handdator

Visa fullständig version : Övningar för tricep medial head


AntonHakan
2013-07-20, 12:31
Hej! Skulle vilja ha en övning för att träffa just tricep medial head (kunde inte döpa det bättre eller på svenska, kanke tricep brachiallis? Fast latin då..) alltså huvudet som sitter under "hästskon" och går ner mot armbågen. Jag vet att jag har sett en video där de skulle försöka träffa just "the medial head" för något år sen och att de då körde sittande frenchpress med hantel (om man kan kalla det så) och tricepspress med brett grepp, vad tror ni kan det funka eller finns det tom. bättre övningar?

Latissimus Dorsi
2013-07-20, 12:33
Kickbacks, med väldigt låg vikt.

AntonHakan
2013-07-20, 12:47
Kickbacks, med väldigt låg vikt.

Tycker du att man ska sikta på den vanliga reprangen för hypertrofi (8-12) eller kan man tjäna på att gå något högre?

pezrulezhaakon
2013-07-20, 15:28
AntonHakan, alla tricepsövningar tränar mediala triceps. Du kan inte isolera det huvudet.

Fredrik_S
2013-07-20, 16:16
Kickbacks, med väldigt låg vikt.

Enligt vilken anatomibok då??

Vill du bygga en större triceps bör du ha en så tung compoundövning som möjligt i grunde, vanlig bänkpress med något smalare fattning lär stimulera innre huvudet brutalt mycket mer än någon kickback

Fredrik_S
2013-07-20, 16:25
Har du inte läst den här artikeln av Arne bör du göra det också

http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif
http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif
http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif

Arne Persson
2013-07-20, 16:33
Enligt vilken anatomibok då??

Vill du bygga en större triceps bör du ha en så tung compoundövning som möjligt i grunde, vanlig bänkpress med något smalare fattning lär stimulera innre huvudet brutalt mycket mer än någon kickback

Han skojar troligen...? :)

Fredrik_S
2013-07-20, 16:43
Han skojar troligen...? :)

haha va fasiken, internet plus ironi är inte min starka sida... :)

AntonHakan
2013-07-20, 18:07
Jag har läst den och den är skitgrym, men om man nu träffar den med alla övningar så är det många som inte har någon framträdande "medial head" trots att de tränar triceps? Förstår att fettprocent kan ha med saken att göra, men de två personer jag har sett på youtube (inte IFBB pros) som har tydliga medial heads (ursäkta språk) rekommenderar antingen frenchpress, brett grepp i tricepspress eller kickbacks?
Jag fattar också att alla huvuden får sitt i alla tricepsövningar men vissa övningar är väl mer effektiva för att bygga massa på just hästskon (longhead och shorthead va?) det jag tänker är bara att det då borde finnas övningar som träffar mer på medial head men kan ha fel.

En till fråga som absolut inte är för att vara dryg:
Ni som säger att det inte går att isolera och så hur bra medial heads har ni?

AntonHakan
2013-07-20, 18:10
Vad säger du Arne är jag helt fel ute?

Anders The Peak
2013-07-20, 18:23
Det finns övningar som tar bättre eller sämre på triceps. Det räcker långt med en övning för triceps om man väljer en effektiv variant och det är tex triceps extension runt huvudet antingen på flat bänk eller inclined/snedbänk för ordentlig stäckning i triceps och ett långt ROM. Om inte det gör en nöjd fungerar de här sittande tricepsmaskinerna (http://www.fitnessbolaget.com/507-productlist/gymleco-tricepsextension-351.jpg)bra för att pumpa upp det sista så att man når max armmuskelvolym för dagen.

pezrulezhaakon
2013-07-20, 18:34
AntonHakan, Det mediala huvudet utspringer från överarmsbenet och fäster in i den gemensamma senan på armbågsbenet. Det innebär att den muskeln ENDAST kan sträcka armbågsleden. Ingen övning kan isolera den. Det man kan göra är att köra vilken tricepsövning som helst som attakerar triceps bra. Resten är genetiskt.

AntonHakan
2013-07-20, 18:36
Det finns övningar som tar bättre eller sämre på triceps. Det räcker långt med en övning för triceps om man väljer en effektiv variant och det är tex triceps extension runt huvudet antingen på flat bänk eller inclined/snedbänk för ordentlig stäckning i triceps och ett långt ROM. Om inte det gör en nöjd fungerar de här sittande tricepsmaskinerna (http://www.fitnessbolaget.com/507-productlist/gymleco-tricepsextension-351.jpg)bra för att pumpa upp det sista så att man når max armmuskelvolym för dagen.

Andersthepeak 2 frågor 1

1. Vad säger du vilken övning är bäst för att träffa "the medial head" mest?

2. Du heter inte Graneheim i efternamn?

Arne Persson
2013-07-20, 18:38
Jag har läst den och den är skitgrym, men om man nu träffar den med alla övningar så är det många som inte har någon framträdande "medial head" trots att de tränar triceps? Förstår att fettprocent kan ha med saken att göra, men de två personer jag har sett på youtube (inte IFBB pros) som har tydliga medial heads (ursäkta språk) rekommenderar antingen frenchpress, brett grepp i tricepspress eller kickbacks?
Jag fattar också att alla huvuden får sitt i alla tricepsövningar men vissa övningar är väl mer effektiva för att bygga massa på just hästskon (longhead och shorthead va?) det jag tänker är bara att det då borde finnas övningar som träffar mer på medial head men kan ha fel.

En till fråga som absolut inte är för att vara dryg:
Ni som säger att det inte går att isolera och så hur bra medial heads har ni?

Du kan jämföra detta problem med träning av M. brachialis. Förutsättningarna är i princip identiska. Du behöver mao inte bry dig utan bara köra på och räkna med utmärkt aktiering av nämda tricepshuvud. Bägge musklerna (brachialis och del av triceps) syns endast diffust från överarmens medialsida (insida) vid tex en dubbel biceps.från överarmens utsida kan M. brachialis noteras tydligt, dock är det mediala huvudet ganska diffust även där pga sitt dolda läge under de båda övriga tricepshuvudena.

Anders The Peak
2013-07-20, 18:43
Jag har läst den och den är skitgrym, men om man nu träffar den med alla övningar så är det många som inte har någon framträdande "medial head" trots att de tränar triceps? Förstår att fettprocent kan ha med saken att göra, men de två personer jag har sett på youtube (inte IFBB pros) som har tydliga medial heads (ursäkta språk) rekommenderar antingen frenchpress, brett grepp i tricepspress eller kickbacks?
Jag fattar också att alla huvuden får sitt i alla tricepsövningar men vissa övningar är väl mer effektiva för att bygga massa på just hästskon (longhead och shorthead va?) det jag tänker är bara att det då borde finnas övningar som träffar mer på medial head men kan ha fel.

En till fråga som absolut inte är för att vara dryg:
Ni som säger att det inte går att isolera och så hur bra medial heads har ni?

Det är triceps långa huvud som gör att man får en utpräglad hästsko därför får man inte glömma att köra effektiva tricepsövningar och inte dalta med enarms pushdown i alla olika vinklar utan välja en eller två riktigt bra övningar.

AntonHakan
2013-07-20, 19:58
Det är triceps långa huvud som gör att man får en utpräglad hästsko därför får man inte glömma att köra effektiva tricepsövningar och inte dalta med enarms pushdown i alla olika vinklar utan välja en eller två riktigt bra övningar.

Jag vet att det är det långa huvudet som ger en utpräglad hästsko, men det jag undrar är vilka övningar/övning det är som är bäst för att få ett, låt säga, "utpräglat" medial head (vet inte vad man säger på svenska)

AntonHakan
2013-07-20, 20:02
Du kan jämföra detta problem med träning av M. brachialis. Förutsättningarna är i princip identiska. Du behöver mao inte bry dig utan bara köra på och räkna med utmärkt aktiering av nämda tricepshuvud. Bägge musklerna (brachialis och del av triceps) syns endast diffust från överarmens medialsida (insida) vid tex en dubbel biceps.från överarmens utsida kan M. brachialis noteras tydligt, dock är det mediala huvudet ganska diffust även där pga sitt dolda läge under de båda övriga tricepshuvudena.

Okej, men vilken övning skulle du säga är bäst för the medial head av triceps, fög när man gör en tricepspose så vill jag att den ska komma fram ordentligt, så jag vill hitta nåt för framförallt den

Arne Persson
2013-07-20, 20:05
Okej, men vilken övning skulle du säga är bäst för the medial head av triceps, fög när man gör en tricepspose så vill jag att den ska komma fram ordentligt, så jag vill hitta nåt för framförallt den

Alla övningar som man kan köra tungt och hårt. Tex liggande triceps mm.
Som sagt du ser inte så mycket av det mediala huvud utan främst det långa och laterala huvudet.

Fredrik_S
2013-07-20, 20:06
Men nu får du faktiskt googla lite bilder och titta på anatomin över hur muskeln och senan fäster över armbågsleden. Du har redan fått svaret på varför det inte går att isolera mediala huvudet. Alla svar som du kan hitta på internet som säger annat är fel.

AntonHakan
2013-07-20, 21:25
Men nu får du faktiskt googla lite bilder och titta på anatomin över hur muskeln och senan fäster över armbågsleden. Du har redan fått svaret på varför det inte går att isolera mediala huvudet. Alla svar som du kan hitta på internet som säger annat är fel.

Jag vet att det inte går att isolera, och jag har sagt det MEN det jag skulle vilja ha råd om är en övning som tar FRAMFÖRALLT på Triceps mediala huvud.
Vad gäller det så kanske inte tricepspress med brett grepp är så dumt, känns mycket mer i triceps ner mot armbågen.

Tack för era råd och hjälp allihop!!

Anders The Peak
2013-07-20, 21:30
Jag vet att det inte går att isolera, och jag har sagt det MEN det jag skulle vilja ha råd om är en övning som tar FRAMFÖRALLT på Triceps mediala huvud.
Vad gäller det så kanske inte tricepspress med brett grepp är så dumt, känns mycket mer i triceps ner mot armbågen.

Tack för era råd och hjälp allihop!!

Länk till artikel med EMG mätningar (http://suppversity.blogspot.se/2011/08/suppversity-emg-series-m-triceps.html)

AntonHakan
2013-07-20, 21:44
Länk till artikel med EMG mätningar (http://suppversity.blogspot.se/2011/08/suppversity-emg-series-m-triceps.html)

Tack!! :)

pezrulezhaakon
2013-07-20, 21:55
AntonHakan, Brett grepp tränar inte triceps mediala huvud mer, utan sätter mer onödig stress på armbågsleden. Det är det du känner.

Supermicke
2013-07-20, 22:36
teoretiskt kanske man får mer aktivation i medialtricep av pushdowns. Då är iallafall inte långa huvudet utsträckt och arbetar lika mkta som det skulle kunna. :P

AntonHakan
2013-07-20, 22:51
AntonHakan, Brett grepp tränar inte triceps mediala huvud mer, utan sätter mer onödig stress på armbågsleden. Det är det du känner.

Okej, det kanske stämmer jag vet inte. Men hur brett tror du att man kan köra utan att det är skadligt för armbågen om det är så??

pezrulezhaakon
2013-07-20, 23:08
AntonHakan, axelbrett när det gäller fasta stänger. Allt som är smalare eller bredare innebär lägre muskulär effekt och högre skaderisk.

AntonHakan
2013-07-21, 08:02
AntonHakan, axelbrett när det gäller fasta stänger. Allt som är smalare eller bredare innebär lägre muskulär effekt och högre skaderisk.

Tack!! Har alltid kört frenchpress och triceps extensioner med smalare grepp men ska ändra på det nu!

Arne Persson
2013-07-21, 08:18
Tack!! Har alltid kört frenchpress och triceps extensioner med smalare grepp men ska ändra på det nu!

Det finns det ingen anledning att göra faktiskt. Vid sittande frenchpress är ett smalare grepp att föredra, framförallt för att underlätta övarmarnas lodräta position och handledernas comfort. Vid liggande triceps håller jag något smalare än axelbrett (på de båda blanka fälten precis innanför räfflorna på en Eleiko träningsstång). Vid triceps push down håller jag alltid smalt för komforten. Trots att jag nog kört fel?;) i alla år så har jag trots allt fått hyfsade resultat, framför allt styrkemässigt men även en smula volymmässigt.:)

AntonHakan
2013-07-21, 10:47
Det finns det ingen anledning att göra faktiskt. Vid sittande frenchpress är ett smalare grepp att föredra, framförallt för att underlätta övarmarnas lodräta position och handledernas comfort. Vid liggande triceps håller jag något smalare än axelbrett (på de båda blanka fälten precis innanför räfflorna på en Eleiko träningsstång). Vid triceps push down håller jag alltid smalt för komforten. Trots att jag nog kört fel?;) i alla år så har jag trots allt fått hyfsade resultat, framför allt styrkemässigt men även en smula volymmässigt.:)

Varför jag har kört smalt grepp på french press är för att jag upplever bättre kontakt, jag försöker också hålla in armbågarna så att de inte svävar ut för mycket.
Gäller samma sak i liggande tricepsextension, alltså att "smalt" grepp är bättre??

BigIron
2013-07-21, 10:51
Alla övningar som man kan köra tungt och hårt. Tex liggande triceps mm.
Som sagt du ser inte så mycket av det mediala huvud utan främst det långa och laterala huvudet.

Arne visar här vad han själv menar:

95FQqFWvxN4

BisonLGcrew
2013-07-21, 10:54
https://www.youtube.com/watch?v=cDF95mxteo

The one and only Pacman pratar laggande triceps.

pezrulezhaakon
2013-07-21, 11:08
AntonHakan, Frenchpress med smalare grepp är oftast enklare att utföra pga att många inte har tillräcklig rörlighet i axelleden. Oavsett med smalare grepp blir det lägre effekt och högre skaderisk av det. Ett bättre alternativ är att köra övningen i CC med rep, eller köra en arm i taget.

Arne Persson
2013-07-21, 11:53
AntonHakan, Frenchpress med smalare grepp är oftast enklare att utföra pga att många inte har tillräcklig rörlighet i axelleden. Oavsett med smalare grepp blir det lägre effekt och högre skaderisk av det. Ett bättre alternativ är att köra övningen i CC med rep, eller köra en arm i taget.

Som bl.a fd spjutkastare, så har jag fortfarande utmärkt rörlighet axlarna och tycker trots det att mina grepprekommendationer är bra vad gäller effektiv tricepsträning samt att jag dessutom klarat mig fint från skador genom åren. :)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 12:05
Arne, alla har inte varit spjutkastare, eller har bra rörlighet i axelpartiet. Oavsett kommer inte ens du undan fysikens och mekanikens lagar. Att man inte skadat sig gäller inte som bevis.

Arne Persson
2013-07-21, 14:18
Arne, alla har inte varit spjutkastare, eller har bra rörlighet i axelpartiet. Oavsett kommer inte ens du undan fysikens och mekanikens lagar. Att man inte skadat sig gäller inte som bevis.

Ge dig nu min vän!:) Varken jag eller tusentals andra har inte heller skadat sig med mina felaktiga tekniker. :)
Jag är trots allt hyfsat bevandrad i "fysikens" och bio-?"mekanikens" lagar...:d

pezrulezhaakon
2013-07-21, 14:45
Arne, varför skulle jag tro mer på dig än på Newton och hans gelikar?

BigIron
2013-07-21, 15:59
Jag vet att det kommer komma in någon här nu snart och vilja bryta det här, men kan vi inte bara låta Arne och pezrulezhaakon gå på varandra i 2 sidor till innan vi bryter? Snälla. Det brukar komma ut mer matnyttig info när de där två slår sina huvudet ihop än vad vi andra lyckas frambringa på en helt år.

Arne, pezrulezhaakon: Have at it, un garde, lets bring it on och så vidare!

Anders The Peak
2013-07-21, 16:32
Arne har bevisligen redigt fina triceps det bör räcka med det för att förstå att Arnes erfarenheter av träning både teoretiskt och praktiskt räcker så långt man kan önska. Dessutom är han förbundets utbildare inom området och har varit det under många år. Har dessutom varit med och konstruerat riktigt bra träningsmaskiner under årens lopp.

Arne Persson
2013-07-21, 16:38
Arne, varför skulle jag tro mer på dig än på Newton och hans gelikar?

Jag tvivlar dock på att Sir Isaac Newton hade dissat mina Tricepsråd...:d
Han stod ju dock under lång din intellektuella nivå så det är ju inte så konstigt om så varit fallet. ;)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 16:38
ATP, Så om man har Arnes resumé eller valfri BB, så är det legitimt att häva ur sig vadsomhelst utan att vara rädd för att bli ifrågasatt?

Arne Persson
2013-07-21, 16:42
ATP, Så om man har Arnes resumé eller valfri BB, så är det legitimt att häva ur sig vadsomhelst utan att vara rädd för att bli ifrågasatt?

Min vän... Jag ser det, trots allt, som en stor ära att bli ifrågasatt av expertisen. :)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 16:49
Arne, du börjar mer och mer likna en sur och tvär gammal gubbe, som känner sig hotad att bli ifrågasatt. Om så inte är fallet så hade du avstått från dina patetiska försök till att dumförklara personer som inte delar din syn på träning, och dina godtyckliga hänvisningar till 70-talets "opti"träning. Men där har vi ju Newtons tillkortakommande. Han tränade inte på 70-talet. Och han hade säkert ändrat sina lagar om han träffat dig. Du har större triceps än honom, alltså måste han ha fel.

Arne Persson
2013-07-21, 17:01
Arne, du börjar mer och mer likna en sur och tvär gammal gubbe, som känner sig hotad att bli ifrågasatt. Om så inte är fallet så hade du avstått från dina patetiska försök till att dumförklara personer som inte delar din syn på träning, och dina godtyckliga hänvisningar till 70-talets "opti"träning. Men där har vi ju Newtons tillkortakommande. Han tränade inte på 70-talet. Och han hade säkert ändrat sina lagar om han träffat dig. Du har större triceps än honom, alltså måste han ha fel.

Min vän... Jag är varken tvär eller sur, varför skulle jag vara det? Tvärt om är jag påtagligt road.
Jag har tyvärr inte, faktiskt till skillnad från dig min vän, snöat in på teoretiska resonemang och mlm öfverdrivna skaderisker. :)
Nu tycker jag inte att en av världshistoriens störta snillen skall dras in i en ytterst simpel BB-problematik...:)

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:10
Arne visar här vad han själv menar:

95FQqFWvxN4

Blir lika förvånad varje gång över hur lätt det där lyftet ser ut xD

Arne Persson
2013-07-21, 17:14
Blir lika förvånad varje gång över hur lätt det där lyftet ser ut xD

Det var inte så lätt eftersom jag precis hade kört 15 set liggande Tri.. Ext.. Innan. :)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 17:16
Arne, lägg då ner din löjliga attityd till personer som ifrågasätter dig, och kom istället med lite substans, istället för att "på 70-talet minsann..." På mig biter inte den attityden eftersom jag har en del kunskap i ämnet. Men det förlöjligar dig. Individer som söker kunskap vill inte bli bemötta med arrogans eller förlöjligande. Det hjälper ingen. Hur hade DU tyckt om att bli bemött så i din kunskapsbarndom?

Lance Uppercut
2013-07-21, 17:19
Det var inte så lätt eftersom jag precis hade kört 15 set liggande Tri.. Ext.. Innan. :)

Fyfan... Har du provat maxa 1rm i denna övning någon gång?

Arne Persson
2013-07-21, 17:25
Arne, lägg då ner din löjliga attityd till personer som ifrågasätter dig, och kom istället med lite substans, istället för att "på 70-talet minsann..." På mig biter inte den attityden eftersom jag har en del kunskap i ämnet. Men det förlöjligar dig. Individer som söker kunskap vill inte bli bemötta med arrogans eller förlöjligande. Det hjälper ingen. Hur hade DU tyckt om att bli bemött så i din kunskapsbarndom?

Man pratar med de lärde på de lärdes vis.;) Jag brukar motivera mina påståenden, att dom sedan är otillräckliga för dig är ju föga oväntat.

Arne Persson
2013-07-21, 17:36
Fyfan... Har du provat maxa 1rm i denna övning någon gång?

Som bäst några reps på 100 kg, med stopp i bottenläget, en gång i tiden. :)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 17:42
Arne, om de är otillräckliga för mig är de obefintliga för de som undrar. För mig räcker inte "så gjorde vi alltid på 70-talet" när jag är ute efter fakta. Ju mer "insnöad" man blir på teorin, desto klarare och tydligare blir praktiken. När man då praktiserar teorin, så blir den logisk.

Arne Persson
2013-07-21, 17:47
Arne, om de är otillräckliga för mig är de obefintliga för de som undrar. För mig räcker inte "så gjorde vi alltid på 70-talet" när jag är ute efter fakta. Ju mer "insnöad" man blir på teorin, desto klarare och tydligare blir praktiken. När man då praktiserar teorin, så blir den logisk.

Ja, men vad trevligt "för de som undrar" då. Då får ju bara du och dina intellektuella kollegor mer vatten på edra kvarnar. ;)

svenbanan
2013-07-21, 17:48
Jag måste säga att jag får lov att hålla med Pez i delar av kritiken. Jag brukar faktiskt ganska ofta bli förundrad över att du just inte verkar vara intresserad av att ge motiveringar till dina påståenden Arne, utan verkar mer intresserad av att räcka långnäsa åt de som ifrågasätter.

Å andra sidan kan jag förstå om man blir irriterad på millimeterputtandet som Pez ofta sysslar med också.

Bara mina 5 cents.

Arne Persson
2013-07-21, 17:59
Jag måste säga att jag får lov att hålla med Pez i delar av kritiken. Jag brukar faktiskt ganska ofta bli förundrad över att du just inte verkar vara intresserad av att ge motiveringar till dina påståenden Arne, utan verkar mer intresserad av att räcka långnäsa åt de som ifrågasätter.

Å andra sidan kan jag förstå om man blir irriterad på millimeterputtandet som Pez ofta sysslar med också.

Bara mina 5 cents.

Jag har vid ett flertal tillfällen, genom åren, givit djupare motiveringar på diverse problem men upptäckt att det bara varit slöseri med tid. Jag brukar motivera betydligt djupare exempelvis på mina kurser mm där jag har tillgång till bl.a bilder, avancerad anatomisk och osteologiskt material att illustrera med.

pezrulezhaakon
2013-07-21, 17:59
Arne, grattis du lyckades igen.

svenbanan
2013-07-21, 18:04
Jag har vid ett flertal tillfällen, genom åren, givit djupare motiveringar på diverse problem men upptäckt att det bara varit slöseri med tid. Jag brukar motivera betydligt djupare exempelvis på mina kurser mm där jag har tillgång till bl.a bilder, avancerad anatomisk och osteologiskt material att illustrera med.

Så är det säkert. Men nu skrev du ju faktiskt att du brukar motivera här på forumet. Det var bara detta jag ville ge min syn på.

I denna tråd hade du ju tex motiveringen "jag har ju lyckats träna mig till stora triccor utan att skada mig, så alltså är min approach kanon". Nu ifrågasätter jag inte alls ditt sätt att träna triceps. Far from it. Jag ifrågasätter bara din motivering. Jag tyckte den brast lite... ;)

Arne Persson
2013-07-21, 18:16
Arne, grattis du lyckades igen.

Tack tack!:)

Arne Persson
2013-07-21, 18:20
Så är det säkert. Men nu skrev du ju faktiskt att du brukar motivera här på forumet. Det var bara detta jag ville ge min syn på.

I denna tråd hade du ju tex motiveringen "jag har ju lyckats träna mig till stora triccor utan att skada mig, så alltså är min approach kanon". Nu ifrågasätter jag inte alls ditt sätt att träna triceps. Far from it. Jag ifrågasätter bara din motivering. Jag tyckte den brast lite... ;)

Eftersom jag idag bara skrivit från min Ifåne så är det inte så enkelt med längre utlägg när "tangentbordet" är minst sagt snålt tilltaget.

pezrulezhaakon
2013-07-21, 18:34
Svenbanan, millimeterputtandet kan ibland vara nödvändigt för att visa att det finns mer än vad man normalt tror. Arnes kilometerputtande blir snabbare snett. Fakta går att halvera i absurdum utan att faktan går förlorad. Det är mycket intressant. Kan mycket väl förstå om personer blir irriterade om det ruckar på deras invanda värld av gamla "sanningar".

Arne Persson
2013-07-21, 18:41
Svenbanan, millimeterputtandet kan ibland vara nödvändigt för att visa att det finns mer än vad man normalt tror. Arnes kilometerputtande blir snabbare snett. Fakta går att halvera i absurdum utan att faktan går förlorad. Det är mycket intressant. Kan mycket väl förstå om personer blir irriterade om det ruckar på deras invanda värld av gamla "sanningar".

Nu är faktiskt min högintelektuelle vän lite trög... Jag är fortfarande inte irriterad, endast road av dig.;)

pezrulezhaakon
2013-07-21, 18:53
Arne, jag menade inte att du är irriterad, en del blir det ,det vet jag. Du är bara arrogant.

Arne Persson
2013-07-21, 18:57
Arne, jag menade inte att du är irriterad, en del blir det ,det vet jag. Du är bara arrogant.

Dock ytterst snäll i grund och botten...

svenbanan
2013-07-21, 18:58
Ja ni får väl enas om att putta meterslångt då bägge två så kanske det blir nån ordning på torpet...

arthax
2013-07-21, 18:59
Var är en moderator när man behöver den?

Arne Persson
2013-07-21, 19:00
Var är en moderator när man behöver den?

Dom har säkerligen läget under full kontroll!;)

BigIron
2013-07-21, 19:08
Var är en moderator när man behöver den?

Varför ska det behövas en moderator för? Tråden är ju under total kontroll.

Vet du inte vilka Pez eller Arne är?

arthax
2013-07-21, 19:17
Deras diskussion om den andres tillkortakommanden är långt ifrån trådens ursprungliga ansats och hör lämpligtvis hemma i en egen tråd eller pm.

Knappast första gången denna diskussion uppstår.

Arne Persson
2013-07-21, 19:23
Deras diskussion om den andres tillkortakommanden är långt ifrån trådens ursprungliga ansats och hör lämpligtvis hemma i en egen tråd eller pm.

Knappast första gången denna diskussion uppstår.

Vissa kanske läser mellan raderna mm och lär sig lite nytt...?

Lillgrabben
2013-07-21, 19:24
Dom har säkerligen läget under full kontroll!;)

Japp, alltid redo. Eller vad man nu sade i scouterna på den tiden det begav sig!

Till trådskaparen: det allra viktigaste för att få ngn slags muskelvolym, oavsett muskelgrupp torde vara att man:

* Väljer några / någon basövning där man kan lasta på rejält med vikt
* Lär sig utföra dem på ett vettigt sätt
* Tränar övningarna återkommande & tillräckligt mycket
* Vilar, äter sover osv
* Repeterar

Förslag på övningar som kan vara vettiga att förkovra sig i:

* Frenchpress - liggande, sittande osv
* Smal bänkpress
* Liggande tricepssträck med hantlar
* Vanliga jäkla bänkpressar i erforderlig mängd

Ska man bli visuellt stor så undviker man att bli "tjock", med allt vad det innebär.

Ett Orm
2013-07-21, 20:49
Deras diskussion om den andres tillkortakommanden är långt ifrån trådens ursprungliga ansats och hör lämpligtvis hemma i en egen tråd eller pm.

Knappast första gången denna diskussion uppstår.

Och det stör dig varför?:confused:

Diskussionen handlar också om betydelsen av korrekt beskrivning och framförande av fakta, i det här fallet om triceps i synnerlighet. Något Arne skrivit en guide om som det ofta länkas till, även i denna tråd.

arthax
2013-07-21, 21:00
Och det stör dig varför?:confused:

Diskussionen handlar också om betydelsen av korrekt beskrivning och framförande av fakta, i det här fallet om triceps i synnerlighet. Något Arne skrivit en guide om som det ofta länkas till, även i denna tråd.

Jag uppmärksammade den idogt förekomma diskussionen som ofta sker mellan herrarna som inte berikar tråden i dess ursprungliga syfte. Men för all del, fortsätt munhuggas ;)

Ts fick ett utomordentligt svar av Lillgrabben.

Ett Orm
2013-07-21, 21:24
Jag uppmärksammade den idogt förekomma diskussionen som ofta sker mellan herrarna som inte berikar tråden i dess ursprungliga syfte. Men för all del, fortsätt munhuggas ;)

Ts fick ett utomordentligt svar av Lillgrabben.

Exakt.

Ts fick f.ö svar gott nog redan i #4 & #12.

Lance Uppercut
2013-07-21, 21:25
Som bäst några reps på 100 kg, med stopp i bottenläget, en gång i tiden. :)

Grymt!

Pintan
2013-07-22, 18:17
AntonHakan, Frenchpress med smalare grepp är oftast enklare att utföra pga att många inte har tillräcklig rörlighet i axelleden. Oavsett med smalare grepp blir det lägre effekt och högre skaderisk av det. Ett bättre alternativ är att köra övningen i CC med rep, eller köra en arm i taget.

Jag vill kunna utföra stående frenchpress med stång, armbågarna pekande framåt med axelbrett grepp. Vad skall jag göra för att uppnå den rörligheten?

Fredrik_S
2013-07-22, 18:32
Jag uppmärksammade den idogt förekomma diskussionen som ofta sker mellan herrarna som inte berikar tråden i dess ursprungliga syfte. Men för all del, fortsätt munhuggas ;)

Ts fick ett utomordentligt svar av Lillgrabben.

Allt trådar där pezrulezhaakon och Arne munhuggs berikar alla trådar oavsett ursprungligt syfte.

Gober
2013-07-22, 18:52
Man blir ju dock lite nyfiken på vem pez är med tanke på att han är så känd på träningsforumen (även FB), men samtidigt anonym, iaf för mig :-) Inte för det har någon betydelse men nyfiken blir man ju.

BisonLGcrew
2013-07-22, 18:55
En side tricep pose från båda håll som tie break

pezrulezhaakon
2013-07-22, 20:13
Pintan, det är svårt att säga på rak arm utan att ha sett dig. Vanligtvis brukar man vara stram i muskler som vill inåtrotera överarmen. Lats, bröstmuskel eller subscapularis. I andra fall kan det vara ledkapseln. Det första alternativet är stretchbart, och i det andra fallet är det inte lämpligt att stretcha. I vissa fall kan det vara rörligheten i skulderbladet. Det är lite mer komplicerat.

dauit
2013-07-22, 20:30
Man blir ju dock lite nyfiken på vem pez är med tanke på att han är så känd på träningsforumen (även FB), men samtidigt anonym, iaf för mig :-) Inte för det har någon betydelse men nyfiken blir man ju.

Kom på nästa gång som pez anordnar en träningsdag någonstans i Sverige(via flashback då). Hör av dig till han, han är väldigt grön har jag hört.

Gober
2013-07-22, 20:38
Kom på nästa gång som pez anordnar en träningsdag någonstans i Sverige(via flashback då). Hör av dig till han, han är väldigt grön har jag hört.

Grön?

Anders The Peak
2013-07-22, 20:43
Jag vill kunna utföra stående frenchpress med stång, armbågarna pekande framåt med axelbrett grepp. Vad skall jag göra för att uppnå den rörligheten?
Pintan det är bättre att göra det sittande på en uppvinklad bänk med relativt hög lutning men variera lutningen det blir lite olika angreppsätt på triceps och ger en viss variation. Men en ypperlig övning för triceps.

någonting åt det här hållet fast djupare och variera högre och ned till den här vinklingen

http://www.menshealth.com/mhlists/cms/uploads/1/incline-ez-bar-lying-extension_470x360_1.jpg

AntonHakan
2013-07-22, 20:51
Pintan det är bättre att göra det sittande på en uppvinklad bänk med relativt hög lutning men variera lutningen det blir lite olika angreppsätt på triceps och ger en viss variation. Men en ypperlig övning för triceps.

någonting åt det här hållet fast djupare och variera högre och ned till den här vinklingen

http://www.menshealth.com/mhlists/cms/uploads/1/incline-ez-bar-lying-extension_470x360_1.jpg

Jag har velat prova att köra french press så sittande med ryggstöd men jag är för kort så armarna stången tar i bänken, har du några ideer på hur jag skulle kunna lösa detta?

Anders The Peak
2013-07-22, 20:54
Jag har velat prova att köra french press så sittande med ryggstöd men jag är för kort så armarna stången tar i bänken, har du några ideer på hur jag skulle kunna lösa detta?

Enkelt du vinklar upp sittstödet och sätter fötterna där så kan du reglera överkroppens position så att du hamnar på rätt höjd med överkroppen.

Simel
2013-07-22, 21:02
Arne, du är fantastiskt kunnig och har hjälp många med din tricepsguide (vi väntar fortfarande på bicepsguiden). Dock börjar dina argumentationer bli alltmer trista att läsa.

"På 70-talet gjorde vi såhär"
"Jag har haft miljoner kunder som aldrig skadat sig, därför har jag rätt"

Sådan retorik går inte hem. Pezrulez förklarar varför han tycker att du har fel. Förklara istället varför HAN har fel istället för att använda dig av empiri.


"Jag och 40 av mina vänner har rökt i hela livet utan att ha fått cancer, därför är det riskfritt att röka"...

Arne Persson
2013-07-22, 21:18
Arne, du är fantastiskt kunnig och har hjälp många med din tricepsguide (vi väntar fortfarande på bicepsguiden). Dock börjar dina argumentationer bli alltmer trista att läsa.

"På 70-talet gjorde vi såhär"
"Jag har haft miljoner kunder som aldrig skadat sig, därför har jag rätt"

Sådan retorik går inte hem. Pezrulez förklarar varför han tycker att du har fel. Förklara istället varför HAN har fel istället för att använda dig av empiri.


"Jag och 40 av mina vänner har rökt i hela livet utan att ha fått cancer, därför är det riskfritt att röka"...

Sök så lär du hitta en och annan djupare motivering från mig. Att du har gått på vår lärde Pez... generaliseringar av mina "motiveringar" är mänskligt och väntat...

Simel
2013-07-22, 22:35
Sök så lär du hitta en och annan djupare motivering från mig. Att du har gått på vår lärde Pez... generaliseringar av mina "motiveringar" är mänskligt och väntat...
Nej, jag har läst många av dina motiveringar och de har varit väldigt bra. Trådar där du diskuterat latsdrag bakom nacke med pez brukar dock sluta med att du säger att dina klienter minsann aldrig råkat illa ut av LBN vilket inte är ett giltigt argument.

I övrigt uppskattar jag oftast dina inlägg enormt mycket, i synnerhet då du utvecklar dina svar istället för att basunera att att "det är så" och att du vet det för att du tränat i ett X antal år eller haft ett Y antal klienter.

Jag har inte gått på någons generaliseringar, jag kan tänka för mig själv :)

Pintan
2013-07-22, 22:45
Pintan, det är svårt att säga på rak arm utan att ha sett dig. Vanligtvis brukar man vara stram i muskler som vill inåtrotera överarmen. Lats, bröstmuskel eller subscapularis. I andra fall kan det vara ledkapseln. Det första alternativet är stretchbart, och i det andra fallet är det inte lämpligt att stretcha. I vissa fall kan det vara rörligheten i skulderbladet. Det är lite mer komplicerat.

Tack. Vi ponerar att det är ledkapseln. Finns det någon lösning på problemet eller får jag helt enkelt nöja mig med att utföra den så som Arne Persson rekommenderar.

Pintan det är bättre att göra det sittande på en uppvinklad bänk med relativt hög lutning men variera lutningen det blir lite olika angreppsätt på triceps och ger en viss variation. Men en ypperlig övning för triceps.

någonting åt det här hållet fast djupare och variera högre och ned till den här vinklingen

.jpg

Tack för tipset. Skall testa den.

AntonHakan
2013-07-22, 22:51
Enkelt du vinklar upp sittstödet och sätter fötterna där så kan du reglera överkroppens position så att du hamnar på rätt höjd med överkroppen.

Menar du att jag ska prova att "sitta på huk" på bänken?? Det funkar nog ganska bra :d

pezrulezhaakon
2013-07-22, 22:52
Pintan

Ledkapseln bör man inte töja, då man istället riskerar att bli mer instabil.
Kör hellre med rep isf. Det är enklare, och det skapar inte lika många onödiga risker som en stång, om man inte lyckas linjera lederna.

Om du vill testa bänkvarianten, så blir det mer effektivt att köra med rep i CC, med trissan i bottenläget.

AntonHakan
2013-07-22, 22:56
Jag tycker att det är synd att den här tråden blev en diskussion om huruvida person X och person Z är och vad vissa tycker om deras beteende osv, det var inte syftet med den här tråden som nog är ganska tydligt.
Oavsett så tack för era tips och varianter av triceps övningar både ur anatomiska och ur old school synvinklar mm

Hemi
2013-07-23, 04:56
Pintan det är bättre att göra det sittande på en uppvinklad bänk med relativt hög lutning men variera lutningen det blir lite olika angreppsätt på triceps och ger en viss variation. Men en ypperlig övning för triceps.

någonting åt det här hållet fast djupare och variera högre och ned till den här vinklingen

bild

Skall prova den övningen, stående så att säga, i alla fall, sitter aldrig när jag tränar. Borde gå att luta sig bakåt mot någonting.

Anders The Peak
2013-07-23, 06:48
Skall prova den övningen, stående så att säga, i alla fall, sitter aldrig när jag tränar. Borde gå att luta sig bakåt mot någonting.

Övningen är en av de effektivaste tricepsövningarna du kan hitta.
Att göra den sittande med skivstång är knepig för de flesta använd i stället en hantel eller kettlebell så att du kan använda den andra handen för att stadga överkroppen, ena handen i bänken och arbetar med den andra, så att du kommer i rätt vinkel för maximal stretch och ROM där du inte tappar kontakten med triceps i något läge.

diezel
2013-07-23, 08:45
Det som avgör vem är störst av Arne och Pezrulez? Går på magkänslan och gissar Arne

PatrikSjöstjärna
2013-07-23, 09:14
Liten sammanfattning av tricepsövningar som framkommit i tråden; Bra övningar för att bygga samtliga tre huvuden är alltså tung smalbänk, liggande tricepsext. (tungt? och full ROM), sittande frenshpress (full ROM) med varierad lutning samt lite pushdowns som avslutning för att kräma ur det sista? :) Rekommenderat repsantal och volym på dessa övningar om man har lite släpande triccor?

Arne Persson
2013-07-23, 09:16
Det som avgör vem är störst av Arne och Pezrulez? Går på magkänslan och gissar Arne

Fel! pez... formligen krossar mig både vad det gäller massa och intellekt!

:)

pezrulezhaakon
2013-07-23, 09:36
Arne, lite kul och helt uppenbart att du känner dig hotad av att bli ifrågasatt. Du tillför ju heller inget konstruktivt med sådana inlägg.

Arne Persson
2013-07-23, 09:41
Arne, lite kul och helt uppenbart att du känner dig hotad av att bli ifrågasatt. Du tillför ju heller inget konstruktivt med sådana inlägg.

Min gode vän, nu du misstolkar mig nog en hel del. ;)

Som du bör känna till så har jag blivit ifrågasatt under ganska lång tid av diverse expertis. Så det är inget som stör mig.

Gober
2013-07-23, 09:46
Övningen är en av de effektivaste tricepsövningarna du kan hitta.
Att göra den sittande med skivstång är knepig för de flesta använd i stället en hantel eller kettlebell så att du kan använda den andra handen för att stadga överkroppen, ena handen i bänken och arbetar med den andra, så att du kommer i rätt vinkel för maximal stretch och ROM där du inte tappar kontakten med triceps i något läge.

Blir det inte en viss skillnad att köra i Incline med hantel vs stång? Greppet blir ju pronerat med stång och handflata mot kind med hantel.

Arne Persson
2013-07-23, 09:55
Blir det inte en viss skillnad att köra i Incline med hantel vs stång? Greppet blir ju pronerat med stång och handflata mot kind med hantel.

Greppet har fortfarande ingen betydelse för triceps del. Däremot för handlederna om nu dessa skulle ex. krångla.

filmjölk
2013-07-23, 10:04
Om Arne, anders och pezrulehaakon (och resten) skulle orka skulle jag gärna lägga upp några egna snuttar där jag tränar triceps, så får de dissikera och kritisera mitt utförande. Det kanske bidrar till debatten, om inte så får jag gratis tricepskonsultation:) Vad sägs?

Arne Persson
2013-07-23, 10:17
Om Arne, anders och pezrulehaakon (och resten) skulle orka skulle jag gärna lägga upp några egna snuttar där jag tränar triceps, så får de dissikera och kritisera mitt utförande. Det kanske bidrar till debatten, om inte så får jag gratis tricepskonsultation:) Vad sägs?

Inte mig emot.:)

Anders The Peak
2013-07-23, 10:29
Ja varför inte :)

filmjölk
2013-07-23, 10:31
Inte mig emot.:)

tackar! Då kör vi:

sittande med hantel:

GNy27XdE1PE

kettlebell med magpose

v0mLiSUdqzc

Frenchp:

W0s7tgwYyVE

Arne Persson
2013-07-23, 10:45
1. Hyffsad stil. Skulle dock själv gått betydligt djupare ner samt hållit överarmarna mer i lod och framåtriktade istället för snett utåtriktade.

2. Inte bra enligt mig. Överarmen helt i lod och betydligt djupare tycker jag. Fixera gärna överarmen, exempelvis mot skellen, med den andra handen.

3. Rätt okej. Palmarflexera inte handlederna i bottenläget utan håll dom dorsalflexerade hela tiden. Lyft gärna upp överarmarna mer i bottenläget så att du sträcker ut det långa huvudet och aktivera detta extra när du sänker tillbaks dom (extenderar) vid utsträckningen. Sträck ut bättre i slutsträcket.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 11:15
Filmjölk, ska kolla så snart jag sitter vid datorn.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 11:21
Gober, det som spelar roll är belastningen triceps får. Inte greppet i sig. Riskerna varierar dock beroende på var lederna hamnar i förhållande till belastningen. Och det avgör hur effektivt utförandet är.

Anders The Peak
2013-07-23, 11:24
1. Hyffsad stil. Skulle dock själv gått betydligt djupare ner samt hållit överarmarna mer i lod och framåtriktade istället för snett utåtriktade.

2. Inte bra enligt mig. Överarmen helt i lod och betydligt djupare tycker jag. Fixera gärna överarmen, exempelvis mot skellen, med den andra handen.

3. Rätt okej. Palmarflexera inte handlederna i bottenläget utan håll dom dorsalflexerade hela tiden. Lyft gärna upp överarmarna mer i bottenläget så att du sträcker ut det långa huvudet och aktivera detta extra när du sänker tillbaks dom (extenderar) vid utsträckningen. Sträck ut bättre i slutsträcket.

Helt överens med Arne i frågan.

Gober
2013-07-23, 16:05
Funkar filmjölks variant på en rejält lurad Incline? Jag kör så med två hantlar dels för det känns bra och om jag skulle gå till fail kan släppa hantlarna bakom mig och även gå riktigt djupt.

Eller är en hantel som filmjölk kör bättre, alternativt stång på Incline som Anders länkade?

Tycker det är svårt dom fan att få bra kontakt i triceps, antingen blir det för tungt eller för lätt.

Anders The Peak
2013-07-23, 16:10
Funkar filmjölks variant på en rejält lurad Incline? Jag kör så med två hantlar dels för det känns bra och om jag skulle gå till fail kan släppa hantlarna bakom mig och även gå riktigt djupt.

Eller är en hantel som filmjölk kör bättre, alternativt stång på Incline som Anders länkade?

Tycker det är svårt dom fan att få bra kontakt i triceps, antingen blir det för tungt eller för lätt.

Det är varianter på övningen. Det fungerar även bra att använda en dragmaskin. Personligen tycker jag att Filbunken använder för mycket vikt och kan därför inte plåga muskeln tillräckligt mycket I övningarna.

baggard
2013-07-23, 16:15
tackar! Då kör vi:

sittande med hantel:

GNy27XdE1PE




Aktiverar den här övningen "långa huvudet" eller vad det nu är som aktiveras speciellt i liggande tricepsextensions på bänk?

filmjölk
2013-07-23, 18:01
Sorry för trådkapningen och tack för feedbacken Anders och Arne! Skall nog ta och filma pushdowns med och hoppas på lite tips där med :devil:

Just armträning är något jag vill köra mer, och bättre, det blir så väldans lite triceps- och bicepstränande numera.

Gober
2013-07-23, 19:28
Testade övningen som Anders länkade med bild, fast jag försökte gå djupare och sträckte ut fullt i toppläge. Använde en lätt vikt på 25kg och tyckte att jag fick bra kontakt, känns som det är viktigt att hålla in armbågarna, så fort de åker ut känns det som man tappar kontakten?

Samtidigt gnällde armbågarna lite vilket får mig att misstänka det kan bli problem på tyngre vikter.

Anders The Peak
2013-07-23, 19:50
Testade övningen som Anders länkade med bild, fast jag försökte gå djupare och sträckte ut fullt i toppläge. Använde en lätt vikt på 25kg och tyckte att jag fick bra kontakt, känns som det är viktigt att hålla in armbågarna, så fort de åker ut känns det som man tappar kontakten?

Samtidigt gnällde armbågarna lite vilket får mig att misstänka det kan bli problem på tyngre vikter.

Stega dig från 20 reps ned till 10 som du kör I tre serier. Det är inte nödvändigt att lasta på så mycket I rena isolationsövningarna utan håll koll på att du får bra kontraktion och anspänning genom hela rörelsen. Sök efter bästa position där du känner att du har max kontakt.

Snubben
2013-07-23, 20:17
sittande med hantel:

GNy27XdE1PE



Som en tidigare skribent så undrar jag också över armbågarna här, skall man försöka ha dem pekandes rakt fram eller kan de peka utåt? Själv upplever jag bättre kontakt om jag försöker press ihop dem så att de "pekar rakt fram" men även om de pekar utåt så är det bra tryck i triceps på sista repsen..

Gör det någon skillnad hur armbågarna pekar?

Arne Persson
2013-07-23, 20:27
Som en tidigare skribent så undrar jag också över armbågarna här, skall man försöka ha dem pekandes rakt fram eller kan de peka utåt? Själv upplever jag bättre kontakt om jag försöker press ihop dem så att de "pekar rakt fram" men även om de pekar utåt så är det bra tryck i triceps på sista repsen..

Gör det någon skillnad hur armbågarna pekar?

Jag tror jag svarar dig härovan.

Gober
2013-07-23, 20:50
Stega dig från 20 reps ned till 10 som du kör I tre serier. Det är inte nödvändigt att lasta på så mycket I rena isolationsövningarna utan håll koll på att du får bra kontraktion och anspänning genom hela rörelsen. Sök efter bästa position där du känner att du har max kontakt.
Det är en bra idé, kommer faktiskt göra så på många övningar när jag kör igång min uppbyggnad för att verkligen "hitta rätt" och få en deload på köpet.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 21:05
Snubben, ja det gör det. Armbågarnas position skvallrar både om övningens effekter och risker.

Arne Persson
2013-07-23, 21:49
Snubben, ja det gör det. Armbågarnas position skvallrar både om övningens effekter och risker.

Suck pez.... då var det det här med skador et.al igen... Tänk vad ohyggligt mycket skador det måste grassera runt om i världen eftersom så ytterst få invigda känner till de "rätta teknikerna". Vi dödliga får leva med skadorna...:)

ReXi
2013-07-23, 21:53
Räcker det med tricepsextensions med hantlar och pushdowns som enda övningarna för triceps?

Vart finns arnes tricepsguide? Vill gärna läsa den :)

Arne Persson
2013-07-23, 21:58
Räcker det med tricepsextensions med hantlar och pushdowns som enda övningarna för triceps?

Vart finns arnes tricepsguide? Vill gärna läsa den :)

http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310


:)

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:01
Arne Persson


Så är det. Lev med det. Men du väljer ju ändå förnekelse.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:01
ReXi

Räcker och räcker. Det beror ju på vad du vill ha ut.

Arne Persson
2013-07-23, 22:10
Arne Persson


Så är det. Lev med det. Men du väljer ju ändå förnekelse.

Ja, jag förnekar att människokroppen är skörare än meissenporslin. Är jag en hädare och förnekare nu?

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:15
Filmjölk

1, + Bra kontrollerat utförande
- Det smala greppet medför högre onödiga risker för armbågsleden, dessutom blir det en onödig inåtrotation av överarmen, vilket vrider bort belastningen från triceps fortare. Men sådan är den övningen, och det är inte jättemycket man kan göra åt det.

2, + Även här bra kontrollerat utförande fast tung belastning.
- Övningen har ofördelaktiga krafter som går genom armbågsleden, men här är det ju en fråga om hur ofta och mycket man kör övningen.
Du bör inte aktivt böja handleden i pressrörelsen, dels "fuskar" du iom att belastningen minskar pga den förkortade hävarmen. Dels riskerar man att överbelasta underarmens böjmuskler/fäste. (golfarmbåge)

3, + Kontrollerat utförande.
- För smalt grepp, inåtrotation av överarmen, lite för långt bak med armarna i bakre ändläget.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:17
Arne Persson

Nä, du är tramsig, som du varit de senaste åren.

Arne Persson
2013-07-23, 22:22
Arne Persson

Nä, du är tramsig, som du varit de senaste åren.

Ibland har det kanske funnits anledning till det...?:)

ReXi
2013-07-23, 22:22
ReXi

Räcker och räcker. Det beror ju på vad du vill ha ut.

Styrka och massa. Liksom täcker jag hela triceps av att träna såhär?

whuddafuks
2013-07-23, 22:25
Man förstår direkt vad som kommer att hända när arne och pez kommenterar i samma tråd om hur man ska utföra en övning *popcorn*

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:31
ReXi

Både ja och nej.
Styrka och massa går inte helt hand i hand. Det finns en marginell skillnad.
Definitionen styrka innebär att man är stark/vill bli stark för en bestämd sak, övning, osv. Massa gäller ju bara muskeln.

Komplett tricepsträning innebär förenklat att man bör köra övningar som betonar alla tre tricepsursprungen bra.
För de två ursprungen på överarmsbenet kan du köra valfri tricepsövning som triceps får jobba hårt.
För det långa ursprunget så blir det lite fler val eftersom det ursprunget deltar i fler rörelser än bara armbågssträckningen.
Så nja, de övningarna du räknar upp kanske räcker ett tag, men sedan blir det bökigare ju tyngre hantlar du kräver. Då finns det andra övningsval istället.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:32
Arne Persson

Det är ju du som väljer vilka tillfällen du anser det befogat. Det skiter ju jag i.

Arne Persson
2013-07-23, 22:36
Arne Persson

Det är ju du som väljer vilka tillfällen du anser det befogat. Det skiter ju jag i.

:)
I morgon blir det förresten 30 tunga set triceps igen...;)

pezrulezhaakon
2013-07-23, 22:49
Arne Persson

Ja, kör hårt! De stekta sparvarna kommer ju inte flyga in i munnen på dig.

Arne Persson
2013-07-23, 23:25
Arne Persson

Ja, kör hårt! De stekta sparvarna kommer ju inte flyga in i munnen på dig.

Ja, det lär jag göra, får köra på i gammal god stil, vilket skett sedan urminnes tider, eftersom jag vet ju inte när alla mina skador slutligen kommer...:)

svenbanan
2013-07-23, 23:31
Ja, det lär jag göra, får köra på i gammal god stil, vilket skett sedan urminnes tider, eftersom jag vet ju inte när alla mina skador slutligen kommer...:)

Du tror inte att förhöjd skaderisk existerar alls? Eller är det bara vissa övningar och vissa "teknikfel" som detta begrepp inte är relevant enligt dig?

Jag blir ärligt förbryllad, för på ditt snack låter det som om du inte inser att skaderisken kan vara förhöjd utan att man för den sakens skull nödvändigtvis skadar sig.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 23:35
svenbanan

För Arne existerar endast skador där kroppsdelar ligger sönderslitna i blodiga trasor på golvet. Men då tycker han ju bara att man kört för dåligt.

Varningar i form av känningar man kan ha, refererar bara Arne som att man kört en fjollig PT-övning, och inte på det gamla beprövade sättet där man får äkta gammeldags muskler, likt en bonde eller skogshuggare.

svenbanan
2013-07-23, 23:37
Låter som om rond 2 är under uppseglande här...

filmjölk
2013-07-23, 23:41
På tal om triceps får jag alltid ont i armbågarna om jag inte är löjligt väl-uppvärmd (som tex. efter 5set bänk, 5 set snedbänk och 5set mp) oavsett övning (undantaget smalbänk).

Att köra ett par två tre lätta set pushdowns och sedan panga på med tunga tricepsövningar som andra kan finns inte för mig.

Vad beror en sådan klenhet på?

Carcer
2013-07-23, 23:43
På tal om triceps får jag alltid ont i armbågarna om jag inte är löjligt väl-uppvärmd (som tex. efter 5set bänk, 5 set snedbänk och 5set mp) oavsett övning (undantaget smalbänk).

Att köra ett par två tre lätta set pushdowns och sedan panga på med tunga tricepsövningar som andra kan finns inte för mig.

Vad beror en sådan klenhet på?

Kex i armbågarna ;)

Snarare så är det så här att dina nervbanor i början skickar smärta men under träning så är sagda nervbanor upptagna med att skicka annat.

Dvs att smärtan kvarstår men kroppen har inte tid att säga till dig.

pezrulezhaakon
2013-07-23, 23:46
filmjölk

Ditt ledbrosk kanske tar längre tid på sig att suga åt sig ledvätska. Om det alltid har varit så, är det säkert en medfödd faktor. Om inte kan det röra sig om förslitning.

Hur du behandlar/har behandlat armbågarna i din träning, påverkar ledernas hälsa.

Ett Orm
2013-07-23, 23:55
Du tror inte att förhöjd skaderisk existerar alls? Eller är det bara vissa övningar och vissa "teknikfel" som detta begrepp inte är relevant enligt dig?

Jag blir ärligt förbryllad, för på ditt snack låter det som om du inte inser att skaderisken kan vara förhöjd utan att man för den sakens skull nödvändigtvis skadar sig.

Typ så käns det tycker jag också.

Grejen är ju att man ska vara medveten, inte rädd, för vilka risker det finns. Dels kanske man kan ha tex dåliga armbågar eller axlar med mindre från början från olycka eller sjukdom. Dels är det bra att veta så man inte ackumulerar övningar med högre risk på en viss led tex.
Och skulle man få återkommande obehag kan det ju vara bra att veta var i sin övningsbank (och i det civila också) man ska börja leta. Det blir ju lite svårt om man inte vet ett dugg om hur olika krafter påverkar kroppen.

Vore ju dumt att skippa/ändra bänken om det är extensions som är orsaken från början tex.

Få friska personer kommer att skada sig av några set " högriskövningar" då och då. Men ofta och över en längre tid, särskilt då vikterna ökar.. Ja då kan det mycket väl gå illa.

Payter
2013-07-23, 23:58
Vad ska man göra om man vill ha muskler som en gruvarbetare eller stenhuggare då?

svenbanan
2013-07-24, 00:03
Vad ska man göra om man vill ha muskler som en gruvarbetare eller stenhuggare då?

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/51162000/jpg/_51162047_ladenbaskets_getty.jpg

pezrulezhaakon
2013-07-24, 00:14
Svavelmuskler äro icke att förglömma :)

pezrulezhaakon
2013-07-24, 00:32
Ett Orm

Tyvärr kommer det alltid finnas folk som inte inser det stora spektra av problem som existerar hos folk, både förr och nu, både medfött, självförvållat och de som har varit med om olycka. Arne fortsätter att blunda för problem som folk har, och hur de uppstår. Men det är ju så han fungerar. Inte så konstigt att han lyser med sin frånvaro i skadedelen på forumet. Jag menar, vad ska han säga? Konstigt nog har han själv en skada. Man kan ju undra hur det kunde hända. Det finns ju inga risker och skadliga krafter.

Arne Persson
2013-07-24, 00:45
Du tror inte att förhöjd skaderisk existerar alls? Eller är det bara vissa övningar och vissa "teknikfel" som detta begrepp inte är relevant enligt dig?

Jag blir ärligt förbryllad, för på ditt snack låter det som om du inte inser att skaderisken kan vara förhöjd utan att man för den sakens skull nödvändigtvis skadar sig.

Snälla du, tror du att jag är helt korkad? Jag känner mycket väl skador på triceps mm och hur man undviker problem med dessa. Tror du inte jag har sett en hel del skador genom åren! Tro mig, jag har faktiskt hjälpt åtskilliga att rehabilitera sina skador. För den skull går jag inte till överdrift och nämner skaderisker i var och varannan mening.

Arne Persson
2013-07-24, 00:52
På tal om triceps får jag alltid ont i armbågarna om jag inte är löjligt väl-uppvärmd (som tex. efter 5set bänk, 5 set snedbänk och 5set mp) oavsett övning (undantaget smalbänk).

Att köra ett par två tre lätta set pushdowns och sedan panga på med tunga tricepsövningar som andra kan finns inte för mig.

Vad beror en sådan klenhet på?

När jag värmer upp mina triccor inför 15 set liggande triceps ext. Så blir det först 20 reps med stången, därefter 10 X 50 kg, 10x60 och slutligen 10-15 reps på 70 kg. Dessa 4 uppvärmningsset kör jag utan stopp i bottenläget. Därefter höjer jag och kör samtliga kvarvarande 12 set med stopp i bottenläget på varje reps.

Arne Persson
2013-07-24, 00:56
Ett Orm

Tyvärr kommer det alltid finnas folk som inte inser det stora spektra av problem som existerar hos folk, både förr och nu, både medfött, självförvållat och de som har varit med om olycka. Arne fortsätter att blunda för problem som folk har, och hur de uppstår. Men det är ju så han fungerar. Inte så konstigt att han lyser med sin frånvaro i skadedelen på forumet. Jag menar, vad ska han säga? Konstigt nog har han själv en skada. Man kan ju undra hur det kunde hända. Det finns ju inga risker och skadliga krafter.

Min vän, oroa dig inte, jag kan även skriva i den delen också om det skulle knipa. Annars får du väl fortsätta att briljera där med. ;)
Vilken skada menar du? Mitt knä? Ja du, den fick jag redan -76 under en karatematch. Knappast av styrketräningen i alla fall.