handdator

Visa fullständig version : Vad fan har hänt med mina ådror?


BobaFett
2013-07-18, 09:49
Hej forum!

Jag håller mig i en bra form året runt och är alltid väldigt vaskulär. Körde en liten minideff fram till i början på juni. Jag la till 100 kcal per vecka på slutet tills jag nådde kaloribalans. La mig på ett litet överskott på träningsdagar sen dess.

Det konstiga är att jag åkte iväg till öland på midsommar och festade två dagar i rad med alkohol och allt vad det innebär och när jag kom tillbaka var jag slät som en säl. Ådrorna har inte kommit tillbaka sen dess (har festat några gånger sen dess). Jag har gått upp kanske 1-2 kilo sen deffen men det spelar liksom ingen roll för jag var vaskulär innan deffen med och då vägde jag mer.

Vad fan har hänt? Har alkohol någon effekt på det här?

Hur får jag tillbaka de? Känner mig helt slät, har inte varit det på 2 år typ.

Bozar
2013-07-18, 09:58
Hur är din cirkulation i händer och fötter, fryser du? Vasokonstriktion brukar uppfattas som att de blir mindre tydliga, 1-2 kg borde inte göra så mycket tycker jag. Ålder gör dem dock sämre och mindre men det handlar det inte om i ditt fall.

BobaFett
2013-07-18, 11:02
Hur är din cirkulation i händer och fötter, fryser du? Vasokonstriktion brukar uppfattas som att de blir mindre tydliga, 1-2 kg borde inte göra så mycket tycker jag. Ålder gör dem dock sämre och mindre men det handlar det inte om i ditt fall.

Nej fryser inte.

Är 30 år men det var jag innan deffen med :p

Diomedea exulans
2013-07-18, 14:02
Ålder gör dem dock sämre och mindre men det handlar det inte om i ditt fall.

Säker på det? Folk verkar ju bli mer ådriga desto äldre de blir, tycker jag. Iallafall på händerna, vaderna och på skallen. Men det kanske är för att fettet tenderar att flyttas till andra ställen när man blir äldre...

PureWhey
2013-07-18, 14:08
En slät Boba? Wut is dis

Sniggel
2013-07-18, 14:08
Låter som lägre blodcirkulation alt. lägre blodtryck?
Tränar du lika mycket som innan?

En slät Boba? Wut is dis

Ja precis? Det här måste vi utreda för så kan vi inte ha det!

Bozar
2013-07-18, 14:16
Säker på det? Folk verkar ju bli mer ådriga desto äldre de blir, tycker jag. Iallafall på händerna, vaderna och på skallen. Men det kanske är för att fettet tenderar att flyttas till andra ställen när man blir äldre...

Jag talar om storleken och elasticitet och jag vet för jag tar prover 40 timmar i veckan.

Bozar
2013-07-18, 14:20
Nej fryser inte.

Är 30 år men det var jag innan deffen med :p

Svettats/spytt något? Har du supit hårt i varmt väder så kanske du förlorat lite elektrolyter

BobaFett
2013-07-18, 19:03
Svettats/spytt något? Har du supit hårt i varmt väder så kanske du förlorat lite elektrolyter

Kommer ihåg att det hände en gång innan för kanske 3 år sen när jag blev sjuk.

Tror att det kan ha att göra med salt/vätskebalans i kroppen. Borde det inte bli bättre med mindre salt i kroppen? Eller är elektrolyter nåt annat?

Alltså jag är inte helt slät men mina ådror var typ utanför kroppen på nåt sätt och nu är de mer inne. De kommer fram när jag tränar och får pump men innan så hade jag de typ hela tiden utom när det var kallt.

BobaFett
2013-07-18, 19:06
En slät Boba? Wut is dis

Låter som lägre blodcirkulation alt. lägre blodtryck?
Tränar du lika mycket som innan?



Ja precis? Det här måste vi utreda för så kan vi inte ha det!

Nej så kan vi verkligen inte ha det. Kan ha att göra med att jag varit sjuk en vecka och inte tränat förresten.

Wzup2u
2013-07-18, 19:32
du måste ju bli arg..........
e ju när hulken blir arg hans ådror pumpar och och musklerna växer. :)

Halvar
2013-07-18, 21:37
Jag är väldigt vaskulär oftast,speciellt över låren.Men även jag får perioder då ådrorna typ krymper/gömmer sej och det är ibland över dagen ibland över några dagar.Tränar jag varje dag upplever jag att dom är större och synligare än när jag vilar några dagar.

Cameltotem
2013-07-18, 21:39
Jag har fått för första gången synliga ådror på armen även fast jag har hög fettprocent(ingen jävla magrutor här inte)

Har ändrat två saker, börjat tagit kreatin och börjat med periodisk fasta.

Hoppas det inte är kreatinet som gjorde det för då blir det tråkigt när man slutar :(

Bozar
2013-07-19, 10:09
Kommer ihåg att det hände en gång innan för kanske 3 år sen när jag blev sjuk.

Tror att det kan ha att göra med salt/vätskebalans i kroppen. Borde det inte bli bättre med mindre salt i kroppen? Eller är elektrolyter nåt annat?

Alltså jag är inte helt slät men mina ådror var typ utanför kroppen på nåt sätt och nu är de mer inne. De kommer fram när jag tränar och får pump men innan så hade jag de typ hela tiden utom när det var kallt.

Jo det är just vad elektrolyter är, ökar utsöndringen av dem via svett och t.ex. kräkningar så förlorar man en del vilket kan göra att blodvolymen och trycket blir mindre. För lite salt är inte bra, lagom är bäst.

Gober
2013-07-19, 13:28
Jo det är just vad elektrolyter är, ökar utsöndringen av dem via svett och t.ex. kräkningar så förlorar man en del vilket kan göra att blodvolymen och trycket blir mindre. För lite salt är inte bra, lagom är bäst.

Där ser man, mycket cardio kan alltså vara en orsak. Har märkt skillnad på vilodagar vs hård cardio när det gäller vaskularitet.

BobaFett
2013-07-19, 16:37
Jo det är just vad elektrolyter är, ökar utsöndringen av dem via svett och t.ex. kräkningar så förlorar man en del vilket kan göra att blodvolymen och trycket blir mindre. För lite salt är inte bra, lagom är bäst.

Har druckit mycket vatten och inte ätit så mycket salt på sistone, kan ha med det att göra.

Ska prova att äta mer salt. Chips kanske ;)

Wzup2u
2013-07-19, 19:16
Har druckit mycket vatten och inte ätit så mycket salt på sistone, kan ha med det att göra.

Ska prova att äta mer salt. Chips kanske ;)

inte hjälpt på mig iaf och jag är saltmissbrukare.

BobaFett
2013-07-19, 22:32
inte hjälpt på mig iaf och jag är saltmissbrukare.

Fast det räcker ju inte att bara äta salt, vad håller du för form?

Depzon
2013-07-20, 11:36
Känns som att vattnet kan vara den största faktorn! Om jag druckit mycket vätska en dag (och i synnerhet om jag även ätit ganska mycket) så kan precis all vaskularitet vara som bortblåst, tills nästa gång jag fått ner vätskenivån igen.

Nephelite
2013-07-20, 13:29
Om du varit sjuk och inte tränat så tappar du ju Hypertonus också. och näringsstatusen kan försämras en liten smula, Börja träna käka mkt mat så löser det sig

TheGhr
2013-07-20, 18:41
Min brorsa la på sig några kilo och förstod inte varför han blivit mindre. Hans 65 kilo på 188 cm var vaskulärt plötsligt inte lika imponerande som innan. Jag sa till honom som det var, att han gått och blivit fet.

BobaFett
2013-07-21, 20:54
Om du varit sjuk och inte tränat så tappar du ju Hypertonus också. och näringsstatusen kan försämras en liten smula, Börja träna käka mkt mat så löser det sig

Tror att det är detta vi snackar om, var sjuk en vecka, har kört några dagar nu och det börjar komma tillbaka.

Min brorsa la på sig några kilo och förstod inte varför han blivit mindre. Hans 65 kilo på 188 cm var vaskulärt plötsligt inte lika imponerande som innan. Jag sa till honom som det var, att han gått och blivit fet.

Fast problemet är inte att jag inte ser ådrorna, de syns men de är mindre. I stället för att vara 7 mm breda så är de 3 mm breda. Dessutom så ser jag dem när jag har pump precis som innan. Innan så hade jag ådror 80 % av tiden och nu kanske 30 %. ...Fast de är på väg tillbaka. Är övertygad att alkoholkonsumtion har något att göra med det här. Brukar dricka en gång på 2 månader men nu på sommaren har det blivit 3 ggr/vecka ibland :p

Har kört lågvolymträning också men nu kör jag högvolym igen. Kan ha med det att göra eftersom skillnaden i pump är enorm på ett hövolympass vs lågvolym.

BobaFett
2013-07-22, 20:36
Känns som att det börjar komma tillbaka nu :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/Tr%C3%A4ning/Photo%202013-07-22%2020%2037%2047.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2919476/Tr%C3%A4ning/Photo%202013-07-22%2020%2037%2056.jpg

(Avslappnade bilder med pump).

Captainwide
2013-07-23, 19:38
Är det inte just så att alkohol drar ihop blodkärlen? Har för mig det men vet inte om det håller i sig även efter det att själva ruset/alkoholen lämnat kroppen.