handdator

Visa fullständig version : Hur hittade ni er väg?


PureWhey
2013-07-18, 14:12
Hur kom ni på vad ni ville jobba med?
Jag gick ut gymnasiet för ett par årsedan, sedan dess har jag haft lite ströjobb, pluggat lite men inte fastnat för något av det jag prövat på...
Hur hittade ni som är nöjda med det ni gör dit?

MvH

4623
2013-07-18, 14:15
Jag började jobba med min hobby.

Pahwn
2013-07-18, 14:18
Trial and error för mig, sökte in på högskola, gick två år på teknisk fysik, råkade halka in på en kemikurs där som jag fastnade för och nu till hösten så börjar jag om på ruta ett! Första året på kemiteknik :)

Som sagt, man får inte vara rädd för att försöka, och även inte komma in i tänket att "fan nu har jag slösat ett år på det där" osv..

Gpajpen
2013-07-18, 14:22
Man blir la tvungen o ta det som finns, inte glada 60 talet längre.

en stor stark
2013-07-18, 14:22
Tänkte såhär, typ:


Vad tycker jag är roligt
Vad tycker jag är viktigt och intressant
På vad är jag duktig

awesomooo
2013-07-18, 14:27
Kommer aldrig hitta min väg då jag alltid velat bli stridspilot eller F1-förare.

AronP
2013-07-18, 14:38
Ville ha frihet och tjäna pengar så bestämde mig tidigt för att bli civilingenjör. Utbildning valdes genom att gå på någon mässa och känna vilket som verkade roligaste. Sen när det var dags för masterval så hoppade jag återigen på det som verkade roligast så fick en bred utbildning som ingenjör. Efter det håller jag ett öppet sinne och hoppar på uppdrag som inte låter allt för tråkiga och gör det bästa av saken, läser lite kurser som verkar roligare. Försöker få mina arbetsuppgifter att involvera det som är roligt för studen. Så rullar det bara på, än har det gått bra. Men att veta exakt vad jag vill göra vet jag inte, jag har några diffusa mål.

Så min väg till att hitta min väg var att ta dom möjligheter som erbjuds mig.

BigIron
2013-07-18, 14:42
Jag gjorde en lista över hur jag skulle vilja jobba, sen gick jag efter det bara... tror min lista var

Normala arbetstider, utan helger och övertid
Arbete där man rör på sig mycket och aldrig/sällan sitter ner
Att arbetet ska vara varierande
Och att kunna arbeta utomhus

Sen var det ju bara höra efter vilka det var som hade det såhär och sen gick jag på det, rätt enkelt.

Men det är klart att det finns olika yrken som stämmer in på de här och att kraven kommer ändras med åren, så det får bli en ny lista sen igen när det är dags :)

T-train
2013-07-18, 14:46
Jag började jobba med min hobby.

Me2

pwnyou
2013-07-18, 14:56
Steg 1: Vad kan du bli?
Steg 2: Av det du kan bli, vad vill du bli?
Steg 3: Ta första steget mot att bli det du vill bli.

Fordon
2013-07-18, 14:57
Började plugga till mekaniker, som var min hobby under högstadiet. Därefter utbildade jag mig till PT då träning var min hobby.

nu råkade jag, av en slump, hitta och få ett jobb som kombinerade dessa två saker. Så nu jobbar jag med att fixa träningsmaskiner runtom i hela Sverige och jag är sjukt nöjd med jobbet!

Diomedea exulans
2013-07-18, 15:01
1. Tog det som bjöds.
2. Lärde mig gilla det.

Sniggel
2013-07-18, 15:04
Hur kom ni på vad ni ville jobba med?
Jag gick ut gymnasiet för ett par årsedan, sedan dess har jag haft lite ströjobb, pluggat lite men inte fastnat för något av det jag prövat på...
Hur hittade ni som är nöjda med det ni gör dit?

MvH

Är 32 och har gått vilse många många gånger. Jag har dock lärt mig otroligt mycket om mig själv på vägen. Jag känner att jag hittat "min väg" när det gäller inställning till livet. När det gäller arbetsliv så söker jag fortfarande.

Jag hade nog rekommenderat att du fortsätter med ströjobb och testar på helt nya saker så kanske du med tiden känner vad som känns rätt. Bli dock inte för ideologisk och tro att att det finns "det jobbet". Ffa om du inte känner så nu. Det kan finnas många alternativ som är rätt.

Matsa
2013-07-18, 15:10
Jag provade många olika jobb och till slut snubblade jag över ett jobb som jag har inte alls hade tänkt mig men ändå upptäckte att jag trivs mycket bra med.

Edit: Jag är inne lite på samma spår som Sniggel, våga testa nya saker helt enkelt.

Yes
2013-07-18, 15:10
Har provat flera olika saker, bland annat utbilda mig för att jobba med min hobby. Efter att ha återkommit till min nuvarande arbetsgivare en sådär 4-5 ggr var det dags att inse att det är där jag vill jobba.
Tog mig in på ett sommarjobb istället för att söka praktik i digital grafik, som jag höll på med innan. Såg till att lära mig allt jag kunde för att avancera. Fick fast anställning men kunde inte ta mig vidare utan relevanta akademiska meriter, så jag började läsa juridik på distans. Nu gjorde arbetsgivaren undantag från den regeln så jag har fått jobbet jag ville ha när jag började. Nästa steg är att ta en juristexamen och tingsmeritering, så kan jag få ännu mer kvalificerat jobb hos arbetsgivaren. Under tiden hoppas jag på öppningar för chefstjänster, men det lär ligga en bit framåt i tiden.

Sniggel
2013-07-18, 15:13
Rekommenderar den här videon:

VO6XEQIsCoM