handdator

Visa fullständig version : Lite om min kost!


BERZEERK
2013-07-19, 21:21
Tänkte gå ner lite i vikt:

06:00 Uppvaknande: proteindrink
09:00 Frukost: 250gram kvarg.
11:00: kycklingsallad(runt 200gram) med avocado, broccoli.
16:00 träning: EAA+malto innan, EAA under, EAA efter
17:30 (halvtimme efter träning) Vasselhydrolysat

18:00 timme efter träning: Något kött3-400 gram, avocado och lite kolhydrater (fullkorn)
21:00 innan läggdags: Ca 3 ägg.

Käkar omega3, vitaminer&mineraler.

Ser det ut som ett hyffsat upplägg? Eller är det något som rakt av är korkat? Jag tänkte börja med periodiskt fasta om ett par veckor.

simmejävel
2013-07-19, 21:45
Låter som lite mat rent spontant. Har du räknat ut ditt kaloribehov? Normalt brukar man rekommendera att lägga sig cirka 500 kcal under detta för att gå ner cirkus ett halvt kilo i veckan i en hälsosam takt. Jag gick själv ner betydligt fortare än så men ångrar starkt detta på grund av det styrketapp jag fick uppleva. Att ta igen denna styrka tar betydligt längre tid än vad det tar att gå ner övervikten.

Se också deffguiden, som är en alldeles eminent sticky i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Någon vidare utvärdering av just ditt särskilda kostupplägg tordes således inte vara nödvändig.

BERZEERK
2013-07-19, 22:21
okej! :) Jag tänkte lägga mig på 2000kcal, är ganska lönnfet nu så i början borde funka!

BERZEERK
2013-07-22, 17:01
Frågar en ny fråga!

Efter träningen, är det tillräckligt att käka en burktonfisk, en avocado + lite sallad och en banan, ca 2 timmar efter en proteindrink, innan läggdags 250 gram kvarg?

Fyller upp 2 gram per kroppsvikten i alla fall. Undrar bara om detta räcker rent protein mässigt och kolhydrats mässigt efter ett träningspass? Blev ju en banan till salladen, kanske för lite?

vicarious
2013-07-22, 17:30
Skippa EAA under passet och proteinshaken efter passet. Du tar bara kaka på kaka på kaka när du gör sådär..

BERZEERK
2013-07-22, 18:11
Skippa EAA under passet och proteinshaken efter passet. Du tar bara kaka på kaka på kaka när du gör sådär..

Verkligen inte!! Har du inte läst om näringstiming? :)

"Jag rekommenderar att man äter sin sista lagade måltid cirka 120 – 180 min innan träning. Om det är en lunch, ett mellanmål eller en middag spelar mindre roll. Denna tidsram är lagom för att näringen från maten ska hinna ut i blodet och sedan tas upp av kroppen och inte ligga och skvalpa i magen under passet och ge känslan av att maten sitter högt uppe i halsen.

Cirka 60-45min innan rekommenderar jag att man tar någon form av kreatin/preworkout produkt. Antingen kör man en preworkoutprodukt med stimulanter (koffein/taurin) eller en utan och detta styrs av vad man själv föredrar. Jag personligen varierar från pass till pass beroende på vad jag känner för. De dagar jag haft extremt mycket på jobbet tar jag ofta en produkt med stimulanter i för att “kicka igång” mentalt och inte bara fysiskt medan de dagar jag känner att mitt mentala fokus redan finns där så kör jag en preworkout utan stimulanter. Ett tredje alternativ är att endast köra vanligt kreatin och detta brukar jag också variera med. Den substans jag egentligen är ute efter i en preworkout är kreatinet (det mest dokumenterade kosttillskottet på marknande) och sekundärt de övriga ingredienser. Vilket av dessa man väljer styrs nog mycket av tycke och smak men det är iallafall som själva passet startar för mig såväl mentalt som fysiskt.

Cirka 30-15min innan träning rekommenderar jag att man äter eller dricker extremt snabba kolhydrater tillsammans med protein eller fria essentiella aminosyror. Detta kommer boosta proteinsyntesen maximalt och ge kroppen högoktanigt bränsle under träningspasset. Går man på diet eller av någon anledning inte vill ha i sig kolhydrater går det proteinsyntesmässigt bra med endast protein eller fria essentiella aminosyror. Exakt vilka mängder protein respektive kolhydrat styrs av kroppsvikt, kön, vikt, träningsintensitet, träningslängd med mera men jag personligen kör 25gram kolhydrat under diet och 50gram kolhydrat blandat med 10gram fria essentiella aminosyror men detta kan jag tyvärr inte ge ett exakt svar på hur ni ska använda.

Under träningspasset rekommenderar jag att man dels dricker vatten men även har en shake med sig innehållandes fria essentiella aminosyror. Jag personligen dricker cirka 1.5 liter vatten under min träningspass och cirka 10 gram fria essentiella aminosyror.

Direkt efter avslutat pass rekommenderar jag att man så fort som möjligt får i sig protein eller fria essentiella aminosyror. Upptaget blir aningen förbättrat om man blandar med kolhydrat men jag ser till att få i mig kolhydrat från mat inom 60minuter och då ska det inte spela någon större roll att jag “missar” kolhydraterna direkt efter träning. Det är lite som innan träning. Det enda som behövs avseende proteinsyntesen är protein eller fria essentiella aminosyror och kolhydraterna tar men endast för energi/påfyllning. Den återhämtande effekten kräver inte kolhydrat vilket många verkar tro. Ska man cykla Tour de france kan det däremot vara fördelaktigt att direkt efter en avslutad etapp fylla på med snabba kolhydrater för att snabba på återhämtningen då man ska använda samma muskler igen dagen efter men för oss styrketränande har vi oftast några dagar på oss att fylla på våra muskler med kolhydrater innan de ska tränas igen och då räcker det med vanlig mat efter träningen.

Gör du som jag nyss gått igenom har du gett din kropp och dina muskler absolut bäst möjlighet till utveckling (förutsatt att du förövrigt skött din kost) på laglig väg." -Axon


Sen skriver Bartoll m.m en himla massa om liknande upplägg runt träning!