handdator

Visa fullständig version : Börja boxning


olleww
2013-07-19, 02:10
Tjenare, jag har sjukt dålig kondis, blir trött direkt när jag springer. Men nu har jag lust att bygga upp min fysik och gå ner en hel del i vikt. Så jag funderar på att börja med boxning vilket jag hört är bra för fysisken och verkar roligt. Kan jag börja på detta fast jag har usel fysik? Jag har gymmat ett tag nu så jag har en del muskler men som sagt orkar ingenting.

Kappman
2013-07-19, 06:29
Ja. Det är allt för många som ska komma till klubben "då det fixat till formen lite".
Formen kommer då du kämpar på. Gå dit inom en vecka och kom igång. Du kommer tacka dig själv.

Oljeblixten
2013-07-19, 10:00
Mina ändå hyfsade erfarenheter av att träna kampsport är att de som kommer dit och redan är vältränade sällan blir lika duktiga av någon anledning, vet inte varför det är så men det är mina erfarenheter iaf.

Gå bara dit, alla andra nya kommer ha kass kondis med och den kommer fort!

PS: Första gången jag klev in i en MMA-lokal var jag småfet, löjligt klen och 15 bast. Efter 1 år var jag mycket starkare, uthålligare, smidigare och hade blivit en duktig striker. De som ägnade tiden åt att istället träna upp sig för att sen börja började aldrig och de få som gjorde det slutade för de blev ledsna att de fick stryk även fast de hade tränat upp sig. :)

Philley
2013-07-19, 10:05
Mina ändå hyfsade erfarenheter av att träna kampsport är att de som kommer dit och redan är vältränade sällan blir lika duktiga av någon anledning, vet inte varför det är så men det är mina erfarenheter iaf.

Gå bara dit, alla andra nya kommer ha kass kondis med och den kommer fort!

PS: Första gången jag klev in i en MMA-lokal var jag småfet, löjligt klen och 15 bast. Efter 1 år var jag mycket starkare, uthålligare, smidigare och hade blivit en duktig striker. De som ägnade tiden åt att istället träna upp sig för att sen börja började aldrig och de få som gjorde det slutade för de blev ledsna att de fick stryk även fast de hade tränat upp sig. :)

+1
Stämmer ganska bra med vad jag också har upplevt.

olleww
2013-07-19, 12:39
Ah okej, då ska jag försöka komma kontakt med någon klubb och kolla om jag kan börja träna rätt snart! Tack för svaren!

tearz
2013-07-19, 13:21
Mina ändå hyfsade erfarenheter av att träna kampsport är att de som kommer dit och redan är vältränade sällan blir lika duktiga av någon anledning, vet inte varför det är så men det är mina erfarenheter iaf.

Gå bara dit, alla andra nya kommer ha kass kondis med och den kommer fort!

PS: Första gången jag klev in i en MMA-lokal var jag småfet, löjligt klen och 15 bast. Efter 1 år var jag mycket starkare, uthålligare, smidigare och hade blivit en duktig striker. De som ägnade tiden åt att istället träna upp sig för att sen börja började aldrig och de få som gjorde det slutade för de blev ledsna att de fick stryk även fast de hade tränat upp sig. :)

Mina erfarenheter säger tvärt om.
Fysik spelar _ÄNNU_ större roll på amatörnivå.

En starkare boxare kan utan tvekan nöta ner än mer talangfull men fysiskt underlägsen motståndare.

Förutsatt att det är på amatörnivå.

Längre upp spelar "skillz" all roll.

Oljeblixten
2013-07-19, 16:15
Mina erfarenheter säger tvärt om.
Fysik spelar _ÄNNU_ större roll på amatörnivå.

En starkare boxare kan utan tvekan nöta ner än mer talangfull men fysiskt underlägsen motståndare.

Förutsatt att det är på amatörnivå.

Längre upp spelar "skillz" all roll.

Nu tänker jag mycket på grappling och brottning ska jag säga men det jag lärt mig är att de starkare/uthålligare personerna aldrig lär sig ordentlig teknik då de kan muskla till helt annan grad och de otränade fått lära sig ordentlig teknik för att kunna ha en chans böjar bli starka och vältränade har de som tidigare varit överlägsna inte längre någon chans. Men det kan ju självklart dra åt flera olika håll men det är min åsikt iaf.