handdator

Visa fullständig version : Är styrka i hantelpress överförbart till bänkpressen ?


Ado2000
2013-07-20, 14:39
Om man klarar av å pressa tungt i hantel pressen. Kan man även då säg att man skulle klara av å bänka tungt ?

Låt säg att någon som pressar 50x6 i hantel pressen, klarar denne av då å pressa över 100 i bänken som 1RM förutsatt att denna inte bänkpressat innan ?

godisbiten
2013-07-20, 14:42
ja

andeem
2013-07-20, 14:45
Däremot inte tvärtom.

Nebuchadnezzar
2013-07-20, 14:51
Låt säg att någon som pressar 50x6 i hantel pressen, klarar denne av då å pressa över 100 i bänken som 1RM förutsatt att denna inte bänkpressat innan ?

Får man bara värma upp och vänja sig vid stången så vore något annat konstigt.

Gainern
2013-07-20, 14:51
Här måste jag faktiskt motsäga mig, av egna erfarenheter. Då jag sällan tränade med partner under mitt första år var bänkpress inte mycket av ett alternativ vilket då gjorde både rak och sne hantelpress till mer eller mindre måsten under mina bröstpass. Detta har gjort mig starkare i hantelpressen, till skillnad från bänken.

Mina PBn i övningarna är följande

35x6 i hantelpress, detta gäller både rak och sne

72.5x1 i bänken

Trots att vikten är litet högre i sistnämnde är jag smärtsamt medveten om att jag aldrig hade varit i närheten av att trycka upp den fem gånger till.

BisonLGcrew
2013-07-20, 15:01
Om du gör en 6a på 35kg i sned dbpress så tror jag att du borde få upp 6 på 70 också i bänk (om du börjar med bänken dvs). Antagligen har det att göra med formen på hantelpressarna, och kanske då djupet? Du vet när du är i botten med stången men många går grundare med hantlar (fast det borde vara tvärt om)

delizh
2013-07-20, 15:05
Då får jag säga att när jag bänkade 115 hade jag inte så jätte lätt för mig att hantelpressa 25kg 3x10

MtotheM
2013-07-20, 16:52
Däremot inte tvärtom.

Håller inte med.

Ado2000
2013-07-20, 17:20
Hmm interdasting, men då kan man väl köra bara hantel press under ett tag å eventuellt öka i det å inte behöva oroa sig att tappa i bänkpressen då eller ?

JonasF
2013-07-20, 17:29
Efter jag suttit fast i bänk och gått över till att göra mer hantelpress ist så har jag sen ökat i bänk när jag väl kommit tillbaka till den övningen.

Spacedogg
2013-07-20, 17:31
Håller inte med.

Beror väl på om man är "van" med hantelpress, får man igång nervsystemet genom att nöta några gånger är det överförbart men annars är det svårt att pressa likvärdig vikt. Enligt mig iallafall.

Gpajpen
2013-07-20, 17:54
Om man måste hårddra det så tyvärr tycker jag att om jag ökar i hantelpress så ökar jag inte i bänken, men däremot ökar jag i bänken ökar jag auto i hantelpressen. Och då älskar jag hantelpress och hatar bänk så det är inget psykiskt.

Pompere
2013-07-20, 20:31
Kan se helt olika ut i teknik för dem två övningarna = Styrkan skiljer sig avsevärt

Visst, samma sorts muskler som aktiveras i rörelserna men beroende på ens ROM i hantelpress vs Bänkpress så kan man nog säga att de flesta är starkare i bänkpress än hantelpress.

Aping
2013-07-20, 21:19
Angående eventuell transfer mellan övningarna beror det väl mycket på var man har sina sticking points i de respektive lyften? Om man är svag i bottenläget i bengt kanske man gynnas av att nöta djupa hantelpressar ett par veckor och tvärtom med avseende på om man har svårt att låsa ut hantelpressen - där kanske en rejäl dos (smal?-)bänk kan ge ett lyft när man byter tillbaka till hantlarna?

stahlberg
2013-07-20, 21:47
Det finns övningar där ökad styrka i övning A sannolikt medför ökad styrka i övning B (även om det inte alltid är så). Effekten är dessutom ofta en aning fördröjd, och kommer först då man en kortare tid utfört övning B.

Hantelpress och bänkpress är normalt inte två sådana övningar. Man kan alltså normalt inte räkna med att ökade resultat i hantel(bänk)press ger ökat resultat i bänkpress (eller tvärtom).

Det kan naturligtvis finnas undantag. Ett exempel ger Aping här ovan. Ett annat exempel kunde vara att man är smått övertränad i bänkpress, byter program (eller övning/övningar), och sedan ökar i bänkpress. Men då är det kankse snarare variationen som inverkar på det ökade bänkpressresultatet, inte hantelpressen i sig.

Men som sagt : normalt sett finns inte det efterfrågade sambandet mellan dessa övningar. Några referenser till detta ger jag inte (och har jag inte), men min erfarenhet - angående ett antal tränande - säger att det är så.

Gainern
2013-07-21, 17:53
Om du gör en 6a på 35kg i sned dbpress så tror jag att du borde få upp 6 på 70 också i bänk (om du börjar med bänken dvs). Antagligen har det att göra med formen på hantelpressarna, och kanske då djupet? Du vet när du är i botten med stången men många går grundare med hantlar (fast det borde vara tvärt om)

Det ligger säkert något i det du säger, men att formen skulle vara sämre alternativt grundare i mina DBP's är inte fallet. Har tillämpat övningen länge och har numera att bra djup!

något som DOCK ska nämnas är att min vikt i samband med PB't i hantelpress var uppemot 77-78 medan aktuella vikten som jag slog Bänkrekordet med är cirkus 72-73, detta kan mycket väl ha inverkan.

Det jag ser som mitt "problem" är att mina armar släpar vilket gör det svårt i mitten av pressfasen, något som inte existerar under mina hantelpressar då jag lättare for kontakt med bröstmusklerna och kan ömsom pressa uppåt och även lite inåt med hjälp av dessa, utan att armarna belastas mycket alls.

Ado2000
2013-07-21, 18:16
Varför skulle detta stämma med sned hantelpress å inte plan hantelpress ?

stahlberg
2013-07-21, 20:43
Rent allmänt fungerar det alltså inte så, att en ökning i hantelpress (på rak, uppåtlutande eller nedåtlutande bänk) leder till en resultatökning i bänkpress eller tvärtom. Detta är alltid grundprincipen.

Däremot kan en resultatökning i hantelpress i vissa fall kanske leda till en resultatökning i bänkpress, eller tvärtom. Det gav jag ett par exempel på i mitt förra inlägg.

Desssutom är det förstås så, att en mycket stor ökning kommer att ge märkkbar styrkeökning och leda till ökade resultat. Exempelvis är det så, att om Freddi Smulter skulle haft ett resultat A i hantelpress på för 10 år sedan, och inte alls tränat med hantlar sedan dess, så skulle hans resultat i hantelpress idag vara märkbart högre än det var för 10 år sedan.

Enligt min åsikt är dessutom en ökning i hantelpress också annars alltid en aning osäker som styrkeökningsmätare, om man inte är noga med att lyfta på exakt samma sätt.

Röda Björnen
2013-07-21, 21:09
Det ligger säkert något i det du säger, men att formen skulle vara sämre alternativt grundare i mina DBP's är inte fallet. Har tillämpat övningen länge och har numera att bra djup!

något som DOCK ska nämnas är att min vikt i samband med PB't i hantelpress var uppemot 77-78 medan aktuella vikten som jag slog Bänkrekordet med är cirkus 72-73, detta kan mycket väl ha inverkan.

Det jag ser som mitt "problem" är att mina armar släpar vilket gör det svårt i mitten av pressfasen, något som inte existerar under mina hantelpressar då jag lättare for kontakt med bröstmusklerna och kan ömsom pressa uppåt och även lite inåt med hjälp av dessa, utan att armarna belastas mycket alls.

Hur bänkar du, bredd på händerna, armbågarna in eller ut o.s.v. hur är din teknik ?

Sen vill jag tillägga i diskussion kan Hantelpress öka din bänkpress väldigt mycket då du har chansen att gå djupare, däremot så kan du inte byta bort bänkpressen helt utan bänkpress är basen i programmet och hantelpress ett tillägg. Gav mig en extra skjuts i bottenfarten av att gå riktigt lågt och riktig tungt i hantlarna en gång varannan eller var tredje vecka för lite variation.
MVH

Ulvur
2013-07-21, 22:55
Jag hade en platå i bänkpress för ett tag sedan, pass efter pass utan förbättring. Målet var en 8a på 95 men fick aldrig upp mer än 6-7 trots att jag ökat varje vecka sedan starten på 85 kg. 8 reps -> 2,5 kg höjning.

Ett par veckor med tunga hantelpressar som förstaövning och sen var bänkpressplatån erövrad, så ja. För mig var styrkan definitivt överförbar.

Fartman
2013-07-22, 00:12
Hmm interdasting, men då kan man väl köra bara hantel press under ett tag å eventuellt öka i det å inte behöva oroa sig att tappa i bänkpressen då eller ?

Jag har gjort det för flera år sedan och blev väldigt besviken när jag började bänka igen, hade tappat väldigt mycket i bänkstyrkan. Har också sett liknande resultat hos vänner och bekanta.

VoDaresVins
2013-07-22, 08:44
Jag har gjort det för flera år sedan och blev väldigt besviken när jag började bänka igen, hade tappat väldigt mycket i bänkstyrkan. Har också sett liknande resultat hos vänner och bekanta.

Samma erfarenhet fast med hantelpressen. Körde endast hantlar förr och kunde inte bänka motsvarande vikt. Nu har jag klart passerat i bänken men tappat massor i hantlar då jag haft långt uppehåll. Kan inte säga hur länge det kan ta att komma igen, men tror inte det ska ta länge, är väl inte själva muskelstyrkan som försvunnit.

ByggarMartin
2013-07-22, 11:21
Efter jag kört bara hantelpress i en längre tid så var bänkpressen inte äns i närheten av vad jag klara i hantelpress.

45x10-12
50x8
55x5
60x3

Bänken tänker jag inte äns ta upp, riktigt värdelös..

mattilainen
2013-07-22, 11:42
jag tror det handlar om teknikvana i övningarna. Stark i ena betyder ju självklart att du kan vara stark i den andra men inte att du måste vara det bara för du är stark i en ena. Körs båda så är det ju snabbt lätt testat.

Holmeros
2013-07-22, 12:01
Jag hade en platå i bänkpress för ett tag sedan, pass efter pass utan förbättring. Målet var en 8a på 95 men fick aldrig upp mer än 6-7 trots att jag ökat varje vecka sedan starten på 85 kg. 8 reps -> 2,5 kg höjning.

Ett par veckor med tunga hantelpressar som förstaövning och sen var bänkpressplatån erövrad, så ja. För mig var styrkan definitivt överförbar.

Den här metoden testar jag just nu. Jag har inte slått PB i bänken på över ett år och efter flera olika styrkeprogram för bänken utan resultat så börjar jag bli jävligt irriterad över fenomenet.
Lite lägre nivå än du; nuarande 1RM är på just 95 klena kilon. Det lyfte jag i Maj 2012.

Nu har jag inte bänkat sedan i Maj, och tänker vara utan bänkpressen och köra på med hantelpressarna tills i September. Jag ökar i hantelpressen så det ska faktiskt bli riktigt intressant att dra igång bänkandet i höst igen.

Pepz
2013-07-22, 13:49
många utför ju hantelpress med förkortat ROM (viktskivorna slår mot axeln) och då blir man garanterat inte starkare i en bänkpress till bröstet

StorEric
2013-07-22, 14:34
Enligt min åsikt är dessutom en ökning i hantelpress också annars alltid en aning osäker som styrkeökningsmätare, om man inte är noga med att lyfta på exakt samma sätt.

Fast det gäller även för bänkpress.

En dagen kör vi rumpan i bänken och 1sek stop i botten.
Andra dagen rumpan i vädret och studs på bröstkorgen.. vipps 20kg mer..

Sen finns ju alla nyanser mellan dessa alternativ såklart.

filmjölk
2013-07-22, 14:41
De är ju ändå någotsånär lika övningar. Jag vågar nästan garantera att någon som kör med 50kgs hantlar i hantelpress bänkar minst 120 bara efter ett par få pass med bänkpress istället.

Samma med bänken. Någon som bänkar, säg 120kg kan säkerligen köra på minst 40kgs hantlar i hantelpress efter ett par få pass.

Några undantag finns säkert, och det skiljer olika mycket, men är man stark i det ena är man inte värdelös i det andra.

Ado2000
2013-07-22, 19:36
Så rent generellt kan man väl säga att styrkan från hantelpress till bänkpress eller tvärtom är alltså överförbar ?

LillisJ
2013-07-22, 19:58
För min del så är jag starkare in bänken. 1RM i bänken ligger på 98kg och jag tror inte ens att jag klarar 40kg i hantelpress. Teknikskillnad kanske?

StorEric
2013-07-23, 12:27
För min del så är jag starkare in bänken. 1RM i bänken ligger på 98kg och jag tror inte ens att jag klarar 40kg i hantelpress. Teknikskillnad kanske?

Du kan aktivera mer muskler i bänk än hantelpress. Så enkelt är det.
Alla är starkare i bänkpress mot hantelpress (om man nu kan jämföra det så att 100kg bänk är 50kg hantelpress).
Spelar ingen roll om någon säger emot för de har fel då.
I bänk kan du som exempel trycka på med triceps ganska hårt. Går inte i handelpress.

stahlberg
2013-07-23, 21:15
Ado2000 (eller vad det var) m.fl. :

Som vanligt är det ingen (eller få) som läser mina inlägg. Jag skriver ändå ett tredje inlägg i tråden.

Generellt kan sägas att ökad styrka i hantel(bänk)press inte är överförbar på bänkpress så, att ökat resultat i hantelpressen automatiskt skulle medföra ökat resultat i bänkpress (eller tvärtom).

Det finns några undantag från detta. T.ex det som någon med nick som börjar på U beskriver. Man har stagnerat i bänkpress (pga ensidig träning eller överträning). Så byter man program, sätter in hantelbänkpress istället, och efter en tid ökar styrkan också i bänkpress. Men en sannolikare förklaring till det ökade bänkresultatet är det nya programmet (variationen) - också ett nytt program utan just hantelpress skulle ha gett ökat resultat.

Någon gav också ett annat exempel. Man märker att man har en stickingpoint i bottenläget i bänkpress. Som recept för att klara av denna stickingpoint sätter man in extra övningar i sitt program, övningar som tränar just bottenläget i bänkpress (dit hantelbänkpress på rak, uppåtlutande bänk och nedåtlutande bänk hör). I så fall kan den ökade styrkan i hantelbänkpress bidra till ökad bänkpresstyrka.

Som Martikainen var inne på (och som jag även tidigare nämnt) är effekten av överförbara övningar allra oftast en smula fördröjd (delayed transmutation).

Som jag nämnde i mitt förra inlägg - med Freddi Smulter som exempel - innebär förstås väldigt mycket ökad styrka i bänkpress ökad styrka också i hantelbänkpress (och tvärtom).

Normalt är den ökade styrkan är inte direkt överförbar, även om det kan finnas enstaka individuella undantag (det finns det oftast i styrketräning)

Käbblarna här i tråden - alltså enligt min uppfattning de som säger emot mig - måste ha en rent förbannat stor erfarenhet av styrketräning, eftersom de har råd att fullständigt ignorera vad jag skriver. Själv har jag varit styrkelyftstränare i drygt 33 år (och började själv träna i mitten av 1970-talet), tillbringat ca 25000 timmar i styrketräningslokaler och under timmarna som tränare ofta haft 3-10 adepter på plats samtidigt. Så vi har provat ut ett och annat. Men denna erfarenhet tycks väga lätt när Ado 2000(eller vad det var) och andra lika kunniga uttalar sig. Skulle jag äga en hatt skulle jag lyfta på den, eftersom så många här tycks sitta inne med verkligt stora kunskaper och mängder med erfarenhet.

JonasF
2013-07-23, 22:18
Att påstå hantelpress inte är överförbart till bänkpress är lite liiies, då jag är levande bevis på att det går. Hände inget i bänken alls ett bra tag, sket it o pressade hantlar ist och gjorde bra framsteg där. Efter ett tag testa jag bänk igen och hade höjt markant. Inga andra övningar skiljde sig varken i set eller rep med bytet.
Men alla är vi olika. Något som går för mig behöver inte funka på alla andra.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:59
Förutsatt att man har mycket bra kontroll, och är helt hemma på både hantlar och stång.....

En ökning i det ena visar sig i det andra. Men då menar jag inte samma viktökning i båda fallen.
Om jag ökar 10 kg i bänkpress, så innebär det inte rakt av att jag kan lasta på 5 kg till på varje hantel.

Ado2000
2013-07-24, 23:16
Ado2000 (eller vad det var) m.fl. :

Som vanligt är det ingen (eller få) som läser mina inlägg. Jag skriver ändå ett tredje inlägg i tråden.

Generellt kan sägas att ökad styrka i hantel(bänk)press inte är överförbar på bänkpress så, att ökat resultat i hantelpressen automatiskt skulle medföra ökat resultat i bänkpress (eller tvärtom).

Det finns några undantag från detta. T.ex det som någon med nick som börjar på U beskriver. Man har stagnerat i bänkpress (pga ensidig träning eller överträning). Så byter man program, sätter in hantelbänkpress istället, och efter en tid ökar styrkan också i bänkpress. Men en sannolikare förklaring till det ökade bänkresultatet är det nya programmet (variationen) - också ett nytt program utan just hantelpress skulle ha gett ökat resultat.

Någon gav också ett annat exempel. Man märker att man har en stickingpoint i bottenläget i bänkpress. Som recept för att klara av denna stickingpoint sätter man in extra övningar i sitt program, övningar som tränar just bottenläget i bänkpress (dit hantelbänkpress på rak, uppåtlutande bänk och nedåtlutande bänk hör). I så fall kan den ökade styrkan i hantelbänkpress bidra till ökad bänkpresstyrka.

Som Martikainen var inne på (och som jag även tidigare nämnt) är effekten av överförbara övningar allra oftast en smula fördröjd (delayed transmutation).

Som jag nämnde i mitt förra inlägg - med Freddi Smulter som exempel - innebär förstås väldigt mycket ökad styrka i bänkpress ökad styrka också i hantelbänkpress (och tvärtom).

Normalt är den ökade styrkan är inte direkt överförbar, även om det kan finnas enstaka individuella undantag (det finns det oftast i styrketräning)

Käbblarna här i tråden - alltså enligt min uppfattning de som säger emot mig - måste ha en rent förbannat stor erfarenhet av styrketräning, eftersom de har råd att fullständigt ignorera vad jag skriver. Själv har jag varit styrkelyftstränare i drygt 33 år (och började själv träna i mitten av 1970-talet), tillbringat ca 25000 timmar i styrketräningslokaler och under timmarna som tränare ofta haft 3-10 adepter på plats samtidigt. Så vi har provat ut ett och annat. Men denna erfarenhet tycks väga lätt när Ado 2000(eller vad det var) och andra lika kunniga uttalar sig. Skulle jag äga en hatt skulle jag lyfta på den, eftersom så många här tycks sitta inne med verkligt stora kunskaper och mängder med erfarenhet.


Först å främst vill jag be om ursäkt för det var inte meningen å ignorera dina inlägg saken är bara den att anledningen till att jag inte refererade till dina inlägg var mer för att majoriteten i tråden tycks vara eniga om att styrka är överförbar.

Jag är absolut inte kunnig i området annars hade denna frågeställning aldrig uppkommit, från mitt hålla iaf. Men visst om det är så att det inte är överförbart så är det inte det inget mer med det liksom. Alla andra som lyckats bevisa motsattsen antar jag är bara då enstaka individer som lyckats med detta och att det skulle stämma rent generelt verkar då inte vara sant.

stahlberg
2013-07-25, 21:09
Ado2000 : Jag tycker du läser inläggen i tråden på ett lite felaktigt sätt. När jag läser igenom tråden tycker jag inte alls att majoriteten av inläggen talar för att ökad styrka i hantelbänkpress eller tvärtom.

Någon säger t.ex att den som tränar med 50 kg i hantelpress säkert borde klara 100 (eller var det 110 kg) i bänkpress. Någon annan säger något liknande med andra viktexempel. I sådana inlägg talar man inte om den eventuella positiva transfern, utan säger ungefär att den som är stark i hantelbänkpress sannolikt är stark också i bänkpress (och tvärtom). Förutsatt att en tränande behärskar båda övningarna så är det mycket sannolikt att det är så. Men i dessa inlägg jämför man övningarna utan att prata om överföringseffekt.

Somliga skribenter skriver att de inte märkt någon överföring från från ökad hantelpresstyrka till bänkpress eller tvärtom. De påstår alltså inte att det finns en överföringseffekt.

Någon med pezen på hakan säger att det finns en överföringseffekt. Han skriver att en 10 kg:s ökning i bänkpress medför ökad styrka i hantelbänkpress, även om överföringen inte är 5 kg per hantel. Jag håller med om själva grundtanken, vilket jag också tidigare skrivit. Däremot är det inte helt säkert att just en 10 kg:s ökning ger överföringseffekt, men en märkbar styrkeökning (exakt antal kg kan jag inte säga) har denna effekt.

Några, bl.a Jonas F två gånger, säger att de upplevt överföring. Märkväl att både Jonas F och Ulvar kan höra till grupperna 1) eller 2) som jag beskriver här nedan. De kan också ingå i grupp 3.

Som jag nämnt kan det finnas tre fall där det finns en överföringseffekt :
1) I fall där en lyftare stagnerat i bänkpress, och stagnationen beror på antingen ensidig träning eller överträning. Genom att byta program får man variation (recept mot stagnation pga ensidig träning) och genom att lämna bort bänkpressen får man vila ifrån den (vilket kan vara ett recept när man är övertränad). I dessa fall kan också ett program där inga former av hantelbänkpress ingår vara en lika bra lösning, eftersom det främst är förändringarna och inte en viss övning (någon form av hantelbänkpress) som är lösningen.
2) I fall där bottenläget i bänkpress är en stickingpoint (svag punkt i relation till övriga lägen i bänkpress - alltså mitten och slutet). Här kan hantelbänkpress ingå som en metod att förbättra bänkpressen. Men ett program som fokuserar på strtläget i bänkpress utan att hantelpressar är med kan fungera lika bra.
3) Undantag, där överföring verkligen sker, existerar säkert (men de är i minoritet).

Jonas F : Du påstår att det är lite lögn att påstå att överföring inte sker, därför att du är ett levande bevis på överföring. Som du ser om du orkar läsa igenom t.ex detta inlägg är överföring möjlig i tre specialfall (fall 1), 2) och 3) ovan).

Men när du säger att överföring sker utgår du från ett litet antal tränande. Och när jag hävdar att överföring normalt inte sker (annat än i undantagsfall) så har jag alltså ca 25000 timmar i styrketräningslokaler och väldigt många tränande som prövat att stöda mig på. Därmed anser jag att jag är trovärdigare än du, vad beträffar antalet "experiment" med detta.

stahlberg
2013-07-25, 21:58
En grupp styrketränande som i någon mån skiljer sig på många sätt från övriga tränande är gruppen nybörjare. Det är mer sannolikt att ökad hantelbänkpresstyrka har överföringseffekt på bänkpress för en nybörjare än för en längre hunnen tränande. Detta beror förstås till stora delar på det att nybörjaren har otränade muskler, och eftersom hantelbänkpress tränar i stort sett samma musklelgrupper som bänkpress är en överföring sannolikare för en nybörjare. För nybörjaren räcker dessutom alltid mer lågintensiv träning än för andra (då menar jag här med intensitet ungefär % av 1RM).

För en nybörjare sker sannolikt säkrare en överföring från hantelbänkpress till bänkpress (eller tvärtom) än för andra tränande. Detta under förutsättning att hantelbänkpressen inte verkar förvirrande på inlärningen av bänkpressteknik - och det gör den inte. Tvärtom är det närmast så att inlärning av rörelsemönster i styrketräning för en nybörjare ofta tycks ha en positiv effekt på koordinationen i övriga styrketräningsövningar (vilket inte är oväntat).

Det bästa sättet för en nybörjare att öka i bänkpress är förstås ändå att träna bänkpress. Detta beror på att man utvecklar andra egenskaper som är viktiga för ett ökat bänkpressresultat än bara ökad styrka i de (primärt eller sekundärt) arbetande muskelgrupperna.

I övrigt kan inlärning av rörelsemönster (A och B) som är lika varandra men på ett avgörande sätt ändå olika (t.ex slaget i tennis resp badminton) ha negativ transfer på varandra. Alltså blir det svårare att lära in rörelsemönster B för den som behärskar A bra än för en som inte gör det. Här talar jag alltså främst om dem som har automatiserad teknik, och som ni förstås alla vet lärs teknik in på olika stadier : förberedelse-, grovkoordinations-, finkoordinations och automatiseringsstadiet (och generaliseringsstadiet).

Helt olika rörelsemönster har ingen negativ transfer. Men observera då, att en kulstötare som vill förbättra sitt resultat med en övertung kula kan använda en kula som är högst 10 % tyngre än tävlingskulan. För ju tyngre kulan blir över dessa 10 % desto sannolikare blir det att man råkar ut för den negativa transfern ifråga om rörelsebanorna A och B jag beskrev ovan. Detta beror alltså på att man inte kan använda samma teknik med en kula som väger 7 kg och en som väger 20 kg.

Allas vår vän Vladimir Zatsiorsky, som jag antar att alla kunniga i denna tråd i alla fall en gång har bekantat sig med (om man får tillåtelse att vara lite ironisk), har ju gjort en undersökning, vars resultat enkelt beskrivet var att ju mer specialiserad en idrottsman är på sin grens rörelsemönster desto svårare kan det vara att lära in liknande men ändå olika rörelsemönster (jämfört med utövare av samma gren som inte är lika specialiserade, alltså elit jämfört med icke-elit).

Men nu hamnar jag lite off-topic, och för att inte bli ännu mer långrandig avslutar jag med att säga, att för elitlyftare så är en överföring från hantelbänkpress- till bänkpressresultat minst sannolik.

Obs att detta inte hindrar att man skulle ha nytta av hantelpress, jag talar alltså här om direkt positiv transfer, normalt med delayed transmutation, som man får om man lämnar bort bänkpress och bara tränar hantelbänkpress. För det är klart att ökad styrka i de primärt och sekundärt arbetande musklerna i bänkpress som helhet medför ökat bänkpressresultat. Men att helt lämna bort bänkpressen för en elitlyftare kan medföra risken att bänken inte ökar ändå, förutsatt att de ersättande övningarna inte verkligen har positiv transfer på bänkpressen. Lita inte på hantelbänkpress i detta!

Vill för övrigt minnas att Mike MacDonald påstods lämna bort bänkpress emellanåt till förmån för cambered bar bänkpress. Men eftersom jag läste detta för säkert minst 25 år sedan så kan minnet svika. Dessutom var det MacDonald som utvecklat stången, den skulle ju säljas också. Jag har faktiskt aldrig låtit prova just den varianten själv (utan använt MacDonaldstången endast som komplement till vanlig bänkpress). (MacDonald kanske inte heller var representativ för bänkpressare i allmänhet, kan man tänka sig när man ser hans kroppsbyggnad)

Tyvärr blev det att associera lite fritt i dethär inlägget. Jag skrev ner tankarna samtidigt som de kom i huvudet. Så texten den eventuella röda tråden kanske kan vara lite svår att följa.