
2013-07-20, 22:33
Nu vill jag bygga och jag vill veta hur man går tillväga med detta, jag har googlat, läst provat, men har man inte kunskapen så blir det svårt!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Ät mycket
Sov mycket

RasmusA
2013-07-20, 22:37
Tror inte finns nån schema för ett år utan det är hur mycket du offrar :)

This!

EDIT: Du måste alltid prioritera träningen i första hand. Skit i att umgås med kompisar, flickvännen, bio eller familjekvällar. Det är inte alltid kul att skippa umgås med sina vänner för man ska stå hemma & laga matlådor, eller gå till gymmet istället för ligga på stranden.
Alla kan bestämma sig för att förändra sin kropp, men alla är inte villiga att offra det som krävs för att genomföra förändringen :)

Mrfantastic69
2013-07-20, 22:45
Att säga att det inte finns någon program som handlar om press och diet, låter ej logiskt!

tjing
2013-07-20, 22:46
This!

EDIT: Du måste alltid prioritera träningen i första hand. Skit i att umgås med kompisar, flickvännen, bio eller familjekvällar. Det är inte alltid kul att skippa umgås med sina vänner för man ska stå hemma & laga matlådor, eller gå till gymmet istället för ligga på stranden.
Alla kan bestämma sig för att förändra sin kropp, men alla är inte villiga att offra det som krävs för att genomföra förändringen :)

Struntprat.

RasmusA
2013-07-20, 22:48
Att säga att det inte finns någon program som handlar om press och diet, låter ej logiskt!

Jag tror inte att ett program kommer få dig pumpad...
Träning är rätt individuellt & alla gillar olika. Ta reda på vad du föredrar istället för att följa ett program som du tycker är halvdant.

RasmusA
2013-07-20, 22:53
Struntprat.

Så har det fungerat för mig. Jag har prioriterat träningen högt hela tiden. Jag tycker det har varit värt än så länge.
Sedan kan du väl berätta hur du gör, ifall du tycker jag snackar struntprat? :cool:

alphahanen2
2013-07-20, 22:54
This!

EDIT: Du måste alltid prioritera träningen i första hand. Skit i att umgås med kompisar, flickvännen, bio eller familjekvällar. Det är inte alltid kul att skippa umgås med sina vänner för man ska stå hemma & laga matlådor, eller gå till gymmet istället för ligga på stranden.
Alla kan bestämma sig för att förändra sin kropp, men alla är inte villiga att offra det som krävs för att genomföra förändringen :)

Tillägg:

Man ska inte under några omständigheter ha roligt. Inte trivas med sitt liv eller njuta av något. Träna flera timmar om dagen och ägna återstående åt att läsa om träning och smöra de starkaste journalerna här. Isolera dig själv från omvärlden och var en timma i solljus enbart för D-vitamin.

Lycka till!

AntonHakan
2013-07-20, 22:55
Kör hellroppspass varannan dag, sköt kosten och sov minst 8 timmar/natt tror jag för att bygga så fort som möjligt

tjing
2013-07-20, 22:58
Så har det fungerat för mig. Jag har prioriterat träningen högt hela tiden. Jag tycker det har varit värt än så länge.
Sedan kan du väl berätta hur du gör, ifall du tycker jag snackar struntprat? :cool:

Man behöver inte offra hela sitt liv och välmående för träning för att få resultat.

RasmusA
2013-07-20, 23:02
Man behöver inte offra hela sitt liv och välmående för träning för att få resultat.

Haha, förr drev jag bara tiden på dagarna. Satt vid datorn & visste inte vad jag skulle göra. Dagens mat kunde bli 3 coca color & 1 marabou.
Kanske är så att jag helt enkelt gillar att vara sysselsatt nu för tiden, med ex. matlagning som faktiskt är kul. Träning & allt därtill har blivit min hobby.

Helheten räknas, klart att man kan fuska någon gång, men inte allt för ofta! :)

Grotesk
2013-07-20, 23:08
Haha, förr drev jag bara tiden på dagarna. Satt vid datorn & visste inte vad jag skulle göra. Dagens mat kunde bli 3 coca color & 1 marabou.
Kanske är så att jag helt enkelt gillar att vara sysselsatt nu för tiden, med ex. matlagning som faktiskt är kul. Träning & allt därtill har blivit min hobby.

Helheten räknas, klart att man kan fuska någon gång, men inte allt för ofta! :)

Inte så konstigt om du tycker din "nya livsstil" ger bättre resultat i sammanhanget.

Med lite planering så behöver man heller inte lägga 48h på matlagning eller vara på gymmet exakt 12.00 varje dag.

pwnyou
2013-07-20, 23:17
Det finns inga magiska scheman. Här är några riktlinjer som jag tror att de flesta bra träningsscheman och kostscheman bygger på:

Träningen:
- Träna hela kroppens muskler minst en gång i veckan (hur du sedan delar upp det spelar inte så stor roll)
- Använd dig av progression och försök hela tiden bli starkare och/eller uthålligare i alla övningar, speciellt basövningarna.
- Kör typ 5-15 reps per set.
- Försök att varken träna för lite eller för mycket (lol, svårt att veta vad som är för mycket eller för lite, men prova dig fram)

Kosten:
- Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt
- Mer kolhydrater om du bulkar, mindre kolhydrater om du deffar
- Mer kolhydrater om du är aktiv, mindre om du inte är aktiv
- Undvik fruktos

Övrigt:
- Ordentlig sömn. 8 timmar +/- 2 timmar beroende på din genetik
- Sköt andra delar av ditt liv. Var social, sköt skolan/jobbet/karriären, osv

Förvänta dig inte så jäkla stora resultat på bara ett år. För de flesta människor som inte roidar eller har supergener tar det många år att få bra resultat, oavsett hur opti man kör.

drkrupp
2013-07-20, 23:32
Optinoja och att välja bort andra nöjen är bra upplägg för att tröttna och riskera det viktigaste för resultat; kontinuitet.

Enblom
2013-07-21, 00:15
optinoja och att välja bort andra nöjen är bra upplägg för att tröttna och riskera det viktigaste för resultat; kontinuitet.

+1

Sarwien
2013-07-21, 02:59
Du måste alltid prioritera träningen i första hand. Skit i att umgås med kompisar, flickvännen, bio eller familjekvällar. Det är inte alltid kul att skippa umgås med sina vänner för man ska stå hemma & laga matlådor, eller gå till gymmet istället för ligga på stranden.

sorgligt skrivet, tränar du 12 timmar per dag eller?

z_bumbi
2013-07-21, 07:20
*Leta upp någon som hjälper dig med träningen.
*Lägg upp en plan för t ex fyra tremånadersperioder. Första perioden är detaljerat, för resten finns en huvudinriktning men de kan anpassas till hur första perioden gick.
*Följ planen.

Kosten är ganska oviktigt i sammanhanget så det är knappt lönt att ta upp den men ät för att växa första 9 månaderna dvs ät ett verkligt överskott så att du går upp i vikt. Börjar någon prata om att äta 100 kcal mer per dag för en "lean bulk" så är det bara att gå iväg och hitta någon som vet vad den pratar om.

snelhest
2013-07-21, 08:15
Man behöver inte offra hela sitt liv och välmående för träning för att få resultat.

Klart man behöver. Välmåendet stiger dessutom när man blir grov, det är ju det enda som räknas.

gratefuldead
2013-07-21, 08:23
This!

EDIT: Du måste alltid prioritera träningen i första hand. Skit i att umgås med kompisar, flickvännen, bio eller familjekvällar. Det är inte alltid kul att skippa umgås med sina vänner för man ska stå hemma & laga matlådor, eller gå till gymmet istället för ligga på stranden.
Alla kan bestämma sig för att förändra sin kropp, men alla är inte villiga att offra det som krävs för att genomföra förändringen :)

Men å andra sidan har du bara tränat i sju månader vilket inte är särskilt mycket när det gäller att skaffa sig perspektiv på träningen och hur det bör förhålla sig till det övriga livet för att nå resultat.

Rent generellt skulle jag säga att träningen brukar ge bättre resultat ju bättre man mår. Att offra sitt sociala liv för träningen särskilt under det första året verkar inte mycket annat än bädda för att man ska gå in i väggen och må dåligt.

Att träna inte så svårt, men att hålla den konsekvent under längre perioder är svårt. Trist nog brukar de flesta förr eller senare lägga av.

Mowgli69
2013-07-21, 09:25
Tack och lov så har jag min Coach här på Kolo som förklarar princip allt jag vill veta och lite till...

Jag kan ge dig 2 tips som han gav mig!

- Det finns ingen magisk schema eller nån magisk övning, hård träning och disciplin är allt det finns. Att sitta och tro att du blir fitnessmodel över några månader kan du lika bra lägga ner det!

- Glöm inte att vi alla har olika gener oxå, de du bygger på 6 månader kanske tar 1 år för någon annan, ha inte för höga förväntningar, ha olika mål, låt måttbanden bli din vän!

drift
2013-07-21, 09:37
I slutändan är det träningens kontinuitet som kommer att avgöra hurvida du får resultat eller inte.
Det finns inget schema eller sätt i världen som fungerar om du inte gymmar. Du måste släpa dig dit minst tre gånger i veckan, gärna fem och nöta på... dag ut och dag in. Om du inte lyfter så kommer ingen gainer eller valfri mumbojumbovetenskap att hjälpa dig.