handdator

Visa fullständig version : Löpning och benmuskler


mma89
2013-07-18, 17:35
Hej,
jag är inte helt insatt i "träningsvärlden" och skulle behöva lite hjälp: jag har inte tränat på några år men ska börja igen i augusti. Min plan är att springa ungefär 10 km (även om jag troligtvis kommer falla ihop i en hög på marken redan efter 500 meter nu i början), tre-fyra gånger i veckan och ligga på kaloribalans. Dock undrar jag hur stor "risken" är att mina benmuskler kommer att bli större?

Vill alltså träna för att få bättre kondition och förbättra min hälsa rent allmänt. Är inte ute efter att gå ner eller upp i vikt och vill inte ha mer benmuskler! (<--- VIKTIGT!)

Avskyr styrketräning men kommer köra lite ändå (är trött på att få ont i ryggen bara av att bära på en väska), räcker det att köra hemma utan vikter eller är det helt meningslöst?

Jag är tjej, 23 år. Om det spelar någon roll. :)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sarco
2013-07-18, 17:47
Om du är otränad idag kommer du sannolikt att utveckla mer muskler på benen men inte få större ben eftersom du kommer att minska i fettprocent. Dina ben kommer att se snyggare ut.

Du kommer inte heller att få stora muskler på benen, framför allt inte av +10-kmrundor.

Om du får ont i ryggen lätt är det nog en god idé att börja med styrketräning för bålen i kombination med dina löppass.

Kör tex plankan och sidoplankan (2-3 gånger max eller 1-2 minuter) samt http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BWBirdDog.html och http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/Superman.html eller bäckenlyft. (2-3 gånger max eller 15-20)

Kan enkelt göras hemma.

Musken
2013-07-18, 17:47
Har du någonsin sett en motionär med stora ben?

Sedan tror jag inte det finns någon kille på denna jord som inte uppskattar tjejer med stora ben, om det är det som oroar dig..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

mma89
2013-07-18, 17:56
Tack för svaret! Jag har inte särskilt mycket muskler, men eftersom jag har inte särskilt mycket fett heller så syns redan de få muskler jag har. Vet ärligt talar inte om det vore bra för mig att minska i fettprocent. Går det att löpträna utan att tappa fett och utan att ligga på kaloriöverskott?

Typ "jag vill träna men se ut precis som jag gör nu när jag inte tränar"... Men det kanske inte fungerar så? Haha.

Tack för länkarna!

mma89
2013-07-18, 17:58
Har du någonsin sett en motionär med stora ben?

Sedan tror jag inte det finns någon kille på denna jord som inte uppskattar tjejer med stora ben, om det är det som oroar dig..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Är ganska säker på att jag har det, men jag fattar din poäng. :)

Nä, jag är faktiskt inte intresserad av killar, så vad de tycker om mina ben är inte direkt... prio ett.

Jona
2013-07-18, 18:28
Jag sprang 4-5 mil i veckan i flera år, benen ändrade inte utseende. Sen började jag träna tung styrka och benen blev ljuvligt stora!

knuckles
2013-07-18, 18:29
Jag sprang 4-5 mil i veckan i flera år, benen ändrade inte utseende. Sen började jag träna tung styrka och benen blev ljuvligt stora!

Precis samma för mig. Vaderna likaså.

svenbanan
2013-07-18, 18:35
Tack för svaret! Jag har inte särskilt mycket muskler, men eftersom jag har inte särskilt mycket fett heller så syns redan de få muskler jag har. Vet ärligt talar inte om det vore bra för mig att minska i fettprocent. Går det att löpträna utan att tappa fett och utan att ligga på kaloriöverskott?

Typ "jag vill träna men se ut precis som jag gör nu när jag inte tränar"... Men det kanske inte fungerar så? Haha.

Tack för länkarna!

Inga problem. Vanlig motionslöpning är inget man bygger stora ben av. Visst om du har riktiga fågelben så kanske du kan tänkas få nån liten muskel som syns. Men då är det ju bara att du springer långsammare eller slutar ifall du tycker det blir traumatiskt. Det är inget som sker över en natt i vilket fall. Vill du verkligen undvika att det ska bli nån form av benträning kan du ju också se till att bara springa där det är flackt, eftersom backar kräver lite mer benstyrka.

Om du går ner i vikt av löpningen är det ju bara att du käkar lite mer.

Men om du är ovan vid löpträning och vill springa en mil 4ggr/vecka i augusti så bör du nog sätta igång nu och springa lite kortare sträckor några gånger i veckan. Springa fyra gånger i veckan kan vara lite slitigt på leder och sådant och lär behöva tillvänjning.

Musken
2013-07-18, 18:36
Är ganska säker på att jag har det, men jag fattar din poäng. :)

Nä, jag är faktiskt inte intresserad av killar, så vad de tycker om mina ben är inte direkt... prio ett.

bra, kör hårt!

mma89
2013-07-18, 19:06
Jag sprang 4-5 mil i veckan i flera år, benen ändrade inte utseende. Sen började jag träna tung styrka och benen blev ljuvligt stora!
Löpning = ingen skillnad
Tung styrketräning = ljuvligt stora ben

Got it!

mma89
2013-07-18, 19:09
Inga problem. Vanlig motionslöpning är inget man bygger stora ben av. Visst om du har riktiga fågelben så kanske du kan tänkas få nån liten muskel som syns. Men då är det ju bara att du springer långsammare eller slutar ifall du tycker det blir traumatiskt. Det är inget som sker över en natt i vilket fall. Vill du verkligen undvika att det ska bli nån form av benträning kan du ju också se till att bara springa där det är flackt, eftersom backar kräver lite mer benstyrka.

Om du går ner i vikt av löpningen är det ju bara att du käkar lite mer.

Men om du är ovan vid löpträning och vill springa en mil 4ggr/vecka i augusti så bör du nog sätta igång nu och springa lite kortare sträckor några gånger i veckan. Springa fyra gånger i veckan kan vara lite slitigt på leder och sådant och lär behöva tillvänjning.
Yes, bra att du nämner det. Slutade faktiskt träna just för att jag fick så mycket problem med mina knän och fötter. Ska tänka på att börja mjukt så att jag inte råkar paja min kropp.