handdator

Visa fullständig version : Nåt för stela muskler?


TrixxaRn
2013-07-17, 20:19
Är det någon som har tips på vad som kan vara bra för stela muskler och leder?
Stretchar, äter omega 3 men ländryggen är stel *cry*

Vitaepro går fettbort :)

tjing
2013-07-17, 20:27
Prova konditionsträning kanske. Ökar blodcirkulationen.

ATJL
2013-07-17, 20:38
Ett bra liniment, tex hästliniment!

Mollestam
2013-07-17, 20:51
Liniment eller bara värme, t.ex. genom massage.

tntballe
2013-07-17, 20:51
På vilket sätt är ländryggen stel? Det kan möjligtvis vara så att du är stel i baksida ben snarare än ryggen?

minOT
2013-07-17, 21:03
Inget kosttillskott direkt med kanske en foam-roller? :)

Pepz
2013-07-17, 21:12
Är det någon som har tips på vad som kan vara bra för stela muskler och leder?
Stretchar, äter omega 3 men ländryggen är stel *cry*

Vitaepro går fettbort :)

skippa stretching och jobba mer med dynamisk rörlighet mobilitywod har bra grejer.
vill du stretcha så kör KAT/PNF ofta.
träna alltid i full rörelselängd. gör övningar som utmanar din rörlighet - ofta!

köp en foamroller och lär dig hur man använder den. kör varje kväll.

typ

TrixxaRn
2013-07-17, 21:15
Promenerar gör jag i mellanåt men inte med nån struktur, tigerbalsam använder jag, napprapat har ag varit hos 5 gånger sen mitt ryggskott i mars, rulle ska jag köpa nu vid lön :)
Napprapaten rekommenderade att stärka både bål och sätesmusklerna. Stretchar både ben och höftböjare :)

Birkharju
2013-07-17, 22:14
skippa stretching och jobba mer med dynamisk rörlighet mobilitywod har bra grejer.
vill du stretcha så kör KAT/PNF ofta.
träna alltid i full rörelselängd. gör övningar som utmanar din rörlighet - ofta!

köp en foamroller och lär dig hur man använder den. kör varje kväll.

typ

+5,7

ts: tigerbalsam och liniment har en ytterst tveksam effekt på muskulatur förutom smärtlindring då den inte tränger in så djupt.

Tolkia
2013-07-17, 23:40
Hade du ryggskott i mars, så kan ju en del av stelhetskänslan förklaras av att du helt enkelt har lite ont. Ont i ländryggen känns ofta som om ryggen skulle vara kort och stel.

ATJL
2013-07-18, 05:07
+5,7

ts: tigerbalsam och liniment har en ytterst tveksam effekt på muskulatur förutom smärtlindring då den inte tränger in så djupt.

Korrekt, så ett förtydligande:

Linimentet kan göra att du inte känner av själva stelheten och därför får lättare att röra på den stela muskulaturen, vilket kan bidra med bättre cirkulation och mobilisering, gärna i kombination med andra nämnda saker som dynamisk rörlighet och aktiv stretching.

TrixxaRn
2013-07-18, 08:04
Hade du ryggskott i mars, så kan ju en del av stelhetskänslan förklaras av att du helt enkelt har lite ont. Ont i ländryggen känns ofta som om ryggen skulle vara kort och stel.

Tror att jag har utvecklat någon undermedveten rörelserädsla efter ryggskottet
vilket bidrar till ännu mer stelhet när man undviker att göra naturliga rörelser.

Johan.S
2013-07-18, 10:08
Gå till nån duktig massage terapeut. Det är mitt främsta råd. Man lägger ofta ner en väldans mycket pengar på annat kring träningen men att hålla kroppen hel och rörlig kommer ofta i andra hand. Sen jag började gå hos en terapeut en gång i månaden är jag i stort sett skadefri. Tidigare hade jag alltid ont nånstans.

Nästa tips är ett bra liniment. Jag har upptäckt Capsika 25. Vet tyvärr bara av ett ställe som säljer det i sverige. Men det linimentet är verkligen toppen!

Gurkmeja blandat med lite svartpeppar 2-3 gånger om dagen gör underverk för mina leder. Magnesium verkar muskelavslappnande. Även omega-3 är bra.

raddum
2013-07-18, 10:25
Foamrolling, stretch är vad som kommer upp i mitt huvud.

TrixxaRn
2013-07-18, 10:57
Gå till nån duktig massage terapeut. Det är mitt främsta råd. Man lägger ofta ner en väldans mycket pengar på annat kring träningen men att hålla kroppen hel och rörlig kommer ofta i andra hand. Sen jag började gå hos en terapeut en gång i månaden är jag i stort sett skadefri. Tidigare hade jag alltid ont nånstans.

Nästa tips är ett bra liniment. Jag har upptäckt Capsika 25. Vet tyvärr bara av ett ställe som säljer det i sverige. Men det linimentet är verkligen toppen!

Gurkmeja blandat med lite svartpeppar 2-3 gånger om dagen gör underverk för mina leder. Magnesium verkar muskelavslappnande. Även omega-3 är bra.

Jag har besökt napprapat som är jätteduktig och nu efter sista gången så ansåg han att själva "behandlingen" var färdig men att jag var välkommen tillbaka för massage, skiljer sig massage från en napprapat och terapeut som du beskriver?
Gurkmeja och svartpeppar ska jag prova :) kryddnörd som jag e.

Fjrebqll
2013-07-18, 11:30
Nyponpulver?

TrixxaRn
2013-07-18, 21:03
Prova konditionsträning kanske. Ökar blodcirkulationen.

Gick 30 min på bandet idag och efter det så va stelheten borta :) men nu på kvällen kom den tillbaka som ett brev på posten *gah!* kan ju inte gå dagarna i ända*screwy*

Tolkia
2013-07-19, 13:44
Rör på dig mer. Jag vet inte vad du annars gör om dagarna, men om du har ett sittande jobb, så res på dig med jämna mellanrum och gå runt lite. Det behöver inte vara sjumilaresor; några varv i korridoren varje gång.

Kvicksilver
2013-07-19, 13:47
Nyponpulver?

Är väll för lederna om jag inte missminner mig.

TrixxaRn
2013-07-19, 14:37
Rör på dig mer. Jag vet inte vad du annars gör om dagarna, men om du har ett sittande jobb, så res på dig med jämna mellanrum och gå runt lite. Det behöver inte vara sjumilaresor; några varv i korridoren varje gång.

Ja det blir rätt mycket sittande i vardagen, ska försöka gå lite ca 30 min varje dag under nån veckas tid för att utvärdera ;)

Tolkia
2013-07-19, 21:44
Sitter du mycket så bör du upp oftare än en gång om dagen om det inte skall ta eoner att bli bättre. Du måste inte promenera en halvtimme varje gång, men du måste upp oftare.

watertouch
2013-07-19, 22:31
Stress brukar påverka många... Gurkmeja om det är samma som Curcamin kan hjälpa mot detta i högre doser...

jonizz
2013-07-24, 10:14
jag får också enorm stelhet under perioder. Vad jag märkt är att det alltid är sammankopplat med kraftiga temperaturändringar, ofta varmt till kallt. Jobbigt att resa sig ur sängen stundtals...

knuckles
2013-07-24, 10:46
Vitaepro

newstick00
2013-07-24, 14:44
Magnesium sägs ju vara muskelavslappnande, vet inte om det kan funka. Käkar det själv i tablettform innan läggdags.

TrixxaRn
2013-07-24, 18:41
Magnesium sägs ju vara muskelavslappnande, vet inte om det kan funka. Käkar det själv i tablettform innan läggdags.
Det ingår i min vitamin Arsenal men hjälper inte mot stelheten :naughty: