handdator

Visa fullständig version : Hur mycket mättat fett/ dag?


greken2000
2013-07-19, 20:55
Hej, har förstått att mättat fett är dåligt och ohälsosamt. Ska man försöka undvika det helt eller behöver kroppen en del ändå? Hur mycker/ dag minimum isåfall för att det ska vara hälsosamt?'
tack på förhand.

Wzup2u
2013-07-19, 21:05
Hej, har förstått att mättat fett är dåligt och ohälsosamt. Ska man försöka undvika det helt eller behöver kroppen en del ändå? Hur mycker/ dag minimum isåfall för att det ska vara hälsosamt?'
tack på förhand.

ojojoj.
för mycket studier. vissa säger mättat fett är ofarligt vissa tvärtom.

jag själv äter mättat fett ibland.
finns ju olika typer av mättat fett. vissa sämre vissa bra detta är vad jag tycker.
det jag tkr är till det bättre är smör och kokosfett.

Swiftey
2013-07-19, 22:00
Hej, har förstått att mättat fett är dåligt och ohälsosamt. Ska man försöka undvika det helt eller behöver kroppen en del ändå? Hur mycker/ dag minimum isåfall för att det ska vara hälsosamt?'
tack på förhand.

Om jag minns rätt bör max mättad fett per dag vara runt 20 gram för kvinnor och 30 gram för män.

ddavid
2013-07-19, 22:08
max 10E% enligt SLV. Finns rätt så mycket underlag för att en ersättning av mättat fett med enkel/fleromättat ger flera hälsofördelar. Ersätts mängden med kolhydrater - not so much. Det mättade fettet i kött är inte alltid någon hejare medan mejerifett verkar vara bättre. Själv är jag vegetarian och då blir det ofta låg mängd mättat fett på köpet. Dock kanske man i det fallet bör kontra all omega-6 med lite extra omega-3 så inte kvoten de emellan blir helt galen =)

YTS
2013-07-21, 23:49
Hej, har förstått att mättat fett är dåligt och ohälsosamt. Ska man försöka undvika det helt eller behöver kroppen en del ändå? Hur mycker/ dag minimum isåfall för att det ska vara hälsosamt?'
tack på förhand.

Det är i stort sett omöjligt att inte få i sig mättat fett, skulle vara nå'n syntetisk experimentkost isf. När jag satte ihop ett 28 dagars matförslag för veganer, så hamnade jag på 4,9E% vid ett fettintag på 26,2E%.
Livsmedelsverket rekommenderar max 10E% mättat fett, vid 30E% fettintag. Men hur mycket mättat fett man tål är till stor del genetiskt, samt att längden på de mättade fettsyrorna spelar in.