handdator

Visa fullständig version : Ont i låren/utsida/på vid ansträngning-tjej söker tips


SugarBabyLove
2013-07-19, 11:57
God dag,

Jag hoppas det är någon/några som har lust att ge råd/tips till mig för jag känner mig rätt så trött på det här med skadan som aldrig ger med sig.

Kön: Kvinna

Ålder : 35+

Barn : ja


Hur skadan började :

Jag började träna styrketräning efter jag fick barn då min kropp klarade av det, det var 2-3 veckor efter barnet jag började lugnt kroppsvikten som motstånd samt promenader.

Tids nog kunde jag öka på träningsdosen med vikter men dock väldigt lätta vikter.

En övning jag tror ha framkallat min skada är knäböj, och då främst knäböj med bredare fotställning med vinklade tår utåt

Alltid då jag började med knäböj så hade jag väldigt ont i mina båda knän
Det var som om någon stack in knivar runt knäna.

Värmde alltid upp med så kallad stegrande vikter istället för tex cykling
Smärtan i knäna kändes ej lika mycket efter ett tag in i passet

På morgnarna så var jag oftast väldigt stel i höfter samt anklar som sedan gick över under dagen.

En dag då jag skulle köra knäböj, passet gick väldigt bra,men så hade jag då "sumo varianten" och då sa det bara pang! i mitt högra ben(utsidan av låret samt på framsidan av låret)

Jag avslutade passet, smärtan kändes ej om jag bara satt eller gick något vidare.

( Däremot om jag tex lyfte höger ben med hjälp av muskeln så smärtade det, och tex drog ut benet åt sidan ( abduction ) så gjorde det ont, speciellt om det var en hastig rörelse )

Men om jag tex skulle knäböja(plocka upp saker från golvet tex) med kroppen som vikt, gjorde det fruktansvärt ont vid utsidan av låret

Från höften nästan ner till knäet(utkanten av benet)

Jag kunde ej köra några som helst benövningar som :

Ben spark(gjorde ont då jag var i bottenläge och skulle sparka uppåt)

Knäböj ( framförallt om jag sänkte mig ner med vikter eller kroppen)

Ben press ( gjorde ont på vägen ner då man "bromsar vikten" och även då man pressade uppåt )

Utfall ( gick inte ens med kroppsvikten )

SÅ i princip alla övningar man kör för framsida lår funkade ej alls

Det jag kunde köra var stela marklyft, glute bridge , Marklyft till viss del
lårcurl.


Sökt hjälp ? :

Jag sökte mig till en naprapat och han konstaterade följande :

* Svagare sido muskel av magen på vänster sida
* Svagare höger höft
* Stela fotleder/anklar
* Svaga inre magmuskler


Det han rådde mig till var följande :

* Stärk höften med glute bridge
* Kör plankan , både raka samt sido plankan
* Kör stela mark
* Samt kolla tekniken när jag tränar



Jag lydde råden rätt så bra, visst slarvade jag med plankan mellan varven
kanske tränade plankan 2 set per dag eller 1 gång per vecka.

Besväret i det högra benet blev ju mindre, och till slut kunde jag köra med kroppsvikten utan att det gjorde ont

Jag kunde sedan börja köra knäböj igen och denna gång värmde jag upp minst 10 min cardio och sedan mer uppvärmning stegrande med vikter.

samt stretchade vader,hamstring,höftböjjare,gluteus och quadriceps

Smärtan fanns kvar givetvis men absolut inte så att det gjorde värst ont.

Smärtan blev mindre efter uppvärmning/under passet.

Det har gått en tid sedan jag fick skadan i höger ben/höft 8-10 mån

Och nu har jag ont i båda mina ben....

Precis som bilderna visar som jag bifogar, där gör det väldigt ont när jag tex kör knäböj

Jag stretchar nästan varje dag,samt värmer upp minst 10 min cardio samt stegring med vikter, stretchar innan passet

men det hjälper ej.

Smärtan har minskat under passet,men så fort jag vilar för länge blir jag stel och "hård" i området och det stramar när jag kör, det gör ont som om någon slår en med en hammare på just de området

Känns i övningar som knäböj, fotbredd spelar ingen roll,men det känns mer om jag står i bredare fotställning ala sumo squat.

När jag har filmat mig nu framifrån när jag kör knäböj, så verkar det som att jag är lite "vinglig" i benen. att mina knän är för svaga och att jag gärna vill "in" med knäna mot varandra både då jag går ner i böjen och då jag skjuter mig upp

dock är det inte jättemycket, och jag försöker skjuta knäna utåt både nedför och uppför




Just nu kör jag framsida ben 1 gång per vecka samt baksida ben 1 gång per vecka.

Ursäkta röran i posten, och har jag missat något så fråga gärna

Tack på förhand !