handdator

Visa fullständig version : Mjölkersättning för djur, ist för proteinpulver


Ericsson88
2013-07-17, 15:01
Hej, har tillgång till alla former av Mjölkersättning till djur från lantmännen och undrar om det kan funka istället för proteinpulve? har googlat allt jag kan komma på och hittar ingenting, någon som vet?

Tack på förhand

AronP
2013-07-17, 15:05
Borde väl vara rätt så fet och inte så högt proteininnehåll?

Ericsson88
2013-07-17, 15:08
Borde väl vara rätt så fet och inte så högt proteininnehåll?

Det ska innehålla 22 till 30% råprotein vilket jag inte kan förstå vad det är hur jag än söker

AronP
2013-07-17, 15:12
Det ska innehålla 22 till 30% råprotein vilket jag inte kan förstå vad det är hur jag än söker

Jämfört med protein på ca 80%, och troligtvis betydligt mindre fett. Jag tror det finns effektivare sätt men tycker du det är gott och smakar gott så lär det väl inte innehålla något skadligt, eller Sverker?

Ericsson88
2013-07-17, 15:21
Jämfört med protein på ca 80%, och troligtvis betydligt mindre fett. Jag tror det finns effektivare sätt men tycker du det är gott och smakar gott så lär det väl inte innehålla något skadligt, eller Sverker?

Kan tänka mig att det smakar skit :p men skulle det funka så spar jag in massa pengar. Lär inte innehålla något skadligt vad jag kan få fram av innehållsförteckningen. Länkar en av dom

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl_mol&product_id=7102&category_id=8494

AronP
2013-07-17, 15:46
Dom behöver vara en fjärdedel så billiga som protein och sen är dom ju inte direkt fettsnåla så energivärdet springer snabbt iväg.

Ericsson88
2013-07-17, 16:18
Dom behöver vara en fjärdedel så billiga som protein och sen är dom ju inte direkt fettsnåla så energivärdet springer snabbt iväg.

Dom är gratis för mig :p jo sant, men under bulk passar dom bra.
Frågan är ju om vi kan ta upp proteinet och hur mycket vi tar upp, skulle vara bra om det stod % för smältbart råprotein. Vet inte hur man kan få fram det annars

Sverker
2013-07-17, 17:41
Det ska innehålla 22 till 30% råprotein vilket jag inte kan förstå vad det är hur jag än söker

Råprotein betyder att de gjort en enkel kemisk analys ( Kjeldahl ) och bestämt mängden kväve i provet. Multiplicera med en konstant och man får fram proteinhalten. Används för både foder och livsmedel. Säger inget om kvaliten på proteinet eller vilket BV det har.


Kalvar är känsliga så kvaliten är säkert bra på produkten. Jag skulle aldrig själv äta djurfoder. Bättre att köpa ett riktigt vassleprotein.