handdator

Visa fullständig version : Ont i foten vid vad-träning


ReXi
2013-07-18, 15:31
Hej!

Jag får ont i foten av att träna vaderna. Jag värmer upp ordentligt men det hjälper inte.

Jag har bytt övningar, det har inte heller hjälpt. Sittande, stående eller i benpressmaskinen har jag kört, samma sorts smärta i alla tre.

Bytt skor har jag också gjort, har tränat barfota också. Fortfarande gör det ont.

Har prövat allt, vad kan smärtan bero på?

Bild på vart det gör ont:

MaxHBG
2013-07-18, 16:21
Hej!

Jag får ont i foten av att träna vaderna. Jag värmer upp ordentligt men det hjälper inte.

Jag har bytt övningar, det har inte heller hjälpt. Sittande, stående eller i benpressmaskinen har jag kört, samma sorts smärta i alla tre.

Bytt skor har jag också gjort, har tränat barfota också. Fortfarande gör det ont.

Har prövat allt, vad kan smärtan bero på?

Bild på vart det gör ont:

känner exakt likadant där, jag får de efter några set. Jag skulle stretcha (om de går där).

ReXi
2013-07-18, 17:28
känner exakt likadant där, jag får de efter några set. Jag skulle stretcha (om de går där).

Samma här, får det efter några set. Hur menar du stretcha? Stretcha foten? Isf hur?

svenbanan
2013-07-18, 18:40
Böj tårna uppåt/bakåt strechar väl där.

Man kan ju stå barfota på en tennisboll och massera ut hålfoten också ifall det är stelt och jävligt där.

ReXi
2013-07-19, 17:48
Böj tårna uppåt/bakåt strechar väl där.

Man kan ju stå barfota på en tennisboll och massera ut hålfoten också ifall det är stelt och jävligt där.

Tack! :)

z_bumbi
2013-07-20, 07:36
Frågan är om stretching är lösningen och då kanske framför allt av främre delen av foten?
Jag skulle snarare gissa att du behöver vänja dig vid belastningen över längre tid och samtidigt se till att du har liknande rörlighet i båda vaderna, rörlighet både med böjt och rakt knä.

Fast jag sitter iofs också och gissar.

JamesD
2013-07-20, 09:11
För mig "smällde" det till i foten i ungefär det där området mitt i en rep i vadmaskinen. Det var ett antal månader sen och jag kan fortfarande inte köra tungt utan att få ont i foten.

AntonHakan
2013-07-20, 10:04
Det är inte så att du kör för tungt och bara gungar vikten och därmed kanske sätter större press på den delen av foten och inte kör med själva vaden?? Mina fötter brukar kunna "glida ner" mot kanten i tex en benpress maskin eller om man kör i smith så att det blir mer på tårna jag trycker ifrån med och då upplever jag att det kan kännas där eller mer i "vristen" (heter det så?), så prova att byta lite läge på fötterna antingen ha större del av foten på eller mindre del och kolla ifall de kan göra skillnad. Kanske kan funka :p

ReXi
2013-07-22, 16:00
Frågan är om stretching är lösningen och då kanske framför allt av främre delen av foten?
Jag skulle snarare gissa att du behöver vänja dig vid belastningen över längre tid och samtidigt se till att du har liknande rörlighet i båda vaderna, rörlighet både med böjt och rakt knä.

Fast jag sitter iofs också och gissar.
Ja, du gissar. Tränat i ca två år, borde vara van vid det här laget?

För mig "smällde" det till i foten i ungefär det där området mitt i en rep i vadmaskinen. Det var ett antal månader sen och jag kan fortfarande inte köra tungt utan att få ont i foten.
Hade du värmt upp ordenligt, då?

Det är inte så att du kör för tungt och bara gungar vikten och därmed kanske sätter större press på den delen av foten och inte kör med själva vaden??
Nej, kör ganska kontrollerat och excentriskt.

AntonHakan
2013-07-22, 17:12
Okej!! Jag fick ont på det stället du beskriver igår när jag körde så jag flyttade ner fötterna och körde mer på tå och det funkade för mig