handdator

Visa fullständig version : Ryggövningar för "tjocklek"? Marklyft V.S Rackpull


AntonHakan
2013-07-17, 16:40
Förut idag så sökte jag runt lite efter ryggövningar som ger mer "tjocklek" på ryggen det gäller framförallt latsen, vilket enligt vissa som är mer anatomiskt insatta motsätter sig men som vissa bodybuilders påstår tex
http://www.youtube.com/watch?v=NjKMadWYA0g
där de påstår att exempelvis T-bar row jobbar mer tjocklek för ryggen vilket kan stämma men det är väl framförallt för att den träffar och jobbar musklerna som sitter "inne i ryggen" som traps mfl (är inte bra på anatomi) och jag upplever själv att just T-bar row nypper åt riktigt bra mitt i övre ryggen så för mig känns det bra.
Skitsamma det är inte det som jag undrar över, det jag undrar är:

Jag läste att Marklyft ger tjocklek på rygg och inte "vidd" likt latsdrag, eller rodd med armbågarna nära kroppen (alltså främst övningar för lats) vilket låter helt logiskt men det jag undrar över om man främst är ute för att bygga massa och inte styrka, alltså mer hypertrofi, så kanske inte mark är en så jättebra övning främst för att bygga massa och isolera rygg eftersom gluteus och hamstrings får en hel del också och för att den gör sig bättre i de lägre repetionerna 1-6 (upplever att det är lätt att tappa fokus och form) vilka inte är främst för hypetrofi, kan det då vara bättre att köra Rack Pulls som kanske är en lättare övning att hålla god form i högre reps 8-15+ att den isolerar rygg mycket mer(vilket är självklart) och i och med det bygga en "tjockare rygg"??
Dorian Yates körde tex Rack Pulls istället för Marklyft förövrigt och han hade ju ganska bra rygg... så att säga...

tearz
2013-07-17, 16:45
Då slår jag ett slag för "High pulls/rack pulls"

:)

AntonHakan
2013-07-17, 17:21
Hade fel förövrigt, Dorian körde inte alls Rack Pulls, eller det kanske han gjorde ibland, men jag utgick ifrån Blood and Guts och när de kör är bara första repetionen en Rack pull sen backar de ut och bara böjer ner ryggen alltså halva mark. Då måste ju Rack Pulls vara bättre eftersom det är döda lyft?

BigIron
2013-07-17, 17:35
Kör det klassiska hälsolyftet!

AntonHakan
2013-07-17, 18:13
Kör det klassiska hälsolyftet!

Menar du märk eller är det något annat??

Payter
2013-07-17, 21:42
Bigiron har läst om järnlyftande märks det!

Sparven från Minsk
2013-07-17, 21:52
T-bar

Röda Björnen
2013-07-17, 22:20
En rolig ryggövning kommer göra din rygg tjockare... It's so easy it's like magic!

MVH

Payter
2013-07-17, 23:51
Hälsolyftet är inte T-bar.

AntonHakan
2013-07-18, 00:21
Hälsolyftet är inte T-bar.

Vad är ett hälsolyft?? Googlade men hittade det inte :p

Matsa
2013-07-18, 01:47
Hälsolyftet är ett vanligt marklyft om jag inte minns fel.

Payter
2013-07-18, 03:35
Står om det i Pavels "power to the people".Minns inte exakt,men Matsa är nog nära.

AntonHakan
2013-07-18, 08:15
Det låter ju logiskt att det skulle vara mark :p

BigIron
2013-07-18, 08:37
Hälsolyftet är ett vanligt marklyft om jag inte minns fel.

Ja det är det, fast man går inte lika långt ner,

http://2.bp.blogspot.com/-X5I6sX-t4Ig/T6C_O06BYVI/AAAAAAAAGO0/vb8EmLGkF54/s1600/ahealthliftmachine.jpg

vvmOV8rpwMA

Stången är ju över knäna och upp på låret.

Jag vet inte när det gick över från att vara ett hälsolyft, till ett marklyft.

AntonHakan
2013-07-18, 08:48
Ja det är det, fast man går inte lika långt ner,

http://2.bp.blogspot.com/-X5I6sX-t4Ig/T6C_O06BYVI/AAAAAAAAGO0/vb8EmLGkF54/s1600/ahealthliftmachine.jpg

vvmOV8rpwMA

Stången är ju över knäna och upp på låret.

Jag vet inte när det gick över från att vara ett hälsolyft, till ett marklyft.

Aha! Har aldrig sett det förut. Det måste ju vara mer som Rack Pull, fast man har stången ännu högre upp. Isånafall tror jag att Rack Pull ändå är en bättre övning eftersom att det blir fulla rörelsen för ryggen ifån marklyft.
Jag vet inte, och höftar bara nu, men känns som att hälsolyft kan vara en bra övning för att få in mer Trapz, istället för ländrygg?

svenbanan
2013-07-18, 09:00
Ja det är det, fast man går inte lika långt ner,

http://2.bp.blogspot.com/-X5I6sX-t4Ig/T6C_O06BYVI/AAAAAAAAGO0/vb8EmLGkF54/s1600/ahealthliftmachine.jpg
.

Det där ser ju ut som nåt "the cable-bar guy" pysslade med...

Matsa
2013-07-18, 11:20
On topic så upplevde jag att vanliga marklyft i 8+ reps piskade hela ryggen bra, men jag tror inte att kronlyft är sämre om det mest är tjocklek i övre rygg man vill åt.

Ja det är det, fast man går inte lika långt ner,

http://2.bp.blogspot.com/-X5I6sX-t4Ig/T6C_O06BYVI/AAAAAAAAGO0/vb8EmLGkF54/s1600/ahealthliftmachine.jpg

vvmOV8rpwMA

Stången är ju över knäna och upp på låret.

Jag vet inte när det gick över från att vara ett hälsolyft, till ett marklyft.

Googlade och hittade en artikel om det: http://www.fitbomb.com/2012/05/health-lift.html

En annan variant av maskin:

http://1.bp.blogspot.com/-FCgsCPpfYFo/T6C_OcmLhFI/AAAAAAAAGOs/h9AqYmqvHC4/s1600/ahealthlift.png

BigIron
2013-07-18, 12:05
On topic så upplevde jag att vanliga marklyft i 8+ reps piskade hela ryggen bra, men jag tror inte att kronlyft är sämre om det mest är tjocklek i övre rygg man vill åt.

Jo för när man trycker på från 20 cm (eller vad de blir) så är de ju inte med ryggen man drar, det är väl bara den sista biten som man tar med ryggen så då skulle man ju lika gärna kunna skippa det och börja från att man har stången på låren som man gjorde i den filmen jag länkade med Jon pall och Kazmaier, de drar ju bara från låret. Ändå benämns ju den grenen som ett marklyft, så när ändrades det kan man ju då undra för ingen skulle kalla det där ett marklyft idag.

Fartman
2013-07-18, 12:17
Snatch grip rack pull brukar det talas rätt varmt om bland vissa amerikanska muskelskribenter när det gäller att packa massa på "upper back". Alltså med jävligt brett grepp och upphöjt så rörelselängden blir ungefär som vanligt marklyft.
QpR4yUBZTe4

Har även stött på varianter där man har samma utgångsläge fast man kör en high pull, borde axlar/övre rygg rätt bra.

hurril
2013-07-18, 12:20
Se där - den där övningen tror jag är sinnessjukt effektiv. Det räcker med att hålla cirka en deci bredare per sida och träna helt vanliga marklyft för att få sjukt effekt i lats och annat.

PureWhey
2013-07-18, 12:55
Snatch grip rack pull brukar det talas rätt varmt om bland vissa amerikanska muskelskribenter när det gäller att packa massa på "upper back". Alltså med jävligt brett grepp och upphöjt så rörelselängden blir ungefär som vanligt marklyft.
QpR4yUBZTe4

Har även stött på varianter där man har samma utgångsläge fast man kör en high pull, borde axlar/övre rygg rätt bra.

Den såg fin ut, sån skit att man inte har ett rack på gymmet *cry*

Fartman
2013-07-18, 12:57
Den såg fin ut, sån skit att man inte har ett rack på gymmet *cry*

Ett par viktskivor på golvet fixar biffen!

Payter
2013-07-18, 12:58
Då är det en hälsostudio och inte ett gym!

PureWhey
2013-07-18, 12:58
Ett par viktskivor på golvet fixar biffen!

Ajjemen, tar ett tag att lägga tillbaka alla vikter efteråt bara, kanske kan ses som ett set :D

BigIron
2013-07-18, 13:00
cirka en deci bredare per sida

Vart hamnar man då nånstans i förhållande till vart ringarna är? Är man innanför precis eller utanför precis?

hestJaevel
2013-07-18, 13:10
Vart hamnar man då nånstans i förhållande till vart ringarna är? Är man innanför precis eller utanför precis?

Det beror väl på hur brett du håller i vanliga fall? ;)

AntonHakan
2013-07-18, 13:42
Snatch grip rack pull brukar det talas rätt varmt om bland vissa amerikanska muskelskribenter när det gäller att packa massa på "upper back". Alltså med jävligt brett grepp och upphöjt så rörelselängden blir ungefär som vanligt marklyft.
QpR4yUBZTe4

Har även stött på varianter där man har samma utgångsläge fast man kör en high pull, borde axlar/övre rygg rätt bra.

Den ser ju riktigt jävla brutal ut!! Måste prova!! Frågan är bara hur det känns att dra med sådant brett grepp, men bara att prova sig fram.

Den här är ju annars rätt saftig, fast det är en vanlig Rack pull

http://www.youtube.com/watch?v=0zweyUSaJ6c

z_bumbi
2013-07-18, 13:46
Det blir ganska fort en hel del vikt i upphöjda mark och varken stången eller racket brukar gilla det i längden så satsa hellre på att köra från lådor/bockar/block (kärt barn har många namn).
Sen är det också så enkelt att en hel del bara behöver träna utan att fokusera på någon särskild del av kroppen...

AntonHakan
2013-07-18, 13:57
Det blir ganska fort en hel del vikt i upphöjda mark och varken stången eller racket brukar gilla det i längden så satsa hellre på att köra från lådor/bockar/block (kärt barn har många namn).
Sen är det också så enkelt att en hel del bara behöver träna utan att fokusera på någon särskild del av kroppen...

Hur mycket tror du att normalt gym racket, typ ifrån Hammer Strength håller för??
Jag håller med till viss del om fokusering av delar kroppen, men för min del så upplever jag att när det kommer till marklyft som jag gärna kör så är inte den övredelen av lyftet, det som belastar ryggen den tunga, utan det är i starten av lyften när det blir mer hamstring och gluteus som lyfter och det gör att jag inte kan till fullo ge rätt belastning för ryggens utveckling, och jag vill ha en grov rygg. + att jag tycker mark passar bättre i de lägre repetionerna för ren styrka, och jag vill ha en övning som passar bättre i lite högre repetioner

Mart|n
2013-07-18, 14:10
Se där - den där övningen tror jag är sinnessjukt effektiv. Det räcker med att hålla cirka en deci bredare per sida och träna helt vanliga marklyft för att få sjukt effekt i lats och annat.

Det är en hemsk övning! Jag har kört den ett antal gånger, och jag har inget gott att säga om den eftersom jag känner mig totalt förnedrad efter varje set.

hurril
2013-07-18, 14:11
Det är en hemsk övning! Jag har kört den ett antal gånger, och jag har inget gott att säga om den eftersom jag känner mig totalt förnedrad efter varje set.

Det är lite så den övningen jobbar ja =)

Mart|n
2013-07-18, 14:21
Det är lite så den övningen jobbar ja =)

Jepp! Jag har oftast kört så att lillfingrarna är ca 5-10 cm ifrån viktskivorna, samt att stången är upphöjd 9-10 centimeter. Repetitionsintervall 8-20 reps. Jag har sett något klipp där han kör långa marklyft med ryckfattning... Måste vara ännu värre.

AntonHakan
2013-07-18, 14:30
Det är en hemsk övning! Jag har kört den ett antal gånger, och jag har inget gott att säga om den eftersom jag känner mig totalt förnedrad efter varje set.

Den funkar bra alltså? :D Hur upplever du att den tar på ryggen, typ latsen eller mitt i ryggen?

hurril
2013-07-18, 14:31
Den funkar bra alltså? :D Hur upplever du att den tar på ryggen, typ latsen eller mitt i ryggen?

Den spöar allt på hela ryggen.

Pepz
2013-07-18, 14:39
Den spöar allt på hela ryggen.

+1 plus en rejäl dos bål

AntonHakan
2013-07-18, 14:53
Den spöar allt på hela ryggen.

Ska prova!!

arthax
2013-07-18, 15:58
Såg intressant ut! :) Om man inte har plats att lägga övningen på annat ställe än efter det ordinarie markpasset, skulle ni säga att den har sin plats där då? ca 3set 8-20reps ?

Mart|n
2013-07-18, 16:38
Såg intressant ut! :) Om man inte har plats att lägga övningen på annat ställe än efter det ordinarie markpasset, skulle ni säga att den har sin plats där då? ca 3set 8-20reps ?

Låter som ett bra alternativ eftersom den tar från knävecken och uppåt. Se bara till att hålla brett.

pezrulezhaakon
2013-07-18, 16:52
Själva greppbredden spelar liten roll för musklerna i sig. Det är läget på ryggen som spelar mest roll.

arthax
2013-07-18, 16:53
Själva greppbredden spelar liten roll för musklerna i sig. Det är läget på ryggen som spelar mest roll.

Och då blir frågan vilket läge som är "bäst"? Eller det läge där ryggen tvingas arbeta mest?

pezrulezhaakon
2013-07-18, 16:56
arthax, ja, det läget ryggen får arbeta mest. Vanlig hävstångsprincip.

hurril
2013-07-18, 17:05
Greppvidden spelar visst roll. När man håller bredare så får man inte en lika stark mekanisk låseffekt runt skulderbladen så man måste hålla emot mycket mer med muskelkraft.

arthax
2013-07-18, 17:08
Greppvidden spelar visst roll. När man håller bredare så får man inte en lika stark mekanisk låseffekt runt skulderbladen så man måste hålla emot mycket mer med muskelkraft.

Lite så jag funderade. Är ju betydligt svårare att hålla en tyngre vikt med ryckfattning än vanligt grepp (precis utanför knäna) ? Då borde det rimligtvis ställa högre krav att hålla brett.

Matsa
2013-07-18, 18:25
Om jag står på en låda med vanligt grepp får jag likadana vinklar som i ryckmark, det enda som skiljer är greppvidden. Alltså borde jag orka lika mycket i bägge övningarna men det gör jag verkligen inte. Min slutsats blir att greppvidden spelar roll, det styrks även av att jag upplever mig mycket tröttare i övre rygg av ryckmark (vilket de flesta som har provat tycks eniga om).

pezrulezhaakon
2013-07-18, 22:05
Att man inte orkar lika mycket med bred fattning beror främst på greppet och vinklarna gentemot belastningen. Därför blir det tyngre.

Jämför istället med marklyft, vanligt grepp, ståendes på en 10-15cm upphöjnad och se vad som händer.
Filma gärna vinkeljusteringarna i de olika varianterna och jämför.


Dessutom handlar det ändå om statiskt muskelarbete i övre rygg vilket ändå inte är lika effektivt för hypertrofi, till trots för den påstådda ökade hypertrofieffekten.

hurril
2013-07-18, 23:37
Att man inte orkar lika mycket med bred fattning beror främst på greppet och vinklarna gentemot belastningen. Därför blir det tyngre.

Jämför istället med marklyft, vanligt grepp, ståendes på en 10-15cm upphöjnad och se vad som händer.
Filma gärna vinkeljusteringarna i de olika varianterna och jämför.


Dessutom handlar det ändå om statiskt muskelarbete i övre rygg vilket ändå inte är lika effektivt för hypertrofi, till trots för den påstådda ökade hypertrofieffekten.

Jag är lika stark i långmark men svagare med bredare grepp. Det är vidden och det på grund av att man inte kan hålla in stången till kroppen.

Matsa
2013-07-18, 23:43
Att man inte orkar lika mycket med bred fattning beror främst på greppet och vinklarna gentemot belastningen. Därför blir det tyngre.

Jämför istället med marklyft, vanligt grepp, ståendes på en 10-15cm upphöjnad och se vad som händer.
Filma gärna vinkeljusteringarna i de olika varianterna och jämför.


Dessutom handlar det ändå om statiskt muskelarbete i övre rygg vilket ändå inte är lika effektivt för hypertrofi, till trots för den påstådda ökade hypertrofieffekten.

Det var ju det jag gjorde i min förra post när jag skrev att jag är starkare ståendes på en låda än i ryckmark. Närmare bestämt har jag dragit strax över 200kg från en låda på någon dm och i ryckmark är nog mitt max 170kg, om ens det (och då var det inte ens maxbrett grepp). Jag använder remmar i ryckmark så greppet är inga problem. Vinklarna i knä och höft har jag inte direkt jämfört men det känns inte som om begränsningen sitter där.

Jag säger varken bu eller bä om övningens förträfflighet när det kommer till ryggbyggerier. Jag konstaterar bara att jag blir mycket svagare med brett grepp och jag kommer inte på något annat än just greppvidden som kan orsaka det, så något verkar greppet göra. Jag tror att hurril är inne på rätt spår.

Skulle kunna filma och jämföra vinklar i ryckmark och långmark men eftersom jag inte kan marka med meningsfulla vikter just nu så känns det lite poänglöst. :/

Ballt
2013-07-18, 23:51
måste bara flika in med en helt annan fråga om rygg träning, en maskin enligt bilden, är det något att ha? tränar man endast ryggen statiskt eller är det dynamisk träning?

Är den lika effektiv som ryggresningar med rullningar?

http://www.minbebis.com/images/traningmaskin.jpg




tack och förlåt för avbrytningen av er diskussion!

pezrulezhaakon
2013-07-19, 04:11
hurril och Matsa, personligen märker jag ingen större skillnad om vinkelförhållandena hålls samma. Som parentes är jag starkare i starten vid vanligt marklyft om jag står på en upphöjnad. Men det beror på mina invertes hävstångsförhållande.

pezrulezhaakon
2013-07-19, 04:17
Ballt, maskinen är inte alls dålig, men inte överdrivet effektiv heller. Kort belastat ROM, men erbjuder ändå lite variationsmöjligheter. Ryggresningar är en annan typ av övning och kan inte jämföras rakt av med maskinvarianten.

Matsa
2013-07-19, 04:51
hurril och Matsa, personligen märker jag ingen större skillnad om vinkelförhållandena hålls samma. Som parentes är jag starkare i starten vid vanligt marklyft om jag står på en upphöjnad. Men det beror på mina invertes hävstångsförhållande.

Ja, jag har nog inte mer att tillägga i detta. Jag kan bara tala om vad jag upplever och observerar, jag har inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt just ryckmark. Jag är inte lika fördjupad i teorin som dig men jag har tränat nästan lika länge och jag har en helt ok bas att värdera övningar ifrån, jag tycker nog att ryckmark känns som en bra ryggövning men då går jag som sagt mest på känsla. Sen framhålls ju visserligen övningen ofta som en bra ryggövning så det kanske är lite placebo i det hela, fast det tror jag egentligen inte. Du är nog den första jag stött på som påstår att greppvidden inte påverkar träningseffekten. :D

Jag tror att jag ska köra med brett grepp ett tag i marken och se om det är som jag minns. Det är fint läge för det när jag ändå måste hålla igen på vikten lite.

pezrulezhaakon
2013-07-19, 05:25
Matsa, jo i praktiken förändras effekten eftersom vinklarna också förändras. Det säger jag inte emot. Vad jag däremot ifrågasätter är att skillnaden skulle vara så stor om vinkelförhållandena hålls samma. Att det är en helt ok variation till vanliga mark motsätter jag mig inte. Att övningen skulle bygga klart bättre jämfört med vanliga mark, eller dynamiska övningar för övre rygg är också ganska långsökt.

Alfers
2013-07-19, 20:02
Snatch grip rack pull brukar det talas rätt varmt om bland vissa amerikanska muskelskribenter när det gäller att packa massa på "upper back". Alltså med jävligt brett grepp och upphöjt så rörelselängden blir ungefär som vanligt marklyft.
QpR4yUBZTe4

Har även stött på varianter där man har samma utgångsläge fast man kör en high pull, borde axlar/övre rygg rätt bra.

Körde ett par set idag, visserligen sist på axel-rodd pass men det kändes som att hela ryggen fick jobba ordentligt, får nog ta och smyga in den någonstans ett tag på prov.