handdator

Visa fullständig version : "Förlorar" man mycket på att köra frontböj istället för knäböj?


edgware
2013-07-20, 11:57
Har tyvärr inte tillgång till ett rack som jag kan köra knäböj ifrån. Blir för tungt att från marken få upp stången över huvudet och lägga bakom nacken.

Därför tänkte jag köra frontböj genom att göra en frivändning för att få stången på rätt plats.

Detta får mig att fundera över hur frontböj står sig gentemot knäböj rent generellt, för utveckling i styrka såväl som muskelmassa.

Vad är för- och nackdelarna i respektive övning?

Jag tränar ungefär som starting strength/stronglifts. 3-5x5. Tre dagar i veckan. Dessa, och de flesta klassiska 5x5-program förespråkar ju nästan uteslutande knäböj framför frontböj. Så vad tror ni, går man miste om mycket genom att ersätta knäböj med frontböj?

Växjö81
2013-07-20, 12:03
Inte svar på frågan men du har ingen bänkställning som du kan köra ifrån? Höja till högsta och huka under och lyfta av?

BisonLGcrew
2013-07-20, 12:03
Du är bra på att frivända? Jag pushpressar mer än jag vänder, men sen är jag ingen tyngdlyftare heller iof. Jag har ryggproblem och har slopat knäböj och ersatt med frontböj+hacklift. Tycker det funkar bra, det blir inte samma belastning på ryggen. OM jag kunde köra knäböj skulle jag göra det dock. Kör du mer än 10 reps i FB så blir det jäkligt tungt att hålla upp stången, dvs låren dör inte lika mycket av högrepp för mig.

edgware
2013-07-20, 12:12
Inte svar på frågan men du har ingen bänkställning som du kan köra ifrån? Höja till högsta och huka under och lyfta av?

Den är tyvärr alldeles för låg, har testat! Bra tips dock.

Du är bra på att frivända? Jag pushpressar mer än jag vänder, men sen är jag ingen tyngdlyftare heller iof. Jag har ryggproblem och har slopat knäböj och ersatt med frontböj+hacklift. Tycker det funkar bra, det blir inte samma belastning på ryggen. OM jag kunde köra knäböj skulle jag göra det dock. Kör du mer än 10 reps i FB så blir det jäkligt tungt att hålla upp stången, dvs låren dör inte lika mycket av högrepp för mig.

Har en helt okej teknik i frivändningar tycker jag, får ett sving från höften så armarna inte behöver hjälpa till att få upp stången, kommer upp med armbågarna bra.
Lite off topic, men blir inte riktigt klok på begreppen frivändingar, styrkevändningar, vilket som är power cleans etc. Ifall jag har fått begreppen om bakfoten vill jag klargöra att det jag menar med frivändningar är att jag lyfter stången ungefär som ett vanligt marklyft och sedan när jag står raklång med stången en bit ovanför knäna utför övningen tills stången vilar på bröstet/axlarna. Jag lyfter alltså inte upp den som en militärpress i slutändan. Det kanske är det som är en styrkevändning? Någon mer insatt får gärna förklara skillnaden.

andeem
2013-07-20, 12:27
Frivändning är när du knäböjer ner under stången. I en styrkevändning (power clean) drar du stången hela vägen upp utan att böja knäna mer än några grader. Båda slutar på samma sätt, stående med stången i rackposition (på bröstet/axlarna).

andeem
2013-07-20, 12:31
Power clean:

mCUmi2oqlvA

andeem
2013-07-20, 12:35
Frivändning:

dbvfGIieLZg

Växjö81
2013-07-20, 12:51
[QUOTE=edgware;6559531]Den är tyvärr alldeles för låg, har testat! Bra tips dock.

Då finns det alltså fördelar med att vara 159cm kort haha

Fjällbrynt
2013-07-20, 13:00
Frivändning]

Låter precis som han säger "Där satt den" i slutet av videon :)
-Klokovvideon dvs

svenbanan
2013-07-20, 13:09
Frivändning är när du knäböjer ner under stången. I en styrkevändning (power clean) drar du stången hela vägen upp utan att böja knäna mer än några grader. Båda slutar på samma sätt, stående med stången i rackposition (på bröstet/axlarna).

Nu är ju inte jag nån "klassiskt skolad" tyngdlyftare, men man kan väl ändå böja lite mer i knäna än några grader... Allt över 90 grader i knäna (typ hockeyböj) skulle i alla fall jag kalla styrkevändning.

Till TS:
Klarar du att vända upp den vikt du har som 5RM i frontböj? Jag skulle tro att tyngdlyftare klarar detta utan problem, medans nån som mer är stark än explosiv kan få problem.

Vad du förlorar på att göra frontböj istället för vanlig böj beror väl mest på hur du kör dina vanliga knäböjar. Kör du low bar och rätt mycket framåtböjd i höften i vanliga fall så kommer dina frontböjar ta mindre på röven. Men kör du med bålen hyfsat upprätt blir skillnaden mindre. Dock orkar de flesta lite mindre vikt i frontböj, vilket kanske gör att musklerna får lite mindre pisk. Men å andra sidan kanske det beror på att de flesta inte kör frontböj lika ofta som vanlig böj heller, och därför inte har lika bra teknik.

Jag tror i alla fall det är ett bra alternativ att köra frontböj, om du pallar att få upp stången.

edgware
2013-07-20, 13:13
Om jag förstått det rätt så tar frontböj mer på övre rygg samt magen/bål än vanliga knäböj? Alltså skulle en fördel vara bättre utveckling i de områdena?

Frontböj känns även om det frestar mindre på nedre ryggen.

andeem
2013-07-20, 14:39
Nu är ju inte jag nån "klassiskt skolad" tyngdlyftare, men man kan väl ändå böja lite mer i knäna än några grader... Allt över 90 grader i knäna (typ hockeyböj) skulle i alla fall jag kalla styrkevändning.Jag är inte skolad på något sätt (förutom via internet) men som jag förstått det har du alldeles rätt. Slarvigt uttryckt av mig.

kalajset
2013-07-20, 17:09
Jag har inte kört knäböj (bak) seriöst (eller knappt ens ÖHT) på två år. Har istället baserat benträningen på just frontböj. Intressant nog tycks frontböj haft väldigt liten inverkan gällande förmågan att upprätthålla styrkan i knäböj bak. Har under denna tvåårsperiod blivit starkare i frontböj men tyvärr förlorat mycket i knäböj. Och då böjer jag vanligen relativt smalt, upprätt, och tills vaderna tar i baksida lår i båda varianterna. Även om jag breddar och kör grundare är jag påtagligt svagare än jag var förr.

Poängen; tja, frontböj tycker jag personligen är en trevligare övning än vanlig knäböj, men hade jag vetat hur mycket styrka jag skulle komma att förlora på bytet hade jag nog inte bytt från första början. Tror nämligen inte övningsvana är hela förklaringen.

andeem
2013-07-20, 17:20
Nu är jag som bekant ingen expert, men aktiverar inte knäböj (bak) ungefär allt som frontböj aktiverar, plus hela posterior chain (vad det nu heter på svenska)? Inte så konstigt att överföringen funkar betydligt bättre i ena riktningen än den andra i så fall.

kalajset
2013-07-20, 17:29
Nu är jag som bekant ingen expert, men aktiverar inte knäböj (bak) ungefär allt som frontböj aktiverar, plus hela posterior chain (vad det nu heter på svenska)? Inte så konstigt att överföringen funkar betydligt bättre i ena riktningen än den andra i så fall.

Drar ingen expert-kortet här med, men visst ligger det mycket i det. Om jag under samma period hade kompletterat frontböj med mark hade det säkert fungerat betydligt bättre kan jag tro.

minOT
2013-07-20, 17:54
Jag skulle säga att om du kör mycket marklyft så är säkert frontböj ett helt okej "substitut" till "vanliga" böj! Som några redan varit inne på kanske det vore bra om du kunde implementera raka mark och/eller Rumänska marklyft med :)

Utfall bör du köra med!

drkrupp
2013-07-20, 18:42
Jag tycker frontböj är en bättre övning, vanlig böj har jag inte kört på många år.

Jeneric
2013-07-20, 19:27
Har en helt okej teknik i frivändningar tycker jag, får ett sving från höften så armarna inte behöver hjälpa till att få upp stången, kommer upp med armbågarna bra.
Lite off topic, men blir inte riktigt klok på begreppen frivändingar, styrkevändningar, vilket som är power cleans etc.

Frivändning = Squat Clean (eller ibland bara Clean)
Styrkevändning = Power Clean

Ulvur
2013-07-21, 13:29
En studie som kan vara av intresse:

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2009/01000/A_Biomechanical_Comparison_of_Back_and_Front.41.as px

"The front squat was as effective as the back squat in terms of overall muscle recruitment, with significantly less compressive forces and extensor moments"

dunborg
2013-07-21, 14:51
Jag brukar alltid avsluta med frontböj efter ett tungt böj pass. Och jag tycker att frontböjen stärker partier där vanliga böjen inte riktigt tar på mig vilket i sin tur stärker mina kommande böj pass.
Jag har länge funderat på att byta till enbart tunga frontböj på grund av att den är grym övning men jag älskar mina vanliga böj så jag kan inte sluta med dom..

Klein
2013-07-21, 22:55
Ifall man är ute efter bra hållning så är nog frontböj en bättre övning än knäböj. I frontböj tvingas man hålla överkroppen något mer upprätt för att inte falla framåt. Alltså, magmusklerna får jobba något hårdare och ryggen avlastas litegrann jämfört med vanliga knäböj. Visst, det går väl att utföra vanliga knäböj med liknande hållning men eftersom man inte tvingas till det av gravitationen så sker det sällan.

Petoria
2013-07-21, 22:58
Så länge som man köra raka eller vanliga marklyft också så tror jag inte man går miste om särskilt mycket, förutom att man kanske inte blir lika stark i knäböj.

exevision
2014-02-19, 17:37
Jag skulle säga att om du kör mycket marklyft så är säkert frontböj ett helt okej "substitut" till "vanliga" böj!

Hur väl stämmer detta?
Funderar nämligen på att vid en del av mina pass byta mina vanliga knäböjar mot frontböj.