handdator

Visa fullständig version : Nivå på kaloriintaget?


Bjornsson
2013-07-18, 22:35
Kort presentation.
193cm lång
123kg
32 år
Jobbar med IT-support så går ganska mycket för att hjälpa användarna. (Kommun)

Mitt mål är 100kg blankt, och 1kg i veckan så ungefär till nyårs skiftet.

Löptränar 3ggr/vecka och blir 5.7km varje gång men ibland klämmer jag till med milen.
Inge jätte tempo utan brukar ligga på ca 37-39 min på den korta rundan och runt 75-80 min på milen.

Precis börjat använda appen shape up som rekommenderade ca 2300 kalorier/dag för att minska 1kg i veckan och aktivitetsnivå normal är vald.

Kollar jag Harris&Benedict uträkningen och gångrar det med 1.3 så hamnar jag på ca 3400 kalorier per dag.

Så vad tror ni att jag ska sikta in mig på för kalori intag för att minska 1kg/ veckan eller det för mycket och borde sätta 110kg till jul och 100 nästa sommar och då 0.5kg i veckan istället?

wilhelmblomgren
2013-07-19, 01:44
Pröva dig fram, lägg dig först på ex antal kalorier och se efter en vecka om du har gått ner om inte sänk.

Bjornsson
2013-07-19, 07:00
Har kört på 2600 kalorier/dag nu, förvisso bara två dagar :)
Verkar det vara en bra utgångspunkt?

Har ingen aning om vad jag legat på förut men betydligt mer iaf :)

gustaav
2013-07-19, 07:33
Jag skulle säga att det är en bra utgångspunk, men det är ju som sagt ganka individuellt, så håll koll på vikten, även så det inte går för fort!

Bjornsson
2013-07-19, 08:28
Ja visst är det individuellt, men då jag inte har någon större koll så visste jag inte om 2600 kalorier var en bra början.

Men jag testar på det i två veckor så får vi se hur det går, om jag springer mer än tre ggr i veckan ska jag då äta lite mera eller ligga kvar?

Brukar nu dricka en whey80 direkt efter löpningen.

Halvar
2013-07-19, 09:14
Ja visst är det individuellt, men då jag inte har någon större koll så visste jag inte om 2600 kalorier var en bra början.

Men jag testar på det i två veckor så får vi se hur det går, om jag springer mer än tre ggr i veckan ska jag då äta lite mera eller ligga kvar?

Brukar nu dricka en whey80 direkt efter löpningen.

Ju mera fett du har på kroppen desto högre underskott kan du ligga på utan att tappa muskler.klarar du av att löpa på det underskottet så ligg kvar.Du måste inte inta nå whey efter löpningen om du ätit före.

gustaav
2013-07-19, 11:29
Konditionsträning brukar främst användas vid viktnedgång så du kan äta lite mer, och därmed ligga på samma underskott, fast du får äta mer :-)

Bjornsson
2013-07-29, 14:50
Har nu kört 10 dagar med shape up appen och försökt legat på max 2600 kalorier/dag.
I början gick det trögt och var alltid hungrig (första 3-4 dagarna) men nu är det inga större problem att hålla sig under 2500 och en del dagar nere på 2000. De dagar jag springer ligger jag runt 2600.
Springer 3-4ggr veckan och blir totalt mellan 15-20 km.
Vågen idag visade på 120kg blankt, första gången jag vägde mig sedan jag började.
Så det känns ju bra men visar ju mest på vad mycket man stoppat i sig tidigare :p

Så får se hur det ser ut om en vecka igen om vintnedgången börjar plana ut annars får jag väl äta lite mera per dag för att hålla en lägre vintnedgång/vecka.

nitz
2013-07-29, 15:27
Det här kanske kan vara något:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
?

Bjornsson
2013-10-06, 05:26
Kört vidare på shape up och deras rekommenderade intag av kalorier och har nu gått ner till 111kg och sprungit lika mycket varje vecka så jag är nöjd med appen :)
Har dessutom sänkt min/km från 6:40 till 6:00 och klarade i helgen milen under timman (59:03)

abstract
2013-10-06, 06:55
Bra jobbat duuuuude, keep it up!

vicarious
2013-10-06, 08:53
Kört vidare på shape up och deras rekommenderade intag av kalorier och har nu gått ner till 111kg och sprungit lika mycket varje vecka så jag är nöjd med appen :)
Har dessutom sänkt min/km från 6:40 till 6:00 och klarade i helgen milen under timman (59:03)

Snyggt jobbat! Jag skulle rekommendera att du även slänger in 2-3 styrkepass i veckan, då kommer din viktminskning till största del bestå av fett. Går du ned i vikt utan att styrketräna lär du tappa både muskler och fett.

Bjornsson
2013-10-06, 08:58
Jo det kommer bli styrketräning från nu och fram till nästa sommar.
Hade som mål att fixa milen under timman och sedan börja gymma och fixade det igår så idag blir det gym :)
Ska bara komma på ett bra program med 3ggr/veckan.
Gärna ett helkroppsprogram i början hade jag tänkt.
Kommer även bli rodd/cykel varje träningsdag.

Sarco
2013-10-07, 18:14
Jo det kommer bli styrketräning från nu och fram till nästa sommar.
Hade som mål att fixa milen under timman och sedan börja gymma och fixade det igår så idag blir det gym :)
Ska bara komma på ett bra program med 3ggr/veckan.
Gärna ett helkroppsprogram i början hade jag tänkt.
Kommer även bli rodd/cykel varje träningsdag.

Ett litet förslag är att köra grundövningar: knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress och rodd för övre rygg typ stångrodd. Sen komplettera om tid och lust finns med någon isolationsövning för lats, axlar baksida/utsida, biceps/triceps, baksida lår och mage samt rotatorcuffar.

Jag ångrar att jag inte körde så från början när jag tog tag i livet. Generellt gäller att köra så tungt du vågar med korrekt utförande, börja dock lätt och höj vikterna successivt. 5-6 reps per set, 4-5 set per övning plus uppvärmning. Jag tror att det ger mer att börja så eftersom du lär dig både teknik och får en bra grund att bygga vidare på.