handdator

Visa fullständig version : Färska hamburgare röda efter stekning


Faran
2013-07-17, 17:46
Jag öppnade nyss en förpackning färska hamburgare som går ut imorgon. Det luktade lite surt och burgarna hade börjat bli lite bruna. Det var även lite fuktigt i paketet. Jag tänkte att om jag steker extra länge så att jag är säker på att den är genomstekt, så borde jag inte dö. Efter lång tid i pannan var den fortfarande röd fläckvis, även på ytan.

Den smakade inte konstigt, men å andra sidan hade jag mycket salt och peppar på den. Och rödlök, dressing, ketchup, rostad lök mm. Det kan ju ha dolt eventuell dålig smak.

Är det någon som har varit med om samma sak, eller vet vad den röda färgen beror på? Om jag inte dör idag så tänkte jag äta de andra tre burgarna imorgon. Om dom inte luktar allt för illa vill säga.

Wzup2u
2013-07-17, 18:26
du dör inte lugnt...
vad var det för kött? var det rent nötkött e de absolut ingen fara.

Faran
2013-07-17, 18:32
Ja det var rent nötkött, enligt innehållsförteckningen i alla fall. Det kan alltså ha varit häst också.

Wzup2u
2013-07-17, 18:36
Ja det var rent nötkött, enligt innehållsförteckningen i alla fall. Det kan alltså ha varit häst också.

då ere lugnt..

Fjrebqll
2013-07-17, 20:29
När det gäller (nöt)kött skall man se bäst före märkningen som bäst efter :p

Älskar att gå i affären och köpa upp all skit som folk inte vågar äta för att det är "kort" datum

Wzup2u
2013-07-17, 20:33
När det gäller (nöt)kött skall man se bäst före märkningen som bäst efter :p

Älskar att gå i affären och köpa upp all skit som folk inte vågar äta för att det är "kort" datum

så gör jag varje vecka på willys då allt e halva priset köper flera fler kilo kött och fryser =)

Sniggel
2013-07-18, 00:18
du dör inte lugnt...

Hur dör han då? Hårt och intensivt? :Virro

J.V
2013-07-18, 05:00
Hur dör han då? Hårt och intensivt?Fniss. :D

Wzup2u
2013-07-18, 06:50
Hur dör han då? Hårt och intensivt? :Virro

=) skulle ju vara såhär då:

du dör inte...........................
LUGNT! hehe. *hug*

StarkaUlf
2013-07-18, 09:26
=) skulle ju vara såhär då:

du dör inte...........................
LUGNT! hehe. *hug*

Nu blir det ju som att du överraskar & skrämmer upp han. Först får du han att tro att han inte kommer dö. Sedan sätter du dit; "LUGNT!" , som att du bara luras och menar att han kommer dö just "Hårt & intensivt", med ett elakt och mystiskt skratt bakom skärmen.

Det bör ha varit typ; "Det är lugnt, du kommer inte att dö av att äta maten".
Eller; "Du kommer inte att dö, det är lugnt".

:)

Gober
2013-07-18, 10:23
Köttet är brunt för att det kommit i kontakt med syre, lukten är skum i färdigpackat kött.

Its all good! Jag äter mängder av "gammalt" nötkött som jag köper billigt.
Färs bör man givetvis vara försiktig med.

Faran
2013-07-18, 19:02
Ja brunfärgen är jag inte rädd för, den är jag van vid. Det var de röda fläckarna på/i hamburgaren efter 10+ minuters stekning som jag var mest brydd över, eftersom jag har hört att man ska vara lite försiktig med färs. Färska burgare är ju formad färs..

Wzup2u
2013-07-18, 19:47
Nu blir det ju som att du överraskar & skrämmer upp han. Först får du han att tro att han inte kommer dö. Sedan sätter du dit; "LUGNT!" , som att du bara luras och menar att han kommer dö just "Hårt & intensivt", med ett elakt och mystiskt skratt bakom skärmen.

Det bör ha varit typ; "Det är lugnt, du kommer inte att dö av att äta maten".
Eller; "Du kommer inte att dö, det är lugnt".

:)

gagagaga.
*kissass*
youre not you when your hungry. hmm eat a snickers.

StarkaUlf
2013-07-18, 19:50
gagagaga.
*kissass*
youre not you when your hungry. hmm eat a snickers.

Fair enough! :D jag hämtar en direkt!

Alexton
2013-07-19, 12:11
Som min vän kocken säger "Om du inte äter din nöt röd/rosa så kan du lika gärna äta gris" och detta är ett ideal och mål i livet att leva efter.

Faran
2013-07-20, 18:50
Det verkar som att vissa inte förstår vad jag menar med att köttet var rött. Jag får väl försöka förklara igen.
Vanligtvis när jag steker färska burgare eller annan form av bland annat nötkött, så brukar jag vilja ha det rött/rosa/blodigt i mitten.

Jag stekte extra länge för att ta död på eventuella bakterier eftersom lukt och utseende var suspekt. De här burgarna var röda fläckvis, även efter att ha stekts hårt så länge att de borde varit genomstekta för länge sedan. De var även röda på ytan som som legat länge mot stekpannan.

Om det fortfarande är oklart för någon så PMa mig. Märk rubriken på meddelandet med "Hej, jag är efterbliven.."

Sverker
2013-07-20, 19:12
Köttet borde bli mörkt när du genomsteker hamburgarna. Jag kan nog inte tillföra något nytt.
Men har man med stora lökbitar i köttfärssemeten kan löken påverka köttet runt om och göra att det inte ser genomstekt ut.
Vad som händer och varför vet jag inte, även om jag borde veta. Men det blir så ibland. Kanske andra kryddor kan vara med och spöka. Du får mäta temperaturen nästa gång med skinktermometern.

difeddy
2013-07-20, 19:23
Om det fortfarande är oklart för någon så PMa mig. Märk rubriken på meddelandet med "Hej, jag är efterbliven.."

:laugh: :laugh:

Faran
2013-07-21, 10:32
Köttet borde bli mörkt när du genomsteker hamburgarna. Jag kan nog inte tillföra något nytt.
Men har man med stora lökbitar i köttfärssemeten kan löken påverka köttet runt om och göra att det inte ser genomstekt ut.
Vad som händer och varför vet jag inte, även om jag borde veta. Men det blir så ibland. Kanske andra kryddor kan vara med och spöka. Du får mäta temperaturen nästa gång med skinktermometern.

Jag hade ingen lök i färsen. Jag tog bara ut burgarna ur förpackningen, saltade, pepprade och slängde ner i pannan. Jag är övertygad om att temperaturen var långt över vad som vanligtvis ger köttet den bruna färgen som signalerar genomstekt/överstekt. Att ytan på burgarna borde blivit brun är inget snack om.

Well well, jag får nog förlika mig med att det är ett mysterium.