handdator

Visa fullständig version : Stora Tråden om Proteinpulver - Med Guide/FAQ


maattee10
2013-07-18, 09:47
Guide/FAQ om Proteinpulver av BengtZz för Flashback.

Index:
1. Introduktion
2. Vad är protein?
3. Vad gör protein?
4. Varför använda proteinpulver?
5. Vilket proteinpulver skall man välja?
6. När/hur och hur mycket proteinpulver bör jag inta?
7. Är proteinpulver farligt och hur länge kan man äta det?
8. Slutsats och egna reflektioner

Introduktion
Denna tråden är till för att behandla frågor om alla olika typer av protein, dess effekter, vart man köper och allt annat som hör där till. Syftet med tråden är att informera om proteinpulver samt att utveckla nya diskussioner och frågeställningar kring protein. Men det viktigaste är att tråden i sig skall besvara på övergripande frågor som rör ämnet protein som helhet, för att minska på antalet skapade trådar och onödiga frågeställningar som har besvarats flertalet gånger tidigare. Ämnessvar i tråden är följaktligen riktade kring att besvara frågeställningar kring ämnet eller att ställa frågeställningar, alternativt diskutera dem i en utvecklande konstruktiv diskussion.

Sammanfattningsvis skall denna tråden bidra till att råda bot på förvirring om protein, bidra till större kunskap om protein(pulver) och hålla en utvecklande diskussion om protein så att nya förhållningssätt, idéer och tankar kan få utrymme. Vetenskapen är ju som sagt kumulativ och utvecklas hela tiden.

Trevlig läsning!


Vad är protein?
Protein är organiska kedjor av aminosyror, även kallat polypeptid. Aminosyror kan bilda så kallade peptidbindningar emellan varandra, således är protein(polypeptider) en kedja av aminosyror med peptidbindningar emellan aminosyrorna. Protein består alltså av aminosyror, olika proteiner innehåller olika sammansättningar av olika aminosyror i olika mängd och skiljda strukturer.



Vad gör protein?
När man äter protein så bryts dem alltid ner till aminosyror innan de tas upp av kroppen, sedan inne i kroppen igen syntetiseras protein utav olika aminosyror för att skapa olika typer av protein, exempelvis enzymer, DNA och muskelprotein. Majoriteten av alla aminosyror man äter ingår aldrig i någon proteinsyntes, vissa aminosyror oxideras och syntetiseras till andra aminosyror om det råder brist på någon. Därmed nyttjas den största mängden av allt protein(aminosyror) man äter, som energi och inte som byggstenar.

Effekten av protein på muskelbygge och daglig dos:
Aminosyror(AA), som är beståndsdelen av protein är essentiellt för skapandet av muskelprotein och det är nödvändigt att hålla att högt dagligt intag av protein/AA för att maximera ens muskelbyggande effekt om man styrketränar. Om man inte är ute efter att maximera muskelbyggande effekten över en viss mätperiod är inte den dagliga proteinmängden man intar lika viktig.

Mer protein/AA ---> Mer muskler

En rekommenderad dos för en styrketränande per dag utav protein är 2g-3g protein per kg kroppsvikt varje dag. Man vet inte vart individuella gränser går för mer effekt av mer protein per dag men äter man under 2g per dag så stjälper man sig själv om man styrketränar. Även om då endast en liten del av det AA intag man har bildar olika typer av protein så gör själva existensen utav AA i blodomloppet signaler att nybilda mer muskelprotein, därav är en större dagsdos av protein fördelaktigt för en styrketränande individ.


Varför använda proteinpulver?
Detta är det mest intressanta och många vet inte ens varför de använder proteinpulver. Det är viktigt att ha koll på varför man använder ett visst proteinpulver i ett visst syfte för att få förståelse för vad man gör, och därmed kunna bilda egna slutsatser om dess effekt i olika scenarion.

Man kan äta proteinpulver för två olika effekter.
a. Att få en akut förhöjd proteinsyntes
b. Att dryga ut det dagliga behovet av protein som står beskrivet ovan i punkt nummer 3

Olika proteinpulver lämpar sig olika bra för dessa två olika effekter. Vassleprotein(tex Whey-80) är ett bra exempel på ett proteinpulver som lämpar sig bra till effekt "a". Kaseinprotein är ett proteinpulver som lämpar sig bra till effekt "b". Alla proteinpulver kan användas till effekt "b".

Att få en akut förhöjd proteinsyntes, vad innebär det egentligen?
Det innebär att under en viss tidsperiod efter intag av ett protein som akut förhöjer proteinsyntesen över basnivåer så syntetiserar man mer protein utav aminosyror än man gjorde innan. Under den tidsperioden är alltså proteinsyntesen högre än annars. I övrigt har man aldrig sett att det fyller någon funktion förutom kring aktivitet där nedbrytningen av muskelprotein är stor, exempelvis när man styrketränar.

När man styrketränar har man således hög nedbrytning av muskelprotein, under den tiden vill man således maximera uppbyggnaden samtidigt för att maximera resultaten(mer muskler) utav styrketräningen eftersom majoriteten av nedbrutet muskelprotein är det som används i muskelproteinsyntesen igen.



Vilket proteinpulver skall man välja?
Det beror på vilken effekt man vill uppnå med proteinpulvret man köper. Effekterna "a" och "b" står beskrivna i punkten ovan. Läs igenom dem och bilda dig en egen uppfattning om vilket proteinpulver du skall använda för ditt syfte.


När/hur och hur mycket proteinpulver bör jag inta?
Det beror på vilken/vilka effekter du skall använda ditt/dina proteinpulver för.

a. Att få en akut förhöjd proteinsyntes
När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt proteinpulver skall man inte ha ätit mat en timme innan, eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver.
Hur mycket?
20g räcker. Mer är inte bättre i detta syftet.


b. Att dryga ut det dagliga behovet av protein som står beskrivet ovan i punkt nummer 3
När?
När man som helst vill. Helst i kombination med tex kolhydrat och fett, dvs med en måltid.
Hur?
Drick det ensamt, helst på icke tom mage. Men det spelar ingen större roll. Kompletta måltider med många makronutrienter(protein, fett eller kolhydrat) är dock alltid att föredra.
Hur mycket?
I princip hur mycket som helst.

Är proteinpulver farligt och hur länge kan man äta det?
Det kan pågå hur länge som helst. Proteinpulver är skapat utav mat och kan i de flesta fall betraktas som näringslös mat. Man kan äta proteinpulver året om i rätt stora doser, proteinpulver är inte onyttigt och proteinpulver är inte farligt. En väldigt stor dagsdos av protein kan dock vara ofördelaktigt för njurarna om man redan har njurproblem, i övrigt så belastas inte njurarna av stora mängder protein så att det skulle bli ohälsosamt. Höga doser protein är endast ohälsosamt om man redan har njurproblem. En hög dos är exempelvis 5g protein per kg kroppsvikt varje dag.

Slutsats och egna reflektioner
[INDENT]Proteinpulver är väldigt fördelaktigt att använda när man styrketränar av olika syften. Jag tycker att syfte "a" har spelat ur sin roll då EAA, ett annat kosttillskott, är det effektivaste på marknaden just nu med att akut förhöja proteinsyntesen. I övrigt är kaseinprotein ett väldigt bra komplement till sin dagliga dos av protein om man komplettera proteinmängden i sin kost så att man når en högre dagsdos av protein. Vassleprotein fungerar även ypperligt i detta syftet.

maattee10
2013-07-18, 09:59
idag provade jag nya smaker av whey-80 blev förvånad över va bra alla smakade. jag blandade alla smaker i vatten

banan: 7/10. - smakade lite som banana split
ice coffee: 8/10 - tycker man om caffe latte så lär man älska denna
jordgubb: 5/10 - helt ok, inge märkvärdig
vanilj: 5/10 - helt ok, smaka glass
pistachio: 8/10 - riktigt god och har små nötter i sig

vicarious
2013-07-18, 12:25
idag provade jag nya smaker av whey-80 blev förvånad över va bra alla smakade. jag blandade alla smaker i vatten

banan: 7/10. - smakade lite som banana split
ice coffee: 8/10 - tycker man om caffe latte så lär man älska denna
jordgubb: 5/10 - helt ok, inge märkvärdig
vanilj: 5/10 - helt ok, smaka glass
pistachio: 8/10 - riktigt god och har små nötter i sig

Det finns redan en tråd för recensioner av proteinpulver.

Kvicksilver
2013-07-18, 12:42
idag provade jag nya smaker av whey-80 blev förvånad över va bra alla smakade. jag blandade alla smaker i vatten

banan: 7/10. - smakade lite som banana split
ice coffee: 8/10 - tycker man om caffe latte så lär man älska denna
jordgubb: 5/10 - helt ok, inge märkvärdig
vanilj: 5/10 - helt ok, smaka glass
pistachio: 8/10 - riktigt god och har små nötter i sig

Öhh, vilket fabrikat?

vicarious
2013-07-18, 12:54
Öhh, vilket fabrikat?

Whey-80 skriver han ju.

maattee10
2013-07-18, 12:58
här ska vi skriva allt om protein pulver och varför de används;)

Kvicksilver
2013-07-18, 13:53
Whey-80 skriver han ju.

Aha, googlade och hittade det. StarNutrition finns inte i den butik jag handlar.

Kvicksilver
2013-07-18, 13:57
här ska vi skriva allt om protein pulver och varför de används;)

Jag använder proteinpulver för att jag vill vara stor och stark om 15 år. :d

maattee10
2013-07-18, 14:11
Jag använder proteinpulver för att jag vill vara stor och stark om 15 år. :d

så du menar att du inte kan bli stor och stark utan proteinpulver?

Nephelite
2013-07-18, 15:24
Är jag som jobbar på Budo & Fitness och nördat igenom alla burkar med näringsläraboken vid sidan om helt ute och cyklar-

När jag säger att det praktiskt sett inte spelar NÅGON roll vilket märke man köper (om det inte är total-skit-skräp, men det har vi inte här ändå) Om man inte är ute efter en favoritsmak eller favvomärke.

Visst lite extra aminosyror, skillnad på 0,5 protte och 0,4 kcal.

Men om vi släpper opti-nojjan lite ?

Själv har jag börjat gå enbart på smak när det gäller protein och har inte ångrat mig.

Scitec ftw

maattee10
2013-07-18, 15:55
Är jag som jobbar på Budo & Fitness och nördat igenom alla burkar med näringsläraboken vid sidan om helt ute och cyklar-

När jag säger att det praktiskt sett inte spelar NÅGON roll vilket märke man köper (om det inte är total-skit-skräp, men det har vi inte här ändå) Om man inte är ute efter en favoritsmak eller favvomärke.

Visst lite extra aminosyror, skillnad på 0,5 protte och 0,4 kcal.

Men om vi släpper opti-nojjan lite ?

Själv har jag börjat gå enbart på smak när det gäller protein och har inte ångrat mig.

Scitec ftw


håller med;) smaken är A-O

maattee10
2013-07-22, 13:20
drack 2dl pulver av ice coffee efter gymmet, jävlar va gott ändrar betyget till 10/10 eller 95/100

maattee10
2013-07-26, 08:22
hur mycket pengar lägger ni på protein pulver?

DJJOHANSSON
2013-07-26, 08:43
Whey 80 Ice coffee är riktigt gott, blanda med proteinmjölk och någon isbit så blir det bara bättre :D 8/10

Whey 100% BS Blåbär har en ren och fräsch smak, väldigt lättblandad och lättdrucken.



ON whey 100% Rocky road är dock det godaste proteinet/milkshaken jag druckit men när kilopriset ligger på 360kr~ så spelar det ingen roll hur gott det är.

cancion
2013-07-26, 08:56
Är jag som jobbar på Budo & Fitness och nördat igenom alla burkar med näringsläraboken vid sidan om helt ute och cyklar-

När jag säger att det praktiskt sett inte spelar NÅGON roll vilket märke man köper (om det inte är total-skit-skräp, men det har vi inte här ändå) Om man inte är ute efter en favoritsmak eller favvomärke.

Visst lite extra aminosyror, skillnad på 0,5 protte och 0,4 kcal.

Men om vi släpper opti-nojjan lite ?

Själv har jag börjat gå enbart på smak när det gäller protein och har inte ångrat mig.

Scitec ftw

Jag håller verkligen inte med. När jag använder proteinpulver är jag desperat ute efter just protein för att fylla dagsbehovet. Då vill jag inte dricka massa onödiga fillers!
Går enbart på innehåll.


Sent from my iPhone

Kvicksilver
2013-07-26, 09:02
Jag håller verkligen inte med. När jag använder proteinpulver är jag desperat ute efter just protein för att fylla dagsbehovet. Då vill jag inte dricka massa onödiga fillers!
Går enbart på innehåll.


Sent from my iPhone

Då borde ju EAA vara ditt val och inte vassle.

cancion
2013-07-26, 09:07
Då borde ju EAA vara ditt val och inte vassle.

1. Inte värt sitt pris i förhållande kr per g protein.
2. Mycket färre användningsområden (bakar och använder vassle till bla gröt, kvarg och pannkakor). Så fact remains.


Sent from my iPhone

Masterpan
2013-07-27, 19:42
Guiden är utdaterad. "Äter man under 2g per kg om dan stjälper man sig själv"

difeddy
2013-07-27, 19:50
Att EAA är dyrare är inte nödvändigtvis sant. Man bör räkna med att x gram protein från vassle motsvarar x/2 gram EAA; dvs att du bara "behöver" hälften av motsvarande mängd vassle när du tar EAA.

maattee10
2013-07-27, 20:05
Guiden är utdaterad. "Äter man under 2g per kg om dan stjälper man sig själv"

va?:smash:

LillisJ
2013-07-27, 20:48
att eaa är dyrare är inte nödvändigtvis sant. Man bör räkna med att x gram protein från vassle motsvarar x/2 gram eaa; dvs att du bara "behöver" hälften av motsvarande mängd vassle när du tar eaa.

+1

maattee10
2013-08-06, 14:50
om jag väger ca 120kg ska ja få i mig mellan 250-300g protein?

maattee10
2013-08-06, 14:51
300g protein
500g kolhydrater
100g fett
ca=
4000kcal, jag ska bulka:)

Philley
2013-08-06, 15:12
300g protein
500g kolhydrater
100g fett
ca=
4000kcal, jag ska bulka:)

Varför ska du bulka när du väger 120 kg?

maattee10
2013-08-06, 15:23
Varför ska du bulka när du väger 120 kg?

förstår vad du menar, men jag har tappat i styrka och vill bulka i 2månader sedan deffa igen;)

Gober
2013-08-06, 15:35
förstår vad du menar, men jag har tappat i styrka och vill bulka i 2månader sedan deffa igen;)

Blir nog en lååååååång diet. Går ju att vara stark utan att vara tjock, se på Robert Berg och Kristian Sewen som ex. Men du gör ju som du vill.

tearz
2013-08-06, 16:08
blir nog en lååååååång diet. Går ju att vara stark utan att vara tjock, se på robert berg och kristian sewen som ex. Men du gör ju som du vill.

+1

maattee10
2013-08-06, 16:42
jo vet, men jag har alltid varit stor och börja gymma för 10månader sen. minskat 16cm runt magen och ökat i styrka hela tiden kan inte bli av med 40kg på en gång. + att jag ska tävla i strongman om ca 2år och då är det alltid ett + med lite mer fett;)

Tobbey
2013-08-06, 18:12
jo vet, men jag har alltid varit stor och börja gymma för 10månader sen. minskat 16cm runt magen och ökat i styrka hela tiden kan inte bli av med 40kg på en gång. + att jag ska tävla i strongman om ca 2år och då är det alltid ett + med lite mer fett;)

Ta inte illa upp men det låter som en dålig anledning till att få äta mycket och vara fet. Det är en hälsorisk med för hög andel kroppsfett, om det hjälper något. Håll dig istället till en lång deff och fortsätt neråt som du gjort. Finslipa teknik och utövande i gymmet och träna på hårt. Självklart är det inte särskilt svårt att dra 200kg marklyft om man väger 130kg, det är inte ens dubbla kroppsvikten. Om du försöker bibehålla styrkan i allra högsta grad och går ner till 100kg, ja då drar du helt plötsligt dubbla kroppsvikten och har bättre förutsättningar för ett långt och friskt liv.

I övrigt låter 4000 kcal som det är för lite om det handlar om bulk. Jag går bara något + i vikten om jag äter 4000 kcal, väger ~80kg, dock har jag ett aktivt jobb.

maattee10
2013-08-06, 18:49
Ta inte illa upp men det låter som en dålig anledning till att få äta mycket och vara fet. Det är en hälsorisk med för hög andel kroppsfett, om det hjälper något. Håll dig istället till en lång deff och fortsätt neråt som du gjort. Finslipa teknik och utövande i gymmet och träna på hårt. Självklart är det inte särskilt svårt att dra 200kg marklyft om man väger 130kg, det är inte ens dubbla kroppsvikten. Om du försöker bibehålla styrkan i allra högsta grad och går ner till 100kg, ja då drar du helt plötsligt dubbla kroppsvikten och har bättre förutsättningar för ett långt och friskt liv.

I övrigt låter 4000 kcal som det är för lite om det handlar om bulk. Jag går bara något + i vikten om jag äter 4000 kcal, väger ~80kg, dock har jag ett aktivt jobb.

nja kanske inte är bulk:/ men vill självklart ner i vikt och kommer fortsätta med det tills midjemåttet är under 100cm. men vikten skiter jag i;) har inte sagt att 200kg i mark är mycket, med efter 10månader på gymmet så är det ok:) men vill liksom gå +/- 0 och bränna fett men behålla styrkan om du/ni förstår vad jag menar

Philley
2013-08-06, 19:02
nja kanske inte är bulk:/ men vill självklart ner i vikt och kommer fortsätta med det tills midjemåttet är under 100cm. men vikten skiter jag i;) har inte sagt att 200kg i mark är mycket, med efter 10månader på gymmet så är det ok:) men vill liksom gå +/- 0 och bränna fett men behålla styrkan om du/ni förstår vad jag menar

Men om du vill gå +/- 0 tänker du väl ändå lite på vikten? Det låter heller inte som om du faktiskt vill bulka, utan istället förlora fettmassa? Och det händer vid en lyckad deff.

Om du bara har tränat i tio månader kommer du nog kunna öka lite under deffen.

maattee10
2013-08-07, 06:03
Men om du vill gå +/- 0 tänker du väl ändå lite på vikten? Det låter heller inte som om du faktiskt vill bulka, utan istället förlora fettmassa? Och det händer vid en lyckad deff.

Om du bara har tränat i tio månader kommer du nog kunna öka lite under deffen.

härligt:D

maattee10
2013-08-07, 06:03
men jag ska väll få i mig ca 300g protein?

PureWhey
2013-08-07, 07:04
håller med;) smaken är A-O

Nej, leucinnivåer mellan olika källor också.


Le iPhone

maattee10
2013-08-07, 07:40
Nej, leucinnivåer mellan olika källor också.


Le iPhone

va e de?

PureWhey
2013-08-07, 07:45
va e de?

Leucin? Jadu, google finns.
Rekommenderar dock denna; http://www.bodybuilding.com/fun/layne39.htm


Le iPhone

maattee10
2013-08-07, 11:58
Leucin? Jadu, google finns.
Rekommenderar dock denna; http://www.bodybuilding.com/fun/layne39.htm


Le iPhone

tackar

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 13:31
Nej, leucinnivåer mellan olika källor också.


Le iPhone

Låter hemskt dumt att välja proteinpulver utifrån leucinnivåer... snackar man dessutom om vassle så är vassle vassle.

PureWhey
2013-08-07, 13:33
Låter hemskt dumt att välja proteinpulver utifrån leucinnivåer... snackar man dessutom om vassle så är vassle vassle.

Låter hemskt dumt att dricka risprotein istället för whey.
Edit; nu ändrade du din post, vassle som vassle ja (i princip).

Le iPhone

difeddy
2013-08-07, 13:38
nja kanske inte är bulk:/ men vill självklart ner i vikt och kommer fortsätta med det tills midjemåttet är under 100cm. men vikten skiter jag i;) har inte sagt att 200kg i mark är mycket, med efter 10månader på gymmet så är det ok:) men vill liksom gå +/- 0 och bränna fett men behålla styrkan om du/ni förstår vad jag menar

I all välmening, Matte, så får du nog räkna med att styrkan kan dala neråt efter en viktnedgång på 30 kg (gissar att det är något i den stilen du syftar på). Med det sagt kommer du ha ett bättre utgångsläge efteråt och förmodligen ha enklare för att bygga styrka och massa, sett ur ett långsiktigt perspektiv.

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 13:42
Låter hemskt dumt att dricka risprotein istället för whey.
Edit; nu ändrade du din post, vassle som vassle ja (i princip).

Le iPhone

Haha, ja det är ju så typiskt att man bestämmer sig för ett schysst risprotein när man ska göra det enkelt och välja proteinpulver utifrån smak. Det är ju lite skillnad på att välja bland vanliga, fullvärdiga proteinpulver och att använda leucinnivåer som en jämförelsepunkt.

PureWhey
2013-08-07, 13:45
Haha, ja det är ju så typiskt att man bestämmer sig för ett schysst risprotein när man ska göra det enkelt och välja proteinpulver utifrån smak. Det är ju lite skillnad på att välja bland vanliga, fullvärdiga proteinpulver och att använda leucinnivåer som en jämförelsepunkt.

Uttryckte mig fel från början, vassle är inga problem, men väljer man något annat bör man se över mängden per portion alt. tillsätta leucin.


Le iPhone

maattee10
2013-08-07, 13:53
I all välmening, Matte, så får du nog räkna med att styrkan kan dala neråt efter en viktnedgång på 30 kg (gissar att det är något i den stilen du syftar på). Med det sagt kommer du ha ett bättre utgångsläge efteråt och förmodligen ha enklare för att bygga styrka och massa, sett ur ett långsiktigt perspektiv.

mycket bra skrivet. ska göra som du säjer:) inte skita i styrkan men satsa mycket mer på att minska i vikt och öka i styrka senare;)

difeddy
2013-08-07, 13:59
mycket bra skrivet. ska göra som du säjer:) inte skita i styrkan men satsa mycket mer på att minska i vikt och öka i styrka senare;)

Kul att du känner så. :) Som sagt, du behöver inte skita i styrkan - tvärtom, sträva efter att öka den - men bli inte alltför ledsen om du tappar där, för det är sånt som tillkommer vid en större viktnedgång. Ser du till att satsa ordentligt på tekniken under tiden är det också möjligt att du behåller styrkan/inte tappar den lika mycket.

maattee10
2013-08-07, 14:14
Kul att du känner så. :) Som sagt, du behöver inte skita i styrkan - tvärtom, sträva efter att öka den - men bli inte alltför ledsen om du tappar där, för det är sånt som tillkommer vid en större viktnedgång. Ser du till att satsa ordentligt på tekniken under tiden är det också möjligt att du behåller styrkan/inte tappar den lika mycket.

ah sant + att jag blir ledsen om jag tappar i styrka*cry* men som du säjer, sånt som händer;)

Sverker
2013-08-07, 17:22
Leucin? Jadu, google finns.
Rekommenderar dock denna; http://www.bodybuilding.com/fun/layne39.htm


Le iPhone

Nu är jag inte alls med i texten. Vassleprotein är den rikaste källan på leucin som finns. Vassleprotein är också det protein som har snabbast upptag. Författaren har tydligen inte läst de abstrakt om upptagningshastighet som King Grub lagt här.

PureWhey
2013-08-07, 19:55
Nu är jag inte alls med i texten. Vassleprotein är den rikaste källan på leucin som finns. Vassleprotein är också det protein som har snabbast upptag. Författaren har tydligen inte läst de abstrakt om upptagningshastighet som King Grub lagt här.

Vad är fel i texten menar du?
Tror Layne är väl medveten om det mesta om just detta då han skrev sin PhD om leucin, "Leucine is a critical factor determining protein quantity and quality to initiate muscle protein synthesis".

King Grub
2013-08-07, 20:06
Jo, men extra leucin tillsammans med vassleprotein ger inte större stimulans av proteinsyntesen än enbart vassleprotein.

Leucine is known to stimulate muscle protein synthesis and anabolism. However, evidence for the efficacy of additional leucine to enhance the response of muscle anabolism to resistance exercise and protein ingestion is unclear. Thus, we investigated the response of net muscle protein balance to ingestion of additional leucine with protein in association with resistance exercise. Two groups of untrained subjects performed an intense bout of leg resistance exercise following ingestion of 1 of 2 drinks: flavored water (PL); or 16.6 g of whey protein + 3.4 g of leucine (W+L). Arteriovenous amino acid balance across the leg was measured to assess the anabolic response of muscle in each group. Arterial amino acid concentrations increased in response to ingestion of W+L. Amino acid concentrations peaked between 60 and 120 min after ingestion, and then declined to baseline values. Valine concentration decreased to levels significantly lower than baseline. Net balance of leucine, threonine, and phenylalanine did not change following PL ingestion, but increased and remained elevated above baseline for 90-120 min following W+L ingestion. Leucine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg), phenylalanine (58 +/- 28 and -38 +/- 14 mg), and threonine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg) uptake was greater for W+L than for PL over the 5.5 h following drink ingestion. Our results indicate that the whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.

Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-61. Stimulation of muscle anabolism by resistance exercise and ingestion of leucine plus protein. Tipton KD, Elliott TA, Ferrando AA, Aarsland AA, Wolfe RR.

PureWhey
2013-08-07, 20:12
Därför att mängden leucin är tillräcklig i den dosen vassle, tar man samma mängd mindre leucinrikt pulver bör man tillsätta leucin för att komma upp i samma nivå, alt ta mer pulver. Därav;
Uttryckte mig fel från början, vassle är inga problem, men väljer man något annat bör man se över mängden per portion alt. tillsätta leucin.


Le iPhone

Skulle du hålla med Grub?

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 20:17
Skulle säga att det generellt är skillnader som försvinner över relevanta mätperioder. Styrketräningen sätter taket för muskelbygge och fyller man matkvoterna kommer inte leucin göra hål i taket.

King Grub
2013-08-07, 20:17
Därför att mängden leucin är tillräcklig i den dosen vassle, tar man samma mängd mindre leucinrikt pulver bör man tillsätta leucin för att komma upp i samma nivå, alt ta mer pulver. Därav;


Skulle du hålla med Grub?

Vassleprotein innehåller alltid samma mängd leucin.

PureWhey
2013-08-07, 20:33
Vassleprotein innehåller alltid samma mängd leucin.

Menar andra sorters protein(ris t.ex.).

Tobbey
2013-08-07, 21:39
Menar andra sorters protein(ris t.ex.).

Gissar på att det balanseras ut över dagen vid andra måltider.

PureWhey
2013-08-08, 09:26
Gissar på att det balanseras ut över dagen vid andra måltider.

Jag vill iaf stimulera maximalt vid varje tillfälle jag äter.


Le iPhone

King Grub
2013-08-08, 09:36
Du kan med största sannolikhet inte äta dig till en större proteinsyntes vid ett visst totalt proteinintag, bara detta är stort nog. Det är gener och aktivitet som avgör hur stor den är.

Fredriiik
2013-08-08, 10:08
Du kan med största sannolikhet inte äta dig till en större proteinsyntes vid ett visst totalt proteinintag, bara detta är stort nog. Det är gener och aktivitet som avgör hur stor den är.

Säg att man käkar sin största del av protein i en måltid och får i sig 100gr protein vid det tillfället. 30gr av dessa stimulerar ju proteinsyntesen max och har sin peak inom en timme.

Om vi sen har Janne som istället sprider ut det och har sin proteinsyntes maximerad under tre tillfällen istället för ett så borde väll nettobalansen bli "mer" positiv sett över ett dygn hos Janne eftersom du får fler höga toppar än dalar?

King Grub
2013-08-08, 11:44
Nej, det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängd per måltid. Äter du mer protein kommer proteinbalansen att förbättras under längre tid via antikatabolism i stället.

maattee10
2013-08-17, 15:08
om ni skulle tröttna på en smak så prova att variera med smaker, funka bra för mig:) nu kör jag med jordgubb

maattee10
2013-08-28, 11:10
beställde hem 4kg whey-80 jordgubb:) får se när jag tröttnar på den;)

maattee10
2013-09-15, 18:33
Nej, det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängd per måltid. Äter du mer protein kommer proteinbalansen att förbättras under längre tid via antikatabolism i stället.

med andra ord, så behöver man inte sprida ut sina P-shakes?